![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
Hei!
Er det noen på forumet som vet om Widerøe har vurdert å fly til London City Airport? Vet jo at det er en del som jobber i Widerøe her. Dette måtte jo har vært en fin destinasjon fra en del vestlandsflyplasser. Fra Bergen flyr jo Norwegian direkte til LGW, og BMI flyr til LHR som SAS har en codeshare på. Men codesharen vil kanskje forsvinne etter BMI går inn i BA. LHR er vel uaktuelt ettersom det virker vanskelig å få slots. Og Widerøe er vel en av de få selskapene som kan lande på LCY. Markedet må jo være der ettersom London er en av de største destinasjonene fra alle de 3 skandinaviske hovedstedene. Og fin mulighet til å stjele noen PAX dra Norwegian. Og LCY er jo en kjempe flyplass, og vil kanskje tiltrekke seg en del "high-revenue" pax. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
|
![]()
Tror at dette har vært opp tidligere og at det er konkludert med at man har for store vektrestriksjoner, og dermed ikke får med seg nok pax for at det skal gå rundt.
S |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
*A-flyer
Join Date: Jun 2010
Location: Oslo
Posts: 80
|
![]() Quote:
__________________
***** LN-RJJ ***** |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
Har prøvd å finne en tidligere tråd men fant ingenting om det. Kanskje jeg er dårlig til å søke
![]() Men både LuxAir og Lufthansa bruker vel Bombardier Dash 8-400 på LCY? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
|
![]()
LCY-BGO/SVG kan sikkert være mulig. Og ser jo nå at det er LCY - vestlandet som egentlig er tema her...
Men jeg mener å huske at LCY-OSL krever såpass med fuel at man får en begrensning, og da med litt for mye blokkerte seter. BGO/SVG er jo såpass kortere at det sikkert kan være en mulighet. Men da kommer vi jo inn på markedet. LCY er jo en finans flyplass. BGO er jo ikke direkte finans by og SVG er olje. Så eneste dest med marked i Norge er nok OSL. S |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,159
|
![]() Quote:
Quote:
Problemet er at det er lenger over Nordsjøen enn over den Engelske kanal og til Tyskland/Luxembourg. SAS brukte tidligere Q400 LCY-CPH, og hadde da relativt store vektbegrensninger på LCY-CPH og det var ikke få som opplevde at bagasjen deres måtte stå igjen på LCY Quote:
Quote:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]()
Som Someone skriver, så benytte SAS tidligere Q400 på CPH-LCY og på returen LCY-CPH var der en del blokerede sæder pga. vægtbegrænsning, hvilket gjorde det svært at tjene penge på den rute.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
Har Lufthansa vektbegrensninger på sine flygninger mellom MUC og LCY? Her blir det brukt Q400. Slenger opp distansen mellom LCY og noen aktuelle flyplasser:
MUC 565 miles BGO 639 miles SVG 554 miles KRS 561 miles Kun Bergen som ligger lengre borte enn MUC(Vist milage calculatoren fungerer). Selv om LCY ligger i nærheten til finansdistriktet så er det vel en grei flyplass å reise til uansett om man skal andre steder i London. Og gode slots må vel være betraktelig lettere å få på LCY enn på LHR? På LHR selges jo slots for millioner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,489
|
![]()
.. og OSL-LCY er 737 miles.
Hadde LCY ligget en time nærmere, ville det vært interessant. Nå er det for langt unna. Tidligere satsinger har jo heller ikke vært noen suksess og jeg tviler på at bildet har endret seg noe særlig .. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Ser på http://www.wideroe.no/destinasjoner at BGO-TOS er en WF flight. Men det er vel en feil siden det er 761 miles?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,489
|
![]()
Neida - vi flyr denne to ganger i uka. Maks rekkevidde for Q400 er ca 1500 miles, men når det gjelder LCY er det andre hensyn som gjelder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
Men poenget er at LCY-MUC er i samme range som LCY-KRS/SVG/BGO. Og siden det blir brukt en Q400 på LCY-MUC må jo det samme fungere mellom LCY og sørvestlandet.
Fra Bergen flyr jo Norwegian daglig til LGW, og BMI til LHR. Skal du fly med SAS-group må du fly via CPH/OSL. Og her tror jeg SAS-group taper på å ikke ha direkterute. Spesielt når BMI blir integrert i BA. Det kan jo være et smart trekk å opprette flere direkteruter mellom Bergen og London for å hindre at BA kommer med flere avagnger. For kommer BA med flere avganger så vil de jo feede inn til sitt egen nettverk og stjele PAX fra SAS. Fra SVG flyr jo også Norwegian og BMI daglig. Det gjør også SAS. Men slottsene på LHR kunne vel vært brukt bedre på andre ruter i SAS enn fra SVG. Og da kunne WF fly daglig med mindre fly og øke frekvensen. Også her kunne det hinder BA i å få fotfeste. Fra KRS har jo Norwegian prøvd seg før. Men da men en Boeing 737. Dette er vel kanskje en for stor maskin for KRS-LONDON. Men en Q400 kunne funket med bare 78 seter. Og dette er den ruten som står høyest på ønskelisten til Næringslivet på Sørlandet. Så har jo WF fordelen av å være representert på disse flyplassene fra før. Så det vil jo kunne gi en viss fleksibilitet i flåten. Og mellom 3 flyplassene er det jo direkteruter med WF. Så vist en passasjer ikke rakk flyet til BGO, så kunne han fly via SVG eller KRS. Så jeg tror etterspørselen for direkteruter mellom Sørvestlandet og London definitvt er tilstede. På LHR er det nesten umulig å få slots. Så å lande her er vel uaktuelt. Så da er det vel LCY og LGW som er alternativene. Og jeg mener LCY er den beste flyplassen i London. Så vist WF kunne lande her ville det være et konkurransefortrinn. Disse rutene vil kunne stjele PAX fra Norwegian og hindre BA i å få et for bra fotfeste på Sørvestlandet. Slotsene som SAS brukerpå ruten SVG-LHR kunne vel vært brukt andre steder I SAS-nettverket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,489
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,489
|
![]()
Jeg tror du har rett, men det var muligens mens det ennå var Norsk Air. Det var uansett et kortvarig prosjekt .. Tror den gikk til Stansted også - heller ikke noen metropol på den tiden ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2009
Location: Grimstad
Posts: 221
|
![]()
Som Kristiansander skulle jeg ønske meg en direkterute til London, men ikke til LCY. Ja flyplassen er sentral og fin, men skulle behovet for connection videre komme, så må man streve seg gjennon London til de andre flyplassene. Ja mange vil til England fra Sørlandet (har følelsen av å bo i Liverpool på kampdager), men mange vil videre ut fra England/London og da er ikke LCY flyplassen å fly til.
__________________
Bom viagem! |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]() Quote:
Så som oftest vil jo London være endestasjon. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]() Quote:
Last edited by jameson82; 12-04-2012 at 17:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
Men da er du nesten avhengig å lande på LHR. For på LGW er det vel ikke så mange muligheter. Og som nevnt tidligere er det nesten umulig å få bra slots på LHR. Dårlige slots var vel noe av grunnen til at Blue1 sin rute mellom Helsinki og LHR gikk så dårlig.
På LGW har AC kun rute til Beijing, og her flyr jo SAS til fra CPH, og United flyr til Dhaka?(http://en.wikipedia.org/wiki/Gatwick_Airport ). Den eneste som kunne vært greit hadde vært US-airways rute til CLT. Så da er LCY beste alternativ etter min mening. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
BA øker LCY-ARN til 3x daglig | Someone | Flyforum | 9 | 28-06-2014 20:06 |
BA starter LCY-AGP og LCY-FAO | Twin Otter | Flyforum | 4 | 07-12-2010 21:03 |
LCY 25.10.09 | PC | Bilder & foto | 9 | 04-11-2009 20:17 |
Til Edinburgh....denne gangen via LCY | Someone | TripReports | 13 | 14-03-2008 12:27 |
BA/EZ til LCY fra CPH | Guest | Flyforum | 2 | 03-06-2005 11:31 |