• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Passkontroll i BGO med ankomst fra FCO

Vede

ScanFlyer Dusty
Medlem
Fløy i dag DY fra FCO til BGO og i det broen var kjørt til sa CC at det var passkontroll i terminalen av ukjent grunn. En medpassasjer sa at dette hadde hendt før ved ankomst fra Roma.

Noen som har peiling på hva grunnen til dette kan være? Spørr kun fordi jeg er nysgjerrig.

Det gjennomføres stadig passkontroll på ankomster selv fra Schengen dest. Det er for å avdekke de som ikke burde slippe inn i landet. Da får tollen og grense kontrollen en litt overraskende sjekk av de ankommende.

S

Dette skjer titt så ofte på OSL. Senest i dag fra AGP. Dog er det nok oftest , etter min erfaring , fra BCN,ATH og FCO..

Dette skjer titt så ofte på OSL. Senest i dag fra AGP. Dog er det nok oftest , etter min erfaring , fra BCN,ATH og FCO..

Du har rett, ikke sjelden er det passkontrollører ved flydøren på OSL ved ankomst fra FCO. Man kan jo enkelt forestille seg hvorfor (uten at det betyr at det stemmer, selvsagt).

At myndighetene særlig sjekker flyvninger fra ATH er jo nærmest å forvente. Skjønt har aldri landet direkte OSL fra Athen (Schengen). Flys den ruten?

Tipper en det er en utpønsket miks av spot-checking og "de vet noe vi ikke vet" (får vi håpe?) strategi fra grensepolitiet.

Har også opplevd dette i AMS (fra ATH), MUC og FRA som jeg kan komme på i farta ( i tillegg til Oslo)

Vad händer om man inte har något pass med sig då vid en passkontroll?
Jag flugit ARN-OSL många gånger utan pass.

Vad händer om man inte har något pass med sig då vid en passkontroll?
Jag flugit ARN-OSL många gånger utan pass.

Det er ID-kontroll/passkontroll, og reiser du innen Schengen skal du ha med gyldig legitimasjon, som diskutert opp og ned i andre tråder her. Sannsynlig vis blir du holdt til bake inntil de kan avklare din identitet. Har aldri opplevd at de sjekker på intra-nordiske ruter (som er en annen sak)

Last edited:
Det er til dels stikkkontroller, men som regel er det basert på tips fra andre lands myndigheter eller andre om noe. Det sjeldent en sjekk på at man har gyldige innreisedokumenter, men at man er ute etter noen spesielle.

Har ikke opplevd at pass har blitt sjekket i terminalen etter ankomst på SVG, men en gang hadde tollerne passkontroll i toll-slusen.

Veldig mange illegal immigrants fra FCO til Norge. Noe som medfører at en del gjengangere blir deportert tilbake til FCO ukentlig.

Jeg har opplevd at de stoppet København fly på Gardermoen engang. Da måtte alle vise pass med engang vi kom ut fra broen. Så spurte jeg hvorfor. Da var svaret at de noen ganger gjør det som stikkprøver.

Veldig mange illegal immigrants fra FCO til Norge. Noe som medfører at en del gjengangere blir deportert tilbake til FCO ukentlig.

Dette er så vidt jeg vet og riktig. Jeg var en snartur i Milano for ikke lenge siden, og det var passkontroll på OSL ved tilbakekomst.

Dette skjer på all form for grensekryssende kollektivtrafikk over alt i Europa, både stikkprøver og etter tips. Jeg har opplevd passkontroll på fly inn til Norge, på tog fra Nederland til Tyskland og med buss fra Tyskland til Danmark, for å nevne noe.

Back