Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-12-2012, 11:44   #1
CRJ900
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2009
Posts: 444
Norwegian Kjos intervjuet av Dagsrevyen

I gårsdagens Dagsrevy ble Bjørn Kjos stilt til veggs om langdistansesatsningen sin:

http://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/nn...2-2012#t=32m6s
CRJ900 is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2012, 14:17   #2
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
Default Re: Kjos intervjuet av Dagsrevyen

Litt morsomt å se i grunn. Han var ikke fullt så selvsikker og slesk denne gangen gitt....
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2012, 14:20   #3
haavig
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
Default Re: Kjos intervjuet av Dagsrevyen

Har aldri oppfattet han som slesk, heller folkelig.
Syntes han argumenterte meget godt for sine synspunkter.
haavig is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2012, 14:45   #4
CRJ900
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2009
Posts: 444
Default Re: Kjos intervjuet av Dagsrevyen

Ut fra Kjos uttalelser får vi et fremtidig rutekartet fra BKK slik, mon tro?

http://www.gcmap.com/map?P=BKK-OSL,+...X=720x360&PM=*
CRJ900 is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2012, 15:54   #5
teamseacow
ScanFlyer Silver
 
teamseacow's Avatar
 
Join Date: Oct 2012
Location: London / Stockholm
Posts: 644
Default Re: Kjos intervjuet av Dagsrevyen

Reagerer mer på den stae og meget irriterende programlederen...
Kjos fikk jo nesten ikke snakke ferdig engang!
__________________
Businesstudent, BCN/OSL

Gravity, thou art a heartless bitch.

~Sheldon Cooper
teamseacow is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2012, 15:57   #6
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,714
Default Re: Kjos intervjuet av Dagsrevyen

Quote:
Originally Posted by CRJ900 View Post
Ut fra Kjos uttalelser får vi et fremtidig rutekartet fra BKK slik, mon tro?
Ut fra det jeg hørte så er vel dette mer sannsynlig:
http://www.gcmap.com/map?P=BKK-OSL,+...X=720x360&PM=*
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2012, 15:58   #7
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Kjos intervjuet av Dagsrevyen

Quote:
Originally Posted by CRJ900 View Post
Ut fra Kjos uttalelser får vi et fremtidig rutekartet fra BKK slik, mon tro?

http://www.gcmap.com/map?P=BKK-OSL,+...X=720x360&PM=*
Han nevnte ihvertfall London, og at Norwegian ikke kom til å vokse så mye mer i Norge...Derimot kom veksten utenfor Norge.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2012, 18:52   #8
NorwayDY
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 193
Norwegian Re: Kjos intervjuet av Dagsrevyen

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
Han nevnte ihvertfall London, og at Norwegian ikke kom til å vokse så mye mer i Norge...Derimot kom veksten utenfor Norge.
Det har Bjørn Kjos sagt lenge. Bjørn Kjos har sagt at de skal vokse i Norge og Skandinavia, men at de nå skal få større vekst utenfor Skandinavia. De planlegger jo flere ruter ut av London og etc.
NorwayDY is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2012, 19:43   #9
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
Default Re: Kjos intervjuet av Dagsrevyen

Kjos er vel Kjos, men her synes jeg Dagsrevyens Atle Bjurstrøm får en skjev start på intervjuet sitt. Han greier ikke helt å parere Kjos' uttalelser om hjemmebaser og turnering av crew, og ender opp med banale utsagn som at det dreier seg om penger. Og etter det fremstår Bjurstrøm som masete og avbryter Kjos litt for ofte.
__________________
Dag Chr. Halvorsen


DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2012, 20:01   #10
geha
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 242
Default Re: Kjos intervjuet av Dagsrevyen

Skriver dette fra Bangkok etter å ha sett Kjos på Dagsrevyen. Klart dette er vanskelig for norske piloter og kabinansatte. Men å påstå at Kjos driver sosial dumping er drøyt. Når det gjelder piloter er han nok først og fremst ute etter å rappe Boeing 777 piloter med erfaring fra å fly til Europa med Thai. De er vel de enkleste å omskolere sertifikatmessig. De er pokker ikke billige sett med thailandske øyne. De tjener fort en 3-4 mill bht, pluss minus 800 000 kr, og med den inntekten har du minst like god materiell levestandard i Thailand som om du tjente 3-4 mill kroner og bodde i Oslo. Jeg vil tro Kjos må betale en god del mer en dette for å få en pilot til å slutte i TG og begynne i Norwegian. Å være fast ansatt langdistansepilot i TG i dag gir samme lønn og status i Thailand som det gjorde å være long haul captain i SAS på 70 og 80 tallet, det sier vel litt. Når det gjelder kabinansatte er det nok enklere, men også der har TG rykte på seg, såvidt jeg har skjønt, for å betale bra....sett med litt skrå thailandske øyne.
geha is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2012, 20:22   #11
Ph34r
Livsnyter
 
Ph34r's Avatar
 
Join Date: Oct 2012
Location: OSL
Posts: 587
Default Re: Kjos intervjuet av Dagsrevyen

Quote:
Originally Posted by DCHalvorsen View Post
Og etter det fremstår Bjurstrøm som masete og avbryter Kjos litt for ofte.
Synes Bjurstrøm har en tendens til å gjøre dette litt for ofte i slike sammenhenger..
Ph34r is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2012, 20:45   #12
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Kjos intervjuet av Dagsrevyen

Flåthen svarte i Nyhetsmorgen på P2 i dag. Litt pussig at han nå synes å stole på vikarbyrådirektivet... Og enda morsommere at han introduserer nyordet "flyfarten".

Quote:
Norske flyselskaper må betale lik lønn til alle ansatte, om de er innleide eller ei. Det mener LO-sjef Roar Flåthen. EUs vikarbyrådirektiv forsterker kravet om likebehandling etter norske regler, sier han.

- Jeg mener at Norwegian må forholde seg til de lønns- og arbeidsvilkårene vi har innenfor "flyfarten" i Norge - og norske tariffavtaler, uttaler han.

LO-sjefen har ingen sans for Norwegians plan om å lønne utenlandsansatte lavere enn norske. - Vi bruker jo mye tid på å motarbeide sosial dumping innenfor andre bransjer. Vi har gitt regjeringen sterke signaler for at regelverket ikke skal åpnes for dette, uttaler han.

Norske flyselskaper må følge norske lønns- og arbeidsvilkår, og EUs nye vikarbyrådirektiv gjør det enda mer opplagt, sier Flåthen. - Disse selskapene, og Norwegian, ikke minst, har stor del av sine flyvninger i Norge og ut av Norge. Det er nok mange ting som vil så vil slå inn her - det er ikke fritt fram for å bare bemanne disse flyene med utenlandsk arbeidskraft eller norske på andre vilkår enn det norske tariffavtaler gir grunnlag for, uttaler han.

LO-sjefen er på kollisjonskurs med Norwegian-sjef Bjørn Kjos i spørsmål om lønn. - Jeg tror ikke det er gjennomtenkt. Det vil si at alle Telenor-ansatte i f.eks. Bangladesh skulle ha norske lønninger, og alle skjønner at det vil man aldri kunne greie å konkurrere med. Går vi utenfor må vi holde de lokale vilkårene. De må være konkurransedyktige og så må folk behandles med respekt, og et lønnsnivå som er bra på det stedet de jobber, uttaler han.

Hvis alle i Norwegian skal lønnes likt og etter norsk lønn, hva gjør dere da? - Det vil være umulig og umulig for norsk industri. Jeg tviler på om man kan særbehandle en industrigren. Da må man ta alle over ett - og det vil si at man bare masseeksporterer all industri i Norge som konkurrerer i utlandet, sier Kjos.

Det tar Flåthen og LO med knusende ro. - Nå har vi til tider hørt at det er en del næringslivsledere og forretningsdrivende som har truet med å flagge ut, enten det er formuesskatt, skattesystem eller andre ting. Det er ikke noe nytt. Hvis det er bare for å utnytte de ansatte med lavere lønns- og arbeidsvilkår, at det da er lettere å drive sosial dumping i Sverige enn i Norge - jaja, det er mulig det er det, men da er han vel velkommen der da, kommenterer Flåthen.

Regjeringen har nå den vanskelige saken til behandling, men konfliktene i luften blir neppe løst før neste år.
(C) AirbusTrond
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2012, 23:21   #13
TOS_EBG
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2009
Location: TOS
Posts: 881
Default

Artig at Kjos sammenligner seg med Telenor India. Han kan jo da bare følge oppskriften til Telenor og opprette og registrere et datterselskap i Thailand, så kan han jo bare kjøre på. Problem løst - eller er det kanskje ikke det han ønsker likevel. Gutten vil nok ha i pose og sekk han - spesielt i disse juletider. :-)
__________________
Since July 2007:
TOS_EBG is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2012, 23:30   #14
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 3,058
Default Re: Kjos intervjuet av Dagsrevyen

Quote:
Originally Posted by DCHalvorsen View Post
Og etter det fremstår Bjurstrøm som masete og avbryter Kjos litt for ofte.
Jeg opplevde Kjos som uvanlig stotrete, og at Bjurstrøm gjorde jobben sin, på en god måte.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2012, 00:48   #15
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver
 
Fredrik Propell's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
Default Re: Kjos intervjuet av Dagsrevyen

"Dette er internasjonale standarder satt av IASA"? Jaha?
Han virket noe nølende og stotrete under intervjuet. At programleder avbrøt han noen ganger tolket jeg det dithen at han nølte for lenge på å svare i klartekst.
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2012, 01:12   #16
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Kjos intervjuet av Dagsrevyen

Quote:
Originally Posted by Fredrik Propell View Post
"Dette er internasjonale standarder satt av IASA"? Jaha?
EASA, kanskje?

Jeg synes heller ikke Kjos var så på hugget som han pleier, men fikk vel egentlig heller ikke anledning til å svare i særlig grad. Jeg synes hele seansen var veldig lite informativ.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2012, 01:49   #17
Ovees
Newcomer
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2
Norwegian Re: Kjos intervjuet av Dagsrevyen

Igjen ser vi nok en gang et venstrevridd syn på dette fra NRK.
Kjos svarer riktig og godt han.
Ovees is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2012, 09:38   #18
haavig
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
Default Re: Kjos intervjuet av Dagsrevyen

Skulle Dagsrevyen satt dette i en meningsfull kontekst ville naturligvis det riktige vært og også sett på hvordan konkurrentene til Norwegian i dette markedet opererer.
haavig is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2012, 14:22   #19
jason
Newcomer
 
Join Date: Oct 2010
Location: MEL
Posts: 34
Default Re: Kjos intervjuet av Dagsrevyen

En ganske dum diskusjon de hadde. Bjurstrøm prøvde å arrestere Kjos for sosial dumping og Kjos svarte litt stottrende men helt greit. Syntes han fikk fram poenget sitt med at Norwegian må vokse for å overleve i den harde konkurransen. Det å vokse seg store med kun base i Norge kan fort bli kroken på døra. Det er sikkert flere mekanismer som styrer dette, men det å bygge opp et IC imperium med base i Norden er nok ikke veien å gå hvis man skal overleve
jason is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2012, 17:30   #20
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Kjos intervjuet av Dagsrevyen

NRK 0 - 1 Norwegian

NRK hadde en utrolig dårlig sak her. Ingen dokumentasjon eller kilder, kun et ønske om å arrestere Kjos for at alle baser i utlandet kun har et økonomisk motiv. BK svare greit for seg, henviser til gjeldende lover og regler, men får desverre knapt snakke ferdig et eneste argument.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
BA News: Alex Cruz intervjuet på Travel Market Fnate Småprat 6 07-11-2017 18:54
Dagsrevyen for 20 år siden intransfer Flyforum 4 24-03-2007 23:05
På dagsrevyen akkurat B737 Flyforum 24 16-03-2007 13:05
Dagsrevyen 22 nov scandi Flyforum 14 22-01-2007 09:57
På Dagsrevyen nå tirsdag kveld Farmer Flyforum 57 24-12-2006 01:03


All times are GMT +2. The time now is 16:50.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.