• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Problemer med innsjekk på sas.no

Dash

ScanFlyer Gold
Problemer med innsjekk på sas.no

Hei!

I morgen tidlig skal jeg fly KRS-CPH-POZ.

Leggen mellom CPH og POZ er operert av QI på en wet-lease for SAS. KRS-CPH av WF.

Men når jeg prøver å sjekke inn hos SAS så står det at etternavnet på bookingen er feil. Det er den ikke. SÅ da ringer jeg SAS. De kan bekrefte at etternavnet er lagt inn riktig og han jeg snakker med for samme problem når han prøver å sjekke meg inn. Så sier han at siden siste leg er operert av QI så går det ikke ann å sjekke inn fordi QI sine systemer snakker dårlig med SK sine. Så jeg påpeker at det er en wet-lease og ikke en codeshare. Men han står på sitt og gjentar at QI sine innsjekkingssystemer er lite kompitable med SAS sine.

Men stemmer dette? Kan jeg virkelig ikke sjekke inn på et fly som er på wet-lease fra QI? Det er jo å regne som en SAS-flygning på nesten alle mulige måter. SAS-logo på flyet, SAS-piloter, SAS-rutenummer osv...

Det er ikke en big deal, jeg sjekker bare inn på flyplassen. Men syns det høres merkelig ut.
.

Re: Problemer med innsjekk på sas.no

Så sier han at siden siste leg er operert av QI så går det ikke ann å sjekke inn fordi QI sine systemer snakker dårlig med SK sine. Så jeg påpeker at det er en wet-lease og ikke en codeshare. Men han står på sitt og gjentar at QI sine innsjekkingssystemer er lite kompitable med SAS sine.

.

Flighten(e) er begge i SAS-systemet, ingenting i veien der. Bruk kredittkortnummeret ditt istedet for bestillingsreferansen, så kommer du inn.

Takk skal du ha MOW. Funket det. Rart de ikke viste det på chatten på sas eller på telefonen.

Men viser seg vel bare at flyprat er stedet for å få svar på spørsmålene sine.

Takk skal du ha MOW. Funket det. Rart de ikke viste det på chatten på sas eller på telefonen.
Chat-en til SAS er helt latterlig. Hver gang jeg benytter den blir jeg bedt om å ringe 05400 i stedet. Widerøe sin chat er det imidlertid langt bedre kvalitet over ;)

Chat-en til SAS er helt latterlig. Hver gang jeg benytter den blir jeg bedt om å ringe 05400 i stedet. Widerøe sin chat er det imidlertid langt bedre kvalitet over ;)

Enig i at chatten til SAS ikke er den beste, og at Widerøe sin er bedre. Men i dag prøvde jeg faktisk WF sin chat først. De ba meg kontake SAS, fordi "problemet" lå hos dem. Så i dag var de ikke så mye bedre.

Men enig med deg i at standaren på WF sin chat er høyerer enn sandarden på SAS sin.

Hei!

I morgen tidlig skal jeg fly KRS-CPH-POZ.

Så jeg påpeker at det er en wet-lease og ikke en codeshare. Men han står på sitt og gjentar at QI sine innsjekkingssystemer er lite kompitable med SAS sine.

Men stemmer dette? Kan jeg virkelig ikke sjekke inn på et fly som er på wet-lease fra QI? Det er jo å regne som en SAS-flygning på nesten alle mulige måter. SAS-logo på flyet, SAS-piloter, SAS-rutenummer osv...

Det er ikke en big deal, jeg sjekker bare inn på flyplassen. Men syns det høres merkelig ut.
.
Måske ikke så smart at være klogere en den stakkels medarbejder du har snakket med...Det er jo ikke sikkert at vedkommende ved hvad en Wetlease er.
Iøvrigt er det faktisk rigtigt at QI systemet(altea) ikke altid snakker godt med
SAS check-in systemer....desværre.
Oplever det hver eneste dag..
Det kan jo også være at f.ex POZ har været lukket for indcheck...Vi her i AAR seater dagligt fly fra CPH, og det sker hver eneste dag at ruter med ops af QI er lukket for indcheck....Det har faktisk også været tilfældet idag med SK753 ved jeg.
Hilsen Ole

. Men i dag prøvde jeg faktisk WF sin chat først. De ba meg kontake SAS, fordi "problemet" lå hos dem. Så i dag var de ikke så mye bedre.

.

Dette er en ren SK-feil, og det er vanskelig for oss å holde styr på alle disse. Nå vet vi også til neste gang noen spør. Men så fikk du jo hjelp av WF likevel. ;)

Måske ikke så smart at være klogere en den stakkels medarbejder du har snakket med...Det er jo ikke sikkert at vedkommende ved hvad en Wetlease er.
Iøvrigt er det faktisk rigtigt at QI systemet(altea) ikke altid snakker godt med
SAS check-in systemer....desværre.

Dette er en SK flight i SK's system. POZ er ikke engang en QI destinasjon. Men du har rett - dette forvirrer mange agenter å begynne å snakke om at andre selskaper opererer. Jeg var inne i både PCI og web og fant samme problem - og løsning .. men av en eller annen grunn klarte ikke Web å lese referansen.

Ja, POZ-flighten har da ingenting med Cimbers systemer å gjøre ... Har ikke selv hatt liknende problemer til WRO, som Cimber flyr for SAS i vinterprogrammet. Mange kundebehandlere har ikke greie på slike ting - det blir altfor sært, desverre.

Jaja, får ikkje sjekka inn på på ein SK/WF-fligth i morgon heller... WF-chat, kanskje...

Har du prøvd med kredittkortnummeret?

Last edited:

Jeg sliter også med sjekk-inn på SAS i dag. Det fungerer hverken med kredittkortnummer eller referanse... :(

Jeg får også feilmelding:

Communication error - Please try again or contact check-in at airport.

Har du prøvd med kredittkortnummeret?

Jepp. Får same feilmelding som nemt i ein anna post. WF-chat sa at det ikkje var noko dei kunne gjere (billett er bestillt via WF.no, SK har første leg). Feilen er der enno. Det er jo ikkje noko krise å ikkje få velgje sete i kveld, men alltid kjekt å prøve å gamble på at det blir eitt ledig sete langt bak. Skal ut på tur med frøken og mini i morgon!

Ja, checkinsystemet er ikke vårt, så det er fint lite vi kan gjøre ... men hvis du sender meg bookingref'en din på PM så kan jeg prøve å se om jeg finner en bakdør ..

Må bare konstatere at sas.no sliter ikveld.

Prøver man å bestille får man beskjed om "systemfeil-4001".

I hele kveld har det vært problemer med sjekkinnsystemet (PACS), lange svartider.

Fortsatt problemer med å sjekke inn. Bare de ikke gir bort setene våre til noen andre skal jeg kunne tilgi.

Ja, checkinsystemet er ikke vårt, så det er fint lite vi kan gjøre ... men hvis du sender meg bookingref'en din på PM så kan jeg prøve å se om jeg finner en bakdør ..

Det kan eg gjere, men det ordnar seg vel på flyplass. Eg kjem inn på setevalg no, ser at midtre delar av flyet er tomt. Fekk tildelt sete vha. SMS-innsjekk i går, men det var på ein full tre-seter :-(

Men vi overlev nok den "lange" turen frå TRD til OSL :-) Heldigvis tidleg innslepp for småbarnsforeldre og free seating på OSL - FDE. (No har eg blitt ein av dei... *grøss*)

Back