![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,554
|
![]()
Passasjerene på flyet fra London til Oslo søndag morgen måtte vente 6 timer fordi copiloten ikke overholdt reglene om avhold.
Fra VG: Quote:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10039273 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Hmm, trodde ikke dette var mulig, jeg. det var i hvert fall antydet i en annen tråd at det var fullstendig absurd å i det hele tatt antyde at noe slikt kunne skje i SAS, men jeg misforsto kanskje?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,324
|
![]()
Menneskelige feil kan selvsagt skje i alle selskaper, og det er ingen grunn til å lage en selskap A & B-debatt nok en gang
__________________
Bare en passasjer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2011
Location: Oslo
Posts: 90
|
![]()
Mulig? Jøss, deter vel alltid MULIG at en fyr tar seg en pinne på byen
![]()
__________________
Drømmen om å kunne fly... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Ingen mennesker har vært i fare, ingen har tatt seg til flyplassen i den hensikt å føre et fly i beruset tilstand, ingen lover er brutt, men en ansatt kan ha utvist svekket dømmekraft eller ha regnet feil på timer i fht selskapets bestemmelser. Det er sak mellom vedkommede og hans/hennes arbeidsgiver. Det kan like gjerne være vedkommede selv som har satt (egen) fot ned når dette ble forstått, men uansett er det tatt affære når det skulle tas affære. Heksejakten kan derfor avblåses
![]()
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2009
Location: Oslo
Posts: 268
|
![]()
Tydeligvis ikke bare smartinger i cockpit også
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,771
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Front section flyer
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Uten å ville forsvare eller forklare det ene eller andre, så begynner saken å ta vendinger i media som kanskje bør kommenteres.
VG-nett ser ut til å være kilde til andres referanser. De skriver at det ble reagert kvelden i forveien (da det ble klart at man kunne komme i konflikt med internt regelverk). NTB siterer VG, men legger til at piloten ville fly men ble stoppet. Dagbladet siterer NTB og skriver i sin overskrift at piloten ville fly men ble stoppet av kapteinen, samt at han var synlig beruset da han møtte på jobb. Som en ser eskalerer historien jo flere som siterer dem.
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]() Quote:
Last edited by jameson82; 29-09-2011 at 13:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2011
Location: Sunnmøre
Posts: 189
|
![]()
For meg som pasasjer, så er det viktigaste at når ein feil blir gjort, så fanger rutinene det opp. Dermed hindrer ein at slike ting blir noko meir enn eit medieoppslag. Dersom slik ting blir feie under teppet (noko som sikkert skjer), då har vi eit problem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]() Quote:
Kjedelig når slikt skjer men veldig betryggende at de andre tok umiddelbar tak i det. Og det er viktig å legge merke til at han ikke var beruset på jobb men at han ble observert beruset kvelden før og det allerede da ble bestemt at han ikke kunne fly dagen etterpå. Det er et viktig moment at det ble tatt affære veldig, veldig tidlig. Men det er selvfølglig på ingen måte noen forsvar for piloten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
|
![]()
Men hvis det ble tatt affære allerede kvelden i forveien, er det ikke da litt rart at flyet ble 6 timer forsinket? De har da folk på standby vel?
__________________
meep meep ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
Uten at jeg kjenner noen som helst detaljer, så vil jeg si det var voksent av kapteinen. Sikkert ingen enkel beslutning, selv om det er den eneste riktige. Nok et eksempel på at piloter har godt av en del år på vingene før de får sitte i venstresetet Godt at intere barrierer hindrer risiko for piloter med hangover. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,648
|
![]() Quote:
(Og hvis SAS av en eller annen grunn ikke hadde noen morgenavgang fra OSL til LHR den dagen, så håper jeg virkelig ikke de heller ventet på neste SAS-avgang enn å evt. sende vedkommende med BA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,648
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]()
Først og fremst vil jeg si at dette er helt uakseptabelt. Og det finnes ingen unnskyldning for dette. Alle som flyr er forpliktet i kontrakten sin til å ha klokke, og at den skal fungere, og ikke minst kunne se hvor mye klokka er.
Jeg er flau og forbanna over at noe slikt kan skje. Når det gjelder forsinkelsen, så ble det sendt over piloter med første fly på morgenen. Som var første fly etter at dette ble kjent. Men da de ankom trengte de en ny slottid, noe som tar lang tid i London. Derfor ble det 6 timer. Mange av passasjerene ble derimot booket om til avgangen i 10 tiden og via CPH. Men endel måtte også vente, desverre. Igjen, finnes ingen unnskyldning for noe slikt. Får håpe nå at de fleste har lært. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]()
Står det noe sted når de hadde en erstatning på LHR? Det ene er å få en styrmann til LHR. Det andre er hvordan det ser ut med en ny slot for å komme seg vekk derifra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]() Quote:
Du får fram det aller viktigste i denne debatten. Man kan jo ikke skylde på SAS, eller Norwegian om det hadde vært en DY pilot som hadde stått for fadesen. Pilotene vet utmerket godt hvordan dette henger sammen, jeg syns mest det er flaut på vedkommende flyver sin vegne.
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kongelig copilot hos KLM | SBT | Småprat | 9 | 19-05-2017 10:08 |
Widerøes nye CoPilot | LN-KRF | Flyforum | 1 | 24-11-2010 10:28 |
Helitrans looking for typerated C525 copilot | helitrans | General Aviation og sjøfly | 7 | 07-05-2010 18:10 |
Ny "snurr" på EVE, denne gangen SK | sail4fun | Flyforum | 16 | 01-02-2005 15:28 |