![]() |
|
![]() |
#21 | |
Legal Eagle
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Vilka regler gäller för SAS när det gäller drylease..norska,danska eller svenska?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Når det gjelder finansielle ordninger som leasing av fly fra leasingselskaper så tror jeg dette er en annen sak (som et alternativ til å eie selv), men det er kanskje ikke det du tenker på, Rolf? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
Legal Eagle
|
![]() Quote:
Quote:
Om forskriften gjelder SAS, vet jeg ikke, men jeg antar, som TOS gjør, at det er relativt (eller helt?) like regler på det området i alle de skandinaviske landene (og resten av EØS). Last edited by RWY 24; 06-04-2013 at 21:33. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
RC-tilhenger :-)
|
![]()
Har registrert et av JT-flyene på Flesland på torsdag ettermiddag... flyr de allerede for SK?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg bare spør, ser vi med dette begynnelsen til SAS som et virtuelt flyselskap slik manx2.com/CityWing gjør det?
![]() |
#29 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Denne tråden tar jo helt av. At flyselskaper leaser inn andre selskaper er jo ikke noe nytt, og helt normalt. Det er bare å se over dammen....Eller ned i Europa der Lufthansa-gruppen outsourcer i stor stil. Eller BA som leier inn Sun Air. Eller se tilbake i tid da Norwegian fløy Vest-link på vegne av Braathens. At SAS leier inn et eksternt selskap for å fly prop, er vel ikke noe sensajon. De har jo gjort det siden tidenes morgen......
Og å si at fagforeningene ikke har noe de skulle sagt om dette pga "voldtekten" i fjor er jo absurd. SAS har da hatt avtale om outsorcing av turboprop lenge før denne angvelige voldtekten.(Som BTW er den første voldtekten jeg har hørt om som har reddet et liv) |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Wet lease er ikke helt uvanlig for nisjeproduksjon og jeg vet ikke hvilket omfang dette har for SAS totalt sett. Hva angår "voldtekten" og fagforeningenes innsigelsesmuligheter så registrerer jeg bare at den som kommer med denne kommentaren er en som normalt sett er godt informert om hva som skjer. Last edited by TOS; 07-04-2013 at 12:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Dash, jeg tror bør se litt mer på "faktaene" dine først. For det første leier ikke British Airways inn Sun-Air of Scandinavia, men danskene samarbeider med BA på franchise-basis på lik linje med Comair i Sør-Afrika. Den eneste form for innleie BA gjør er innleie av en Saab 2000 fra Eastern Airways for å fly BA Cityflyers London City - Isle of Man-service.
Så var det Lufthansa. Jeg synes du bør sjekke en rekke pågående tråder her på forum som viser det motsatte - at Lufthansa avslutter en rekke outsoucinger, blant annet blir avtalen med Augsburg Airways avsluttet 31. oktober 2013. Tidligere har Lufthansa avsluttet avtalen med Cirrus/OLT. Når det gjelder Germanwings, Eurowing og Air Dolomiti er de alle heleide Lufthansa-selskaper på lik linje med Swiss Air Lines - Brussels Airlines har de derimot bare eierintersse i. Det finnes derimot en rekke andre eksempler i Europa på slik innleie som Brussels Airlines innleie av Q400 fra flybe, CityJets innleie av Do328 fra det heleide Loganair-selskapet Suckling Airways. Loganairs fly som flyr rundt i flybe-farger derimot er ikke et innleie, men et franchise. Et nytt tilskudd til den virtuelle flyselskapverdenen blir Flynonstop med Denim-drift. IBERIA har benyttet Air Nostrums tjenester helt siden 1999. Alitalia var ikke så heldig med innleiet av ATR fra Carpatair. Det er dermed en rekke måter å drifte videre spesielle ruter. SAS velger en virtuell modell slik de har gjort før med Cimber Sterling (nå Cimber), AVROene fra Transwede/Braathens Aviation i forbindelse med LCY fra OSL/ARN, men de har også gitt vekk ruter som Westlink-rutene til Widerøe (som de ved et salg av Widerøe mister styringen over). Men også heleide Widerøe har leid inn Denim og Air Nostrum selv om det er bare korttidsengasjement.
Kurt Vi flyr LOT Last edited by LN-KGL; 07-04-2013 at 01:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jada KGL, eksemplene mine var kanskje ikke helt 100 % identiske med avtalen SAS nå har inngått med Jet-Time. Men det rokker ikke med konklusjonen; En slik avtale som er inngått er ikke noe unikt for SAS, og heller ikke unikt for "nye SAS". Så å påstå at SAS er på vei mot å bli et virtuellt flyselskap faller på sin egen urimelighet. Det er langt fra å leie inn 4 ATR til å outsource hele flygeaktiviteten sin, som f.eks Finnair gjør i stor grad.
Og som sagt er denne avtalen heller ikke unik for SAS etter skjebnesuka i november. Så å ta dette som et tegn på at fagforeningene har mistet innflytelse i SAS blir også feil..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Er crew lønningene i Jet-Time virkelig så lave? Skulle være rimelig lett å få seg ny jobb på en 737 om en går for lut og kald vann..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Ja man må forvente øget konkurrence nu mellem JT,QI og DAT !
![]() |
![]() |
#37 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Så langt har JT vært proffe i alt de har foretatt seg, og det er nok en faktor her. Cimber lever vel på rettens nåde og DAT har ihvertfall ikke overbevist meg om at de er en seriøs 'player'.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Og nu er direktøren i JT jo gammel flyvechef fra Mærsk hvor man også opererede diverse turboprop i en årrække, så helt grønne er de vel ikke......
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg tror at Jettime og SAS bliver et rigtigt godt par..
Jettime virker til at være super proffe i det de foretager sig lige nu...og det kommer også til at spille med Jettime og ATR. Crew mæssig bør der jo være en "ledige" ATR piloter i Danmark og cabin crew har de sikkert en hel del af. Tror at mange at deres nuværende crew kan bruges på ATR idet de nok kommer fra Cimber. Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Jet Time for SAS? | SQ 777 | Småprat | 4 | 23-12-2017 22:48 |
Erfaringer med SAS/Jet time ATR? | Reidar Fredrik | Småprat | 20 | 20-02-2016 07:01 |
Jet Time flyr for SAS | Dash | Småprat | 6 | 03-03-2013 23:08 |
BGO Jet Time kommer isteden for SAS | TheEirikK | Spotteralerts | 0 | 20-12-2012 12:39 |
Jet Time flyr for SAS | FlightDeck | Småprat | 18 | 25-08-2011 09:29 |