SAS AIRBUS 321

LN-BIZ

ScanFlyer Blue
Hei !! Er det noen er som vet hvorfor SAS har Airbus 321 stasjonert i CPH??
Har inntrykk av at disse maskinene står unødvendig mye på bakken...
Hva om SAS Braathens overtok disse?!?
 
Replying to Topic 'SAS AIRBUS 321'

Med en 321 stasjonert i oslo kunne SAS fått til noe mer spenstige destinasjoner.

Har ikke 321 rekkevidde til Dbai fra Oslo fks?
 
Replying to Topic 'SAS AIRBUS 321'

Originally posted by MartinL
Har ikke 321 rekkevidde til Dbai fra Oslo fks?
hvis der var et DXB marked var den nok startet fra CPH
 
Replying to Topic 'SAS AIRBUS 321'

Hvorfor det? mener å ha lest flere steder at Nordmenn er av de skandinavere som flyr oftest til dubai?
 
Replying to Topic 'SAS AIRBUS 321'

Varför behöver SASBraathens A321 för att flyga till Dubai? En 737-800 klarar samma uppgift om man nu skulle vilja flyga direkt från OSL till DXB.
 
Replying to Topic 'SAS AIRBUS 321'

Originally posted by jens


Originally posted by MartinL
Har ikke 321 rekkevidde til Dbai fra Oslo fks?
hvis der var et DXB marked var den nok startet fra CPH

Men dette er absolut ikke et argument i dette forum - det går godt i norsk luftfart, men storhedsvanvid skal man passe på med...
 
Replying to Topic 'SAS AIRBUS 321'

Hmm, måste rätta mig själv. En A321-200 har längre räckvidd än en 737-800. Ganska så mycket också.

Har inntrykk av at disse maskinene står unødvendig mye på bakken...

Vad har du fått det intrycket ifrån? Stämmer det att dom står mycket på marken?
 
Replying to Topic 'SAS AIRBUS 321'

Grunnen til at A321 hører hjemme i CPH beror på flere grunner.
For det første koster det utrolig mye penger pr. år for hver flytype man har tillatelse til på et AOC.Vitsen med SAS Braathens var mye nettopp én flytype=én pilotgruppe.A321 ville bli uforholdsmessig dyr med kun ett eksemplar av arten på OSL.Det ville kreves en ny pilotgruppe som tilsvarer minst 6-7 crew,dvs. 14-16 piloter.AOC krever egen typeadministrasjon og treningsavdeling/-opplegg for hver flytype og crewgruppe.
For det andre,så ligger vedlikeholdsbasen for A330/340 i CPH,og i likhet med operations,så er også maintenance meget likt med de andre 'bussene.
Pr. idag,så må SAS ha ca. 14-16 fly av en type før driften blir lønnsom.Dette betyr at de A319 som kommer blir stasjonert i CPH.
 
Replying to Topic 'SAS AIRBUS 321'

FBU 4EVER:

Var dette noe av grunnen for at Airbus bare fikk en kort gjestevisitt i SAS på tidlig 80-tall? Dengang man dyrket begrepet "enhetsflotta", som egentlig virker fornuftig. Husker det var snakk om at den var spesialbygd og ble vanskelig å selge.

Skjønte aldri heller hvorfor de valgte å fase ut 747, når det dengang sto pax igjen både i LAX og BKK på hver avgang. Kanskje noen hyper-blåruss som talte motorer og glemte å regne fuel kontra seteantall? Sikkert en forklaring på det også.

BTW - Veldig rart å se SAS-737, var liksom Braathens sine fly. Alle disse kom vel ikke fra Linjeflyg? Lenge mellom hver MD på GM nå.

:( :( :(
 
Replying to Topic 'SAS AIRBUS 321'

Originally posted by ANX




BTW - Veldig rart å se SAS-737, var liksom Braathens sine fly. Alle disse kom vel ikke fra Linjeflyg? Lenge mellom hver MD på GM nå.

:( :( :(

Linjeflyg bestilte aldri NG - kun 735, og de forsvant for mange aar siden. Alle NG'ene ble bestilt av - og levert til - SAS. Unntatt BU's -700'ere selvsagt. Alle -400 og -500 i SAS Braathens er ex-Braathens.
 
Replying to Topic 'SAS AIRBUS 321'

Og her er en av disse tidligere Linjeflyg-maskinene
KOG01.jpg

737-59D G-BVZH (ex. SE-DNG)
 
Replying to Topic 'SAS AIRBUS 321'

Originally posted by ANX


FBU 4EVER:

Var dette noe av grunnen for at Airbus bare fikk en kort gjestevisitt i SAS på tidlig 80-tall? Dengang man dyrket begrepet "enhetsflotta", som egentlig virker fornuftig. Husker det var snakk om at den var spesialbygd og ble vanskelig å selge.

Skjønte aldri heller hvorfor de valgte å fase ut 747, når det dengang sto pax igjen både i LAX og BKK på hver avgang. Kanskje noen hyper-blåruss som talte motorer og glemte å regne fuel kontra seteantall? Sikkert en forklaring på det også.

BTW - Veldig rart å se SAS-737, var liksom Braathens sine fly. Alle disse kom vel ikke fra Linjeflyg? Lenge mellom hver MD på GM nå.

:( :( :(

A300 var et siste "promp" fra tiden før JC Superstar gjorde sitt inntog:Heller flere passasjerer på få avganger med store fly enn flere avganger med mindre fly som ble starten på det SAS vi har levd med frem til nå. Og der ligger vel også årsaken til at 747 forsvant og ble erstattet med DC-10 helt og holdent.Det var en dyr maskin å operere på SAS rutenett.Da var det bedre å sette igjen Monkey Class-pax rundt omkring.De bidro jo ikke i stor grad i SAS-kassen.

A321 har stått endel på bakken i sensommer og høst pga. pilotmangel på typen.Alle norske og svenske piloter ble skolet om til 737,MD-80 og A340 før SAS DK hadde fått konvertert sine egne piloter til A321.
 
Back
Top