![]() |
|
![]() |
#41 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Men det som forundrer meg er at de ikke en gang har fått det norske forsvaret til å stille med F16 oppvisning. En ting er at de ikke har fått tak ifra utlandet, men at ikke RNOAF stiller en gang stiller jeg meg undrende til. De har vel altid vært på Kjeller med F16 oppvisning av et eller annet slag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Skygazer
|
![]()
Hvorfor er det begrenset til 2500 fot?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Newcomer
|
![]()
Kan være grunnet hendelse for noen år tilbake, ref. link:
http://www.aibn.no/Luftfart/Rapporter/2012-17 |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
ATC på Røyken sin avgjørelse.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Flydagen på Kjeller tror jeg ikke vi få tildelt oppvisningsluft på SØNDAG ettermiddag før noen i Luftfartstilsynet tør si at man skal pålegge kommersielle aktører på OSL flere hundre minutter akkumulert forsinkelse for HVERT DISPLAY om vinden er nordlig på OSL. Så får andre enn meg vurdere hvor stor sannsynlighet det er for at noen tør ta den avgjørelsen. Arrangøren har fått vite, i mange år nå, at LØRDAG ettermiddag øker sjangsene for luftrom. Man har valgt å prioritere anderledes pga andre faktorer. M609 Som var ATC liason mellom Oslo ATCC og airshow ops i fjor.
![]() ![]() Last edited by M609; 31-08-2013 at 09:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det er kjempeflott at det er ildsjeler der ute som stiller opp og ofrer fritiden sin for å arrangere airshows for oss andre. Det er også kjempebra at den norske flyhistorien blir holdt i live og vist frem. Men det må også være lov å kritisere.
Hvorfor kan man ikke f.eks ta noen kroner for å la folk slippe inn og så bruke disse pengene på et lite høydepunkt i programmet? Det er jo masse spennende maskiner bare i Skandinavia. Det så jo ut til at showet som var planlagt i starten av juni var av en annen størrelsesorden enn det vi ser i dag.
![]() |
#49 |
Skygazer
|
![]()
Jeg har vært på alle flydagene på Kjeller siden 2006 (unntatt i fjor, dessverre), og jeg må si jeg synes det er flott at det er mulig å arrangere noe nede på gresset her. I og med at ting gikk som de gikk i april/mai så tror jeg vi skal si oss fornøyd med at det blir noe i det hele tatt i år.. Men, jeg er enig i at vi trenger et høydepunkt eller to til, Spitfire er kult, men kanskje det er på tide å ta en femtilapp eller to for å gå inn? Så har man litt å rutte med til noe ekstra.. Og hvis høydebegrensninger er fremtiden på søndag, så bør man kanskje vurdere lørdag (som kanskje ville lokket inn mer fra Russian Warbirds)?
Og var det kanskje ok med høst i stedet for vår? Kanskje det er på tide å tenke litt nytt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Flydagen var flott, men selvsagt ikke så spektaulær som i fjor. Jeg synes likevel at det var ett flott show
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Newcomer
|
![]()
En av de bakenforliggende årsakene til at Flydagen arrangeres, er nok at de sivile brukerne av flyplassen vet at lever på nåde. Samarbeidet med Forsvaret går etter det jeg hører ikke helt knirkefritt (i år tok Forsvaret/AIM seg ikke råd til å rulle ut en F-16 engang). Den dagen F-16 ikke lander på stripa lenger, er det nok uansett takk og farvel.
Husk også at flyplassen ligger så å si midt i Lillestrøm, og i Romerikes Blad er det jevnlig klager på støy. Med en gratis flydag ønsker de nok å oppnå litt goodwill i nærmiljøet, noe de ikke har i særlig grad resten av året. Med inngangspenger tror jeg kista er ferdigsnekret litt tidligere enn de fleste her inne ønsker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
All honnør til dem som arrangerer flydager, på Kjeller og andre steder! Jeg hadde selvfølgelig vært der selv om jeg ikke måtte jobbe (ikke så tungt når jeg fikk ta imot en B787 for første gang).
Håper dere står på til neste år også, og at jeg da har mulighet, for da kommer jeg selvfølgelig! |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Skygazer
|
![]()
Litt off-topic, men skal ikke forsvaret ha noe vedlikehold på F-35 på Kjeller? Hva gjør de evt med anleggene sine da? Jeg mener jo at siden flyplassen er norges eldste (og en av verdens eldste), bør den -hvis Forsvaret trekker seg ut- fredes eller i det minste bevares av statlige midler. Da gjerne med lovnader om at småflytrafikk skal få fortsette å ha base der. Jeg tror støyklagene i Lillestrøm ikke først og fremst dreier seg om flydagen, men alle de gangene F-16 går opp der på hverdager (skole og barnehage på Kjeller ristes jo i grunnvollene hver gang).
Så her bør kommunepolitikerne og riksantikvaren på banen og sikre både flyplass og flydag! :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Klager på Kjeller og småfly har vært så lenge jeg husker... Var selv aktiv fra 1973 ( til 1987 ) og da var det like mye klager i lokalavisa som nå.
Så vidt jeg husker var det i retning av disse "rikingene som ikke hadde noe annet å gjøre enn å leke med disse bråkemaskinene"... Og de klagde på småflyene !!!! Det var ingen rikinger, kun folk som prioriterte annerledes...Vanlige folk med en gammal bil som brukte alle sine penger på å fly.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Newcomer
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|