![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Tenkte jeg skulle ta med noen ord om min nylige tur til Roma i oktober. Da det var neten ti år siden siste besøk i denne evige byen, ble tidspunktet funnet riktig.
![]() Turen til Roma skulle gå med SAS. Foran gardinen. Til og med på business. Jeg flyr ikke ofte business og når det skjer synes jeg det er veldig stas. ![]() ![]() ![]() Litt kø i vanlig security så det bar til fast-track. Og i det siste har jeg da brukt SAS fast-track litt. Og jeg undrer meg på en ting; hvorfor må de som sitter og skal kontrollere at vedkommende har rett til å bruke fast-track være så fordømt inni granskauen sure? Det er kanskje tilfeldig, men de fire (?) gangene jeg i år har brukt fast-track har jeg blitt slått av hvor slett humør det er på disse "vaktene". Det er mulig jeg gir boardingkortet feil vei når det skal leses etc, men vi snakker tross alt om et sted der noen av SAS's beste kunder finnes garantert. Hver dag. Er det virkelig ikke lurt om SAS sjekker om de som sitter der faktisk kan smile. ![]() Vel i gjennom og etter et raskt besøk i taxfree bar det opp til loungen. Flott. Jeg liker denne. Dagens høydepunkt!! ![]() Vel ombord kommer dagens desiderte største nedtur. Seterad 1 har ikke vindu på min side!!!! ![]() ![]() Det var to seterader business med 100 % belegg, en rad eco extra med 100 % belegg og bak var belegget ca 95 %, kun noen få ledige seter. Rett før pushing kom de siste business-pax inn som var et eldre ektepar som var fotvilt over at de ikke fikk sitte på samme seterad, men hadde fått plass bak hverandre på rad 1 og 2. Dermed måtte crewet oppsøke mannen på sete midtgang på rad, som satt fordypet i papirer og som åpenbart ikke hadde lyst å flytte til rad 2, men som gjorde det fordi det også var midtgang. Kan nevnes at mannen nok skulle på et viktig møte ettersom han tilhører ledelsen i den institusjonen som trykker penger i Norge (bokstavelig talt). ![]() Vel oppe i luften var det servering. Jeg synes ikke så mye maten som ble servert i business, det må jeg ærlig innrømme. Klokken var så vidt passert 10 på formiddagen og etter min mening bør SAS seriøst vurdere om det er hensiktsmessig at matserveringen som hovedrett består en blodig tjukk og kraftig biff. Sikkert godt, men ikke riktig tidspunkt. Jeg er litt glad i det søte og foretrekker også en kake til dessert fremfor tunge oster. Nu vel, maten ble fortært. SAS ble noen flasker rødvin fattigere, jeg var fortsatt litt stiv i nakken, men ellers skjedd det lite utover at mannen som "måtte" bytte plass rett etter å ha kommet ut av flyet ble møtt og tatt hånd om. En litt artig detalj er også at etter at fasten seat belt-skiltene slukket virket det som om hele business class måtte på do. Og mange ble litt oppgitt da det ikke var do foran. Ikke akkurat mye empiri å hente til "skal eco-pax få gå på do i business"- tråden altså... ![]() Jeg ventet til litt senere og opplevde et støynivå bak som gjorde at jeg var meget glad å kunne gå frem å sette meg fremst igjen, blir man bortskjemt så fort...? ![]() Selv om turen var helt fin, savner jeg et smil hos crewet. Jeg tror ikke jeg så de smilte en gang og det savner jeg litt. Hjemturen med Norwegian er det egentlig ikke så mye å skrive om. Den var helt grei. Check-in gikk fint, hyggelig italiensk dame. Fiumicino blir aldri min favorittflyplass. Belegget hjem til Oslo denne mandagen var omtrent 85 %. Mange tydeligvis fra et reiseopplegg der de hadde hatt guiding da flere Italia-eksperter ble gjenkjent. Både professorer i arkitektur og idehistorie. Hyggelig crew som serverte helt ok mat, men jeg har smakt bedre pastasalater med kylling. Men smilet var på plass hos crewet og det liker jeg. Kapteinen snakket gebrokkent norsk men landet silkemykt på OSL et kvarter før tiden. Flott utsikt (med vindu denne gangen!! ![]() Konklusjon: Jeg savnet smilet hos SAS, både ved innsjekk, fast-track og og i luften hos SAS. SAS sitt forsvar er loungen. Den er fin å ha. Norwegian synes jeg leverte bra denne gangen, me mange etterlyste puter til litt nedsittede stoler, som de ikke hadde.
![]() |
#2 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Takk for fin rapport. Kjipt at du fikk sånn halvveis opplevelse med SAS i biz. Men i det minste fikk du biz... Jeg tok en sånn dagstur til Roma for å spise en pizza der nede. Kjøpte biz, men ble sittende i en stupfull Eco Extra da de ikke biz på den flighten (var et par år siden når kaoset om hvilke serviceklasser SAS hadde var på sitt største). Det fant jeg ikke ut før jeg satt på flyet. Akkurat som du hadde jeg DY hjem fra Ciampino samme kveld.
Hørtes tungt ut med biff kl 10 om morgenen ja. Det jeg savner hos SAS i biz er et valg, slik de har hos BA. Da har man ofte en tung og en litt lettere rett å velge mellom.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
?
Takk for fin og grei rapport! Høres kjipt ut med manglene vindu når man først flyr biz. Sure personer er heller ikke så greit. Man legger lettere merke til sånne ting når man har positive forventninger på forhånd, trur eg. Synd med gamle DY-seter. De nye gjør turen langt bedre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Takk for topp rapport. Liker verbale rapporter istedenfor bilder av matbrett
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Ble litt teit formulering der fra min side. Men trådstarter skrev han hadde DY tilbake, og jeg trodde de primært fløy fra Ciampino (mener det er rett navn) i Roma. Var ikke meningen å insinuere at han fløy tilbake samme kveld.
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Var heller ikke meningen å kverulere, men DY flyr fra Fiumicino, som det også står skrevet i rapporten.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Takk for en fin rapport! Det er synd at det er så uforutsigbart humør på de man møter på flyplassen og i flyet når man reiser med SAS. Et smil hadde ikke kostet så mye... selv ved ombordstigning er det ikke uvanlig å bli møtt av to kabinansatte som heller snakker med hverandre enn å se passasjerene i øynene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Takk for en kort rapport. Synd at de i innsjekkingen ikke smiler og i det minste spør om du kjenner til fasttrack og loungen, de er tross alt selskapets første møte med kundene som velge manuell innsjekk/bagdrop.
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]() Quote:
![]() ![]() Mulig jeg var litt krass mot SAS og smilene, men essensen står jeg fast på. Og opplevelsen bar nok litt preg av også det manglende vinduet og det generelt gamle og slitte flyet vi hadde. Man skal være litt forsiktig med å latterliggjøre hvordan andre selskapers fly ser ut (les Ryanair). Det første som slo mot meg i setet da jeg satt meg var lukten av skrelt appelsin. Tapeten på veggen foran rad 1 var revet opp og tråder hang løse. Flyet virket rett og slett veldig slitent. Jeg glemte også å nevne at selv om benplassen min var fantastisk var jeg jo på (toalett)tokt bakover og der så det fryktelig trangt ut. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Første rapport fra ny Business hos SAS på Flyprat - 11 flygninger med SK og 2 med UA | 737-405 | TripReports | 50 | 26-04-2015 11:19 |
Tur til Birmingham med FlyBe (retur med SK fra LHR) | Yeager | TripReports | 6 | 06-12-2014 17:43 |
Spekulere i no-show retur med tur-retur billett | RJon | Reiseforum | 9 | 21-06-2014 13:40 |
Til London med SAS i economy og retur med BMI i business | Someone | TripReports | 13 | 21-10-2011 13:14 |
t/r retur i juli med SAS | jb1 | Reiseforum | 0 | 26-06-2009 09:58 |