![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2008
Location: OSL/ENGM
Posts: 710
|
![]() http://www.youtube.com/watch?v=YK5z48aLcH8
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Lurker
Join Date: Oct 2010
Posts: 665
|
![]()
Hmm, Kjos lager tar med 30 dreamlinere i et eksempel om fuelsavings vs. A330. Mon tro om dette er ønsket antall
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Så mange minutter med vås er det lenge siden jeg har sett...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Front section flyer
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
|
![]()
Glemte vel selvskryt?
__________________
Upcoming Flights 2016 24. April BKK-OSL (DY) 22.Aug OSL-DXB-BKK (EK) 05.Sept BKK-DXB-OSL 06. Oktober OSL-IST-BKK (TK) 30. Oktober BKK-OSL (DY) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,525
|
![]()
Norwegian gir vel katta i miljøet - i likhet med andre flyselskaper så dreier dette seg om kun én ting: MULAH - and lots of it
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Det blir mer og mer lett å identifisere hvilken leir hver enkelt tilhører og frustrasjonen over eget selskaps utilstrekkelighet blir omsatt til bitterhet overfor konkurrenten.
Selv SAS sin egen miljøkalkulator bekrefter mange av påstandene Kjos kommer med i sin selvskrytvideo.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Selvsagt, men det kan være god økonomi å tilpasse seg det myndighetene og forbrukerne er opptatt av. Og i 2011 ligger DY foran hovedkonkkurenten, om 10 år er det kanskje andre veien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Gunnar
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
|
![]() Quote:
Iso sertifisering er et bevis på at virkemidler er på plass, samt at det finnes en plan over hvordan virksomheten skal drives med tanke på miljø. Om DY noen gang får ISO sertifisering, så vil den nok bli brukt tungt i markedføringen. Er faktisk litt mer enn en papirlapp :-) Men den koster penger. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Gunnar
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Nå tror jeg du bevisst misforstår tackle55. Jeg var ikke tilknyttet et sertifiseringsorgan, men var ansatt i en bedrift som leverte til forsvarsindustrien. Vi plukket opp dritten disse organene ikke fant hos våre leverandører - potensielle eller eksisterende. Jeg ble i hvert fall lei av å være barnehageonkel og paragrafrytter og skiftet beite for litt over ti år siden.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Gunnar
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
|
![]()
LN-KGL, jeg tolket deg slik at du som kunde valgte bort en eksisterende leverandør til ditt firma pga. rot/mislighold av en miljøsertifisering.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Uten å ta DY vs SAS diskusjonen, men rent generelt: Kan det være slik at et selskap faktisk er bra når det gjelder miljø, uten å ha sertifisering, og kan det være sånn at det selskapet faktisk er ennå bedre enn et som er sertifisert?
Utslipp er vel en vesentlig del av et flyselskaps "miljøsynding". La oss si at et selskap 1 er sertifisert, og har beviselig alle rutiner i orden, men at det flyr MD80 fly som forurenser veldig i forhold til dagens nye modeller. Selskap 2 derimot er ikke sertifisert, og har ikke "tatt bryet og kostnadene med dette" (det er sikkert en gedigen jobb som koster masse penger). Selskapet har utelukkende fly som er av nyeste årgang, og som forurenser betydelig mindre enn de gamle til selskap 1. Kan det være slik i det virkelige liv?
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,485
|
![]()
Vil det ikke være aller mest miljøvennlig å sørge for at prisene er såpass høye at ikke alle har råd til å fly hele tiden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Eneste måten å få det til, er en høy oljepris. Dermed blir billig-billig-billetter borte, og samtidlig vil utskifting til mer moderne og miljøvennlige flytyper gå raskere.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Quote:
Lave priser er jo ikke hovedproblemet i forhold til miljøet. Problemet er at kostnadene som luftfarten påfører miljøet ikke internaliseres. Lave priser er et problem for selskap med høyere kostnader enn sine konkurrenter, og hvis disse ikke klarer å hente ut tilsvarende økt betalingsvilje. Last edited by TOS; 06-11-2011 at 21:07. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Om oljeprisen eller CO2-avgiften øker spiller liten rolle for miljøet, men skal CO2-avgiften økes, så må den gjøre det globalt. Å innføre økte avgifter som kun rammer norske selskaper blir helt feil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Det jeg leser ut av ditt innlegg er at det er lavprisselskapene som er problemet, men det blir nokså spesielt. Jeg får et i inntrykk av at bare man øker oljeprisen så vil dette gå utover de som lever av å selge billige billetter, og at problemet dermed løses. Det er med respekt å melde nokså oppsiktsvekkende.... Det er forsåvidt riktig at økt oljepris kan ha samme effekt på luftfarten som økt CO2 avgift, men det blir et veldig lite presist instrument å skulle bruke oljeprisen for å ramme de som selger billige billetter all den tid oljeprisen har stor påvirkning på veldig mange andre sektorer enn luftfarten. Avgiftene som innføres neste år (innlemmelsen av luftfarten i EU-ETS) er jo heller ikke noe norsk påfunn. Last edited by TOS; 06-11-2011 at 21:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]() Quote:
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]() Quote:
Jo men det må jo isåfall være en myndighets sak. Eller helst et globalt tiltak. Kanskje det beste (miljømessig) er at vi alle holdt seg hjemme hele tiden og ikke reiste i det hele tatt. Skrur man prisene opp vesentlig, vil det jo bli sånn at bare "de rike" har råd til å reise, og de reiser uansett hvor dyrt det måtte bli. Et flyselskap kan ikke si "vi dobler prisene for at folk skal reise mindre". Da ville deres passasjerer gått til konkurrenten. Og da er man like langt. Fri konkurranse er sunt, men ikke alltid for miljøet.
__________________
Life is Brutale |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegians Jubileumssalg! | kimpe | Reiseforum | 22 | 23-08-2012 12:24 |
Norwegians hubs | Fysikeren | Flyforum | 3 | 16-10-2010 13:42 |
Norwegians LN-KKT | GF1 | Flyforum | 24 | 12-02-2009 19:48 |
Norwegians jubileumsmagasin | LN-FHU | Flyforum | 6 | 13-12-2007 15:03 |
Norwegians punktlighet | TL | Flyforum | 134 | 08-12-2007 08:50 |