Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 13-06-2011, 19:48   #41
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: På tur for å bekrefte mine fordommer....

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Inntil vi får gulfselskaper som selv flyr fra Norge er det vel ingen av de som flyr fra Norge som har interiør å skryte av.
Lufthansa har stort sett ting på stell, nå også en god del småfly med nytt interiør. Ellers er jo DYs himmel-interiør også litt småfint.

Old 14-06-2011, 11:57   #42
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Inntil vi får gulfselskaper som selv flyr fra Norge er det vel ingen av de som flyr fra Norge som har interiør å skryte av. Hos SAS får man for eksempel 17 år gamle fly med nedslitt interiør og askebegre i armlenene. Jeg kan virkelig ikke se at Ryanair skal utmerke seg spesielt i negativ retning når det gjelder interiør.
Du flyr mye med SAS forstår jeg?
Flere og flere av flyene til SAS er nå i ferd med å få nye interiør, flere og flere nyere fly, og askebegerne er litt retro så det er kult.
Men når alt er nytt så er sikkert det galt også, fordi det står SAS på halen.

Jeg kan ikke fordra Ryanair, og når man ser at forbrukermyndigheter går ut å advarer, de forholder seg overhodet ikke til flyklagenemda, og bedriver sosial dumping.
Da foretrekker jeg å fly andre selskaper.
Jeg jobber for SAS, og alt er ikke på stell der heller sikkert, men jeg mener vi er en million ganger bedre en Ryanair, og vi slår de oftere, og oftere på pris.

Har flydd med Ryanair selv, og rapporten som startet denne debatten er etter min mening spot on.
SAS-Steward is offline  
Old 14-06-2011, 12:55   #43
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Nå begynner vel denne tråden å bli en egen ”Ryanair hate tråd” som vanlig og mye av de samme argumentene og motargumentene.

En sak som er lett å se på de forskjellige innleggene er at det er en del her inne som føler seg truet av Ryanair (med god grunn) og da en del her inne som har blitt en del av denne ”klikken” som det ofte blir.

Jeg mener at de her inne som begynner til og med hevde at for eksempel SAS kan hevde seg på pris mot Ryanair går jo ut på fryktelig tynn is, og vil garantert møte seg selv i døren.
(Ja de har mye gebyrer - men voksne mennesker ser stort sett på totalsummen - men du har et ribbet alternativ for de aller gjerrigste)

Jeg har respekt og sympati for de som jobber i luftfarten her inne, men å spille fremdeles på at Ryanair plager de ansatte til de grader er vel på tide å slutte med?

Dette er et flyforum og Ryanair bidrar til langt bedre tilgang på reiser og de er virkelig med på å øke antall reisende. De setter faktisk også en standard der ute med å ha så vidt jeg har forstått en svært ny og moderne flåte (738 med 189 seter hvis jeg ikke er helt ute å kjøre)

At askebeger er retro etc. er for oss flynerder litt kult – men for mutteren som ikke er å veldig glad i å fly så er ikke 26 år gamle MD maskiner noe særlig romantisk.

Skal man prøve å sammenligne dette med for eksempel SK (som det blir gjort her) så ta med alle faktorene.

Jeg er ikke luftfarts ansatt, men reiseglad og fly interessert – jeg er meget glad for at Ryanair finnes, at de er meget populære og leverer (i motsetning til andre europeiske selskap) gode tall.

Beklager igjen å lage et innlegg som ikke passer inn her, men det blir bare igjen så påtatt og har som vanlig på meg en motsatt effekt.
Legger ved et på et tre smiletegn for å ikke bli permanent buet ut.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA

Last edited by SudCaravelle; 14-06-2011 at 13:07.
SudCaravelle is offline  
Old 14-06-2011, 13:33   #44
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Nå begynner vel denne tråden å bli en egen ”Ryanair hate tråd” som vanlig og mye av de samme argumentene og motargumentene.

En sak som er lett å se på de forskjellige innleggene er at det er en del her inne som føler seg truet av Ryanair (med god grunn) og da en del her inne som har blitt en del av denne ”klikken” som det ofte blir.

Jeg mener at de her inne som begynner til og med hevde at for eksempel SAS kan hevde seg på pris mot Ryanair går jo ut på fryktelig tynn is, og vil garantert møte seg selv i døren.
(Ja de har mye gebyrer - men voksne mennesker ser stort sett på totalsummen - men du har et ribbet alternativ for de aller gjerrigste)

Jeg har respekt og sympati for de som jobber i luftfarten her inne, men å spille fremdeles på at Ryanair plager de ansatte til de grader er vel på tide å slutte med?

Dette er et flyforum og Ryanair bidrar til langt bedre tilgang på reiser og de er virkelig med på å øke antall reisende. De setter faktisk også en standard der ute med å ha så vidt jeg har forstått en svært ny og moderne flåte (738 med 189 seter hvis jeg ikke er helt ute å kjøre)

At askebeger er retro etc. er for oss flynerder litt kult – men for mutteren som ikke er å veldig glad i å fly så er ikke 26 år gamle MD maskiner noe særlig romantisk.

Skal man prøve å sammenligne dette med for eksempel SK (som det blir gjort her) så ta med alle faktorene.

Jeg er ikke luftfarts ansatt, men reiseglad og fly interessert – jeg er meget glad for at Ryanair finnes, at de er meget populære og leverer (i motsetning til andre europeiske selskap) gode tall.

Beklager igjen å lage et innlegg som ikke passer inn her, men det blir bare igjen så påtatt og har som vanlig på meg en motsatt effekt.
Legger ved et på et tre smiletegn for å ikke bli permanent buet ut.

Synes du kommer med et meget godt innlegg, fortsett med det.
Me like.
SAS-Steward is offline  
Old 14-06-2011, 13:42   #45
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Det å fly med Ryanair handler om forvetninger. Forventer man kun en billig tur fra A til B og ikke er så nøye med at ting er litt tungvindt og flyet ikke er verdens reneste og peneste, men fortsatt like trygt som alle andre, så er FR selskapet for sånne turer. Forventer man noe ekstra i form av service,mat og gratis ditt og datt velger man noe annet.
Old 14-06-2011, 13:57   #46
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver

Fredrik Propell's Avatar

Quote:
Intriøret i et FR fly er ikke akkurat noe å skryte av vil jeg si, men hva kan man forvente til de prisene de har?
Selv om prisen er litt lavere en andre operatører, hvorfor må man akseptere at interiøret ser helt forjævelig ut? Det kan da umulig koste noe mer penger å få et litt mere behagelig fargevalg på de samme setene?

Quote:
Inntil vi får gulfselskaper som selv flyr fra Norge er det vel ingen av de som flyr fra Norge som har interiør å skryte av. Hos SAS får man for eksempel 17 år gamle fly med nedslitt interiør og askebegre i armlenene. Jeg kan virkelig ikke se at Ryanair skal utmerke seg spesielt i negativ retning når det gjelder interiør.
Vel det er vel øyet som ser hvem som har "styggest" interiør...

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline  
Old 14-06-2011, 14:08   #47
plane-spotter
ScanFlyer Blue

plane-spotter's Avatar

Det Sudcaravelle skriver om at en del føler seg truet treffer godt!
Luftfart har i mange mange år vært glamorisert, med god grunn. Før måtte man betale like mye for en billett til Bergen, som man idag betaler til USA. Å jobbe som kabinansatt har blitt sett på som status, osv osv. I den senere tid har Ryanair stilt spørsmålstegn til dette, og med god grunn. For hvorfor skal det være status å servere dårlig mat oppe i lufta? Ryanair har skjønt dette å fått til ett konsept der fler og fler og råd til å fly, og der det å fly er som å ta bussen fra Oslo til Kristiansand. Dette er kansje trist for mange, men en naturlig utvikling for en bransje i utvikling. Hvis vi sammenligner dette med andre transport bransjer, så var det også en gang i tiden ekslusivt å reise med tog. I tog hadde man egne lugarer og service, noe man ikke har idag.
Det er faktisk ganske unormalt hvor mye pasasjerer krever av ett flyselskap om noe går galt ved f.eks en cancelering. Erstatning for tapt ferie osv osv. Ikke alt dette er uten hensikt, men glamoriseringen av luftfart er på vei bort. En aktør som har skjønt dette og tjener penger som gress er Ryanair! Er forøvrig ikke uenig i raporten, men hva foventer man om man betaler mellom 200-600 kr for en billett? Jeg veit at flybussen koster 200 kr til Gardermoen, da forventer jeg meg å komme til Gardermoen i tide, ikke noe mer. Hvis jeg er sulten på bussen forventer jeg heller ikke at noe skal komme igjennom bussen å selge mat, mat som like gjerne kunne vært servert fra en dispenser maskin bakerst i bussen, eller flyet om du vil.

Dette ble kanskje veldig off-topic Men det er verdt en tanke!
plane-spotter is offline  
Old 14-06-2011, 14:08   #48
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Jeg mener at hvis dette skal bli en debatt. Så kansje det bør opprettes en ny tråd! Jeg tenker att: bare komentarer til trippraporten vill passe inn her...
Sondbjo is offline  
Old 14-06-2011, 14:35   #49
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by plane-spotter View Post
Det Sudcaravelle skriver om at en del føler seg truet treffer godt!
Luftfart har i mange mange år vært glamorisert, med god grunn. Før måtte man betale like mye for en billett til Bergen, som man idag betaler til USA. Å jobbe som kabinansatt har blitt sett på som status, osv osv. I den senere tid har Ryanair stilt spørsmålstegn til dette, og med god grunn. For hvorfor skal det være status å servere dårlig mat oppe i lufta? Ryanair har skjønt dette å fått til ett konsept der fler og fler og råd til å fly, og der det å fly er som å ta bussen fra Oslo til Kristiansand. Dette er kansje trist for mange, men en naturlig utvikling for en bransje i utvikling. Hvis vi sammenligner dette med andre transport bransjer, så var det også en gang i tiden ekslusivt å reise med tog. I tog hadde man egne lugarer og service, noe man ikke har idag.
Det er faktisk ganske unormalt hvor mye pasasjerer krever av ett flyselskap om noe går galt ved f.eks en cancelering. Erstatning for tapt ferie osv osv. Ikke alt dette er uten hensikt, men glamoriseringen av luftfart er på vei bort. En aktør som har skjønt dette og tjener penger som gress er Ryanair! Er forøvrig ikke uenig i raporten, men hva foventer man om man betaler mellom 200-600 kr for en billett? Jeg veit at flybussen koster 200 kr til Gardermoen, da forventer jeg meg å komme til Gardermoen i tide, ikke noe mer. Hvis jeg er sulten på bussen forventer jeg heller ikke at noe skal komme igjennom bussen å selge mat, mat som like gjerne kunne vært servert fra en dispenser maskin bakerst i bussen, eller flyet om du vil.

Dette ble kanskje veldig off-topic Men det er verdt en tanke!
Er delvis enig i noe av det du skriver her.
Men naturligvis ikke det du skriver om Kabinansatte, du vet åpenbart ikke hvorfor vi er der. Kan si så mye at det å servere "dårlig" mat og drikke ikke er førstepri for å si det slik.

Glamouren har vært borte i mange år, så noe galmorøst er det ikke noe mer.
Det jeg derimot har problemer med er at man skal bryte lover i flere land for å tjene penger, eller balansere på grensen er mer riktig.
Men så lenge det er billig nok, er alt ok virker det som. Samtidig, om noe går galt er Ola pottit først i køen for erstatning, og krav om hotell osv selv etter å ha betalt en slikk og ingenting for en flytur.

Mange er av den oppfatning at man skal ha service slik det var på 60 og 70 tallet men ikke betale mer en hva bussen til byen koster. Det blir feil.

Når det gjelder Ryanair, er jeg skremt over hva de gjør og hva de slipper unna med. Hadde SAS eller Norwegian oppført seg på samme måte i Norge ville det vært et ramaskrik av en annen verden.
Så det er åpenbart ulike regler for selskapene, og hav folk mener riktig.
SAS-Steward is offline  
Old 14-06-2011, 14:38   #50
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

En reise med Ryanair er kun fylt med stress og mas i tilegg til masse frykt for å bli tømt for alt mulig. Det er så mye å tenke på at det må skrives ned om reisen skal bli en sukèss, noe det uansett ikke blir.

Syntes jævlig synd på barnefamiliene som somregel må sitte veldig spredt pga free seating blant annet. Ryanair er og blir luftfartens sorte får.

Since 01.02.2007
Ståle is offline  
Old 14-06-2011, 14:41   #51
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ståle View Post
En reise med Ryanair er kun fylt med stress og mas i tilegg til masse frykt for å bli tømt for alt mulig. Det er så mye å tenke på at det må skrives ned om reisen skal bli en sukèss, noe det uansett ikke blir.

Syntes jævlig synd på barnefamiliene som somregel må sitte veldig spredt pga free seating blant annet. Ryanair er og blir luftfartens sorte får.
Uten Ryanair hadde mange barnefamilier måtte vært hjemme i ferien.
Old 14-06-2011, 14:50   #52
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Overhodet ikke.
SAS-Steward is offline  
Old 14-06-2011, 14:52   #53
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
I all den tid min familie var defniert som barnefamilie, var vi alltid borte på tur i feriene. Riktignok ikke med fly, men vi var ikke hjemme.
Martin is offline  
Old 14-06-2011, 14:55   #54
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Quote:
Vil du ha stress så legger du selv opp til det. Har brukt de et par ganger og ikke opplevd noe stress sånn sett. Eneste du må passe på er å printe boardingkort før du drar med rett passnr kan ikke akkurat si at det er mas.

Men som flere sier her inne, man må ta FR for det de er.

Har masse venner som brått har begynt å reise rundt i Europa. Hvorfor ?? Pga FR da fikk de brått råd til å reise.
Hpkris is offline  
Old 14-06-2011, 14:59   #55
Polaris
Free Luigi

Quote:
In which mange sikkert hadde hatt jævlig godt av Unga er jo knapt ploppa ut før de er mer bereist enn jeg har vært i mitt over 20 år lange liv.
Polaris is offline  
Old 14-06-2011, 15:01   #56
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
I all den tid min familie var defniert som barnefamilie, var vi alltid borte på tur i feriene. Riktignok ikke med fly, men vi var ikke hjemme.
Ok litt feil formulert men kanskje idag man har råd til en ferie ute i Europa ett sted i stedet for Herlige Hersjøen (som forøvrig er en fin camping)
Old 14-06-2011, 15:05   #57
sarpingen87
ScanFlyer Blue

sarpingen87's Avatar

Quote:

Hmm, kan ikke si at å reise med Ryanair er mer stressende enn Norwegian eller Air Baltic. Jeg lider av arytmisk hjerterytme, og skal ikke utsettes for stress. Men jeg har flydd Ryanair ved ett par anledninger og lever enda.

Syns faktisk det er mer stressende å fly DY, av den enkle grunn at Ryanair hvertfall holder seg innenfor tidene de opplyser oss om (stort sett).
sarpingen87 is offline  
Old 14-06-2011, 15:19   #58
haavig
ScanFlyer Silver

Quote:

Jøsses, personlig synes jeg det er ekstremt enkelt og effektivt å fly FR!
haavig is offline  
Old 14-06-2011, 16:22   #59
plane-spotter
ScanFlyer Blue

plane-spotter's Avatar

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Er delvis enig i noe av det du skriver her.
Men naturligvis ikke det du skriver om Kabinansatte, du vet åpenbart ikke hvorfor vi er der. Kan si så mye at det å servere "dårlig" mat og drikke ikke er førstepri for å si det slik.
Jeg er fullt klar over hvorfor cabin-crewet er der, men at man er avhengig av fire cabincrew på en 737-800 flight kan diskuteres ( Bortsett fra at det er det som er reglene ). Jeg ser ikke helt hva cabincrew kan gjøre om noe virkelig går galt. Jeg har forståelse for at dere gjør mer en som så, men bortsett fra sikkerhetsinstruksene (Som nå kan gå på sjerm) så er det servering som er 90% av jobben deres. Kan godt si at det å sørge for at en funksjonshemmet mann eller dame ikke sitter ved en nødutgang er viktig, men man trenger da ikke å være med på hele turen for å fikse det.
Ha meg unnskyldt, men jeg skriver dette for å sette det litt i perspektiv, Ikke for å latterligjøre jobben din. Det Ryanair gjør riktig er i alle fall å tenke nytt. Personlig jobber jeg som Stuer, og også her er det utrolig hvor mye effektiviserings potensiale luftfarten har. Jeg kan fortelle såpass at å handle en Ryanair turn på 20 minutter er ufattelig mye lettere en med f.eks Norwegian.
plane-spotter is offline  
Old 14-06-2011, 16:51   #60
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by plane-spotter View Post
Jeg er fullt klar over hvorfor cabin-crewet er der, men at man er avhengig av fire cabincrew på en 737-800 flight kan diskuteres ( Bortsett fra at det er det som er reglene ). Jeg ser ikke helt hva cabincrew kan gjøre om noe virkelig går galt. Jeg har forståelse for at dere gjør mer en som så, men bortsett fra sikkerhetsinstruksene (Som nå kan gå på sjerm) så er det servering som er 90% av jobben deres. Kan godt si at det å sørge for at en funksjonshemmet mann eller dame ikke sitter ved en nødutgang er viktig, men man trenger da ikke å være med på hele turen for å fikse det.
Ha meg unnskyldt, men jeg skriver dette for å sette det litt i perspektiv, Ikke for å latterligjøre jobben din. Det Ryanair gjør riktig er i alle fall å tenke nytt. Personlig jobber jeg som Stuer, og også her er det utrolig hvor mye effektiviserings potensiale luftfarten har. Jeg kan fortelle såpass at å handle en Ryanair turn på 20 minutter er ufattelig mye lettere en med f.eks Norwegian.
Minimum crew på de fleste 737-800 er 4. Myndighetsregler som er gjeldende over hele verden. Reglen er at det skal være en per 50 innstalerte seter, eller fraktion av sådan. Altså er det f.eks 51 seter i et fly er minimum kabincrew 2. De fleste 737-800 har mellom 150, og 190 seter avhengig av flyselskap.

Jeg føler ikke at du latterliggjør hverken meg eller jobben jeg gjør, men du er åpenbart uvitende. Et godt eksempel på Kabin som gjør jobben sin og redder liv er Air France sin ulykke i Toronto for noen år siden, ingen omkom, og relativt lette skader på noen få.
For meg er ikke dette et mirakel, det er det vi er opplært til å gjøre.
Det finnes mange eksempler på hvorfor kabincrew er der og hvorfor, og ikke minst hvilken betydning det faktisk har hatt i endel ulykker.

At du også jobber som stuer, og har så forsvinnende kunnskap om hva andre yrkesgrupper gjør i egen bransje er skremmende.
Å det er enda mer skremmende at du tror at det sikkerhetsarbeidet vi gjør ombord er å flytte pax, og gjøre en demo. Kanskje lese seg litt opp?

Regner med du jobber på Rygge, for jeg vet at WF har bedre opplæring av sine ansatte. Det var i alle fall det når jeg jobbet som stuer der og også på trafikk.
Har selv handlet Ryanair, flere år. Både som stuer og trafikk.
SAS-Steward is offline  
Closed Thread

Posting Rules