Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-10-2011, 00:42   #1
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
Default Roma med SAS i business og retur med DY

Tenkte jeg skulle ta med noen ord om min nylige tur til Roma i oktober. Da det var neten ti år siden siste besøk i denne evige byen, ble tidspunktet funnet riktig.

Turen til Roma skulle gå med SAS. Foran gardinen. Til og med på business. Jeg flyr ikke ofte business og når det skjer synes jeg det er veldig stas. I god tid sjekket man inn. Manuelt på business-skranken til SAS. Kortet reisen var batelt med hadde jeg glemt å ta frem, og mens jeg lette etter utskriften la jeg passene på disken. Og tenkte kanskje det holdt. Damen bak skranken tittet opp på meg og lurte nok på hva jeg gjorde her. Blid var hun ikke, men hun fant da raskt ut at vi hadde rett til å stå der ettersom det stod business på skjermen og seter på rad 1 var rservert. Blid var hun dog ikke, og visst glemte hun ikke å minne om loungen (og heller ikke fast-track), som jeg tror de på check-in skal gjøre til alle business-pax? Men den (loungen) klarte jeg å huske selv...

Litt kø i vanlig security så det bar til fast-track. Og i det siste har jeg da brukt SAS fast-track litt. Og jeg undrer meg på en ting; hvorfor må de som sitter og skal kontrollere at vedkommende har rett til å bruke fast-track være så fordømt inni granskauen sure? Det er kanskje tilfeldig, men de fire (?) gangene jeg i år har brukt fast-track har jeg blitt slått av hvor slett humør det er på disse "vaktene". Det er mulig jeg gir boardingkortet feil vei når det skal leses etc, men vi snakker tross alt om et sted der noen av SAS's beste kunder finnes garantert. Hver dag. Er det virkelig ikke lurt om SAS sjekker om de som sitter der faktisk kan smile. Hver gang jeg har vært der blri folk avvist der, blant annet en med sølvkort som fikk beskjed om at det ikke hjalp. Fair enough, men han begikk ingen forbrytelse med å prøve/spørre.

Vel i gjennom og etter et raskt besøk i taxfree bar det opp til loungen. Flott. Jeg liker denne. Dagens høydepunkt!! Rolig atmosfære, gode stoler og passe utvalg mat/drikke/aviser. Man merker man blir bortskjemt når man går ut og kommer ned i maset/stimet på flyplassen.

Vel ombord kommer dagens desiderte største nedtur. Seterad 1 har ikke vindu på min side!!!! Ja jeg liker å se ut av vinduet og ja, jeg tenkte ikke på muligheten for at rad 1 ikke hadde det. Jeg fikk dermed anledning til å se inn i veggen foran meg og der var tapeten delvis revet i stykker og hang og slang. Ikke særlig pent. Flyet var ikke nytt for å si det sånn. Jeg fikk sett litt, men fikk nesten nakkesleng da jeg skulle prøve å telle antall pax som skulle med LX til Zurich på gaten ved siden av. Konklusjonen var få som kom fra Zurich og mange som skulle til.

Det var to seterader business med 100 % belegg, en rad eco extra med 100 % belegg og bak var belegget ca 95 %, kun noen få ledige seter. Rett før pushing kom de siste business-pax inn som var et eldre ektepar som var fotvilt over at de ikke fikk sitte på samme seterad, men hadde fått plass bak hverandre på rad 1 og 2. Dermed måtte crewet oppsøke mannen på sete midtgang på rad, som satt fordypet i papirer og som åpenbart ikke hadde lyst å flytte til rad 2, men som gjorde det fordi det også var midtgang. Kan nevnes at mannen nok skulle på et viktig møte ettersom han tilhører ledelsen i den institusjonen som trykker penger i Norge (bokstavelig talt). Jeg stusset litt og lurte på om det er riktig av crewet å ta et slikt initiativ.

Vel oppe i luften var det servering. Jeg synes ikke så mye maten som ble servert i business, det må jeg ærlig innrømme. Klokken var så vidt passert 10 på formiddagen og etter min mening bør SAS seriøst vurdere om det er hensiktsmessig at matserveringen som hovedrett består en blodig tjukk og kraftig biff. Sikkert godt, men ikke riktig tidspunkt. Jeg er litt glad i det søte og foretrekker også en kake til dessert fremfor tunge oster. Nu vel, maten ble fortært. SAS ble noen flasker rødvin fattigere, jeg var fortsatt litt stiv i nakken, men ellers skjedd det lite utover at mannen som "måtte" bytte plass rett etter å ha kommet ut av flyet ble møtt og tatt hånd om.

En litt artig detalj er også at etter at fasten seat belt-skiltene slukket virket det som om hele business class måtte på do. Og mange ble litt oppgitt da det ikke var do foran. Ikke akkurat mye empiri å hente til "skal eco-pax få gå på do i business"- tråden altså... Dermed stod omtrent hele business class i laaaang kø bak i flyet mens serveringen begynte.

Jeg ventet til litt senere og opplevde et støynivå bak som gjorde at jeg var meget glad å kunne gå frem å sette meg fremst igjen, blir man bortskjemt så fort...?

Selv om turen var helt fin, savner jeg et smil hos crewet. Jeg tror ikke jeg så de smilte en gang og det savner jeg litt.

Hjemturen med Norwegian er det egentlig ikke så mye å skrive om. Den var helt grei. Check-in gikk fint, hyggelig italiensk dame. Fiumicino blir aldri min favorittflyplass. Belegget hjem til Oslo denne mandagen var omtrent 85 %. Mange tydeligvis fra et reiseopplegg der de hadde hatt guiding da flere Italia-eksperter ble gjenkjent. Både professorer i arkitektur og idehistorie.

Hyggelig crew som serverte helt ok mat, men jeg har smakt bedre pastasalater med kylling. Men smilet var på plass hos crewet og det liker jeg. Kapteinen snakket gebrokkent norsk men landet silkemykt på OSL et kvarter før tiden. Flott utsikt (med vindu denne gangen!!) nordover og flott å se ned på Øresund og følge Sverige oppover. Vi starter dog nedstigning veeeeeldig sent, må ha vært over Hvaler e.l. enda nærmere Oslo, deretter var vi nok en runde nord for OSL før landing. Må også nevnes at reisefølget fikk vondt i ryggen av DYs stoler, jeg merket ingenting, men dette var ikke et av de nye 800-flyene.

Konklusjon: Jeg savnet smilet hos SAS, både ved innsjekk, fast-track og og i luften hos SAS. SAS sitt forsvar er loungen. Den er fin å ha.

Norwegian synes jeg leverte bra denne gangen, me mange etterlyste puter til litt nedsittede stoler, som de ikke hadde.
__________________
Neste flyvning:
01.02.2025: OSL-LHR (SK)
04.02.2025: LHR-OSL (SK)
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2011, 13:23   #2
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 12,032
Default Re: Roma med SAS i business og retur med DY

Takk for fin rapport. Kjipt at du fikk sånn halvveis opplevelse med SAS i biz. Men i det minste fikk du biz... Jeg tok en sånn dagstur til Roma for å spise en pizza der nede. Kjøpte biz, men ble sittende i en stupfull Eco Extra da de ikke biz på den flighten (var et par år siden når kaoset om hvilke serviceklasser SAS hadde var på sitt største). Det fant jeg ikke ut før jeg satt på flyet. Akkurat som du hadde jeg DY hjem fra Ciampino samme kveld.

Hørtes tungt ut med biff kl 10 om morgenen ja. Det jeg savner hos SAS i biz er et valg, slik de har hos BA. Da har man ofte en tung og en litt lettere rett å velge mellom.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2011, 16:08   #3
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Roma med SAS i business og retur med DY

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Akkurat som du hadde jeg DY hjem fra Ciampino samme kveld.

.
?

Takk for fin og grei rapport! Høres kjipt ut med manglene vindu når man først flyr biz. Sure personer er heller ikke så greit. Man legger lettere merke til sånne ting når man har positive forventninger på forhånd, trur eg. Synd med gamle DY-seter. De nye gjør turen langt bedre.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2011, 17:08   #4
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Roma med SAS i business og retur med DY

Takk for topp rapport. Liker verbale rapporter istedenfor bilder av matbrett
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2011, 17:33   #5
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 12,032
Default Re: Roma med SAS i business og retur med DY

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
?
.
Ble litt teit formulering der fra min side. Men trådstarter skrev han hadde DY tilbake, og jeg trodde de primært fløy fra Ciampino (mener det er rett navn) i Roma. Var ikke meningen å insinuere at han fløy tilbake samme kveld.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2011, 17:41   #6
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Roma med SAS i business og retur med DY

Var heller ikke meningen å kverulere, men DY flyr fra Fiumicino, som det også står skrevet i rapporten.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2011, 17:50   #7
Fly med oss
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,525
Default Re: Roma med SAS i business og retur med DY

Takk for en fin rapport! Det er synd at det er så uforutsigbart humør på de man møter på flyplassen og i flyet når man reiser med SAS. Et smil hadde ikke kostet så mye... selv ved ombordstigning er det ikke uvanlig å bli møtt av to kabinansatte som heller snakker med hverandre enn å se passasjerene i øynene.
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2011, 18:17   #8
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
Default Re: Roma med SAS i business og retur med DY

Takk for en kort rapport. Synd at de i innsjekkingen ikke smiler og i det minste spør om du kjenner til fasttrack og loungen, de er tross alt selskapets første møte med kundene som velge manuell innsjekk/bagdrop.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2011, 18:17   #9
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
Default Re: Roma med SAS i business og retur med DY

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Var heller ikke meningen å kverulere, men DY flyr fra Fiumicino, som det også står skrevet i rapporten.
De fløy fra Ciampino før.

Forøvrig en fin rapport dette, men noen bilder ville nok ikke vært dumt.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2011, 23:15   #10
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
Default Re: Roma med SAS i business og retur med DY

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
De fløy fra Ciampino før.

Forøvrig en fin rapport dette, men noen bilder ville nok ikke vært dumt.
Takk for tilbakemeldinger. Bilder, ja. Det hadde gjort seg, og det jobbes med saken, men er man teknisk ubegavet så er man teknisk ubegavet.

Mulig jeg var litt krass mot SAS og smilene, men essensen står jeg fast på. Og opplevelsen bar nok litt preg av også det manglende vinduet og det generelt gamle og slitte flyet vi hadde. Man skal være litt forsiktig med å latterliggjøre hvordan andre selskapers fly ser ut (les Ryanair). Det første som slo mot meg i setet da jeg satt meg var lukten av skrelt appelsin. Tapeten på veggen foran rad 1 var revet opp og tråder hang løse. Flyet virket rett og slett veldig slitent. Jeg glemte også å nevne at selv om benplassen min var fantastisk var jeg jo på (toalett)tokt bakover og der så det fryktelig trangt ut.
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Første rapport fra ny Business hos SAS på Flyprat - 11 flygninger med SK og 2 med UA 737-405 TripReports 50 26-04-2015 11:19
Tur til Birmingham med FlyBe (retur med SK fra LHR) Yeager TripReports 6 06-12-2014 17:43
Spekulere i no-show retur med tur-retur billett RJon Reiseforum 9 21-06-2014 13:40
Til London med SAS i economy og retur med BMI i business Someone TripReports 13 21-10-2011 13:14
t/r retur i juli med SAS jb1 Reiseforum 0 26-06-2009 09:58


All times are GMT +2. The time now is 14:31.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.