Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 30-07-2011, 12:41   #61
tackle55
Gunnar

Default Re: Gjeting av dokøen hos SAS

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Nå endrer jo SAS og andre flyselskaper sin policy vedrørende en rekke ting (jeg fant tilfeldig ut at SAS ikke lenger praktiserte "Gå rett til gate" om man reiser med håndbaggasje...), så man kan jo være fristet til å tenke at de har gjort endringer også på dette hvis de ikke setter opp gardin eller opplyser om praksisen ombord.
Dette med "Gå rett til gate" ble vel endret pga de nye reglene om gyldig billett for å passere sikkerhetskontrollen. Og ikke noe som flyselskapene presset på for å få igjennom, diskutert før her på forumet.

Sitter forøvrig ellers med en følelse at dette med å respektere div. regelverk er noe folk ikke bryr seg så mye om når de reiser med SAS. Husker på SAS til BKK, en pax fra økonomi fikk beskjed av purser om å benytte toalettene bak, da de foran var for business. Hvorpå vedkommende forteller henne at det har hun ikke noe med, da han skal "ordne" seg for morgenen og trenger den ekstra plassen som er på de foran.
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2011, 12:45   #62
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Nå er du bare vanskelig. Var nylig med TAP til Lisboa. Begge veier var det en gardin som skilte C ifra Y og det ble ikke opplyst på ett forståelig språk for meg at toalettet forran var forbehold den ene business pax. Det var ingen som gikk forbi gardina av røkkla som satt bak
Nå var vel problemet at det som regel ikke er gardin hos SAS, og en del passasjerer dermed lettere "tar seg til rette".
SAS CC og SAS-Steward får kjøre dette internt, og sikre klarere prosedyrer og bedre oppfølging.
Old 30-07-2011, 12:47   #63
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
Sitter forøvrig ellers med en følelse at dette med å respektere div. regelverk er noe folk ikke bryr seg så mye om når de reiser med SAS. Husker på SAS til BKK, en pax fra økonomi fikk beskjed av purser om å benytte toalettene bak, da de foran var for business. Hvorpå vedkommende forteller henne at det har hun ikke noe med, da han skal "ordne" seg for morgenen og trenger den ekstra plassen som er på de foran.
Det utsagnet der forteller jo hvor respektløse folk er. Hva med å innse at man har betalt på en klasse som IKKE har den ekstra plassen ?
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2011, 14:34   #64
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Nå var vel problemet at det som regel ikke er gardin hos SAS, og en del passasjerer dermed lettere "tar seg til rette".
SAS CC og SAS-Steward får kjøre dette internt, og sikre klarere prosedyrer og bedre oppfølging.
Hvordan kan du si at "de tar seg til rette"? Er det slik at alle passasjerer bør forstå at fremre toalett er forbeholdt business og economy extra? For folk som i hovedsak reiser innenlands i Norge så er dette ikke nødvendigvis noe de er kjente med, og som nevnt tidligere så kan jeg ikke forstå at man skal legge skylden på passasjerer som tar seg til rette når det sjelden opplyses om dette ombord og sjelden er markerte "fysiske" skiller mellom kabinene.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2011, 18:00   #65
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Hvordan kan du si at "de tar seg til rette"?
Kanskje derfor det var i hermetegn?
Old 31-07-2011, 10:47   #66
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Grunnen til at gardinen ikke er i like stor grad i bruk hos SAS er av ulike grunner som følger av økonomers og markedsføringsmenneskers visjoner for SAS, som vanlig ikke tar hensyn til at det er en del praktiske hensyn som må tas og at passasjerne ikke er så homogene og velgjetende som disse gruppene tror. Først var endringer av konsepter i begynnelsen av 2000-tallet hvor man ville gjøre kabinen mer åpen og nedtone klasseskillene. Man fjernet "Class" fra alle kabinklasse-betegnelsene, og innførte også for en periode gjennomsiktige kabinskiller. Dette var fordi det ikke var skandinavisk med klare klasseskiller. Videre så begynte man å slinge "domestic" fly også på samtlige destinasjoner, også der man hadde Business. Disse hadde - for å spare penger på innkjøp og vedlikehold - ikke gardin i det hele tatt. Etterhvert som man fikk en del misfonøyde tilbakemeldinger på uklare klasseskiller, så begynte man å bruke diskre skilt. Vedlikehold og nyinnkjøp av gardinene er heller ikke av høyeste prioritet, så ofte finnes det heller ikke gardiner, men bare selve "festet". På intercont så brukes fortsatt å vidt jeg husker akkurat nå fortsatt skilt som det står "Economy Extra, Lavatories Aft" på gardinen mot Business.

Klasseskille er nok et tabu og et ømtålig emne for skandinaver, og en utfordring for skandinaviske selskaper. Men når det gjelder respekt for klasseskillene så er nok det også individuelt og ikke nødvendigvis noe som bare gjelder for "oss".
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2011, 11:40   #67
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Klasseskille er nok et tabu og et ømtålig emne for skandinaver, og en utfordring for skandinaviske selskaper. Men når det gjelder respekt for klasseskillene så er nok det også individuelt og ikke nødvendigvis noe som bare gjelder for "oss".
Hvilke selskaper er det da som holder på med gardinen på intraeuropeisk? Det er da ikke så mange. I en tid der luftfarten har endret seg til å for de fleste å bli "bussreiser" og ikke en ekslusiv opplevelse, så synes vel gardinen noe gammeldags, kanskje.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2011, 11:48   #68
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Hvilke selskaper er det da som holder på med gardinen på intraeuropeisk? Det er da ikke så mange.
Tja. Du får nå oppleve ett 15. august
CFM is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2011, 11:58   #69
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Hvilke selskaper er det da som holder på med gardinen på intraeuropeisk? Det er da ikke så mange. I en tid der luftfarten har endret seg til å for de fleste å bli "bussreiser" og ikke en ekslusiv opplevelse, så synes vel gardinen noe gammeldags, kanskje.
Både Swiss, British Airways, Aeroflot og Lufthansa bruker det vel i det minste?

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2011, 12:27   #70
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Både Swiss, British Airways, Aeroflot og Lufthansa bruker det vel i det minste?
Jeg mener også å huske at Air Baltic bruker gardin.
Old 31-07-2011, 19:02   #71
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

KLM bruker det også. Det samme med Air France.
Vede is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2011, 19:40   #72
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Jeg mener også å huske at Air Baltic bruker gardin.
Det gjorde ikke det sist, men det var kanskje fordi det ikke var noen på Business, jeg satt på sete merket Business på økonomibillett.

For øvrig ser det ut til at jeg har bommet her, men mener da bestemt at LH ikke bruker gardin? Men mulig at jeg ikke ser gardiner - uansett sjelden jeg går på do på totimersturer, så har neppe ødelagt noen tur for noen. :-)

CFM - gleder meg til å teste Austrian for første gang !
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2011, 20:16   #73
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Det gjorde ikke det sist, men det var kanskje fordi det ikke var noen på Business, jeg satt på sete merket Business på økonomibillett.
Nå har jeg bare fløyet BT en gang det siste året, men jeg mener nokså bestemt at jeg satt foran en gardin - godt skjermet for allmuen & nokså alene (vi var vel 4-5 stykker så helt alene var jeg ikke)....

LH bruker definitivt gardiner.
Old 31-07-2011, 20:52   #74
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Originally Posted by Vede View Post
KLM bruker det også. Det samme med Air France.
Selv AF Regional bruker gardin, iallefall på E190, selv om hele flyet i prinsippet er one-class.
Old 31-07-2011, 21:14   #75
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
Selv AF Regional bruker gardin, iallefall på E190, selv om hele flyet i prinsippet er one-class.
Minste flyet jeg har sett gardin på var på E135/145 som BA fløy med i sin tid (OSL-MAN), gardin på størrelse med et skjerf.

Old 31-07-2011, 21:54   #76
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
Det er nå to klasser da, men bare economy og premium.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2011, 22:29   #77
Concorde
BA Concorde Sep 1998

Concorde's Avatar

Quote:
Nå har jeg bare fløyet BT en gang det siste året, men jeg mener nokså bestemt at jeg satt foran en gardin - godt skjermet for allmuen & nokså alene (vi var vel 4-5 stykker så helt alene var jeg ikke)....

LH bruker definitivt gardiner.
Jeg har dratt en del runder med BT i biz og bekrefter at gardinen alltid har vært trukket for. Det har heller aldri vært noe problem med ecopax på toalettet foran når jeg har fløyet.
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2011, 01:35   #78
LN-AFG
ScanFlyer Gold

LN-AFG's Avatar

Enkel løsning man viser Seinfelds problemer rundt temaet:

http://www.youtube.com/watch?v=8NienKmtknI&NR=1
Old 01-08-2011, 02:21   #79
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar