Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 30-07-2011, 14:59   #1
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Default KL6043 AMS-DTW Kansellert. Rettigheter.

Har ei venninne som sitter på AMS og er litt "ut av seg". Hun skulle vært med KL6043 til Detroit i dag. (endelig destinasjon Chicago). Men den har blitt kansellert etter først å være kraftig forsinkelser.

Billetten er kjøpt via Supersaver. Men så vidt jeg forstår er billetten gjennomgående fra SVG.

Har ikke KL ansvar for å få de reisende frem til endelig destinasjon da? Så vidt jeg forstod kunne det være snakk om å sende henne tilbake til SVG med mindre de klarer å finne en alternativ løsning!

Kan tenke meg det er en utfordring å finne nok kapasitet til å erstatte en jumbo med snag i disse dager.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2011, 16:03   #2
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Prøv at kigge her... Og jo det er KLM's ansvar at få hende videre samt betale evt hotel+forplejning.

Mine erfaringer med KLM er dog at man nogle gange skal insistere lidt for at få dem til at leve op til det:

http://http://www.viviro.com/da/Nyhe...ypassager.html
Old 30-07-2011, 16:50   #3
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: KL6043 AMS-DTW Kansellert. Rettigheter.

Det kunne kanskje ikke være dumt å ringe Supersaver. Det er jo mulig at de kan reroute henne.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2011, 16:53   #4
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Har prøvd å ringe supersaver, men ikke noe svar/hjelp å få. Håper det lar seg ordne.
Old 30-07-2011, 17:15   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det kunne kanskje ikke være dumt å ringe Supersaver. Det er jo mulig at de kan reroute henne.
Etter hva jeg skjønner på mange er Supersaver bortimot umulig å få fatt i på telefon, så det er nok lettere sagt enn gjort. Supersaver er ofte billig, men skjer det noe må man ofte klare seg selv?
Someone is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2011, 17:19   #6
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Kjip situasjon. Trodde SuperSaver bare formidlet flybillettene også er det KLM som operatør som har ansvaret for den reisende...
Old 30-07-2011, 17:26   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Etter hva jeg skjønner på mange er Supersaver bortimot umulig å få fatt i på telefon, så det er nok lettere sagt enn gjort. Supersaver er ofte billig, men skjer det noe må man ofte klare seg selv?
Men når man har begynt på reisen vil det ikke da være flyselskapet man skal/bør ha kontakt med?

I tillegg til rerouting, dekning av hotell & mat, så har vel passasjeren krav på økonomisk kompensasjon på EUR 600 per person i henhold til forordning 261/2004. Se artikkel 5, 7, 8 og 9 her:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...01:0007:EN:PDF

Hvis KLM er vriene så kan det kanskje være en ide å vise til de relevante artiklene i denne EU forordningen, evt få skrevet den ut og slå i bordet med den. Selv om en B744 kanselleres så er vel ikke Detroit så avsidesliggende at man ikke burde klare å reroute passasjerene innen rimelig tid.

Last edited by TOS; 30-07-2011 at 17:28.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2011, 17:28   #8
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Det kan jo også være lurt å ta kontakt med operating carrier, DL.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2011, 17:28   #9
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

KLM har ordnet opp. Kommer ikke videre før en flight til Canada i morgen og connection videre til ORD derfra. Hotell og mat fikk hun også.
Old 30-07-2011, 17:31   #10
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Men når man har begynt på reisen vil det ikke da være flyselskapet man skal/bør ha kontakt med?
Det kan være greiere i noen tilfeller å ta kontakt med reisebyrået, siden flyselskapet sikkert har 3-400 andre i tillegg og dermed kan det ta tid, spesielt om man er blant de siste i køen.
Old 30-07-2011, 17:37   #11
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
KLM har ordnet opp. Kommer ikke videre før en flight til Canada i morgen og connection videre til ORD derfra. Hotell og mat fikk hun også.
Fikk hun EUR600 i kompensasjon også? Det har hun krav på (så langt jeg kan se). LItt shoppingpenger....
Old 30-07-2011, 17:39   #12
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Fikk hun EUR600 i kompensasjon også? Det har hun krav på (så langt jeg kan se). LItt shoppingpenger....
Ikke som jeg har hørt. Men regner nesten med det siden det var KLM som hjalp henne til sist.
Old 30-07-2011, 18:02   #13
PSC TOS
ScanFlyer Silver

PSC TOS's Avatar

Quote:
Og dette kan du slå fast hjemme fra sofrakroken?

Quote:
3. An operating air carrier shall not be obliged to pay
compensation in accordance with Article 7, if it can prove that
the cancellation is caused by extraordinary circumstances
which could not have been avoided even if all reasonable
measures had been taken.
Dette har vel vært diskutert i det vide og brede i andre tråder, om kanselleringer pga teknisk feil på flyet er noe som kan inntreffe om alle mulige forholdsregel er tatt eller ikke. Så det skal jeg ikke mene noe om. Men jeg kan uansett ikke tenke meg at skrankepersonalet i AMS eller på andre flyplasser sitter med bunkevis av euroseddler som de gladelig deler ut når flyet er innstilt. Skal hun eventuelt få kompensasjon må hun nok sende et brev.
PSC TOS is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2011, 18:15   #14
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by PSC TOS View Post
Og dette kan du slå fast hjemme fra sofrakroken?

Dette har vel vært diskutert i det vide og brede i andre tråder, om kanselleringer pga teknisk feil på flyet er noe som kan inntreffe om alle mulige forholdsregel er tatt eller ikke. Så det skal jeg ikke mene noe om. Men jeg kan uansett ikke tenke meg at skrankepersonalet i AMS eller på andre flyplasser sitter med bunkevis av euroseddler som de gladelig deler ut når flyet er innstilt. Skal hun eventuelt få kompensasjon må hun nok sende et brev.
Ja, så langt jeg kan se så har hun krav på kompensasjon. Jeg vet jo ikke hva som rent faktisk har skjedd, men som et utgangspunkt så bør hun anta at hun har krav på kompensasjon. Det får jo så være opp til KLM/operating carrier å godtgjøre at alle mulige forhåndsregler er tatt, men teknisk feil som sådan fritar ikke flyselskapet for kompenasjon. Dette er f.eks. avgjort i European Court of Justice i saken Wallentin-Hermann v Alitalia—Linee Aeree Italiane SpA (Case C-549/07), 22 December 2008. Spørsmålet er her om dette er "beyond its actual control" (se forøvrig diskusjonen her: http://en.wikipedia.org/wiki/Regulation_261/2004). Europeisk rett holder passasjerenes rettigheter nokså høyt. Det er også andre rettssaker som støtter opp under det faktum at teknisk feil som sådan ved et fly ikke går inn under ekstraordinære omstendigheter.

Jeg vet ikke hva som er standard prosedyre ved kompensasjon, men jeg tenkte kanskje at dette måtte noteres av flyselskapets personell når situasjonen oppstod. Om så ikke er tilfellet så holder det selvsagt å sende krav i ettertid.

Last edited by TOS; 30-07-2011 at 18:28.
Old 30-07-2011, 18:33   #15
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Jeg vet ikke hva som er standard prosedyre ved kompensasjon, men jeg tenkte kanskje at dette måtte noteres av flyselskapets personell når situasjonen oppstod. Om så ikke er tilfellet så holder det selvsagt å sende krav i ettertid.
Flyselskapene kommer aldri til å komme til å la enkelt ansatte gå rundt med opptil 2 mill. kr på seg i kontanter for å ta seg av kansellerte fly. Det vil nok fort også arbeidstakerorganisasjoner også fort si nei til av opplagte sikkerhetsmessige grunner. Det blir enten vouchere eller etterbetaling.
Old 30-07-2011, 18:38   #16
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Flyselskapene kommer aldri til å komme til å la enkelt ansatte gå rundt med opptil 2 mill. kr på seg i kontanter for å ta seg av kansellerte fly. Det vil nok fort også arbeidstakerorganisasjoner også fort si nei til av opplagte sikkerhetsmessige grunner. Det blir enten vouchere eller etterbetaling.
Jeg forstår at man ikke sitter med så store kontantbeholdninger (man trenger jo forsåvidt heller ikke la enkeltansatte gå rundt med 2 millioner i cash, men selskapene har vel et sentralt kontor på flyplassene som i teorien kunne håndtert slike situasjoner), men mitt poeng/spørsmål var om det måtte registreres av de ansatte på flyplassen eller om det holder å komme med et krav i etterkant uten forutgående registrering.
Old 30-07-2011, 18:55   #17
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
men mitt poeng/spørsmål var om det måtte registreres av de ansatte på flyplassen eller om det holder å komme med et krav i etterkant uten forutgående registrering.
For SAS sin del, og de fleste selskapene vi har, så registrerer vi det som er utbetalt av kompensasjon og så langt det er mulig også i bookingen. Vouchere som har navn registreres med navn og flight. Men "care" registreres samlet per flight. Så det er ikke nødvendig å ta kontakt med noen på flyplassen om man ønsker å komme med krav senere.
Old 02-08-2011, 09:12   #18
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:

I tillegg til rerouting, dekning av hotell & mat, så har vel passasjeren krav på økonomisk kompensasjon på EUR 600 per person i henhold til forordning 261/2004. Se artikkel 5, 7, 8 og 9 her:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...01:0007:EN:PDF
Et lite oppfølgingsspørsmål her - vi ble forsinket med 14 timer av AF pga sent innkomne fly fra LAX (rakk ikke videreforbindelse til OSL, også med AF). Vi fikk hotell og litt mat, men ingen økonomisk kompensasjon. Har vi krav på det i vårt tilfelle?
Old 02-08-2011, 10:33   #19
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
Et lite oppfølgingsspørsmål her - vi ble forsinket med 14 timer av AF pga sent innkomne fly fra LAX (rakk ikke videreforbindelse til OSL, også med AF). Vi fikk hotell og litt mat, men ingen økonomisk kompensasjon. Har vi krav på det i vårt tilfelle?
Nå er jeg ikke jurist, men du kan se på denne saken: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...7J0402:EN:HTML

Det er Sturgeon & others v Condor og Böck v Air France, 2007.

Spesielt interessant for dere er kanskje følgende formuleringer i dommen:
"60 Given that the damage sustained by air passengers in cases of cancellation or long delay is comparable, passengers whose flights are delayed and passengers whose flights are cancelled cannot be treated differently without the principle of equal treatment being infringed. That is a fortiori the case in view of the aim sought by Regulation No 261/2004, which is to increase protection for all air passengers.

61 In those circumstances, the Court finds that passengers whose flights are delayed may rely on the right to compensation laid down in Article 7 of Regulation No 261/2004 where they suffer, on account of such flights, a loss of time equal to or in excess of three hours, that is to say when they reach their final destination three hours or more after the arrival time originally scheduled by the air carrier. "

Article 7 er den artikkelen som styrer kompensasjon ved kanselleringer.
Old 02-08-2011, 10:59   #20
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Takk, den skulle jo tilsi at de skulle utbetalt oss kompensasjon. Men hvor lang tur defineres dette egentlig for - hele turen var jo MYE lengre enn 5000 km, men det var den siste flighten på ca. 1300 km vi ikke fikk være med ombord på?

Posting Rules