Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-04-2012, 13:01   #1
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Widerøe Widerøe til LCY?

Hei!

Er det noen på forumet som vet om Widerøe har vurdert å fly til London City Airport? Vet jo at det er en del som jobber i Widerøe her.

Dette måtte jo har vært en fin destinasjon fra en del vestlandsflyplasser. Fra Bergen flyr jo Norwegian direkte til LGW, og BMI flyr til LHR som SAS har en codeshare på. Men codesharen vil kanskje forsvinne etter BMI går inn i BA.

LHR er vel uaktuelt ettersom det virker vanskelig å få slots. Og Widerøe er vel en av de få selskapene som kan lande på LCY.

Markedet må jo være der ettersom London er en av de største destinasjonene fra alle de 3 skandinaviske hovedstedene. Og fin mulighet til å stjele noen PAX dra Norwegian. Og LCY er jo en kjempe flyplass, og vil kanskje tiltrekke seg en del "high-revenue" pax.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2012, 13:33   #2
learjet
oversheriffmester

Global Moderator
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
Default Re: Widerøe til LCY?

Tror at dette har vært opp tidligere og at det er konkludert med at man har for store vektrestriksjoner, og dermed ikke får med seg nok pax for at det skal gå rundt.

S
learjet is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2012, 13:57   #3
LN-RJJ
*A-flyer
 
Join Date: Jun 2010
Location: Oslo
Posts: 80
BA Re: Widerøe til LCY?

Quote:
Originally Posted by learjet View Post
Tror at dette har vært opp tidligere og at det er konkludert med at man har for store vektrestriksjoner, og dermed ikke får med seg nok pax for at det skal gå rundt.

S
Høres rart ut Stefan. BA City Flyer, som har base på LCY, brukere jo E190. Har selv flydd med de LCY-MAD i fjor, og den maskinen var fullstappa. Virker rart om WF da ikke kunne benyttet sine Q300/Q400 her, uten vektreduskjon? Dessuten brukte jo SAS Q400 på ruten CPH-LCY før.
__________________
*****
LN-RJJ
*****
LN-RJJ is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2012, 13:57   #4
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Widerøe Re: Widerøe til LCY?

Har prøvd å finne en tidligere tråd men fant ingenting om det. Kanskje jeg er dårlig til å søke

Men både LuxAir og Lufthansa bruker vel Bombardier Dash 8-400 på LCY?
Dash is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2012, 14:05   #5
learjet
oversheriffmester

Global Moderator
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
Default Re: Widerøe til LCY?

LCY-BGO/SVG kan sikkert være mulig. Og ser jo nå at det er LCY - vestlandet som egentlig er tema her...

Men jeg mener å huske at LCY-OSL krever såpass med fuel at man får en begrensning, og da med litt for mye blokkerte seter. BGO/SVG er jo såpass kortere at det sikkert kan være en mulighet.
Men da kommer vi jo inn på markedet. LCY er jo en finans flyplass. BGO er jo ikke direkte finans by og SVG er olje. Så eneste dest med marked i Norge er nok OSL.

S
learjet is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2012, 14:08   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,159
Default Re: Widerøe til LCY?

Quote:
Originally Posted by LN-RJJ View Post
BA City Flyer, som har base på LCY, brukere jo E190. Har selv flydd med de LCY-MAD i fjor, og den maskinen var fullstappa. Virker rart om WF da ikke kunne benyttet sine Q300/Q400 her, uten vektreduskjon?
En E-190 har andre range/payload/climb karakteristikker enn en Q400

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
Men både LuxAir og Lufthansa bruker vel Bombardier Dash 8-400 på LCY?

Problemet er at det er lenger over Nordsjøen enn over den Engelske kanal og til Tyskland/Luxembourg. SAS brukte tidligere Q400 LCY-CPH, og hadde da relativt store vektbegrensninger på LCY-CPH og det var ikke få som opplevde at bagasjen deres måtte stå igjen på LCY


Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
Dette måtte jo har vært en fin destinasjon fra en del vestlandsflyplasser. Fra Bergen flyr jo Norwegian direkte til LGW, og BMI flyr til LHR som SAS har en codeshare på. Men codesharen vil kanskje forsvinne etter BMI går inn i BA.

Markedet må jo være der ettersom London er en av de største destinasjonene fra alle de 3 skandinaviske hovedstedene. Og fin mulighet til å stjele noen PAX dra Norwegian. Og LCY er jo en kjempe flyplass, og vil kanskje tiltrekke seg en del "high-revenue" pax.
Problemet her er nok mangel på volum av LCY sin primære kundegruppe. LCY er en flyplass som i stor grad sikter seg inn mot reisende til London City, hvilket i stor grad retter seg inn mot finansbransjen. Dette er en relativt liten bransje på Vestlandet og det som jobber innen olje, fisk og diverse ingeniørbedrifter har ikke like stort behov til å dra til London City. Selv ikke Oslo, som huser det meste av landets finansbransje, klarer å skape nok volumer til en LCY rute. Og det er en grunn til at BA har valgt bort OSL til fordel for CPH og ARN fra LCY


Quote:
LHR er vel uaktuelt ettersom det virker vanskelig å få slots. Og Widerøe er vel en av de få selskapene som kan lande på LCY.
Å få gode slots på LCY er vel heller ikke gjort sånn helt uten videre
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 12-04-2012, 14:12   #7
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: Widerøe til LCY?

Quote:
Originally Posted by LN-RJJ View Post
Dessuten brukte jo SAS Q400 på ruten CPH-LCY før.
Som Someone skriver, så benytte SAS tidligere Q400 på CPH-LCY og på returen LCY-CPH var der en del blokerede sæder pga. vægtbegrænsning, hvilket gjorde det svært at tjene penge på den rute.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2012, 14:28   #8
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Widerøe til LCY?

Har Lufthansa vektbegrensninger på sine flygninger mellom MUC og LCY? Her blir det brukt Q400. Slenger opp distansen mellom LCY og noen aktuelle flyplasser:

MUC 565 miles
BGO 639 miles
SVG 554 miles
KRS 561 miles

Kun Bergen som ligger lengre borte enn MUC(Vist milage calculatoren fungerer).

Selv om LCY ligger i nærheten til finansdistriktet så er det vel en grei flyplass å reise til uansett om man skal andre steder i London.

Og gode slots må vel være betraktelig lettere å få på LCY enn på LHR? På LHR selges jo slots for millioner.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2012, 15:34   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,489
Default Re: Widerøe til LCY?

.. og OSL-LCY er 737 miles.

Hadde LCY ligget en time nærmere, ville det vært interessant. Nå er det for langt unna. Tidligere satsinger har jo heller ikke vært noen suksess og jeg tviler på at bildet har endret seg noe særlig ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2012, 15:44   #10
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Default Re: Widerøe til LCY?

Ser på http://www.wideroe.no/destinasjoner at BGO-TOS er en WF flight. Men det er vel en feil siden det er 761 miles?
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2012, 16:11   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,489
Default Re: Widerøe til LCY?

Neida - vi flyr denne to ganger i uka. Maks rekkevidde for Q400 er ca 1500 miles, men når det gjelder LCY er det andre hensyn som gjelder.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2012, 16:25   #12
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Widerøe Re: Widerøe til LCY?

Men poenget er at LCY-MUC er i samme range som LCY-KRS/SVG/BGO. Og siden det blir brukt en Q400 på LCY-MUC må jo det samme fungere mellom LCY og sørvestlandet.

Fra Bergen flyr jo Norwegian daglig til LGW, og BMI til LHR. Skal du fly med SAS-group må du fly via CPH/OSL. Og her tror jeg SAS-group taper på å ikke ha direkterute. Spesielt når BMI blir integrert i BA. Det kan jo være et smart trekk å opprette flere direkteruter mellom Bergen og London for å hindre at BA kommer med flere avagnger. For kommer BA med flere avganger så vil de jo feede inn til sitt egen nettverk og stjele PAX fra SAS.

Fra SVG flyr jo også Norwegian og BMI daglig. Det gjør også SAS. Men slottsene på LHR kunne vel vært brukt bedre på andre ruter i SAS enn fra SVG. Og da kunne WF fly daglig med mindre fly og øke frekvensen. Også her kunne det hinder BA i å få fotfeste.

Fra KRS har jo Norwegian prøvd seg før. Men da men en Boeing 737. Dette er vel kanskje en for stor maskin for KRS-LONDON. Men en Q400 kunne funket med bare 78 seter. Og dette er den ruten som står høyest på ønskelisten til Næringslivet på Sørlandet.

Så har jo WF fordelen av å være representert på disse flyplassene fra før. Så det vil jo kunne gi en viss fleksibilitet i flåten. Og mellom 3 flyplassene er det jo direkteruter med WF. Så vist en passasjer ikke rakk flyet til BGO, så kunne han fly via SVG eller KRS.

Så jeg tror etterspørselen for direkteruter mellom Sørvestlandet og London definitvt er tilstede.

LHR er det nesten umulig å få slots. Så å lande her er vel uaktuelt. Så da er det vel LCY og LGW som er alternativene. Og jeg mener LCY er den beste flyplassen i London. Så vist WF kunne lande her ville det være et konkurransefortrinn.

Disse rutene vil kunne stjele PAX fra Norwegian og hindre BA i å få et for bra fotfeste på Sørvestlandet.

Slotsene som SAS brukerpå ruten SVG-LHR kunne vel vært brukt andre steder I SAS-nettverket.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2012, 16:34   #13
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,489
Default Re: Widerøe til LCY?

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
Men poenget er at LCY-MUC er i samme range som LCY-KRS/SVG/BGO. Og siden det blir brukt en Q400 på LCY-MUC må jo det samme fungere mellom LCY og sørvestlandet.
Det er ett ord som skyter deg rett ned: Trafikkgrunnlag. Det er ganske enkelt ikke nok passasjerer som ønsker å reise til LCY fra disse plassene. På en såpass lang tur er det også mange som bevisst velger bort propellmaskiner når det finnes alternativer med jet - selv om det medfører en omvei.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2012, 16:46   #14
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Widerøe til LCY?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det er ett ord som skyter deg rett ned: Trafikkgrunnlag. Det er ganske enkelt ikke nok passasjerer som ønsker å reise til LCY fra disse plassene. På en såpass lang tur er det også mange som bevisst velger bort propellmaskiner når det finnes alternativer med jet - selv om det medfører en omvei.
Jeg tror det er nok trafikkgrunnlag for rutene. Men det vet vel egentlig dere i WF bedre enn en hobby ruteplanlegger Vi får se med tiden
Dash is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2012, 17:09   #15
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Widerøe til LCY?

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
Jeg tror det er nok trafikkgrunnlag for rutene. Men det vet vel egentlig dere i WF bedre enn en hobby ruteplanlegger Vi får se med tiden
Mener å huske at WF en gang i tiden fløy til London med en innleid Fokker 50 maskin. Kan den ruten ha gått fra TRF til London, eventuelt via KRS.



Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2012, 17:11   #16
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,489
Default Re: Widerøe til LCY?

Jeg tror du har rett, men det var muligens mens det ennå var Norsk Air. Det var uansett et kortvarig prosjekt .. Tror den gikk til Stansted også - heller ikke noen metropol på den tiden ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2012, 17:25   #17
FlyTAP
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Location: Grimstad
Posts: 221
Default Re: Widerøe til LCY?

Som Kristiansander skulle jeg ønske meg en direkterute til London, men ikke til LCY. Ja flyplassen er sentral og fin, men skulle behovet for connection videre komme, så må man streve seg gjennon London til de andre flyplassene. Ja mange vil til England fra Sørlandet (har følelsen av å bo i Liverpool på kampdager), men mange vil videre ut fra England/London og da er ikke LCY flyplassen å fly til.
__________________
Bom viagem!
FlyTAP is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2012, 17:37   #18
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Widerøe til LCY?

Quote:
Originally Posted by FlyTAP View Post
Som Kristiansander skulle jeg ønske meg en direkterute til London, men ikke til LCY. Ja flyplassen er sentral og fin, men skulle behovet for connection videre komme, så må man streve seg gjennon London til de andre flyplassene. Ja mange vil til England fra Sørlandet (har følelsen av å bo i Liverpool på kampdager), men mange vil videre ut fra England/London og da er ikke LCY flyplassen å fly til.
Men ingen av flyplassene i London er Star-Alliance hubber.(Ser bort fra BMI) Så der er vel ikke så veldig aktuelt med connections ut fra London. Da må du som oftest ha 2 seperate billetter, og det er vel ikke så veldig gunstig.

Så som oftest vil jo London være endestasjon.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2012, 17:44   #19
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Default Re: Widerøe til LCY?

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
Men ingen av flyplassene i London er Star-Alliance hubber.(Ser bort fra BMI) Så der er vel ikke så veldig aktuelt med connections ut fra London. Da må du som oftest ha 2 seperate billetter, og det er vel ikke så veldig gunstig.

Så som oftest vil jo London være endestasjon.
Er endel muligheter IC med UA,US,AC og NZ ifra London
__________________
Flights since 08/01.2010

Last edited by jameson82; 12-04-2012 at 17:51.
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2012, 17:59   #20
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Widerøe til LCY?

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Er endel muligheter med UA,US,AC og NZ ifra London
Men da er du nesten avhengig å lande på LHR. For på LGW er det vel ikke så mange muligheter. Og som nevnt tidligere er det nesten umulig å få bra slots på LHR. Dårlige slots var vel noe av grunnen til at Blue1 sin rute mellom Helsinki og LHR gikk så dårlig.

LGW har AC kun rute til Beijing, og her flyr jo SAS til fra CPH, og United flyr til Dhaka?(http://en.wikipedia.org/wiki/Gatwick_Airport ). Den eneste som kunne vært greit hadde vært US-airways rute til CLT.

Så da er LCY beste alternativ etter min mening.
Dash is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
BA øker LCY-ARN til 3x daglig Someone Flyforum 9 28-06-2014 20:06
BA starter LCY-AGP og LCY-FAO Twin Otter Flyforum 4 07-12-2010 21:03
LCY 25.10.09 PC Bilder & foto 9 04-11-2009 20:17
Til Edinburgh....denne gangen via LCY Someone TripReports 13 14-03-2008 12:27
BA/EZ til LCY fra CPH Guest Flyforum 2 03-06-2005 11:31


All times are GMT +2. The time now is 20:10.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.