![]() |
|
![]() |
#1 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Innrømmer gjerne at jeg ikke er spesielt fotokyndig, men man prøver jo.
Nå er det sånn at jeg har fått støv på linsa, og er litt grønn i forhold til hvordan jeg skal få fjernet det. Er det noen som har noen råd å komme med i så henseende? BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Mar 2011
|
![]()
Hva slags kamera er det? Speilrefleks?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Ja, sorry, det burde jeg jo ha sagt!
Det er et Nikon D60 |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Mar 2011
|
![]()
Dersom du vil være helt sikker på at du ikke gjør noe galt og fremdeles har garanti på kameraet er nok det sikreste å levere det inn på rensing.
Men har det kommet støv på selve speilet så skal det ikke være så vanskelig å få bort. På mitt Nikon D40 så tok jeg av objektivet, trykte på utløseren slik at speilet åpnet seg og brukte en liten blåsebelg som jeg kjøpte sammen med kameraet. Det var alt som skulle til for å fjerne støv som hadde innvirkning på bildene. Dersom du fremdeles har instruksjonsboka som fulgte med kameraet så bør det stå forklart der hvordan det skal gjøres. Har du fått støv på innsiden av selve objektivet så er det nok litt vanskeligere. Har ikke vært borti det selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei, det skal ekstremt mye til at støv i selve objektivet faktisk påvirker eller synes på bildene. Sansynligvis er det støv som sitter på speil og/eller bildebrikke/sensor, og det bør du få gjort hos noen som kan det, dersom du ikke er sikker på at du klarer det selv...
![]() |
#6 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Ja, jeg mener det er på speilet det sitter. Ser det helt klart når jeg ser inn i kameraet for å ta bilder, men som det sies, det sees ikke så godt på bildene heldigvis. Men vil jo gjerne ha det bort.
Lurte på om det kunne brukes sånne som man bruker til å vaske lcd skjermer med? Kanskje lurest å stikke ned på japanphoto og høre med dem? BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hva med en real omgang med en Kärcher høytrykkspyler :-) ?
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Det beste er å levere det inn til rens, men.... Jeg bytter stadig objektiv og det har lett for å komme støv inn i huset og da er det lett for at det på sensoren også.
Jeg har derfor lært hvordan man fjerner støv. Du får kjøpt utstyr for å fjerne støv i fotobutikkene. det er mange kroner å spare på å gjøre dette selv, men det må gjøres riktig og ikke minst med riktig utstyr. lykke til ![]() http://www.youtube.com/watch?v=lpSi27u4azQ
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvordan fjerne markeringslinjer. | putzmeister | Bilder & foto | 8 | 08-03-2013 16:01 |
NASA pusser støv av gammelt prosjekt. | jameson82 | Flyforum | 0 | 20-11-2010 11:33 |
Støv på bildebrikka | Trety | Bilder & foto | 13 | 06-09-2010 22:15 |
Foto: Hvor dårlig/bra er denne linsa? | Tommy777 | Flyforum | 15 | 06-12-2006 20:30 |
Støv på linsa | Lennart | Flyforum | 14 | 24-03-2006 20:08 |