Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-07-2012, 12:25   #1
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
OBB 80 Regjeringen krever NH-90 innen 2014

Regjeringen krever at de nye helikoptrene til Kystvakten og fregattene blir levert innen 2014, slik kontrakten sier. Årelange forsinkelser og problemer hos produsenten NHIndustries har skapt stor irritasjon i flere land.

http://www.dn.no/forsiden/politikkSa...cle2437544.ece

Jeg syns det er utrolig at ikke Norge har kansellert denne ordren for lenge siden. Produsenten har jo store problemer med å levere. Den opprinnelige kontrakten sa at hellikopterne skulle vært levert innen 2005. Så langt har Norge kun motatt 1 ! I tilegg så er det et dårlig hellikopter med alt for kort rekkevidde for Norske forhold. Portugal har kansellert sin ordre ... og det burde Norge ha gjort også.
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2012, 01:55   #2
Radiv
ScanFlyer Silver
 
Radiv's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 799
Default Re: Regjeringen krever NH-90 innen 2014

Så hvis de kansellerer NH-90 hva er alternativene?
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2012, 02:02   #3
mindsweeper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 85
Default Re: Regjeringen krever NH-90 innen 2014

EC725 / H-92
mindsweeper is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2012, 02:51   #4
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Regjeringen krever NH-90 innen 2014

Quote:
Originally Posted by mindsweeper View Post
EC725 / H-92
Trodde Norge alltid kjøpte amerikansk? Eller kanskje det finner en prosess?
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2012, 15:59   #5
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
OBB 80 Re: Regjeringen krever NH-90 innen 2014

(Tar poenget ditt, T)

Nå er vel ikke problemet helikoptertypen i seg selv,
men Nasjonsspesifik utrustning og intergrering:

Hvorfor Sverige har har sett seg, som en nødløsning, nødt til å kjøpe en snart 25 år gammel type (UH-60) kan en jo bare lure på.

Skal ikke forundre meg om vi ser tilsvarende i Norge.

Last edited by 1944vintage; 21-07-2012 at 16:02.
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2012, 16:06   #6
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,519
Default Re: Regjeringen krever NH-90 innen 2014

Så lenge det ikke kommer noen EC725 inn i RNoAF så er jeg fornøyd!

Men under BAS12 snakket jeg med en ombord på NH-90'en og han sa at de hadde fått hørt at det andre NH-90 helikopteret skulle komme i Q3 2012.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2012, 16:43   #7
matsbg
ScanFlyer Blue
 
matsbg's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Bardufoss
Posts: 249
Default Re: Regjeringen krever NH-90 innen 2014

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Så lenge det ikke kommer noen EC725 inn i RNoAF så er jeg fornøyd!

Men under BAS12 snakket jeg med en ombord på NH-90'en og han sa at de hadde fått hørt at det andre NH-90 helikopteret skulle komme i Q3 2012.
Det skulle også komme i Q1 og Q2 2012...
matsbg is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2012, 17:16   #8
AggTouchdown
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2008
Location: Saltnes
Posts: 1,403
Default Re: Regjeringen krever NH-90 innen 2014

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Trodde Norge alltid kjøpte amerikansk? Eller kanskje det finner en prosess?
Hvor får du det fra? Nå opererer vi tre helikopter-typer, hvorav to er britiske... NH-90 er jo heller ikke amerikansk.
AggTouchdown is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2012, 17:25   #9
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Regjeringen krever NH-90 innen 2014

Quote:
Originally Posted by AggTouchdown View Post
Hvor får du det fra? Nå opererer vi tre helikopter-typer, hvorav to er britiske... NH-90 er jo heller ikke amerikansk.
Det har man jo lært her


Quote:
Originally Posted by 1944vintage View Post
Som Basse-Hau er inne på, valget er utelukkende politisk.
(og en hjelp til USAs bedrøvelige handelsbalanse?)

For de som er virkelig interesserte finnes mye å lese.
Hvis en vil en ha et annet syn på saken enn det "offisielle", kan en lese bl.a
John Bergs bok : "Kampflyene som bomber forsvarsevnen".
http://www.spartacus.no/index.php?ID=Bok&counter=612
I tilleg mye annet trykt stoff.
Bakgrunnen for tidligere valg av kampfly er også beskrevet av Svein Duvsete mfl.

Over Libya ble alle imponert av Franske Rafale.
Men at Norge skulle kjøpe et Fransk jagerfly er vel like fjernt som Russisk/Kinesisk.

Er en sann forsvarsvenn, men ikke enig i nåværende strategi.

F-35 kjøpet vil binde opp forsvarets midler i lang tid fremover.
seilfly er nok forlengst sivilist før en gang P-8 kommer på tale.

Fremitiden som jeg kunne ønske:
Ekte avskjæringsjagere i nord,
og ubemannede fly med base Ørland.

(Vet ikke hva 718skv driver med, om det fremdeles er "modellfly" eller hva ?)
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2012, 17:25   #10
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Regjeringen krever NH-90 innen 2014

Quote:
Originally Posted by AggTouchdown View Post
Hvor får du det fra? Nå opererer vi tre helikopter-typer, hvorav to er britiske... NH-90 er jo heller ikke amerikansk.
Var kun en hintende undertone med referanse til en annen tråd som omtaler F35, en svensk sykkel og noen sure svensker.

Jeg tror NH90 er ett meget godt valg etter det jeg har lest på forumet fra folk som vet hva de snakker om og det beviser at det faktisk finnes en prosess og at "Norge danser etter amerikanernes pipe" blir litt Klassekampen conspiracy

Nye, kompliserte og banebrytende ting tar tid både sivilt og militært, det gjelder å være litt tålmodig, mye av disse uttalelsene er selvsagt spill for galleriet
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2012, 17:29   #11
HVI
ScanFlyer Blue
 
HVI's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 248
Default Re: Regjeringen krever NH-90 innen 2014

Utfordringen er, spesielt for fregattene sin del, at helikopterets sensorer og våpen skal være en helt integrert del av fartøyet. Faktisk så er det slik at det primære anti-undervannsvåpenet til en fregatt er helikopteret med sonar og torpedoer.
EC725 er sikkert et bra helikopter, men det er ikke bare å sveise på noen fester og huke på et par torpedoer.
Skal man ha noe levert raskt (ila. to år), så er det vel egentlig ingen alternativer til MH-60R, som "out of the box" kan integreres med sensor-/våpensystemet på fregatten.

For Kystvakten sin del, så er det overflatesensorer og til dels SAR-kapabilitet som er det viktigste. Dette er jo noe EC725 kan fylle, men det kan uansett også MH-60R.

Last edited by HVI; 21-07-2012 at 17:36.
HVI is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2012, 22:54   #12
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
OBB 50 Re: Regjeringen krever NH-90 innen 2014

At EC725, ie utvikling av Super Puma, og som har opperret i Norske farvann i mange år skulle være noe dårlig valg fordi noen ikke liker utseendet er usaklig.

MH-60R eller S er ikke nødvendigvis noe "alfa og omega"
Begge modellene er utviklet for andre behov enn de vi har i Nordatlantiske miljø, og bare den ene versjonen for bruk på mindre fartøyer, dvs som Norske fregatter/Kystvaktfatrøy.
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2012, 15:03   #13
buskmann
Newcomer
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 48
Default Re: Regjeringen krever NH-90 innen 2014

Quote:
Originally Posted by 1944vintage View Post
(Tar poenget ditt, T)

Nå er vel ikke problemet helikoptertypen i seg selv,
men Nasjonsspesifik utrustning og intergrering:
Etter det jeg har hørt om prosessen som foregår i produksjonsstedet Milano, så stemmer ikke dette for de norske NH90 (NH90 skrives for øvrig uten bindestrek). Utsettelsene skyldes i følge nordmennene der nede en "søreuropeisk holdning" til flyproduksjon.
buskmann is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2012, 16:45   #14
M609
ScanFlyer Silver
 
M609's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
Default Re: Regjeringen krever NH-90 innen 2014

Quote:
"søreuropeisk holdning" til flyproduksjon
Har hørt det samme, første gang de var nede for å gjøre FAT kom de vel opp igjen med 600+ feil på den første maskina, og failed FAT. Kan hende tallet er feil, det er jo noen ÅR siden......
__________________
Monster in a cave
M609 is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2012, 19:11   #15
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,313
Default Re: Regjeringen krever NH-90 innen 2014

Sveriges NH-90 skulle från början ha varit slutlevererade och operativa år 2008...det höll ju inte. Förseningarna från NH Industries är enorma.
Nu sägs det att först år 2020 kommer full operativa förmåga fås.
Därför har Sverige beställt 15 st UH-60M, den senaste versionen av Black Hawk.
Redan under nästa år kommer samtliga UH-60M vara färdiglevererade till Sverige.
Svenska försvaret kan inte vänta i ytterliggare 8 år på NH-90.

Den svenska framtida medeltunga helikopterparken kommer under kommande 20-30 åren att bestå av NH-90 och UH-60M Blackhawk.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Mate...Helikopter-16/
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2012, 21:41   #16
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Regjeringen krever NH-90 innen 2014

Luftforsvaret peker ut amerikanske Sea Hawk Sikorsky som alternativ.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...0-6965597.html
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2012, 21:45   #17
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Regjeringen krever NH-90 innen 2014

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Luftforsvaret peker ut amerikanske Sea Hawk Sikorsky som alternativ.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...0-6965597.html
Gjoer som svenskene. Dump dritten og kjoep Sea Hawk. Det er direkte pinlig at sjoeforsvaret har hatt de nye fregattene i aarevis og ikke har en viktig del av vaapensystemet tilgjengeli
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2012, 23:26   #18
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,559
Default Re: Regjeringen krever NH-90 innen 2014

Det var dette med offentlig forvaltning og oppfølging av kontrakter inngått med ulike leverandører.
Har leverandøren brutt leveransekontrakten så til de grader så ille som her , må den etter min oppfatning kanselleres så fremt det finnes et godt alternativ.
Her gjelder det å berge skattebetalernes penger i forbindelse med leveransen.
Forsinkelsen av det italienske materiellet kan komme til å koste oss skattebetalere dyrt slik det ser ut nå.
Det finnes mange gode alternativer i markedet.

Se til UK. Der har de kontrahert ut SAR tjenesten til private aktører som har vært det andre påtenkte bruksområdet for NH90 .
Det er på tide vi gjør og fremfor at byråkratiet her i landet skal hive ut den ene millionen etter den andre i utredninger slik de har gjort gjennom mange år.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2012, 12:31   #19
Radiv
ScanFlyer Silver
 
Radiv's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 799
OBB 80

Blackhawk er jo et gammelt helikopter fra 70 tallet. Men er sikkert oppgradert vil jeg tro.

Både Blackhawk og Seahawk kan jo spikkes til til å dekke veldig mange roller.

Men hvordan er det å fly?
Hvordan er det å sitte på i, ser trangt ut.

Er det andre alternativer til disse, som man kan få tak i fort og som kan dekke flere roller, men som er militært konstruert i bunn?
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2012, 16:28   #20
HVI
ScanFlyer Blue
 
HVI's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 248
Default

737 er et gammelt fly fra 70-tallet...

Viktig å huske på at dette ikke er et helikopter for SAR primært. Det skal være primært en sensor- og våpenplattform. Derfor er nok ikke romslighet og komfort øverst på kravslisten. Noe redusert SAR- kapasitet kontra NH-90 er nok til å leve med, når alternativet altså er ingen helikopter på flere år.

Alle andre nasjoner som har AEGIS-fregatter benytter SH/MH-60. Dvs. at det ikke er noen andre modeller der integrering mot det systemet er "hyllevare"
HVI is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvilket fly bruker regjeringen/ Stoltenberg? G-COLE Flyforum 35 27-01-2013 15:31
Regjeringen med handlingsplan AirbusTrond Flyforum 7 09-08-2007 18:56
Regjeringen angrer på flyttevedtaket? Concorde Flyforum 39 03-12-2004 19:41


All times are GMT +2. The time now is 11:30.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.