Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-04-2013, 12:36   #21
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default Jet Time overtar SAS-produksjon?

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Er wet lease avtaler på 36 måneder standard praksis - jeg trodde iallefall det norske regelverket satte en grense på 6 måneder, men dette er kanskje definert som noe annet enn en ren wet lease? Beveger man seg ikke faretruende over på "langsiktig midlertidighet"? Det neste man kan spørre seg om er hvorfor SAS ikke selv skal fly disse med eget personell, men baserer seg på innleie (men det er nok mer av et retorisk spørsmål).
Det er mulig jeg husker veldig feil her, jeg trodde den 6-månedersregelen var et unntak fra forbudet mot å bruke fly som ikke er registrert i det landet hvor selskapet er registret, ikke en generell begrensning på lengden på wet lease. Med andre ord: Hvis SAS leier inn danskregistrerte fly fra Jet Time, kan de wet-lease så lenge de vil. Men hvis SAS ville leie inn et franskregistrert fly, gjelder en begrensning på seks måneder, ev. med mulighet til å søke disp for seks måneder ekstra.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2013, 12:57   #22
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Jet Time overtar SAS-produksjon?

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
Det er mulig jeg husker veldig feil her, jeg trodde den 6-månedersregelen var et unntak fra forbudet mot å bruke fly som ikke er registrert i det landet hvor selskapet er registret, ikke en generell begrensning på lengden på wet lease. Med andre ord: Hvis SAS leier inn danskregistrerte fly fra Jet Time, kan de wet-lease så lenge de vil. Men hvis SAS ville leie inn et franskregistrert fly, gjelder en begrensning på seks måneder, ev. med mulighet til å søke disp for seks måneder ekstra.
Ja, du har rett i det. Jeg kikket på det etter å ha postet, og det er i forhold til registreringsland.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2013, 18:02   #23
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Re: Jet Time overtar SAS-produksjon?

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
Men hvis SAS ville leie inn et franskregistrert fly, gjelder en begrensning på seks måneder, ev. med mulighet til å søke disp for seks måneder ekstra.
Menar du wet - eller drylease ? Menar du drylease så har väl SAS gjort det tidigare på perioder över flera år (diskuterat tidigare) , jag tror inte SAS behövde söka disp. var 6:e månad men det kanske är nya regler nu ?
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2013, 18:29   #24
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Default Re: Jet Time overtar SAS-produksjon?

Vilka regler gäller för SAS när det gäller drylease..norska,danska eller svenska?
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2013, 19:35   #25
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Jet Time overtar SAS-produksjon?

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Vilka regler gäller för SAS när det gäller drylease..norska,danska eller svenska?
De norske reglene er så vidt jeg kan forstå de samme som de europeiske reglene - som jeg vil anta gjelder i Sverige og Danmark også?

Når det gjelder finansielle ordninger som leasing av fly fra leasingselskaper så tror jeg dette er en annen sak (som et alternativ til å eie selv), men det er kanskje ikke det du tenker på, Rolf?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2013, 19:49   #26
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default Jet Time overtar SAS-produksjon?

Quote:
Originally Posted by RolfL View Post
Menar du wet - eller drylease ? Menar du drylease så har väl SAS gjort det tidigare på perioder över flera år (diskuterat tidigare) , jag tror inte SAS behövde söka disp. var 6:e månad men det kanske är nya regler nu ?
Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Fra Forskrift om lufttransporttjenester i EØS:

§ 8. Registrering
Luftfartøy innleid for mer enn 6 måneder skal være registrert i Norge. Luftfartstilsynet kan, når særlige grunner tilsier det, dispensere fra denne bestemmelsen inntil 6 måneder.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftl...ufttransport*&
TOS fant denne forskriften i forbindelse med DY/DU-leier-portugisisk-tråden. Det står bare "innleid", så det dekker begge former (pluss alle mellomvariantene).

Om forskriften gjelder SAS, vet jeg ikke, men jeg antar, som TOS gjør, at det er relativt (eller helt?) like regler på det området i alle de skandinaviske landene (og resten av EØS).

Last edited by RWY 24; 06-04-2013 at 21:33.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2013, 20:29   #27
dimmaua
RC-tilhenger :-)
 
dimmaua's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Kristiansand
Posts: 275
Default Re: Jet Time overtar SAS-produksjon?

Har registrert et av JT-flyene på Flesland på torsdag ettermiddag... flyr de allerede for SK?
__________________


Upcoming flights:
I samsvar med schedule 😊
dimmaua is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2013, 21:27   #28
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Jet Time overtar SAS-produksjon?

Jeg bare spør, ser vi med dette begynnelsen til SAS som et virtuelt flyselskap slik manx2.com/CityWing gjør det?
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2013, 22:42   #29
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Jet Time overtar SAS-produksjon?

Denne tråden tar jo helt av. At flyselskaper leaser inn andre selskaper er jo ikke noe nytt, og helt normalt. Det er bare å se over dammen....Eller ned i Europa der Lufthansa-gruppen outsourcer i stor stil. Eller BA som leier inn Sun Air. Eller se tilbake i tid da Norwegian fløy Vest-link på vegne av Braathens. At SAS leier inn et eksternt selskap for å fly prop, er vel ikke noe sensajon. De har jo gjort det siden tidenes morgen......

Og å si at fagforeningene ikke har noe de skulle sagt om dette pga "voldtekten" i fjor er jo absurd. SAS har da hatt avtale om outsorcing av turboprop lenge før denne angvelige voldtekten.(Som BTW er den første voldtekten jeg har hørt om som har reddet et liv)
Dash is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2013, 00:46   #30
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Jet Time overtar SAS-produksjon?

Quote:
Originally Posted by Dash View Post
Denne tråden tar jo helt av. At flyselskaper leaser inn andre selskaper er jo ikke noe nytt, og helt normalt. Det er bare å se over dammen....Eller ned i Europa der Lufthansa-gruppen outsourcer i stor stil. Eller BA som leier inn Sun Air. Eller se tilbake i tid da Norwegian fløy Vest-link på vegne av Braathens. At SAS leier inn et eksternt selskap for å fly prop, er vel ikke noe sensajon. De har jo gjort det siden tidenes morgen......

Og å si at fagforeningene ikke har noe de skulle sagt om dette pga "voldtekten" i fjor er jo absurd. SAS har da hatt avtale om outsorcing av turboprop lenge før denne angvelige voldtekten.(Som BTW er den første voldtekten jeg har hørt om som har reddet et liv)
Vel, det er et interessant spørsmål å stille seg. Det er bl.a. interessant i relasjon til den massive kritikken som andre selskaper som har ekspandert med bruk av mindre gunstige vilkår for de ansatte (om enn innen samme formelle institusjon).

Wet lease er ikke helt uvanlig for nisjeproduksjon og jeg vet ikke hvilket omfang dette har for SAS totalt sett.

Hva angår "voldtekten" og fagforeningenes innsigelsesmuligheter så registrerer jeg bare at den som kommer med denne kommentaren er en som normalt sett er godt informert om hva som skjer.

Last edited by TOS; 07-04-2013 at 12:12.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2013, 01:25   #31
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Jet Time overtar SAS-produksjon?

Dash, jeg tror bør se litt mer på "faktaene" dine først. For det første leier ikke British Airways inn Sun-Air of Scandinavia, men danskene samarbeider med BA på franchise-basis på lik linje med Comair i Sør-Afrika. Den eneste form for innleie BA gjør er innleie av en Saab 2000 fra Eastern Airways for å fly BA Cityflyers London City - Isle of Man-service.

Så var det Lufthansa. Jeg synes du bør sjekke en rekke pågående tråder her på forum som viser det motsatte - at Lufthansa avslutter en rekke outsoucinger, blant annet blir avtalen med Augsburg Airways avsluttet 31. oktober 2013. Tidligere har Lufthansa avsluttet avtalen med Cirrus/OLT. Når det gjelder Germanwings, Eurowing og Air Dolomiti er de alle heleide Lufthansa-selskaper på lik linje med Swiss Air Lines - Brussels Airlines har de derimot bare eierintersse i.

Det finnes derimot en rekke andre eksempler i Europa på slik innleie som Brussels Airlines innleie av Q400 fra flybe, CityJets innleie av Do328 fra det heleide Loganair-selskapet Suckling Airways. Loganairs fly som flyr rundt i flybe-farger derimot er ikke et innleie, men et franchise. Et nytt tilskudd til den virtuelle flyselskapverdenen blir Flynonstop med Denim-drift. IBERIA har benyttet Air Nostrums tjenester helt siden 1999. Alitalia var ikke så heldig med innleiet av ATR fra Carpatair.

Det er dermed en rekke måter å drifte videre spesielle ruter. SAS velger en virtuell modell slik de har gjort før med Cimber Sterling (nå Cimber), AVROene fra Transwede/Braathens Aviation i forbindelse med LCY fra OSL/ARN, men de har også gitt vekk ruter som Westlink-rutene til Widerøe (som de ved et salg av Widerøe mister styringen over). Men også heleide Widerøe har leid inn Denim og Air Nostrum selv om det er bare korttidsengasjement.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT

Last edited by LN-KGL; 07-04-2013 at 01:27.
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2013, 07:57   #32
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Jet Time overtar SAS-produksjon?

Jada KGL, eksemplene mine var kanskje ikke helt 100 % identiske med avtalen SAS nå har inngått med Jet-Time. Men det rokker ikke med konklusjonen; En slik avtale som er inngått er ikke noe unikt for SAS, og heller ikke unikt for "nye SAS". Så å påstå at SAS er på vei mot å bli et virtuellt flyselskap faller på sin egen urimelighet. Det er langt fra å leie inn 4 ATR til å outsource hele flygeaktiviteten sin, som f.eks Finnair gjør i stor grad.

Og som sagt er denne avtalen heller ikke unik for SAS etter skjebnesuka i november. Så å ta dette som et tegn på at fagforeningene har mistet innflytelse i SAS blir også feil.....
Dash is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2013, 09:34   #33
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Re: Jet Time overtar SAS-produksjon?

Quote:
Originally Posted by Dash View Post
At SAS leier inn et eksternt selskap for å fly prop, er vel ikke noe sensajon. De har jo gjort det siden tidenes morgen......
Vilka leasingavtal tänker du på då ? Sent 40-tal , 50- , 60- 70-tal ?
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2013, 13:22   #34
mach.86
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 375
Default Re: Jet Time overtar SAS-produksjon?

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post

Jet Time flyr med de absolutt laveste personalomkostninger i Skandinavia, med lønninger som er oppsiktsvekkende lave i markedet.

Tally-Ho
Er crew lønningene i Jet-Time virkelig så lave? Skulle være rimelig lett å få seg ny jobb på en 737 om en går for lut og kald vann..
mach.86 is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2013, 13:39   #35
TRjumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 198
Default Re: Jet Time overtar SAS-produksjon?

Quote:
Originally Posted by mach.86 View Post
Er crew lønningene i Jet-Time virkelig så lave? Skulle være rimelig lett å få seg ny jobb på en 737 om en går for lut og kald vann..
Fra ppjn.com:

Base pay CPT:
54.400DKK plus pension 8%
Base pay FO:
34.700DKK plus pension 8%

pr. måned
TRjumper is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2013, 09:37   #36
Jan
ScanFlyer Gold
 
Jan's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
Default Re: Jet Time overtar SAS-produksjon?

Quote:
Det blev Jet Time, der løb af med sejren om at operere i første omgang fire ATR72-fly på vegne af SAS. Hos Cimber erkender selskabet, at man ikke var konkurrencedygtige nok, mens DAT måtte strække våben
http://www.check-in.dk/newselement.c...rticleID=75105

Ja man må forvente øget konkurrence nu mellem JT,QI og DAT !
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry).
Jan is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2013, 11:27   #37
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
Default Re: Jet Time overtar SAS-produksjon?

Quote:
Originally Posted by Jan View Post
http://www.check-in.dk/newselement.c...rticleID=75105

Ja man må forvente øget konkurrence nu mellem JT,QI og DAT !
Det som er interesant her er jo hvordan dette vil påvirke JT. Det virker som de har ok økonomisk situasjon nå. Også skal de begynne med noe nytt, samtidig som konkurentene ikke var "billige" nok. Dette skurrer litt i mine øre. QI og DAT har operasjonene og erfaringen, mens JT må lære seg alt. Kan dette bli dyrt for JT?
storg is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2013, 13:45   #38
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,558
Default Re: Jet Time overtar SAS-produksjon?

Så langt har JT vært proffe i alt de har foretatt seg, og det er nok en faktor her. Cimber lever vel på rettens nåde og DAT har ihvertfall ikke overbevist meg om at de er en seriøs 'player'.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2013, 14:01   #39
TRjumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 198
Default Re: Jet Time overtar SAS-produksjon?

Og nu er direktøren i JT jo gammel flyvechef fra Mærsk hvor man også opererede diverse turboprop i en årrække, så helt grønne er de vel ikke......
TRjumper is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2013, 14:17   #40
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Jet Time overtar SAS-produksjon?

Jeg tror at Jettime og SAS bliver et rigtigt godt par..
Jettime virker til at være super proffe i det de foretager sig lige nu...og det kommer også til at spille med Jettime og ATR.
Crew mæssig bør der jo være en "ledige" ATR piloter i Danmark og cabin crew har de sikkert en hel del af. Tror at mange at deres nuværende crew kan bruges på ATR idet de nok kommer fra Cimber.
Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Jet Time for SAS? SQ 777 Småprat 4 23-12-2017 22:48
Erfaringer med SAS/Jet time ATR? Reidar Fredrik Småprat 20 20-02-2016 07:01
Jet Time flyr for SAS Dash Småprat 6 03-03-2013 23:08
BGO Jet Time kommer isteden for SAS TheEirikK Spotteralerts 0 20-12-2012 12:39
Jet Time flyr for SAS FlightDeck Småprat 18 25-08-2011 09:29


All times are GMT +2. The time now is 22:44.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.