Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 30-09-2012, 19:29   #1
LN-CGJ
ScanFlyer Silver

Default IC på OSL vs CPH....hva er en IC-rute og tellemåter av dette (splittet)

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Tjaaaa. synes det lidt ligner et norsk kompleks der her..
at de foretrækker CPH istedet for OSL...Det er jo dog selskaberne selv der ved bedre end alle de "selsvtændige" CEO`s der findes overalt...
Hilsen Ole
Er vel mer fakta enn komplekser at CPH trekker og skaffer flere longhaul enn OSL. Synes Dag viking har en god forklaring på noen av faktorene.

Litt på tynn is nå, men har OSL klart å etablere og beholde en longhaul rute uten at den er/har vært hos CPH først?
LN-CGJ is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2012, 19:55   #2
jefi99
ScanFlyer Gold

Default Re: World routes 2012 - nyheter

Quote:
Originally Posted by LN-CGJ View Post
Litt på tynn is nå, men har OSL klart å etablere og beholde en longhaul rute uten at den er/har vært hos CPH først?
US Airways kom vel til OSL, uden at have været i CPH først? Men den holdt jo ikke så længe...
Old 30-09-2012, 21:29   #3
LN-CGJ
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by jefi99 View Post
US Airways kom vel til OSL, uden at have været i CPH først? Men den holdt jo ikke så længe...
Ja, det stemmer vel.. Ingen regel, uten unntak, hehe.

Vi får håpe Korean kommer og endrer trenden..
LN-CGJ is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2012, 06:51   #4
Glean EBG
ScanFlyer Gold

US beholdt de vel bare en sommer eller to så vidt jeg husker
Jeg har fløyet med dem til OSL en gang det var helt OK
De trakk seg vel da sas annonserte at de skulle starte OSL-EWR.
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2012, 08:37   #5
Toffen
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Det kan jo være et par årsaker til at CPH er langt fremme på dette området:
-De har en velfungerende salgsorganisasjon, som markedsfører seg selv med alle midler.
Det kan jeg skrive under på. Jeg siterer fra en artikkel i dagens Flightglobal med tittelen "ROUTES: Copenhagen airport highlights health of Northern Europe economy":
“We have to do something about the perception that all of Europe is in trouble,” says Ole Christensen, the airport’s director of airline sales and route development. He stresses that the economies of many Northern European countries such as Denmark, Sweden, Finland and Norway are performing well."

Sikkert smart å profilere seg sammen med Norge i denne sammenhengen, selv om virkeligheten er en helt annen i Danmark:
http://www.nrk.no/okonomi/krise-i-da...nomi-1.8299885

Videre:
“We have 24 intercontinental routes out of Copenhagen, Oslo has five,” he says.

Noen som kan hjelpe meg å finne Københavns 24 interkontinentale ruter? Jeg sjekket SRS Analyser for september. OSL har riktig nok 5, men København har 18. Da har jeg brukt en svært vid definisjon av interkontinental: alt utenfor Europa. For Københavns vedkommende inkluderer det Strømfjord og Kairo.
Old 01-10-2012, 09:36   #6
JELSC
ScanFlyer Silver

JELSC's Avatar

Kan finde følgende "intercont ruter" fra CPH:
EWR, ORD, IAD, NRT, PEK, PVG, PEK, SFJ, BKK (SK)
BKK (TG)
SIN (SQ)
DOH (QR)
DXB (EK)
CAI (MS)
DAM (RB) - flyver den endnu???
Lahore, Islamadad (PK)
BEY - (ME)
Marakesh - Casablanca (DY)
YYZ - (AC)
ialt 21 - hvad har jeg glemt
JELSC is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2012, 09:43   #7
jefi99
ScanFlyer Gold

Jeg ved ikke, hvordan man kommer op på 24, men her er en mulighed (25 i alt):

SAS til IAD, EWR, ORD, NRT, PEK, PVG, TLV, BKK
TG til HKT, BKK
SQ til SIN
Iran Air til Teheran
PIA til Lahore og Islamabad
DY til Agadir og Marrakesh
Egyptair til CAI
EK til DXB
QR til DOH
GF til BAH
GL til SFJ, UAK
AC til YYZ
DL til JFK
MEA til BEY
Old 01-10-2012, 09:53   #8
Toffen
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by jefi99 View Post
Jeg ved ikke, hvordan man kommer op på 24, men her er en mulighed (25 i alt):

SAS til IAD, EWR, ORD, NRT, PEK, PVG, TLV, BKK
TG til HKT, BKK
SQ til SIN
Iran Air til Teheran
PIA til Lahore og Islamabad
DY til Agadir og Marrakesh
Egyptair til CAI
EK til DXB
QR til DOH
GF til BAH
GL til SFJ, UAK
AC til YYZ
DL til JFK
MEA til BEY
Hvilken periode har du sett på? Er dette alle ruter som er operert i 2012? I tilfelle bør tallet for OSL oppjusteres kraftig fra 5. CPH bruker som vanlig én måte å telle egne ruter på og en helt annen metode for konkurrentene. La oss bli enige om en felles tellemåte, så blir det en reell sammenlikning. Forslag:
Kun rutefly
Kun non-stop
Hele 2012
Alle destinasjoner utenfor Europa
Old 01-10-2012, 10:00   #9
jefi99
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Toffen View Post
Hvilken periode har du sett på? Er dette alle ruter som er operert i 2012? I tilfelle bør tallet for OSL oppjusteres kraftig fra 5. CPH bruker som vanlig én måte å telle egne ruter på og en helt annen metode for konkurrentene. La oss bli enige om en felles tellemåte, så blir det en reell sammenlikning. Forslag:
Kun rutefly
Kun non-stop
Hele 2012
Alle destinasjoner utenfor Europa
Jeg skal ikke blive enig om nogen tællemåder. Men du kan ringe til Ole Christensen og aftale med ham.

Men hvis vi skal se på hele 2012, så kan du også skrive UA/CO til EWR på listen. Og teknisk set er der også en række destinationer i Tyrkiet, som ligger udenfor det geografiske Europa (gælder både for CPH og OSL). I øvrigt har jeg kun noteret rutefly.
Old 01-10-2012, 11:05   #10
A346
ScanFlyer Silver

A346's Avatar

Default Re: IC på OSL vs CPH....hva er en IC-rute og tellemåter av dette (splittet)

Gratulerer med nok en OSL vs. CPH "pissekonkurranse" her på forumet. CPH pisser lengst - nå gjenstår det bare å avgjøre med hvor mye.

Who cares?
A346 is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2012, 12:32   #11
Toffen
ScanFlyer Blue

Default Re: IC på OSL vs CPH....hva er en IC-rute og tellemåter av dette (splittet)

Quote:
Originally Posted by A346 View Post
Gratulerer med nok en OSL vs. CPH "pissekonkurranse" her på forumet. CPH pisser lengst - nå gjenstår det bare å avgjøre med hvor mye.

Who cares?
Dette handler ikke om å pisse lengst men om redelighet og etterrettelighet. Jeg synes det er ufint av CPH å vrenge på fakta og fremstille det som om dansk økonomi går like godt som norsk og at forskjellen i interkontinentalt rutenett er større enn den i virkeligheten er.
Old 01-10-2012, 13:00   #12
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by A346 View Post

Who cares?
ja, here we go again.

Jeg er sikker på at flyselskaberne har egne data for at beslutte hvilke ruter de skal beflyve. De er nok ikke så naive at de tager al markedsføring for gode varer.

Desuden ser det jo ud til at de nye ruter der er kommet de senere år (F.eks. Emirates, Qatar m.fl.) går meget godt - både fra CPH og OSL. Så mon ikke flyselskaberne er ganske tilfredse med de valg de har taget - og ikke behøver hjælp fra nationalistiske interessenter her på forum
Old 01-10-2012, 13:07   #13
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Jeg tror folk må være klar over at OSL lider av sinker i utviklingen. Først var hovedflyplassutbyggingen, og at T2 ikke blir ferdig før 2017 (og det er en del-utbygging).
Flyselskapene ser nok et vesentlig potensiale i OSL og Norske flyplasser, men jeg tror ikke på mange store navn de første fem årene. OSL er en forvokst provinsflyplass og blir drevet på denne måten.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2012, 13:22   #14
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

En kan lett kjenne igjen en god norsk Nordmann fra Norge ved ankommst Kastrup - det er de som med lange skritt går it til Taxa køen og ber om en taxa til Dragør - i Dragør lurer de på når neste båt til Limhamn har avgang

At det finnes en bro som knytter Øresund sammen til en stor dynamisk region i sterkt utvikling har ennå ikke nådd frem til alle kretser i Norge. Men unntak finnes - Steen og Strøm Invest bygger et Megasenter i Hyllie - samme avstand fra Kastrup som Kløfta - ser ikke at Steen og Strøm åpner noe med 275 butikker på Kløfta
Old 01-10-2012, 13:48   #15
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
En kan lett kjenne igjen en god norsk Nordmann fra Norge ved ankommst Kastrup - det er de som med lange skritt går it til Taxa køen og ber om en taxa til Dragør - i Dragør lurer de på når neste båt til Limhamn har avgang

At det finnes en bro som knytter Øresund sammen til en stor dynamisk region i sterkt utvikling har ennå ikke nådd frem til alle kretser i Norge. Men unntak finnes - Steen og Strøm Invest bygger et Megasenter i Hyllie - samme avstand fra Kastrup som Kløfta - ser ikke at Steen og Strøm åpner noe med 275 butikker på Kløfta
Hvor er Dragør og hvor er Limhamn...?

Dette har vel forøvrig ikke så mye å gjøre med et ønske om etterrettelighet i fremstillingen av fakta? Hvis det er riktig at dansk økonomi er på vei inn i en resesjon, så er det jo ikke akkurat veldig korrekt å hevde at dansk økonomi "is performing well". Antall IC-ruter bør vel fremstilles med samme basis for konkurrentene som det en gjør for seg selv, men jeg vet ikke hvor mange IC-ruter hverken CPH, ARN eller OSL har. Poenget er at man bør telle på samme måte. Det kan vel ikke være vanskelig å være enig i?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2012, 14:06   #16
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Nå var mitt lille ubetydelige innlegg skrevet med et lite glimt i øye Når det gjelder "konkuransen" mellom CPH og OSL bør vi Nordmenn først rydde opp i vårt eget syskrin - problemet ligger ikke i at CPH og Kastrup går vel langt i sin markedsføring (noe det er liten tvil om) - men så lenge OSL ikke engang finner frem til banen - blir det for dumbt å klage på at Danskene bruker "doping" når vi engang ikke stiller til start

Det skal litt mere til enn å sitte med en åpen dør på OSL med Vaffel røre og varmt jern - når Kastrup stiller mannsterke opp i Vancouver, Sydney, Doha etc.
Når OSL engang fant frem - stillte de opp med en minitømmerhytte og bilder av Sognefjorden og Fossefall - og selvfølgelig Vaffelrøra Men har til dags dato ikke klart å koble næringsliv og flyplass sammen......
Old 01-10-2012, 14:09   #17
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

La det ikke være noen tvil: OSL har ikke vært gode på den delen av driften, men det gjør det jo ikke legitimt å fremstille fakta feilaktig?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2012, 14:21   #18
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
La det ikke være noen tvil: OSL har ikke vært gode på den delen av driften, men det gjør det jo ikke legitimt å fremstille fakta feilaktig?
Det heter vel egentlig Markedsføring og jeg ser ikke at CPH og Kastrup på noen som helst måte er verre enn andre flyplasser i den sammenheng Jeg har sett langt mere kreativitet og "metoder" fra mine Nærflyplasser (og selv i fotball følges vel ikke alle regler hele tiden..... Røde Pøls...jeg mener Røde Kort happens - ja en kan sitte å si at det er urettferdig derfor spiller ikke vi...eller man kan børste seg av støvet og vinne kampen.....(men jeg skjønner ikke foppal)

Last edited by dc-8-63; 01-10-2012 at 14:24.
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 01-10-2012, 14:42   #19
Dash
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Nå var mitt lille ubetydelige innlegg skrevet med et lite glimt i øye Når det gjelder "konkuransen" mellom CPH og OSL bør vi Nordmenn først rydde opp i vårt eget syskrin - problemet ligger ikke i at CPH og Kastrup går vel langt i sin markedsføring (noe det er liten tvil om) - men så lenge OSL ikke engang finner frem til banen - blir det for dumbt å klage på at Danskene bruker "doping" når vi engang ikke stiller til start

Det skal litt mere til enn å sitte med en åpen dør på OSL med Vaffel røre og varmt jern - når Kastrup stiller mannsterke opp i Vancouver, Sydney, Doha etc.
Når OSL engang fant frem - stillte de opp med en minitømmerhytte og bilder av Sognefjorden og Fossefall - og selvfølgelig Vaffelrøra Men har til dags dato ikke klart å koble næringsliv og flyplass sammen......
Dagens Ler meg halvt i hjel her jeg sitter på lesesalen!!!!!! (Flyprat blir veldig gøy med en uke igjen til eksamen)

Veldig enig med deg, OSL må rydde opp i eget hus.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2012, 16:05   #20
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg synes det er viktig å få fram at i denne saken så var poenget til representanten fra CPH at den nordiske regionen har god økonomi, mens stort sett inntrykket internasjonalt så har man det at hele Europa lider under et grekervelde og er økonomisk allerede langt inn i stupet. Så i denne sammenhengen er han med på og faktisk også selge OSL. Samtidig er jo påstanden at det bare er fem intercont ruter ikke nødvendigvis negativ, det viser jo at man burde ha et større potensiale.

Men så kommer representantene og besøker flyplassen og ser hvor lite plass det er, og har du mer enn 30 min t/a så må du regne med å bli tauet bort fra terminalen, det er lite attraktivt.

dc-8-63 har summert opp veldig bra hvor problemet ligger. Det er klart at på et forum som dette så er det begrenset hva slags muligheter og påvirkning man har, men det er ingen tvil at nordmenn er flinkere til å sutre og føle seg mindreverdige, mens f.eks. danskene bruker den energien på å selge flyplassen sin internasjonalt.

De som driver OSL hviler for mye på sine laurbær, og tror at en arkitekt-pris er alt som skal til for at flyplassen skal være bra.
Superhai is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules