• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ryanair setter nye fly i ørkenen

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Ryanair setter nye fly i ørkenen

Ryanair fløy torsdag tre nye maskiner fra Seattle til Marana for lagring. Siden de har beholdt dem på amerikansk register, er jeg ikke sikker på om de er formelt overdratt. Det dreier seg om c/n 35043, 34994 og 34995. C/n 34993 er fortsatt på BFI med amerikansk reg, så jeg regner med at den følger så snart testingen er over.

Det ble vel annonsert for en tid siden at de skulle parkere en del fly i vinter, men det er kanskje litt uventet at det skjer med de fabrikknye?

Re: Ryanair setter nye fly i ørkenen

Og Ryanair eier vel disse selv (ingen leasing) -- interessant trekk... (Å parkere fabrikknye opprettholder muligvis verdien, så er jo spørsmålet om verditapet ved å ta de i bruk er større enn vedlikeholdskostnadene ved et noe eldre fly).

Nå har vel FR kuttet en del ruter i vinter, grunnlaget er vel pågående krangling om avgifter i Bremen og det er vel brotilknytting det er snakk om i Alicante.
Kanskje FR legger de nye maskinene for salg, om ikke Bremen /Alicante fikser seg? Stagnerer ruteutviklingen i FR?

Det ble rykter at FR kommer a selge noen splitter-nye 737-800 pa apent marked, men personlig tror jeg noen smart hode har funnet ut at det er billigere a la flyene sto parked i Marana enn ved STN...

FR har oppjustert sine flateplaner litt i det siste og kutted antall fly som skal selges. De regner i 2012 med hver fly de har (i bestilling), derfor anser jeg en direkte videre-salg som usannsynlig.

Men det skjer store overraskelser for tida bak scenen i bransjen na, sa jeg vil ikke utelukke at FR har funnet en ny vei a tjene penger, i like mate som noen andre aktörer...

Er det noe på gang BU662? Det scene skifte du nevnte, er det noe du kan dele med oss?

Men det skjer store overraskelser for tida bak scenen i bransjen na, sa jeg vil ikke utelukke at FR har funnet en ny vei a tjene penger, i like mate som noen andre aktörer...

Jeg vil tippe på leasing til andre selskap.

Ryanair fløy torsdag tre nye maskiner fra Seattle til Marana for lagring. Siden de har beholdt dem på amerikansk register, er jeg ikke sikker på om de er formelt overdratt. Det dreier seg om c/n 35043, 34994 og 34995. C/n 34993 er fortsatt på BFI med amerikansk reg, så jeg regner med at den følger så snart testingen er over.

Det ble vel annonsert for en tid siden at de skulle parkere en del fly i vinter, men det er kanskje litt uventet at det skjer med de fabrikknye?

Det er ikke helt uvanlig...AF hadde et par 777 parkert en vinter...EVA hadde vel 3 777 i nesten et år....

Nei, det er ikke uvanlig i seg selv. Det uvanlige er at de er påført US registrering. Ser at registreringene eies av Boeing og at dette ikke er 'dealertags'. Mulig de har gjort en deal med utsatt levering ...

('Dealertags' er det samme som prøveskilter og kan brukes på flere fly så lenge de ikke er i luften samtidig. FR-maskinene har fått nye individuelle registreringer og er oppført med Boeing som eier.)

Er det egentlig noen som vil kunne tenkes overta/lease disse Ryanair-maskinene da? Er ikke de rimelig strippet for det meste av fasiliteter, som mange andre selskaper ser på som selvfølge i sine 737er?

Nei, det er ikke uvanlig i seg selv. Det uvanlige er at de er påført US registrering. Ser at registreringene eies av Boeing og at dette ikke er 'dealertags'. Mulig de har gjort en deal med utsatt levering ...

('Dealertags' er det samme som prøveskilter og kan brukes på flere fly så lenge de ikke er i luften samtidig. FR-maskinene har fått nye individuelle registreringer og er oppført med Boeing som eier.)

Keep cash inhouse....

Jeg vil gjerne anta at disse flyene er ikke formelt overdratt til FR enna, men heller stored av Boeing. FR sparer seg en betydelig sum som de forsatt har som aktiva pa cash-siden og pa balance-sheet... I disse tider gjelder de gamle sprikk.ord: Cash is King!

Er det egentlig noen som vil kunne tenkes overta/lease disse Ryanair-maskinene da? Er ikke de rimelig strippet for det meste av fasiliteter, som mange andre selskaper ser på som selvfølge i sine 737er?

Og ikke minst med noen nydelige interiør farger :rolleyes:

Nei. Ryanair selger jo også stadig brukte fly og bestiller ikke fly med konfigurasjoner som de ikke får avsetning på. Setetrekkene, derimot, får de nok ikke mye for.

Da gikk også c/n 34993 til Marana som N762BA (EI-ESV).

Og da er de tilbake på BFI alle fire.

Hva innebærer dette egentlig?

Skal de returneres til Boeing, eller skal de klargjøres for å settes i trafikk for Ryanair?

Sommerprogrammet begynner vel i april, og det er jo egentlig ikke så himla lenge til.

De skal klargjøres og leveres - som nevnt i forrige post er en av de fire allerede levert.

Back