Hvorfor er enden av rullebanen sladdet på Google Maps?

flappflapp

ScanFlyer Blue
Hvorfor er enden av rullebanen sladdet på Google Maps?

...mens militære fly og installasjoner er fullt synlige?

Sjekker man satelittfoto fra Google og Bing, eller for den sakens skyld flyfoto fra GuleSider, så ser man at taxebaner og endene av rullebanene er sladdet - på OSL har sågar mesteparten av oppstillingsplassene og terminalen (og endene av dragracingbanen!) fått en hvit sladd. Men militære fly og installasjoner, blant annet på Rygge og Evenes, er relativt godt synlig i detalj.

Hvorfor er det slik? Sjekket ut et par amerikanske flyplasser som referanse, der så alt ut til å være synlig også i enden av rullebanene... Virker i alle fall som en veldig snodig norsk sikkerhetspolicy.
 
Re: Hvorfor er enden av rullebanen sladdet på Google Maps...

OSL har noe hvite greier i baneendene og ved terminalen på Google Maps. Hvis du ser på kartet på 1881.no så ser du at de områdene har lysere asfalt/betong. Mistenker at det rett og slett er "autokorrektur" i bildebehandlingen. Se på Arlanda også så er det noen taxeveier som er "hvite".
 
Re: Hvorfor er enden av rullebanen sladdet på Google Maps...

Ingen av de militære installasjonene vises på Rygge. Foruten selve basen, men det er vel ingenting som skal holdes "hemmelig".
 
Re: Hvorfor er enden av rullebanen sladdet på Google Maps...

Det er nok bare betongområder. Det er ikke uvanlig, at startplatene består av betong.
 
Re: Hvorfor er enden av rullebanen sladdet på Google Maps...

Og dett er vel igjen for å være bedre rustet til å tåle den belastningen stillestående (eller saktegående) fly skaper på underlaget, i motsetning til når de er i høyere hastighet, som taxing og take-off/landing? Både taxebaner og rullebaner (noen ganger med unntak i baneendene) er jo stort sett asfaltert, hvertfall her i Norge. Det er vel kanskje andre faktorer som også spiller inn på valg av underlag på forskjellige deler av flyplassen, men ser for meg at dette med vekt og belastning kan være en av faktorene.
 
Re: Hvorfor er enden av rullebanen sladdet på Google Maps...

OSL har noe hvite greier i baneendene og ved terminalen på Google Maps. Hvis du ser på kartet på 1881.no så ser du at de områdene har lysere asfalt/betong. Mistenker at det rett og slett er "autokorrektur" i bildebehandlingen. Se på Arlanda også så er det noen taxeveier som er "hvite".

Nå har jeg gjort litt mer research, og det ser faktisk ut som om teorien til Discus er ganske plausibel. Men det er en meget spesiell algoritme for bildeoptimalisering det i så fall er snakk om, og den gir åpenbart ganske uheldige utslag på flyplasser!

Det er nok bare betongområder. Det er ikke uvanlig, at startplatene består av betong.

Har sett det. Finnes det noen spesiell grunn til det? At fly med høyt marktrykk kan bli stående stille her over lang tid og ikke skal lage dumper i underlaget? Ser det ofte gjelder apron og enden av taxebaner, samt enden av rullebanen, så det er i alle fall den mest naturlige forklaringen jeg kan komme på.

Ingen av de militære installasjonene vises på Rygge. Foruten selve basen, men det er vel ingenting som skal holdes "hemmelig".

Det kommer vel an på hva man regner som de "militære installasjoner". Jeg kjenner ikke Rygge godt nok til å si hva som burde vært med og ikke på Google Maps, men at det er med både oppstillingsplasser og hangarer og muligens noen bunkerser er det ikke tvil om.

Jeg oppdaget imidlertid noe litt interessant akkurat nå: mens mesteparten av Rygge flyplass og flystasjon, slik jeg kjenner den, er gjengitt hos Google Maps og Bing (satellittfoto) - så er veldig mye maskert på 1881.no og Gulesider.no (flyfoto). Det gjelder ikke bare de militære hangarene, men også apron og hangarer for flyklubbene, samt golfbanen som er inne på området. Resultat av fotorestriksjonene? SeaKing'en er imidertid godt synlig hos begge. Og hos kart.statkart.no, så er kartene uten de nevnte detaljene, men legger man på kartlaget "Norge i bilder", så kommer alt til syne. Ikke underlagt vanlige fotorestriksjoner siden det er Statkart? Åpenbart litt varierende praksis ute og går...
 
Re: Hvorfor er enden av rullebanen sladdet på Google Maps...

Jeg oppdaget imidlertid noe litt interessant akkurat nå: mens mesteparten av Rygge flyplass og flystasjon, slik jeg kjenner den, er gjengitt hos Google Maps og Bing (satellittfoto) - så er veldig mye maskert på 1881.no og Gulesider.no (flyfoto). Det gjelder ikke bare de militære hangarene, men også apron og hangarer for flyklubbene, samt golfbanen som er inne på området. Resultat av fotorestriksjonene? SeaKing'en er imidertid godt synlig hos begge. Og hos kart.statkart.no, så er kartene uten de nevnte detaljene, men legger man på kartlaget "Norge i bilder", så kommer alt til syne. Ikke underlagt vanlige fotorestriksjoner siden det er Statkart? Åpenbart litt varierende praksis ute og går...

Samme vil du se på Andenes. På 1881 er alt av druer og shelters sladdet bort, mens på google er disse synlige.
 
Re: Hvorfor er enden av rullebanen sladdet på Google Maps...

Google sine satelittfoto er ikke underlagt norske regler, ergo vil alt synes der.

Når det gjelder diverse norske tjenester, har jeg blant annet funnet ut av over Bodø så er det forskjellig zoom-faktor som gjelder...
Bodø Lufthavn - zoom 15
Bodø Lufthavn - zoom 16
Bodø Lufthavn - zoom 17

Hva grunnen til dette er, vet jeg ikke. Men det kan virke som at reglene er blitt "mykere", slik at nye versjoner av bilder er usladdet, mens gamle er sladdet?
Bare en gjetning..

I allefall har det tidligere vært sånn at Google sine bilder har vært usladdet, mens alle (?) norske tjenester tidligere har vært sladdet. Men nå virker det som det endrer seg etterhvert som kartmaterialet oppdaterer seg..
 
Re: Hvorfor er enden av rullebanen sladdet på Google Maps...

Har sett det. Finnes det noen spesiell grunn til det? At fly med høyt marktrykk kan bli stående stille her over lang tid og ikke skal lage dumper i underlaget? Ser det ofte gjelder apron og enden av taxebaner, samt enden av rullebanen, så det er i alle fall den mest naturlige forklaringen jeg kan komme på.

En annen grunn er at det ofte er her flyene snur eller gjør brå svinger. Hvis det er varmt i været vil asfalt på slike plasser raskt bli ødelagt. Om sommeren står det ofte i NOTAM på diverse flyplasser at man ikke har lov til å snu flyet annet enn på betongen i baneenden, og man skal unngå brå svinger på all annen asfalt.
 
Re: Hvorfor er enden av rullebanen sladdet på Google Maps...

Ingen av de militære installasjonene vises på Rygge. Foruten selve basen, men det er vel ingenting som skal holdes "hemmelig".

Alt av militære installasjoner på Rygge syns på Google Maps. Det går jeg god for :up:
 
Re: Hvorfor er enden av rullebanen sladdet på Google Maps...

Alt av militære installasjoner på Rygge syns på Google Maps. Det går jeg god for :up:

Ja, jeg kommenterte på 1881 og gulesider. Som andre her har nevnt er ikke Google underlagt samme bilderegler, så der synes alt.
 
Re: Hvorfor er enden av rullebanen sladdet på Google Maps...

Ja, jeg kommenterte på 1881 og gulesider. Som andre her har nevnt er ikke Google underlagt samme bilderegler, så der synes alt.

Hadde jeg vært spion, så hadde min favoritt uansett vært kart.statkart.no, som åpenbart ikke forholder seg til policies - eller er underlagt andre regler. Riktignok er noen av bildene av Rygge sladdet, men slett ikke alle "flisene", selv ned på kraftigste zoom. Ca halvparten av hangaranlegget i sydøst er meget godt synlig, med detaljer. Bare ta en titt selv!
 
Re: Hvorfor er enden av rullebanen sladdet på Google Maps...

Ja, jeg kommenterte på 1881 og gulesider. Som andre her har nevnt er ikke Google underlagt samme bilderegler, så der synes alt.


Joda så det, men jeg har vært over store deler av hele Rygge leir og kan med trygghet si at alt syns. Men man ser ikke hva de forskjellige tingene er, såfremst man vet hva man skal se etter ;)
 
Re: Hvorfor er enden av rullebanen sladdet på Google Maps...

Google sine satelittfoto er ikke underlagt norske regler, ergo vil alt synes der.

Det stemmer, men Google bruker også flyfoto tatt med de begrensningene som følger av norske regler.

Når det gjelder diverse norske tjenester, har jeg blant annet funnet ut av over Bodø så er det forskjellig zoom-faktor som gjelder...
Bodø Lufthavn - zoom 15
Bodø Lufthavn - zoom 16
Bodø Lufthavn - zoom 17

Hva grunnen til dette er, vet jeg ikke. Men det kan virke som at reglene er blitt "mykere", slik at nye versjoner av bilder er usladdet, mens gamle er sladdet?
Bare en gjetning..

Det høres ikke usannsynlig ut. Lov om forsvarshemmeligheter er, så vidt jeg husker, i ferd med å bli opphevet som en del av reformeringa av straffeloven. Blant annet ytringsfrihetshensyn gjør at reglene rundt forbud mot fotografering blir kraftig endret, så det er vel ikke helt usannsynlig at det de ikke lenger håndheves like sterkt.
 
Back
Top