Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-02-2011, 16:21   #41
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Utfasing av MD80 fra SAS

Quote:
Originally Posted by Swedeline F28 View Post
Pappa pratade om att de förmodligen komemr att införskaffas 737NG ifrån leasingbolag för att täcka en komplett utfasning av MD innan den nya ordern läggs på NEO eller 737/797.
Det har jeg vondt å tro. Rett og slett fordi det koster.

SAS har per idag

9 B737-500
3 B737-400
25 MD80

i aktiv tjeneste.

Dersom man velge å erstatte disse med 737NG på leie-basis, så betyr dette at dette må være 737-700/800 siden ingen annen tilbys på åpent marked. Leieratene for disse fly er høy og stabilt.
Forutsetter man at SAS vil ha fly av samme configurasjon i en ok status, så må de ut med ca 200.000 - 250.000 $ / per måned for hver fly de leier. Imot dette står leiekostnader av de 737-400/500 som er lave og faller, pluss minimale kapital-kostnader for de MD80er.

Regner man dette så kan man uten store problemer anta en mer-kostnader av 180.000 $ / per måned for hver fly de leier eller 6,66 Mio USD. Hver måned. I tillegg kommer deposits, som du kan regne til å være ca 20 Mio USD, siden SAS er en relativ sikkert kunde.

Når man samtidlig ser at SAS sliter å fa sin A340 tilbake ikke ikke leier A340/A330 på åpent marked fordi man har ikke nok penger for deposit og leierater, så vil jeg sette store spørsmåls-tegn bak slike rykter. Så lenge balansen og spesielt cash-flow ikke bedrer seg betydelig, så lenge vil vi ikke se store forandringer i flåten.

Jeg for min del forventer at de 3 mellom-distansefly som skål komme tilbake til våren vil være MDer, rett og slett fordi man ikke får sine eks 737-883s tilbake i tida.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2011, 17:05   #42
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Re: Utfasing av MD80 fra SAS

Quote:
Originally Posted by Nico View Post
Dette er noen bilder jeg tok på fredag. Den har visst stått der i 3 mnd på utfasing nå.
SE-DIC har stått i Oslo sedan 15 juli 2010.
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2011, 19:18   #43
FBUMAN1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 148
Default Re: Utfasing av MD80 fra SAS

Quote:
Originally Posted by Nico View Post
Dette er noen bilder jeg tok på fredag. Den har visst stått der i 3 mnd på utfasing nå.
Hvor er bildene tatt ?
FBUMAN1 is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2011, 22:19   #44
Swedeline F28
ScanFlyer Silver
 
Swedeline F28's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 636
Default Re: Utfasing av MD80 fra SAS

Skulle snarare säga så att det blir beg. NG och inte nya.
__________________
Swedeline F28 is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2011, 22:21   #45
Swedeline F28
ScanFlyer Silver
 
Swedeline F28's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 636
Default Re: Utfasing av MD80 fra SAS

Och du, BU, hur kan du förklara då att i princip hela Norwegians flotta kan vara leasad om de flyger 30-40 pax i nya -800 för 299 svenska kronor?
__________________
Swedeline F28 is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2011, 22:34   #46
intotheblue
ScanFlyer Blue
 
intotheblue's Avatar
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 117
Default Re: Utfasing av MD80 fra SAS

Quote:
Originally Posted by FBUMAN1 View Post
Hvor er bildene tatt ?
Det ble tatt på SAS teknisk, Gardermoen
intotheblue is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2011, 14:10   #47
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Utfasing av MD80 fra SAS

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Ja, SAS vil i løbet af 2011 (inden sommeren formodenligt) komme med en strategi for flåden fremtidigt. Herunder udfasning af MD80 og de ældste 737. Men som det ser ud nu så skal de vel flyve mindst indtil 2014.

Nogen der ved hvad planen er med de to tilbageværende MD87'ere. De skal vel ud i år.

Fløj forøvrigt med SE-DIB idag - en tur der sagtens kan ende med at blive min sidste med MD87. Det blev også til et hyggeligt besøg på flightdeck - en værdig afsked med en gammel traver
Quote:
Originally Posted by Swedeline F28 View Post
Pappa pratade om att de förmodligen kommer att införskaffas 737NG ifrån leasingbolag för att täcka en komplett utfasning av MD innan den nya ordern läggs på NEO eller 737/797.
Tok meg i dag tid til å høre igjennom http://storm.zoomvisionmamato.com/pl...ects/vb1ad5j2/ og
det sies der at OSL og ARN skal rendyrkes som 737NG baser , og det betyr at fra dd til 2014 skal 8MD og 11 737CL bort til fordel for NG@er så noe materiell må hentes inn.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2011, 17:15   #48
Swedeline F28
ScanFlyer Silver
 
Swedeline F28's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 636
Default Re: Utfasing av MD80 fra SAS

Jupp, får se när de kommer.
__________________
Swedeline F28 is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2011, 19:46   #49
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,315
Default Re: Utfasing av MD80 fra SAS

Jag tror att OSL/ARN kommer bli rena Boeing 737NG baser och CPH blir Airbus A32X & Bombardier bas. För att ersätta ARN baserade MD-80 tror jag det blir begagnade leasade 737-700 & för CPH baserade MD-80 gissar jag på begagnade leasade Airbus A319 som ersättare.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2011, 19:36   #50
grindstein
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
Default Re: Utfasing av MD80 fra SAS

Quote:
Jag tror att OSL/ARN kommer bli rena Boeing 737NG baser och CPH blir Airbus A32X & Bombardier bas. För att ersätta ARN baserade MD-80 tror jag det blir begagnade leasade 737-700 & för CPH baserade MD-80 gissar jag på begagnade leasade Airbus A319 som ersättare.
Mener da bestemt at jeg har lest her inne at SAS skal kvite seg med sine A319 maskiner. Skal se om jeg finner den tråden igjen.
__________________
grindstein is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2011, 22:09   #51
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,315
Default Re: Utfasing av MD80 fra SAS

Det vore trist om så vore fallet! SAS A319/A321 är de bekvämmaste flygplanen i bolagets Narrowbody flotta.
Hade jag fått bestämma hade SAS hela 737NG flotta bytts ut mot nya Airbus A32XNEO under de kommande 10 åren.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2011, 22:20   #52
Swedeline F28
ScanFlyer Silver
 
Swedeline F28's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 636
Default Re: Utfasing av MD80 fra SAS

Quote:
Originally Posted by grindstein View Post
Mener da bestemt at jeg har lest her inne at SAS skal kvite seg med sine A319 maskiner. Skal se om jeg finner den tråden igjen.
Skulle det gälla A321 också?
__________________
Swedeline F28 is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2011, 22:44   #53
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
SAS Re: Utfasing av MD80 fra SAS

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Det vore trist om så vore fallet! SAS A319/A321 är de bekvämmaste flygplanen i bolagets Narrowbody flotta.
Hade jag fått bestämma hade SAS hela 737NG flotta bytts ut mot nya Airbus A32XNEO under de kommande 10 åren.
At noe sånt skulle skje er faktisk ikke helt usannsynlig. Boeings nye maskin vil ikke være ferdig på mange år, den er ikke lansert engang, og det er hellet ikke gitt at Boeings nye mellomdistansefly vil være mer økonomisk enn A320NEO.

SAS' fremtidlige flåte kan jo f.eks bestå av:

-A319/A320/A321 NEO

-A350-900

-CRJ900
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2011, 22:47   #54
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,519
SAS Re: Utfasing av MD80 fra SAS

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
At noe sånt skulle skje er faktisk ikke helt usannsynlig. Boeings nye maskin vil ikke være ferdig på mange år, den er ikke lansert engang, og det er hellet ikke gitt at Boeings nye mellomdistansefly vil være mer økonomisk enn A320NEO.

SAS' fremtidlige flåte kan jo f.eks bestå av:

-A319/A320/A321 NEO

-A350-900

-CRJ900
Liker forslaget
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2011, 02:38   #55
FBUMAN1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 148
OBB 19 Re: Utfasing av MD80 fra SAS

Det er helt tragisk at MD vil bli borte i Scandinavia, og at en eller annen maskin kankje
havner i samme kategori som Dakota. Mye rart som regnes som kulturminner, MD er
definitivt noe som burde holdes i drift. Sitter du foran er det det lydløst å komfortabelt,
sitter du bak er det flott å høre på motorene, trenger ingen i-pod der.

Vi sitter igjen med en haug av drit kjedelige B737 .
FBUMAN1 is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2011, 12:01   #56
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,315
Sverige Re: Utfasing av MD80 fra SAS

Jag vore väl för bra för att bli sant men det vore greit!
OM LH köper SAS är det dessutom högst sannolikt.

SAS framtida flotta med

-A319/A320/A321 NEO

-A350-900

-CRJ900

Kan det bli bättre?


Det vore säkert ett mardröm scenario för DY.
Helt plötsligt blir det DY som har en bränsletörstig, bullrig & outdated...737NG flygflotta.
Kjos snackar ju väldigt ofta om SAS gamla miljöförstörande flygplan...jämfört med DYs moderna, miljövänliga & bränslesnåla flygplan.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2011, 12:09   #57
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Utfasing av MD80 fra SAS

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Jag vore väl för bra för att bli sant men det vore greit!
OM LH köper SAS är det dessutom högst sannolikt.

SAS framtida flotta med

-A319/A320/A321 NEO

-A350-900

-CRJ900

Kan det bli bättre?


Det vore säkert ett mardröm scenario för DY.
Helt plötsligt blir det DY som har en bränsletörstig, bullrig & outdated...737NG flygflotta.
Kjos snackar ju väldigt ofta om SAS gamla miljöförstörande flygplan...jämfört med DYs moderna, miljövänliga & bränslesnåla flygplan.
Nå kommer jo aldri SAS sin utskifting av flåten til å skje helt plutselig, slik at det er jo en god sjanse for at det skjer noe med DY flåten på den tiden også. Den flåten du skisserer over kan nok neppe skje før tidligst i 2015-16, men med SAS sin økonomi, så lar det seg neppe gjøre å skifte hele flåten med det første.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2011, 12:13   #58
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Utfasing av MD80 fra SAS

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Jag tror att OSL/ARN kommer bli rena Boeing 737NG baser och CPH blir Airbus A32X & Bombardier bas. För att ersätta ARN baserade MD-80 tror jag det blir begagnade leasade 737-700 & för CPH baserade MD-80 gissar jag på begagnade leasade Airbus A319 som ersättare.
Quote:
Originally Posted by grindstein View Post
Mener da bestemt at jeg har lest her inne at SAS skal kvite seg med sine A319 maskiner. Skal se om jeg finner den tråden igjen.
Om man forholder seg til det som ble sagt ved fremlegging av 2010 resulatatet så er det 737NG som gjelder for OSL/ARN. CPH ble det vel ikke sagt noe om.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2011, 12:17   #59
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
SAS Re: Utfasing av MD80 fra SAS

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Om man forholder seg til det som ble sagt ved fremlegging av 2010 resulatatet så er det 737NG som gjelder for OSL/ARN.
På kort sikt...
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2011, 12:23   #60
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Utfasing av MD80 fra SAS

Det er veldig synd å se at det blir stadig færre MD med SAS-logien på haleroret, men det er samtidig en unngåelig utvikling. Fra et interessemessig synspunkt skulle jeg ønske SAS hadde Boeing 717 i stedet for CRJ-900, men jeg mistenker at økonomiavdelingen hos SAS ikke nødvendigvis er enig med meg i det.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS og utfasingen av 737-800 Someone Flyforum 273 02-03-2025 16:17
SAS og utfasingen av 737-400/-500 vstenhjem Flyforum 449 19-08-2024 10:44
SAS og utfasingen av 737-700 DC 10-30 Flyforum 302 13-07-2024 20:54
SAS og utfasingen av A340 DC 10-30 Flyforum 81 12-08-2023 10:12
SAS og utfasingen av 737-600 Someone Flyforum 437 01-08-2020 22:37


All times are GMT +2. The time now is 13:59.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.