![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
|
![]()
Regjeringen krever at de nye helikoptrene til Kystvakten og fregattene blir levert innen 2014, slik kontrakten sier. Årelange forsinkelser og problemer hos produsenten NHIndustries har skapt stor irritasjon i flere land.
http://www.dn.no/forsiden/politikkSa...cle2437544.ece Jeg syns det er utrolig at ikke Norge har kansellert denne ordren for lenge siden. Produsenten har jo store problemer med å levere. Den opprinnelige kontrakten sa at hellikopterne skulle vært levert innen 2005. Så langt har Norge kun motatt 1 ! I tilegg så er det et dårlig hellikopter med alt for kort rekkevidde for Norske forhold. Portugal har kansellert sin ordre ... og det burde Norge ha gjort også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Så hvis de kansellerer NH-90 hva er alternativene?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2009
Posts: 85
|
![]()
EC725 / H-92
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
(Tar poenget ditt, T)
Nå er vel ikke problemet helikoptertypen i seg selv, men Nasjonsspesifik utrustning og intergrering: Hvorfor Sverige har har sett seg, som en nødløsning, nødt til å kjøpe en snart 25 år gammel type (UH-60) kan en jo bare lure på. Skal ikke forundre meg om vi ser tilsvarende i Norge. Last edited by 1944vintage; 21-07-2012 at 16:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,519
|
![]()
Så lenge det ikke kommer noen EC725 inn i RNoAF så er jeg fornøyd!
Men under BAS12 snakket jeg med en ombord på NH-90'en og han sa at de hadde fått hørt at det andre NH-90 helikopteret skulle komme i Q3 2012. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2006
Location: Bardufoss
Posts: 249
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2008
Location: Saltnes
Posts: 1,403
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
![]() Jeg tror NH90 er ett meget godt valg etter det jeg har lest på forumet fra folk som vet hva de snakker om og det beviser at det faktisk finnes en prosess og at "Norge danser etter amerikanernes pipe" blir litt Klassekampen conspiracy Nye, kompliserte og banebrytende ting tar tid både sivilt og militært, det gjelder å være litt tålmodig, mye av disse uttalelsene er selvsagt spill for galleriet |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 248
|
![]()
Utfordringen er, spesielt for fregattene sin del, at helikopterets sensorer og våpen skal være en helt integrert del av fartøyet. Faktisk så er det slik at det primære anti-undervannsvåpenet til en fregatt er helikopteret med sonar og torpedoer.
EC725 er sikkert et bra helikopter, men det er ikke bare å sveise på noen fester og huke på et par torpedoer. Skal man ha noe levert raskt (ila. to år), så er det vel egentlig ingen alternativer til MH-60R, som "out of the box" kan integreres med sensor-/våpensystemet på fregatten. For Kystvakten sin del, så er det overflatesensorer og til dels SAR-kapabilitet som er det viktigste. Dette er jo noe EC725 kan fylle, men det kan uansett også MH-60R. Last edited by HVI; 21-07-2012 at 17:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
At EC725, ie utvikling av Super Puma, og som har opperret i Norske farvann i mange år skulle være noe dårlig valg fordi noen ikke liker utseendet er usaklig.
MH-60R eller S er ikke nødvendigvis noe "alfa og omega" Begge modellene er utviklet for andre behov enn de vi har i Nordatlantiske miljø, og bare den ene versjonen for bruk på mindre fartøyer, dvs som Norske fregatter/Kystvaktfatrøy. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Newcomer
Join Date: Aug 2010
Posts: 48
|
![]()
Etter det jeg har hørt om prosessen som foregår i produksjonsstedet Milano, så stemmer ikke dette for de norske NH90 (NH90 skrives for øvrig uten bindestrek). Utsettelsene skyldes i følge nordmennene der nede en "søreuropeisk holdning" til flyproduksjon.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]() Quote:
![]()
__________________
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,313
|
![]()
Sveriges NH-90 skulle från början ha varit slutlevererade och operativa år 2008...det höll ju inte. Förseningarna från NH Industries är enorma.
Nu sägs det att först år 2020 kommer full operativa förmåga fås. Därför har Sverige beställt 15 st UH-60M, den senaste versionen av Black Hawk. Redan under nästa år kommer samtliga UH-60M vara färdiglevererade till Sverige. Svenska försvaret kan inte vänta i ytterliggare 8 år på NH-90. Den svenska framtida medeltunga helikopterparken kommer under kommande 20-30 åren att bestå av NH-90 och UH-60M Blackhawk. http://www.forsvarsmakten.se/sv/Mate...Helikopter-16/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Luftforsvaret peker ut amerikanske Sea Hawk Sikorsky som alternativ.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...0-6965597.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,559
|
![]()
Det var dette med offentlig forvaltning og oppfølging av kontrakter inngått med ulike leverandører.
Har leverandøren brutt leveransekontrakten så til de grader så ille som her , må den etter min oppfatning kanselleres så fremt det finnes et godt alternativ. Her gjelder det å berge skattebetalernes penger i forbindelse med leveransen. Forsinkelsen av det italienske materiellet kan komme til å koste oss skattebetalere dyrt slik det ser ut nå. Det finnes mange gode alternativer i markedet. Se til UK. Der har de kontrahert ut SAR tjenesten til private aktører som har vært det andre påtenkte bruksområdet for NH90 . Det er på tide vi gjør og fremfor at byråkratiet her i landet skal hive ut den ene millionen etter den andre i utredninger slik de har gjort gjennom mange år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Blackhawk er jo et gammelt helikopter fra 70 tallet. Men er sikkert oppgradert vil jeg tro.
Både Blackhawk og Seahawk kan jo spikkes til til å dekke veldig mange roller. Men hvordan er det å fly? Hvordan er det å sitte på i, ser trangt ut. Er det andre alternativer til disse, som man kan få tak i fort og som kan dekke flere roller, men som er militært konstruert i bunn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 248
|
![]()
737 er et gammelt fly fra 70-tallet...
Viktig å huske på at dette ikke er et helikopter for SAR primært. Det skal være primært en sensor- og våpenplattform. Derfor er nok ikke romslighet og komfort øverst på kravslisten. Noe redusert SAR- kapasitet kontra NH-90 er nok til å leve med, når alternativet altså er ingen helikopter på flere år. Alle andre nasjoner som har AEGIS-fregatter benytter SH/MH-60. Dvs. at det ikke er noen andre modeller der integrering mot det systemet er "hyllevare" |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvilket fly bruker regjeringen/ Stoltenberg? | G-COLE | Flyforum | 35 | 27-01-2013 15:31 |
Regjeringen med handlingsplan | AirbusTrond | Flyforum | 7 | 09-08-2007 18:56 |
Regjeringen angrer på flyttevedtaket? | Concorde | Flyforum | 39 | 03-12-2004 19:41 |