Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 28-07-2011, 22:31   #41
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Default Re: Gjeting av dokøen hos SAS

Da har jeg løsningen

Denne deles ut til menn

Og kvinnene får denne i tillegg til manneflasken

Dermed blir det heller ikke noe klasseskille mellom kvinner og menn også

Last edited by LN-KGL; 28-07-2011 at 22:47.
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2011, 22:41   #42
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Da har jeg løsningen

Denne denne deles til menn

Og kvinnene får denne i tillegg til manneflasken

Dermed blir det heller ikke noe klasseskille mellom kvinner og menn også
Hehe, det var dagens
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2011, 00:03   #43
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by SAS CC View Post
Jeg vil give flere af jer herinde ret i, at "gardinprocedurerne" i SAS i flere år har været nedprioriteret. Nu kan jeg ikke tale på vegne af mine kollegaer, der flyver 737, men efter at bl.a. vores Airbus 321 blev omkonfigureret med nye stole tilbage i 2007, prioriterede man desværre ikke cabin divideren særlig højt. Fx kan den ikke fastgøres mellem række 3 og 4 (Jamen hvad har de tænkt på i teknisk afdeling..!?), hvor vi jo ofte har Business Class. Løsningen bliver så, at man må placere gardinet bag Economy Extra, der dermed kommer til at sidde foran gardinet, og med den kendte skilteløsning mellem Business og Extra. Er det i orden?? Nej, selvfølgelig er det ikke det. Og de mange mails jeg har sendt til flere i organisationen, har desværre ikke haft den ønskede effekt. Men jeg kæmper videre!

Endvidere er proceduren på vores IntraScan ruter, at skilteløsningen er gældende mellem Extra og Economy. Mest af alt pga. ontime performance og korte turn arounds, men igen på fx 321 kan divideren heller ikke fysisk flyttes længere ned end række 8. Og ofte har vi jo på IntraScan flyvninger Extrakabine meget langt ned i kabinen.
Jeg synes du treffer blink med mye av det du sier her og dette er etter min mening noe SAS burde ta litt tak i. Gardin brukes sjelden, og jeg kan ikke huske å ha sett gardinen gå mellom business og eco extra. De gangene den brukes går den da mellom eco extra og eco??

Mitt inntrykk er at crew, og kanskje spesielt norsk crewm føler seg meget ubekvemme med å sende eco-passasjerer bakover etter et toalett. På forrige tur til LHR observerte jeg hvordan fligtens eneste buisness-passasjer ble omringet av do-kø- Han satt på 1A og en barnefamilie satte seg ikke, de kastet seg, ned i 1 B og C. Lenge. Og lekte med barna i mellomrommet foran rad 1. Crew gjorde ingenting. Det går bare ikke an. Jeg hørte at crewet kommenterte at det hadde vært en krevende flight med mange uerfarne passasjerer, men her burde man ha grepet inn.

Men akkurat her er nordmenn hårsåre; ved boarding på samme stappfulle flight, ropte man opp at man skulle starte boarding for passasjerer på de bakerste radene, men at pax på biz og eco extra kunne gå ombord etter eget ønske. Hvoretter en høyrøstet proklamerte at dette hadde han tenkt å "drite i", han utbasunerte at "adelskapet var avskaffet for lengt i dette landet" før han brøytet seg frem i køen med resten av familien på slep.

Så jeg skjønner at crewt kan ha en utfordring...
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2011, 00:11   #44
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Hva med all-business flighter da? På den måten hadde alle blitt behandlet likt og da kunne også velge fritt hvilket toalett en ville bruke!
Old 29-07-2011, 00:30   #45
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

De som reiser i Economy bør selvsagt ikke få lov til å bruke toalettene foran, det tar jeg som en selvfølge. Er også enig med dem som sier at SAS bør dra for gardinene mellom de forskjellige klassene hver flygning.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2011, 10:01   #46
bamseh
Air Traffic Controller

bamseh's Avatar

Såvidt hva jeg har fått med meg når jeg bestiller billett så står det ingenting om at "når du bestiller denne økonomibilletten får du bare tilgang til halvparten av toalettene i flyet".

Som passasjer må jeg vel si at jeg naturligvis bruker det toalettet som er
(1) uten kø
(2) nærmest

Er det derimot en gardin trukket for, så skjønner jeg at jeg må gå bakover i flyet..
Ergo: ingen gardin, ingen regler!
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2011, 10:48   #47
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
Såvidt hva jeg har fått med meg når jeg bestiller billett så står det ingenting om at "når du bestiller denne økonomibilletten får du bare tilgang til halvparten av toalettene i flyet".

...
Er det derimot en gardin trukket for, så skjønner jeg at jeg må gå bakover i flyet..
Til det førstnevnte: Det er vel sjelden det spesifiseres på billetten hvor mange toaletter man har tilgang til... Ofte er det vel også 2 toaletter bak og 1 foran, men det er sikkert fly med kun 1 toalett bak.

Til det siste: Det er jeg forsåvidt enig i, så lenge dette heller ikke annonseres over PA.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2011, 13:27   #48
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Ser at det er en heftig diskusjon angående dokøer. He-he.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2011, 13:31   #49
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
Gjelder dette luftrommet ditt også?

Synes det er en merkelig holdning å ha så liten respekt for sine medpassasjerer.

Last edited by Dag Viking; 29-07-2011 at 13:42.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2011, 21:03   #50
bamseh
Air Traffic Controller

bamseh's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Synes det er en merkelig holdning å ha så liten respekt for sine medpassasjerer.
Se på det som jeg at jeg tar hensyn til flypassasjerene under ett - da de blir mindre kø for de andre som står i kø til det bakre toalettet.
Jeg synes ikke det er min jobb å ta hensyn til at "noen andre" har betalt x antall ganger mer enn meg for sin billett. Det er selskapets jobb. (Noe som i grunn er det denne tråden handler om..)

Jeg retter meg jo etter "fysiske stengsler" og hyggelige påpekninger fra kabinpersonalet naturligvis.
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2011, 22:51   #51
Basse-HAU
ScanFlyer Gold

Quote:
Gjelder dette luftrommet ditt også?

Ingen gardin eller annonsering, ingen holdning.
Hvordan tror du loungene hadde sett ut, uten dører/adgangskontroll?
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2011, 23:01   #52
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Er tydeligvis ikke noe annet enn gardin og opplysning før takeoff som kan løse dette, + at crew må drive med "barnepass" hvis folk på eco ikke kan respektere at de ikke har noe foran gardina å gjøre.

Respekt er tydeligvis noe som ikke finnes blant enkelte pax desverre.
Old 29-07-2011, 23:06   #53
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hpkris View Post
Er tydeligvis ikke noe annet enn gardin og opplysning før takeoff som kan løse dette, + at crew må drive med "barnepass" hvis folk på eco ikke kan respektere at de ikke har noe foran gardina å gjøre.

Respekt er tydeligvis noe som ikke finnes blant enkelte pax desverre.
Det har vel ikke alltid med mangel på respekt å gjøre. Hvis passasjerene ikke orienteres om dette, og/eller det ikke er gardin som fysisk skiller kabinen så kan man ikke forvente at bare vet dette.
Old 29-07-2011, 23:14   #54
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Artig hvis purseren brukte ordene ".. tross alt en bussiness class". Det var vel akkurat dette som er hovedpoenget her, at det ikke framstår som noe til bussinessclass, verken for de som sitter der, og slett ikke for de som sitter lenger bak.

Ellers bør jo de vel kunne annonsere litt etter hvor mange som er om bord. Sitter det en enslig på 1A skulle det vel ikke være noen grunn til å stenge toalettene på en kortere stekning, er det trangt om plassen er jo det kjekt om de foran får ha toalettene sine i fred og maten fri for økonomirumper.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2011, 23:46   #55
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det har vel ikke alltid med mangel på respekt å gjøre. Hvis passasjerene ikke orienteres om dette, og/eller det ikke er gardin som fysisk skiller kabinen så kan man ikke forvente at bare vet dette.
Mulig jeg uttrykte meg litt upresist, mente at når det ER gardin og at det ER opplyst ang hvilket toalett man skal bruke.
Old 30-07-2011, 04:20   #56
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Tydelig at enkelte VIL bruke toalett foran, så sant det ikke spesifikt opplyses om at de må bruke toalett bak.
Vil de samme passasjerene gå inn i en lounge hvis den står ubevoktet et lite øyeblikk? Vil de bruke fast-track dersom det ikke står noe skilt om hvem fast-track er for?
Siden personene leser dette forumet og er klar over hvordan reglene egentlig skal håndheves, så går det for respekt for andre passasjerer at man likevel vil prøve å utnytte en glipp i systemet/dårlig informasjon.
Old 30-07-2011, 11:24   #57
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Det kan være så enkelt at folk ser forover, det grønne lyset for ledig toalett vises foran og vips så er en underveis. Hadde stolene i economy vært vendt bakover, så hadde alle der sett det grønne lyset for toalettet bak.
Old 30-07-2011, 11:45   #58
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Quote:
Tydelig at enkelte VIL bruke toalett foran, så sant det ikke spesifikt opplyses om at de må bruke toalett bak.
Vil de samme passasjerene gå inn i en lounge hvis den står ubevoktet et lite øyeblikk? Vil de bruke fast-track dersom det ikke står noe skilt om hvem fast-track er for?
Siden personene leser dette forumet og er klar over hvordan reglene egentlig skal håndheves, så går det for respekt for andre passasjerer at man likevel vil prøve å utnytte en glipp i systemet/dårlig informasjon.
Nå er du bare vanskelig. Var nylig med TAP til Lisboa. Begge veier var det en gardin som skilte C ifra Y og det ble ikke opplyst på ett forståelig språk for meg at toalettet forran var forbehold den ene business pax. Det var ingen som gikk forbi gardina av røkkla som satt bak
Old 30-07-2011, 12:20   #59
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Nå endrer jo SAS og andre flyselskaper sin policy vedrørende en rekke ting (jeg fant tilfeldig ut at SAS ikke lenger praktiserte "Gå rett til gate" om man reiser med håndbaggasje...), så man kan jo være fristet til å tenke at de har gjort endringer også på dette hvis de ikke setter opp gardin eller opplyser om praksisen ombord.
Old 30-07-2011, 12:21   #60
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Det kan være så enkelt at folk ser forover, det grønne lyset for ledig toalett vises foran og vips så er en underveis. Hadde stolene i economy vært vendt bakover, så hadde alle der sett det grønne lyset for toalettet bak.
Hvis SAS hadde en gardin slik de fleste andre selskaper så ville man ikke sett at toalettet var ledig...
Reply

Posting Rules