![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Location: Norway
Posts: 856
|
![]() Jeg er i skrivende stund på reise i Asia, og poster nå fra loungen i Hong Kong på vei til Bangkok. Reiseruten som er bestilt på DM er KRS-OSL-FRA-BKK-HKG-BKK-CDG-OSL-KRS med henholdsvis SAS, LH C og TG F. I tillegg har jeg bestilt ordinære billetter/øko BKK-REP-PNH-BKK Bangkok Air og Cambodian Air. Det er helt umulig å matche de glimrende TP her på forumet, så dette blir bare noen få og spredte inntrykk fra reisen. Bilder er tatt med iPhone 4, og ikke alltid helt på høyden. KRS-OSL med SAS og videre med LH C til FRA var begivenhetsløs. Som mange skriver er FRA mye styr i transit med lange avstander. Kom omsider frem til Senatorloungen nær gate B45, og gledet meg til tur med TG F i A346. Holdt nesten på å miste flighten siden jeg ikke ble hentet på gate. Ikke imponerende fra handlingagent som påsto jeg ikke sto på listen. Da jeg pekte på navnet mitt 4 cm over de andre, beklaget han ikke engang siden jeg kom med en tidligere flight, og de ikke begynte på jobb før kl 18. Herlig det der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Location: Norway
Posts: 856
|
![]()
Frankfurt - Bangkok
Flight: TG 923 Maskin: A343-600 Klasse: First Sete: 1A Ankom som sistemann på F og fikk ett glass champagne(Dom Perignon 2003) Load i F var fullt på denne flighten. Romslig plass og praktisk med fotskammelen som er motorisert. Dette likte jeg veldig godt og savnet på A380, som har en statisk fastmontert. Fra naturens side har jeg fått utdelt noen dårlige gener, som gjør at jeg har den fiffige matallergikomboen gluten(GF) og laktose(L). Dette ekskluderer som regel det meste av vestlig mat, og flymaten både på Y og C er sørgelige tørre greier. Hadde en håp om at GFML på F var bedre siden det meste av Thaimat er GF/L fri. Forhåndsbestilte i tillegg retter på Thai. To matbookinger er tydeligvis én for mye for Thai, selv i F. Mer om det senere. Kaviar, litt bedre enn Mills: Fikk ordnet meg noe Thai Green Curry siden de tre tørre fiskestykkene ikke var så innbydende. Glemte imidlertid å ta bilde av den, muligens grunnet inntak av DP, og at jeg egentlig ikke hadde tenkt å lage TP. Søvn, frokost og så noen timer i Bkk før neste leg til HKG. Jeg synes at TG F setene i 346 får ufortjent mye kritikk. Jeg likte setene godt, med gode muligheter for justeringer. Inflightskjerm litt liten, men helt ok. Amenitykit greit nok, men ikke det helt store. Neste, BKK-HKG i A380 |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Location: Norway
Posts: 856
|
![]()
Bangkok - Hong Kong
Flight: TG 600 Maskin: A380-800 Klasse: First Sete: 1A Jeg har reist mye på Suvarnabhumi og må si at Check-in opplevelsen på F ikke skuffet. Reiste bare med håndbaggasje, som jeg ikke tok i før jeg var på loungen. Assistenten jeg hadde med i den egne sikkerhetskontroll/passkontroll passet godt på den. Vi gikk opptil flere meter før det bar ned en rulletrapp og ventende Golfbil til F. Massasjen var av meget god standard i romslige omgivelser. Anbefales! A380 er romslig, og inflight er bra med stor skjerm. Load i F halvfull. Upraktisk at fotskammel ikke kan justeres, slik som på A346. Thai rotet med matbestilling, noe som gjorde at jeg ikke fikk biffen, bare fikk litt frukt og dette, som smakte helt elendig: Har sete 1A på alle F-flightene. Privat, men klart at gardinen er ikke alltid lukket. Ser at sete 2A anbefales. Etter en Typhon dagen før var det litt bedre vær da jeg ankom. Her noen bilder fra innflygning: |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Location: Norway
Posts: 856
|
![]()
Hadde et døgn i Hong Kong, så blant annet "lysshowet" kl 20 ved Skyline. Det var rimelig spartansk og så ut som om noe Jean Michelle Jarre hadde lagd i fylla, mikset inn fra Tron anno 1984. Musikken var noe lettvinte greier som var smørt sammen av MIDIfiler fra nettet. Tenk filmmusikk fra erotiske filmer fra 80-tallet. Ikke det at JEG har sett noen av dem altså..
Lysshow: Neon ala HKG: Mer neon: Nå sitter jeg i loungen i HKG og venter på et forsinket fly. Mye rot med maten, tok det i check-in, tydeligvis går det ikke an å bestille to ting. Mystisk. Loungen er en vanlig C-lounge med eget område for First. Begrenset utvalg av mat og kan ikke måle seg med den i BKK. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2011
Posts: 306
|
![]()
Tommel opp! Da jeg fløy F fra FRA kom det en å hentet oss når bussen parkerte og fulgte oss til loungen. Kom kanskje på et gunstigere tidspunkt :P ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2013
Posts: 137
|
![]()
Flott TR hittil, gleder meg til resten!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Location: Norway
Posts: 856
|
![]()
Helikopter: Takk! De begynner først på jobb kl 18. I følge han fyren som hentet.
Henrik C: Takk! Kommer oppdateringer etter hvert som turen skrider frem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Amatør
Join Date: Dec 2009
Location: Midt i gryta
Posts: 2,004
|
![]()
Nå får jeg gode minner fra forrige tur i F, takk!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Location: Norway
Posts: 856
|
![]()
Etter å ha tilbrakt et lite døgn i HKG var det på nytt klart for et par timer i første klasse. En blir fort vant til luksus skulle det vise seg siden jeg irriterte meg over å måtte gå så mye på HKG Airport. Man flyr da first
![]() Siden jeg både hadde valgt Lammekoteletter og GFML, mente check-in at jeg måtte velge mellom en av dem. Resignerte tilslutt og tok GFML. Flyet var to timer forsinket, så jeg fikk skrevet de ovenstående TP i loungen. Her var det som sagt et eget område avsperret med First. Fant noe KyllingKarri i den vanlige loungen og hev innpå, måtte safe meg i tilfelle rot med maten igjen. Dom Perignon 2003 smakte fremdeles helt ok. På flyet var det fremdeles romslig, trivelig å være tilbake på 1A ![]() Lykke, matansvarlig kom og presenterte maten så jeg kunne få velge. Tok bort sausen og nøt noen utrolig saftige og velsmakende Lamb chops ![]() Dessverre var jeg utrolig mett etter karrien i loungen, så måtte takke nei til alt annet enn hovedrett. Endel turbulens også på denne flighten. Så BKK-REP med Bangkok Airways. Glemte å ta bilder av annet enn knyttenevetesten. Fikk presset ned hånden såvidt, men var vel igrunnen ikke bestått. Flytypen var ATR72, og ikke A320 som går på noen flighter. Amatørfeil å spørre om sete fremme når utgangen er bak. Glemte å ta bilde av maten, noe tørre kyllinggreier og salat. Visatips: Kom først ut av flyet og inn i køen. Er en uheldig er det kaos når flere fly lander samtidig. En kan ev bestille e-visa online også. Da går en rett til immigrasjon. I høysesongen sparer dette deg fort mye tid. Fint vær i Angkor Wat selv i regnsesongen: |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Location: Norway
Posts: 856
|
![]()
Litt historikk:
Siem Reap International Airways fikk for noen år siden flyforbud i Europa og etter hvert også i Kambodsja. Thailandske Bangkok Airways overtok både innenriks- og utenriksflyvningene. Politiske problemer mellom Thailand og Kambodsja(bla skuddvekslinger på grensen pga Preah Vihear og forbindelser med Taksin) gjorde at innenriks er overtatt av Cambodia Angkor Air, som igrunnen er piloter og fly fra Vietnam Airways. Politisk er det sterke forbindelser til Vietnam, helt siden slutten av 70-tallet. Ankom den lille domestic terminal en time før avgang, og gikk de få meterne til innsjekk. Her kunne de fortelle at flyet var fullt/overbooket, og meg og min kollega måtte vente noen timer på neste fly. Det var lite aktuelt, så jeg fortsatte samtalen på Khmer. Det gjorde at to andre ble tatt av flyet istedet. Synd for dem ![]() Avgangshall: ATR72: Ikke så mange andre fly: Mekongelven: |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2010
Location: København
Posts: 569
|
![]()
Takker for spændende rapport!
PS: hører gerne mere om hvordan Cambodia delen af rejsen gik. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Location: Norway
Posts: 856
|
![]() Quote:
Jeg har bodd i landet før og jobbet 6 år i Asia, så igrunnen ikke helt lett å se med friske øyne på opplevelsene. Send meg gjerne en PM hvis det skulle være noe du lurte spesielt på. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Location: Norway
Posts: 856
|
![]()
Phnom Penh - Bangkok
Flight: K6702 Maskin: A321 Klasse: Economy Sete: Nødutgang Siden noen(les:undertegnede) ikke hadde lest Bangkok Air sine regler med OpenJaw-billett som ikke kunne forandres, måtte jeg kjøpe nye billetter. Valget falt igjen på Cambodian Angkor Air, som hadde tilbud på US $115 for enkeltreise. De lander på Suvarnabhumi og ikke den tidligere flyplassen Don Muang som f.eks AirAsia er flyttet til. Nytt fly faktisk og avgang på tid. Vet ikke hvilken versjon av A321 det er, men det vet kanskje noen av dere? Hadde en hyggelig flyvertinne på crewseat ved siden av oss iallefall. Romslig benplass ved nødutgang. Maten var også overraskende god, men glemte å ta bilde av den. Jeg ble positivt overrasket over selskapet, men så er det som sagt egentlig Vietnam Airlines som drifter/leaser. Kaos på BKK imigration ved landing i ettiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Location: Norway
Posts: 856
|
![]()
Bangkok - Paris
Flight: TG 930 Maskin: A343-600 Klasse: First Sete: 1A Det var andre gang jeg fikk oppleve firstclass check-in området til Thai, og en kan lett bli vant til denne luksusen. Hadde med en kollega som reiste Swiss i C, og de sendte like godt assistenten min bort til Swiss med han mens jeg slappet av i en stol til de kom tilbake. Ah, greit med en tjener altså ![]() Så var det som vanlig fasttrack, golfbil og eget rom i firstclassloungen. Må jo for all del ikke menge oss med de som "bare" har TG gullkort med access. Champagne? Ja takk. Mat? Tja, hvorfor ikke? GT? Ok da ![]() Hadde egentlig ikke noe behov for massasje, men tenkte jeg måtte sjekke fotmassasjen for TP. Firstclass har eget område for dette, der man sitter i et romslig åpent avlukke i en lenestol. Hun som masserte kunne fortelle at hun hadde en bachelor i marketing og hadde vært lærer før. Betalte visst bedre å jobbe der. Synes jeg ser noen av lærerne i Norge skifte jobb.. ![]() På flyet fikk jeg ett hvitt Rimowakit: Kaviaren fungerte best med Champagne (DP´03), selv om jeg forsøkte å helle i meg noe vodka også. Er nok ikke så hardcore som russerne. De hadde ikke med den maten jeg hadde forhåndsbestilt. Irriterende, men mulig det er fordi special meal overstyrer. Det er akkurat den samme glutenfri maten som blir servert i økonomi, business og first. Og det holder igrunnen ikke, siden det fint går an å servere ypperlig og velsmakende glutenfritt, spesielt på first. Hadde jeg ikke reist på rabattert billett ville jeg frarådet å bestille GL og heller gamble på å få forhåndsbestilt. Tro meg, jeg ringte på forhånd og snakket også med innsjekk. Kaninforet: De hentet noe mat fra business da jeg sendte tilbake den stusselige laksen de kom trekkende med. Her noe kylling i en slags karri: Ellers var det frukt. Champagne fungerer fint med potetchips også: Frokosten var også middelmådig, de hadde ikke dette utvalget som sto på menyen: Så det ble bare dette: CDG har jeg ikke vært på før, og det var en møkkaflyplass spør du meg. Iallefall for STAR-flighter. Hva f... er vitsen med Fasttrack hvis de slipper alle mulige passasjerer uten fasttrackpass igjennom? Tok 30 min i imigrasjon. Herlig å komme kl 7 til loungen og bli møtt med dette skiltet: Fikk ikke lov å komme inn til Senatorlounge siden den var på baksiden av en securityinngang, og da jeg spurte utallige franskmenn uten noe engelskuttale ble jeg sendt helt ut i terminalen/baggasjemottak og måtte gå runden igjen. Passe blid da, og angret på at jeg ikke hadde notert meg hvor den firstclass STAR-loungen egentlig var. Ingen info rundt omkring. Men kom meg omsider inn på SAS-loungen kl 9. SAS PLUS er som mange før her har sagt, middelmådig. 736 fly fra CDG-OSL, men hadde 3seter for meg selv. Samme maskin fra OSL-KRS. Litt lite med 1t transit når SGS ikke prioriterer baggasjen. Så lett trim opp til Gullinnsjekk. Hadde ordnet meg nødutgang, så benplass var ok. Oppsummert har Thai First vært en utrolig flott opplevelse til en rimelig penge. Tviler på at det er verdt fullpris med de mangler på spesielt tilrettelegging av mat. Men reiste primært pga seter, luksus og flytyper, så var forberedt på at ikke alt var på topp, flere andre TP som nevner småting som ikke bør skje på First, f.eks at en ikke blir fulgt helt til Gate osv. Jeg har fått targeted fra US igjen, 100% bonus som utgår 31.juli. Må innrømme at det rykker godt i bookingfingeren altså, dette er en luksus som jeg kan bli vant til. Men SK PLUS intraflighter skal jeg ikke ta. C-produktet til både LH og LX er ganske mye bedre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,525
|
![]()
Super rapport! Ser ut som du har hatt en veldig, veldig bra tur. Og ja, det er avhengighetsdannende å reise i F
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Location: Norway
Posts: 856
|
![]()
Takk! Ja, var også utrolig flott å komme uthvilt frem begge veier. Faktisk ikke noe jetlag dagen etter jeg kom hjem. Vet ikke om A380 er i forhold til B787 angående luftfuktighet, men merkbar forskjell fra LX, SK, TK og de andre jeg har reist med på Y/C før.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
|
![]()
Finfin rapport.
Når det kommer til CDG er det en flyplass de fint bare kan evakuere og brenne ned, største møkkaflyplassen there is.
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE] |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Asia tur #2 2012. Tar'n helt ut igjen. Bilderapport | Tommy777 | TripReports | 34 | 02-06-2012 21:38 |
Tur til asia juni 2012 | justin case | Reiseforum | 6 | 09-02-2012 23:02 |
Råd om oppdeling av tur til Kina/Asia | Vegasbaby | Reiseforum | 11 | 10-08-2010 16:03 |
Tur til Asia | sail4fun | TripReports | 5 | 13-01-2006 07:29 |
På tur til Afrika og Asia | Jack | Flyforum | 3 | 17-01-2005 07:28 |