Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-11-2011, 12:46   #1
LN-CMN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL/ENGM
Posts: 710
Norwegian Norwegians miljøtiltak

http://www.youtube.com/watch?v=YK5z48aLcH8
__________________

Kommende flyvninger:

Instagram: flapsandspoilers
LN-CMN is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2011, 17:59   #2
Bacardi
Lurker
 
Bacardi's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 665
Default Re: Norwegians miljøtiltak

Hmm, Kjos lager tar med 30 dreamlinere i et eksempel om fuelsavings vs. A330. Mon tro om dette er ønsket antall Morsomt å se 787-liveryet med Henie på halen, selv om det blir vel mye hvit på en maskin av den størrelsen.
Bacardi is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2011, 03:54   #3
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Norwegians miljøtiltak

Så mange minutter med vås er det lenge siden jeg har sett...
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2011, 10:44   #4
Hpkris
Front section flyer
 
Hpkris's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
Default Re: Norwegians miljøtiltak

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Så mange minutter med vås er det lenge siden jeg har sett...
Glemte vel selvskryt?
__________________
Upcoming Flights 2016
24. April BKK-OSL (DY)
22.Aug OSL-DXB-BKK (EK)
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2011, 12:00   #5
Fly med oss
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,525
Default Re: Norwegians miljøtiltak

Norwegian gir vel katta i miljøet - i likhet med andre flyselskaper så dreier dette seg om kun én ting: MULAH - and lots of it
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2011, 13:08   #6
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Norwegians miljøtiltak

Det blir mer og mer lett å identifisere hvilken leir hver enkelt tilhører og frustrasjonen over eget selskaps utilstrekkelighet blir omsatt til bitterhet overfor konkurrenten.

Selv SAS sin egen miljøkalkulator bekrefter mange av påstandene Kjos kommer med i sin selvskrytvideo.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2011, 14:32   #7
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Norwegians miljøtiltak

Quote:
Originally Posted by Fly med oss View Post
Norwegian gir vel katta i miljøet - i likhet med andre flyselskaper så dreier dette seg om kun én ting: MULAH - and lots of it
Selvsagt, men det kan være god økonomi å tilpasse seg det myndighetene og forbrukerne er opptatt av. Og i 2011 ligger DY foran hovedkonkkurenten, om 10 år er det kanskje andre veien.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2011, 17:16   #8
tackle55
Gunnar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
Default Re: Norwegians miljøtiltak

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Selvsagt, men det kan være god økonomi å tilpasse seg det myndighetene og forbrukerne er opptatt av. Og i 2011 ligger DY foran hovedkonkkurenten, om 10 år er det kanskje andre veien.
Nå er det slik da, at det er SK som har ISO miljøsertifisering og ikke DY. Mener jeg hørte Kjos sa noe slik som at slik sertifisering ikke var verdt papiret det var skrevet på, at det var handling som var det viktige.

Iso sertifisering er et bevis på at virkemidler er på plass, samt at det finnes en plan over hvordan virksomheten skal drives med tanke på miljø. Om DY noen gang får ISO sertifisering, så vil den nok bli brukt tungt i markedføringen. Er faktisk litt mer enn en papirlapp :-) Men den koster penger.
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2011, 18:42   #9
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Norwegians miljøtiltak

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
Nå er det slik da, at det er SK som har ISO miljøsertifisering og ikke DY. Mener jeg hørte Kjos sa noe slik som at slik sertifisering ikke var verdt papiret det var skrevet på, at det var handling som var det viktige.

Iso sertifisering er et bevis på at virkemidler er på plass, samt at det finnes en plan over hvordan virksomheten skal drives med tanke på miljø. Om DY noen gang får ISO sertifisering, så vil den nok bli brukt tungt i markedføringen. Er faktisk litt mer enn en papirlapp :-) Men den koster penger.
Jeg hater å innrømme etter over 15 års erfaring innenfor feltene kvalitet, helse, miljø og sikkerhet at Kjos har mye rett i sin kommentar. Sertifiseringsorganene er fulle av kartografer og at det er forskjell mellom kart og terreng blir ofte uoppdaget. Har vært på mange revisjonrunder til bedrifter hvor det ene finere enn det andre sertifikatet hang på veggen som med en enkel runde på gølvet rett og slett var utålelig. Det var en del rapporter fra min side som hadde en findingsliste så lang som et ondt år hvor det endte med direkte terminering av leverandør.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2011, 18:59   #10
tackle55
Gunnar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
Default Re: Norwegians miljøtiltak

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Jeg hater å innrømme etter over 15 års erfaring innenfor feltene kvalitet, helse, miljø og sikkerhet at Kjos har mye rett i sin kommentar. Sertifiseringsorganene er fulle av kartografer og at det er forskjell mellom kart og terreng blir ofte uoppdaget. Har vært på mange revisjonrunder til bedrifter hvor det ene finere enn det andre sertifikatet hang på veggen som med en enkel runde på gølvet rett og slett var utålelig. Det var en del rapporter fra min side som hadde en findingsliste så lang som et ondt år hvor det endte med direkte terminering av leverandør.
Og det beviser jo at sertifiseringen virker. Holder du ikke det du lover finner kundene andre leverandører, og/eller sertifiseringen inndras. Etter hva jeg har forstått må nemlig disse sertifiseringene fornyes, de er ikke gyldige for evig og alltid. :-)
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2011, 19:15   #11
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Norwegians miljøtiltak

Nå tror jeg du bevisst misforstår tackle55. Jeg var ikke tilknyttet et sertifiseringsorgan, men var ansatt i en bedrift som leverte til forsvarsindustrien. Vi plukket opp dritten disse organene ikke fant hos våre leverandører - potensielle eller eksisterende. Jeg ble i hvert fall lei av å være barnehageonkel og paragrafrytter og skiftet beite for litt over ti år siden.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2011, 01:14   #12
tackle55
Gunnar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
Default Re: Norwegians miljøtiltak

LN-KGL, jeg tolket deg slik at du som kunde valgte bort en eksisterende leverandør til ditt firma pga. rot/mislighold av en miljøsertifisering.
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2011, 20:37   #13
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Norwegians miljøtiltak

Uten å ta DY vs SAS diskusjonen, men rent generelt: Kan det være slik at et selskap faktisk er bra når det gjelder miljø, uten å ha sertifisering, og kan det være sånn at det selskapet faktisk er ennå bedre enn et som er sertifisert?

Utslipp er vel en vesentlig del av et flyselskaps "miljøsynding". La oss si at et selskap 1 er sertifisert, og har beviselig alle rutiner i orden, men at det flyr MD80 fly som forurenser veldig i forhold til dagens nye modeller.

Selskap 2 derimot er ikke sertifisert, og har ikke "tatt bryet og kostnadene med dette" (det er sikkert en gedigen jobb som koster masse penger). Selskapet har utelukkende fly som er av nyeste årgang, og som forurenser betydelig mindre enn de gamle til selskap 1.

Kan det være slik i det virkelige liv?
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2011, 20:40   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,485
Default Re: Norwegians miljøtiltak

Vil det ikke være aller mest miljøvennlig å sørge for at prisene er såpass høye at ikke alle har råd til å fly hele tiden?
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2011, 20:49   #15
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Norwegians miljøtiltak

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Vil det ikke være aller mest miljøvennlig å sørge for at prisene er såpass høye at ikke alle har råd til å fly hele tiden?
Eneste måten å få det til, er en høy oljepris. Dermed blir billig-billig-billetter borte, og samtidlig vil utskifting til mer moderne og miljøvennlige flytyper gå raskere.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2011, 20:59   #16
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegians miljøtiltak

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Vil det ikke være aller mest miljøvennlig å sørge for at prisene er såpass høye at ikke alle har råd til å fly hele tiden?
Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Eneste måten å få det til, er en høy oljepris. Dermed blir billig-billig-billetter borte, og samtidlig vil utskifting til mer moderne og miljøvennlige flytyper gå raskere.
Høy oljepris er vel ikke eneste måte å få dette til på. Det er vel bare å pålegge flyselskapene å betale det aktiviteten koster, f.eks. gjennom CO2-prising. Jeg hadde vel inntrykket av at veldig mange her inne er veldig imot det... CO2-prising er dessuten en mye mer treffsikker måte å gjøre luftfarten miljøvennlig enn å skulle øke oljeprisen (som jo har en og annen effekt på andre deler av økonomien...). Løsningen bør være at hver sektor betaler den "ulempe" den påfører andre.

Lave priser er jo ikke hovedproblemet i forhold til miljøet. Problemet er at kostnadene som luftfarten påfører miljøet ikke internaliseres. Lave priser er et problem for selskap med høyere kostnader enn sine konkurrenter, og hvis disse ikke klarer å hente ut tilsvarende økt betalingsvilje.

Last edited by TOS; 06-11-2011 at 21:07.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2011, 21:07   #17
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Norwegians miljøtiltak

Quote:
Originally Posted by TOS View Post

Lave priser er jo ikke hovedproblemet i forhold til miljø en ligget. Problemet er at kostnadene som luftfarten påfører miljøet ikke internaliseres. Lave priser er et problem for selskap med høyere kostnader enn sine konkurrenter, og hvis disse ikke klarer å hente ut tilsvarende økt betalingsvilje.
Ikke? Hvis CO2-avgifter eller oljepris hadde blitt doblet, så hadde det svidd mer for de som baserer seg på lave priser og omkostninger, enn de som har en mer betalingsvillig kundegruppe.

Om oljeprisen eller CO2-avgiften øker spiller liten rolle for miljøet, men skal CO2-avgiften økes, så må den gjøre det globalt. Å innføre økte avgifter som kun rammer norske selskaper blir helt feil.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2011, 21:16   #18
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegians miljøtiltak

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Ikke? Hvis CO2-avgifter eller oljepris hadde blitt doblet, så hadde det svidd mer for de som baserer seg på lave priser og omkostninger, enn de som har en mer betalingsvillig kundegruppe.

Om oljeprisen eller CO2-avgiften øker spiller liten rolle for miljøet, men skal CO2-avgiften økes, så må den gjøre det globalt. Å innføre økte avgifter som kun rammer norske selskaper blir helt feil.
Lave priser øker selvsagt etterspørselen, men om luftfarten hadde betalt det aktiviteten koster i forhold til miljøødeleggende effekter så er ikke økt aktivitet per se et problem. Økonomisk aktivitet vil nesten uten unntak bidra til miljøeffekter. Om et selskap likevel klarer å overleve med lave priser med økte CO2-avgifter, så er ikke det noe problem.

Det jeg leser ut av ditt innlegg er at det er lavprisselskapene som er problemet, men det blir nokså spesielt. Jeg får et i inntrykk av at bare man øker oljeprisen så vil dette gå utover de som lever av å selge billige billetter, og at problemet dermed løses. Det er med respekt å melde nokså oppsiktsvekkende.... Det er forsåvidt riktig at økt oljepris kan ha samme effekt på luftfarten som økt CO2 avgift, men det blir et veldig lite presist instrument å skulle bruke oljeprisen for å ramme de som selger billige billetter all den tid oljeprisen har stor påvirkning på veldig mange andre sektorer enn luftfarten.

Avgiftene som innføres neste år (innlemmelsen av luftfarten i EU-ETS) er jo heller ikke noe norsk påfunn.

Last edited by TOS; 06-11-2011 at 21:22.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2011, 21:16   #19
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
Default Re: Norwegians miljøtiltak

Quote:
På en konferanse om bærekraftig luftfart i regi av NHO luftfart i dag slo miljø- og utviklingsminister Erik Solheim fast at luftfartens klimautfordring ikke kan løses ved at vi skal fly mindre. - Veien å gå er å fly smartere, ikke mindre, sa Solheim.
http://www.avinor.no/avinor/presse/_...&id=181-136603
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2011, 21:31   #20
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Norwegians miljøtiltak

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Vil det ikke være aller mest miljøvennlig å sørge for at prisene er såpass høye at ikke alle har råd til å fly hele tiden?

Jo men det må jo isåfall være en myndighets sak. Eller helst et globalt tiltak. Kanskje det beste (miljømessig) er at vi alle holdt seg hjemme hele tiden og ikke reiste i det hele tatt.

Skrur man prisene opp vesentlig, vil det jo bli sånn at bare "de rike" har råd til å reise, og de reiser uansett hvor dyrt det måtte bli. Et flyselskap kan ikke si "vi dobler prisene for at folk skal reise mindre". Da ville deres passasjerer gått til konkurrenten. Og da er man like langt.

Fri konkurranse er sunt, men ikke alltid for miljøet.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegians Jubileumssalg! kimpe Reiseforum 22 23-08-2012 12:24
Norwegians hubs Fysikeren Flyforum 3 16-10-2010 13:42
Norwegians LN-KKT GF1 Flyforum 24 12-02-2009 19:48
Norwegians jubileumsmagasin LN-FHU Flyforum 6 13-12-2007 15:03
Norwegians punktlighet TL Flyforum 134 08-12-2007 08:50


All times are GMT +2. The time now is 07:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.