![]() |
|
![]() |
#1 |
Tomleskolt
![]() Join Date: Sep 2011
Location: Stavanger
Posts: 1,970
|
![]()
Her kommer mitt bidrag i form en “hastereport” fra min første tur med Boeing 787-8 Dreamliner. Bildekvaliteten er dessverre noe varierende.
Videre har jeg ikke gjort noen notater underveis, for jeg var skamdårlig i ryggen. Jeg hadde fått noen tabletter av legen, disse inneholdt også morfin, så noe storslagne måltider med øl og vin om bord hos “Kjosen” ble det heller lite av på turen, men reise, det skulle jeg. Turen ble booket noen få dager etter at billettene med Dreamlineren var lagt ut for salg. Jeg ønsket i utgangspunktet å få prøvd både Premium Class og Economy Class, dermed ble det booket Flex billett ned og LowFare på returen. Hotell ble booket på Hotels.com Avreise var lørdag 6. juli fra Stavanger med DY521 med avgang 06:30. Jeg ankom SVG 05:30 og brukte en god stund på å krøke meg til terminalen, fikk raskt å greit ekspedert bagasje før jeg kunne starte opp med tablettene jeg fikk av legen kvelden før. Ingen kø i security og rett til gate 21 bar det. Noe forsinket kom vi oss avgårde med LN-NOX , med meg plassert på “stamplassen” 2A. ![]() Gikk sakte men målrettet direkte til utlands område og fikk kjøpt meg noe salat og vann som frokost, tilbehøret ligger på bordet... ![]() Så kom de dragenes med denne 340-300, jeg synes den er finere med større motorer. ![]() Å tydeligvis var det mange “non Schengen” turister som skulle avgårde denne dagen også. ![]() Med dårlig rygg gikk tiden relativt sent, men nå nærmet det seg Boarding . Vi satt først utenfor Gate 49, men jeg var raskt ute når dørene inn til Gate 49 ble låst opp, det gjelder å benytte seg av alle mulige men dog redelige knep for å komme tidlig om bord, så jeg la kursen bak gate-skranken fikk kapret meg en strategisk sitteplass før noen andre rakk fram, slik skulle jeg komme tidlig ombord. Første bilde av dette vakre flyet. ![]() Ombordstigning på DY1806 kom noe sent i gang, det er nok mange funksjoner som skal gå seg til. Boarding. ![]() Jeg klarte ikke bli den første om bord, det ble tilslutt jeg som ble utmanøvrert av et knep jeg ikke hadde tatt høyde for selv, nemlig “barn som reiser alene”. Men det ble ikke så ille, jeg kom meg om bord som nr 3. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hvor skrur vi på lyset mon tro? ![]() Vell ombord fant jeg plassen i sete 3J. ![]() ![]() Knapp for justering av lysblending, det tar ganske lang tid før glasset blir mørkt/lyst. ![]() Da var vi klare for sikkerhets demonstrasjon. ![]() ![]() Venter ved enden av rwy 19R, på at denne 330 skal lande. ![]() Merk forskjellen i vingflex før og etter take off ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Tomleskolt
![]() Join Date: Sep 2011
Location: Stavanger
Posts: 1,970
|
![]()
Setene i Premium er helt greie, gode og komfortable stoler med skinn trekk, de kan legges godt tilbake og du ligger som i en god stress less. All justering er manuell, greit nok, men flere av de eldre om bord hadde problemer med å pushe inn fotskammelen etter bruk, besetningen måtte hjelpe et par stykker med dette. Bord og monitor i armlene.
![]() Skjermen er en touch screene, fin brukervennlig meny. Her finnes flight Information, ankomst informasjon, film, musikk, spill, city guide mm. Salg av drikke og mat startet etter at taxfree meny var delt ut. Salg av mat tar lang tid, men tid er det nok av når de skal fly til BKK. Spesielt virker det som at den saken de puncher inn varene i, arbeider tregt, noe tegn til irritasjon hos FA var å spore mens dingsen jobbet med å prosessere data. ![]() Jeg gikk for Tapas med 7-UP og kaffe som drikke. Tapasen smakte utrolig bra, bare synd at jeg ikke kunne sitte og sippe rød vin til den. ![]() Den mye omtalte belysningen. ![]() Belysningen er ikke noe spesiell, samme opplegg med farge i TG sine A345/A346 samt SQ sine 773 og 388. Komfortabel stol å ligge i ![]() In flight over Frankrike et sted ![]() ![]() Hadde meg en runde bak å befarte ECO cabinen, som dere ser var det nesten fult fly på tur nedover. ![]() ![]() ![]() ![]() Nedstigning mot AGP ![]() ![]() Når en bedømmer dette produktet, må en ikke sammenligne med Business Class til nettverksselskapene, men ta i betraktning at Norwegian er et low cost selskap, og dette må være utgangspunktet for vurderingen. Premium cabinen syntes jeg er et helt greit produkt og synes å være bedre enn Charter selskapene sine Premium produkter. Hva som inkluderes når Longhault kommer i gang med 788 er jeg litt usikker på, men ref. Norwegian sine sider kan det se ut som om at mat, bagasje og setereservasjon er inkludert. Det som ikke er bra i Premium, er at når vedkommende på raden foran deg har lagt setene bak, og du sitter ved vindu eller i midten av 3 seteren, da har du et problem om du skal ut for en leggstrekk, men som sagt, dette er jo ikke Business class. Om dette produktet er verdt +12 000,- og oppover t/r BKK, det vet jeg ikke helt. Spanjakkene brukte lang tid på å få levert bagasjen, nesten 1 time etter parkert på Gate. Tok taxi til Malaga sentrum og innlosjerte meg på Barcelo Malaga. ![]() Et moderne art hotell. Store og rene rom med god utsikt, dessverre ingen bilder av rom. ![]() Søndag 7. juli er det klart for retur. Taxi tilbake til AGP, hadde tenkt å få kvittet meg med kofferten før jeg skulle ta en liten ekspedisjon utenfor terminalen, men innsjekk skulle ikke åpne før 2 time før avgang, så da satt jeg der på en benk å blomstret. Innsjekk ble åpnet 2:15 for avgang. Jeg forsøkte her å få endret sete til Premium, men det gikk ikke, de påsto at flyet var nesten fult og jeg måtte ta det sete jeg hadde valgt. At flyet var nesten fult var en kraftig overdrivelse. En noe usunn frokost inntas ![]() Før jeg begir meg mot gate. Boarding på DY 1801 startet tidlig, herfra ser en at det er et stort fly. ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Tomleskolt
![]() Join Date: Sep 2011
Location: Stavanger
Posts: 1,970
|
![]()
Eco cabin
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mitt sete var 28A, ønsket å komme så langt bak for å få med det som skjer i bakkant av vingen og samtidig kunne se greit ut. Pax opptelling måtte de gjennomføre 5-6 ganger før de var fornøyd, så det lugger litt nå i innkjøringen. Klar for sikkerhets demonstrasjon. ![]() Vi tok av mot havet for så å svinge nordover og fikk dermed et fint skue over byen Malaga. Severing av mat og drikke kom raskt i gang, tror jeg, for jeg sovnet å våknet idet de var der for å selge. Det ble Tapas og 7-UP på denne flighten også. ![]() Så flyr vi forbi denne A320èn ![]() Bilde ut med blendingen på ca 70% ![]() Her er blending på full styrke. ![]() På turen opp satt jeg og kikket gjennom IFE, har Norwegian avslørt sine fremtidige destinasjoner ved å konfigurere IFE slik at det er klart for de fremtidige destinasjonene…. ![]() Her ligger inne flere destinasjoner blant annet i Asia, langt fra alle, men et godt knippe med typiske turist steder. Nedstigning mot OSL er begynt. ![]() ![]() Reagerte litt på at ikke alle nødutganger var betjent med crew på plassene, hva er vanlig her? Jeg vil tro at det er noen her på forumet som kan svare på det spørsmålet. ![]() Oppsummering av Economy Class, igjen må vi huske å bedømme dette ut ifra et lowcost perspektiv. Til Norwegians fordel vil jeg nevne at midt sete var ledig og dermed er jo min opplevelse av produktet noe bedre enn om dette hadde vert opptatt, av et voksent menneske. Cabinen er lys og fin og ser langt fra billig ut, setene er noe av det beste jeg har satt i på ECO, fantastisk gode seter med skikkelig bra passform og kjempegod korsryggstøtte. Seteputen er også relativt lang sammenlignet med noen av DY sine 738, knyttenevetesten er så vidt bestått men tiltros for dette kunne jeg strekke beina helt ut, setene kan legges godt bakover, 220v og USB tilgjengelig, stor skjerm. Å sitte her i 11 timer skulle ikke være verre enn å fly med KLM, LH eller SAS i ECO. Komfortmessig overrasker dette produktet meg stort. ![]() Da er det bare å si takk for turen EI-LNA ![]() Håper dette gir litt innblikk i Norwegians Long hault produkt. Fult innblikk er vel ikke mulig å få før noen lager en rapport etter at de er i gang med flygningene til BKK og New York. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2009
Location: Stavanger
Posts: 292
|
![]()
Flott rapport. Bare noen dager til den skal testes ut
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,540
|
![]()
Veldig bra rapport
![]() ![]()
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2010
Location: bærums verk
Posts: 1,123
|
![]()
Kjempefin rapport med alle bildene. Får lyst og reise selv.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Front section flyer
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
|
![]()
Takk for fin rapport
![]() Men tok de sikkerhets prosedyrene på gamle måten og ikke via IFE?
__________________
Upcoming Flights 2016 24. April BKK-OSL (DY) 22.Aug OSL-DXB-BKK (EK) 05.Sept BKK-DXB-OSL 06. Oktober OSL-IST-BKK (TK) 30. Oktober BKK-OSL (DY) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jun 2010
Location: Ottestad
Posts: 552
|
![]()
Hei, fin rapport. Fløy samme rute som deg, men med eco nedover til AGP og premium tilbake.
Veldig enig i dine synspunkter rundt produktet. Jeg mener også at disse eco setene er det beste eco-sete jeg har prøvd, men totalopplevelsen i premium er bedre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2008
Location: Buskerud
Posts: 1,230
|
![]()
Godt jobba! Denne rapporten ga virkelig et meget godt inntrykk av innsiden av Norwegians 787. Har bestilt på rad 3 til Florida selv, føler etter å ha lest denne rapporten at det kommer til å bli bra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 611
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2009
Location: Røyken, Buskerud
Posts: 670
|
![]()
Takk for flott rapport, bilder og kommentarer...
![]() Bortsett fra benplassen i økonomi ser ikke dette så galt ut i et low-cost perspektiv...... ![]() God (rygg)bedring ønskes! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,462
|
![]()
Takk for fin rapport og fine bilder.
![]()
__________________
Mvh Lars Tore Haugan |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
evig optimist
Join Date: Aug 2006
Location: Kolby gård
Posts: 1,551
|
![]()
flott rapport, liker :-)
__________________
When children cry and crows fly, you know its going to be a really good lowpass |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Herlig rapport! Takker for den.
Har bare en ting aa si: Sawateekaaaaaaaaaaaaa ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,878
|
![]()
Takk for rapporten.. Jeg synes økonomi kabinen ser veldig lys og trivelig ut. Non smoking klistremerket på hvert bidige sete derimot, synes jeg ødelegger en del av finnishen.
Bali? Hadde det gått med 787? Ville i så fall vært konge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,624
|
![]()
Fin og nøktern rapport!
__________________
Upcoming flights: MAI ARN-WAW LO E95 JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]()
Flott rapport, og takk for flotte bilder.
Når det gjelder dette med crew seats, så trenger ikke alle dører/nødutganger være bemannet. Kun antall seter som styrer antall minimum crew. Men det skal derimot være fordelt jevnt over hele flyet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2013
Posts: 1,109
|
![]()
flott rapport
![]() men hvordan var mat menyen om bord ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,985
|
![]()
Takker for fin rapport!!!
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
evig optimist
Join Date: Aug 2006
Location: Kolby gård
Posts: 1,551
|
![]() Skulle kunne gå det ja. 6276nm i følge gcmap, 787 har vel rekkevidde på rundt 8000nm..
__________________
When children cry and crows fly, you know its going to be a really good lowpass |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
United med premium economy | Someone | Flyforum | 4 | 14-04-2018 07:21 |
Iberia med premium economy | Someone | Flyforum | 0 | 20-10-2016 10:10 |
Norwegian 787 OSL-LGW-OSL (Premium) | Thomas | TripReports | 23 | 09-07-2013 15:07 |
Cathay med premium economy | Someone | Småprat | 0 | 28-02-2012 11:02 |
OSL-AMS-OSL med BUSK på Economy | LCH | TripReports | 9 | 12-06-2005 19:33 |