Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-01-2011, 19:42   #21
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,325
Default

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Boeing har ingen erstatter for dagens 737NG de kan tilby per dags dato, men det har Airbus.
Men det er enda endel år til 32xneo kommer i luften, så per dags dato har hverken Airbus eller Boeing på kort sikt noen erstattere for dagens modeller ute
Someone is online now   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 19:46   #22
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,627
Default Re: SAS snart klar med ny flystrategi

Det hoeres fornuftig ut med faerre fly. Ettersom CRJ-900'ene er nye i SAS' flaate, tror jeg paa en viderefoering av disse, kanskje med stoerre fly fra Bombardier i mellomdistanseflaaten eller Boeing-maskiner. Langdistanse blir vanskelig aa gjette paa, men 787 kan passe SAS bra, ettersom de vil vaere relativt smaa og kan muligjoere flere ruter fra Skandinavia til andre kontinenter.
__________________
Upcoming flights:
JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 20:45   #23
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
Default Re: SAS snart klar med ny flystrategi

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Men det er enda endel år til 32xneo kommer i luften, så per dags dato har hverken Airbus eller Boeing på kort sikt noen erstattere for dagens modeller ute
Men Airbus har da allerede lansert en erstatter, selvom den riktignok ikke kommer i trafikk før 2017. Men den har allerede fått 150 bestillinger! Boeing har derimot ikke lansert noen ting, og om det kommer en erstatter for 737 i løpet av de nærmeste årene er det vel ingen som vet ennå?

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Langdistanse blir vanskelig aa gjette paa, men 787 kan passe SAS bra, ettersom de vil vaere relativt smaa og kan muligjoere flere ruter fra Skandinavia til andre kontinenter.
SAS' langdistansefly har i dag høy kabinfaktor. Det er intet revlusjonerende med 787, hvis SAS var interessert i et fly på den størrelsen kunne de gått til innkjøp av A332. Det har de ikke gjort. Derfor tror jeg heller ikke SAS vil være interessert i 787.

Last edited by Boeing_fan; 20-01-2011 at 21:06.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 21:16   #24
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: SAS snart klar med ny flystrategi

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post

SAS' langdistansefly har i dag høy kabinfaktor. Det er intet revlusjonerende med 787, hvis SAS var interessert i et fly på den størrelsen kunne de gått til innkjøp av A332. Det har de ikke gjort. Derfor tror jeg heller ikke SAS vil være interessert i 787.
Det blir betydelig lavere kostnader med morgendagens teknologi enn det SAS flyr med i dag. Dette gjelder like mye 787 som A350. Det skulle ikke forundre meg om setekilometerkostnadene blir veldig like for like store fly, enten de kommer fra A eller B. Besparelsen beregnes til et sted mellom 10 og 20 %, alt etter hva man sammenligner med.

Skjønner ikke helt logikken med at siden SAS ikke har kjøpt 332, så er de ikke interessert i 788, 789 og eventuelt 787-10. Hva er det du egentlig vil frem til her??
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2011, 05:42   #25
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Default Re: SAS snart klar med ny flystrategi

SAS kanske har en ny ägare snart. Heter den nya ägaren LH gissar jag att hela 737 flottan succesivt byts ut till A319/320/321NEO& CRJ-900 blir den regionala kärran även i framtiden
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2011, 06:46   #26
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: SAS snart klar med ny flystrategi

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Besparelsen beregnes til et sted mellom 10 og 20 %, alt etter hva man sammenligner med.
Besparelsen ligger mye høyere enn det. Rundt 20-25 % på aerodynamik, motorer, vekt
og teknologi, pluss at Boeing garanterer minst 30% besparelser på vedlikehold.

Quote:
SAS' langdistansefly har i dag høy kabinfaktor. Det er intet revlusjonerende med 787, hvis SAS var interessert i et fly på den størrelsen kunne de gått til innkjøp av A332. Det har de ikke gjort. Derfor tror jeg heller ikke SAS vil være interessert i 787.
Ett IC flyselskap som "ikke er interessert i" 30% kostnadsreduksjon burde sparke ledelsen på dagen.

Last edited by Wahoo; 21-01-2011 at 06:54.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2011, 07:42   #27
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Default Re: SAS snart klar med ny flystrategi

Jag tvivlar på att Dreamliner kommer bli 30% effektivare än A330.
Airbus A330 hade sitt enskillt bästa försäljningsår år 2010. Den är otroligt effektiv på flygningar upp till 10-11h, den tar även väldigt mkt frakt.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2011, 10:38   #28
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: SAS snart klar med ny flystrategi

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Ett IC flyselskap som "ikke er interessert i" 30% kostnadsreduksjon burde sparke ledelsen på dagen.
Nå forskutterer du 30% kostnadsreduksjon i forhold til A330, og det vil nå bare tiden vise. Men du bommer uansett på poenget til Boeing_fan her, fordi det som er poenget der var at SAS ville ønske seg litt større maskiner enn de har i dag, og da gjerne litt større enn de 787 vi har sett så langt, slik at vi muligens snakker om de største versjonene av A350.

Dessuten skal du heller ikke glemme at selv om 787 vil kunne spare kostnader i drift, så er det en investering i det å faktisk anskaffe flyet også.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2011, 11:15   #29
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: SAS snart klar med ny flystrategi

30% i forhold til A330-300 er nok en utopi, men fasiten får vi først om en del år.
330-300 er blandt de desidert billigste pr sete som flyr i dag, og det perfekte valg for Skandinavia til USA's østkyst. Det er først på de noe lengre rutene at 787 blir skikkelig overlegen, da 330-300 må sette igjen payload.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2011, 16:10   #30
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: SAS snart klar med ny flystrategi

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
30% i forhold til A330-300 er nok en utopi, men fasiten får vi først om en del år.
Vel, jeg sitter med FCOM/FCTM for begge flyene forran meg nå.
For samme payload ved respektive optimum levels vil A333 brenne ca 19% mer fuel.
I tillegg cruiser B787 raskere og den gevinsten kommer i tillegg. Videre trenger
B787 å planlegge mindre fuel for samme payload så det kommer også i tillegg.

Hvis vi regner med at Boeing holder hva de lover om minst 30% reduserte
vedlikeholdskostnader så er 25-30% totalt spart i forhold til A33X ikke langt unna sannheten.
(forrutsatt ingen store forrandringer i Boeing tallene)

Det er er GRUNN til at Airbus utvikler A350. Det hadde de ikke giddet hadde vært
lite å hente på A33X.

Når det gjelder investering i nytt materiell om det enten er B787 eller A350 så
har ikke fullpris-selskapene noe valg på mellomlang sikt. Norwegian
har allerede uttalt at de vil være misfornøyd om de ikke klarer å produsere
til 50% (!) av kosten til sine IC konkurrenter som ikke har 787.

Wake up and smell the coffee..

Last edited by Wahoo; 21-01-2011 at 16:12.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2011, 16:53   #31
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: SAS snart klar med ny flystrategi

Den viktigste grunnen til at Airbus begynte med A350 er 330-300 sin manglende rekkevidde.

Hvis drivstoff-forbruket går ned med 19%, og vedlikeholdskostnadene går ned med 30%, samtidlig som kapitalkostnadene stiger vesentlig, så ender du ikke på 30%.

Det er ikke uten grunn at A330-300 selger som hakka møkk, også etter at 787 ble lansert.

Jeg gidder ikke kommentere mer om dette, siden det er OT.
De som er interessert kan lese mer i denne tråden. En del av posterene vet hva de snakker om.
http://www.airliners.net/aviation-fo...ad.main/228805

Selv ikke de mest innbarka USA/Boeing-fans snakker om 30% besparelser på en typisk SAS-rute som er rundt 4000NM.
De spådommene som går på 30% gjelder Boeings forgjenger, 767. 330-300 er milevis foran dette.

Last edited by Dag Viking; 21-01-2011 at 17:34.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2011, 17:00   #32
Swedeline F28
ScanFlyer Silver
 
Swedeline F28's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 639
Default Re: SAS snart klar med ny flystrategi

Jag skulle gilla CS100, CS300, A319NEO, A320NEO, A321NEO, A359

Eller möjligen CS500 och CS700 OM Bobardier skulle behaga att bygga dessa.
__________________
Swedeline F28 is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2011, 18:10   #33
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: SAS snart klar med ny flystrategi

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Hvilken 787 er det du sammenligner med?
Hvis drivstoff-forbruket går ned med 19%, og vedlikeholdskostnadene går ned med 30%, samtidlig som kapitalkostnadene stiger vesentlig, så ender du ikke på 30%.
Tallene er B788 vs A333

Regnestykket ditt er altfor primitivt!
1. Verdien av SAS sine A330 vil synke dramatisk etterhvert som de blir eldre
og 787/350 begynner å komme på markedet. Dess lenger de venter, større
verditap. Dette er en VESENTLIG kostnad! (verditap). Sannsynligvis mer enn økte kapitalkostnader.
2. Når konkurrentene til SAS (e.g.) Norwegian kan senke prisene sine vil
SAS tape ytterligere markedsandeler som igjen gir mindre inntjening.
3. Ikke bare kan de med moderne utstyr tilby enda billigere billetter, men
kunden får betydlig bedre komfort, kommer raskere frem, lengere distanser og er betydlig mer miljøvennlige.

Da begynner det å bli ganske få rasjonelle grunner igjen til å velge å fly med SAS... .
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2011, 20:11   #34
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: SAS snart klar med ny flystrategi

Ja , men stiger kapitalkostnadene på maskiner som er 10-15 og 20 år , ferdig betalt om man eier de ?

Det blir vel samme settingen som med MD maskinenen i dag, nedbetalt.

Og leasing selskapene må vel da også senke ratene for å lease de ut.

Men maint og fuel blir høyrere en de nye plastic fuglene.

Men det er nok noe i formelene dine som ikke henger på greip.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2011, 20:18   #35
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Sverige Re: SAS snart klar med ny flystrategi

Du får det att låta som OM A330 skulle vara ett dåligt flygplan.
Faktum är att den den populäraste medium range widebody kärran i trafik.
Många premiumbolag har mängder av sprillans nya A330-300/200 i trafik och nya på beställning.
Thai Airways, Singapore Airlines, South African Airways, Swiss, Cathay Pacific, Malaysia Airlines etc flyger alla nya eller har på beställning nya A330.
Tror du dessa premiumbolag kommer skrota sina nya A330 när 787 kommer i trafik? Det tror inte jag.
Flera av nämda bolag håller just nu på att ersätta sina Boeing 777-200A med A333 för flygningar på intra asien.

Jag säger det igen, år 2010 var det år Airbus A330 fick mest nya order sedan typen lanserades i början av 1990-talet! Detta trots att Boeing 787 har gått att beställa sedan flera år. Tror du utvecklingen av A330 står still?
Precis som Boeing uppdaterar sin URGAMLA 737 så håller Airbus på att uppdatera sin nästan 26 år nyare A330.
A330F kommer säkert bli det bästa valet när många Cargo bolag börjar titta på ersättare till A300F...och modellen kan mycket väl komma att tillverkas i 10-15 år till.

Airbus A350 kommer främst bli en Boeing 777 "killer" enligt Airbus
Under sina första tio år kommer förmodligen 787 främst ersätta 767-300ER och i en ganska liten omfattning Airbus A330, särskillt ibland västvärldens interkont flygbolag verkar 787 bli den givna 767-300ER ersättaren.
Här i Europa är Dreamliner kunden Virgin Atlantic, ett exempel på ett bolag med framtidstro på A330..trots 15 dreamliner beställda. Bolaget tog nyligen leverans av sin första A333 under Pompa och stått hos SRB, bolaget har beställt 10 st.

Jag tvivlar på att DYs B787 kommer bli de bekvämaste att flyga i.
En 787 från LCC bolaget DY eller TUIFly Nordic kommer säkert ha minst 350 stolar. Hur skönt är en sådan att färdas i på sträckan OSL-BKK?
Själv skulle jag alla gånger välja TGs 772 på en sådan linje.

Jag tror det blir den nya ägaren till SAS som kommer ta beslut om en framtida interkont.
Blir det Lufthansa, känns Airbus A350-800/900 eller Boeing 787-9 som de givna kandidaterna...till såväl SAS som Austrian Airlines
På shorthaul kan jag se en enorm Airbus A32X NEO order till hela Lufthansa Group för att succesivt ersätta 737-classc, 737NG och äldre Airbus A32X.

Frågan är hur moderna Norwegians 737NG flotta känns då när A32X NEO kommer i produktion? En modell med närmare 50 år på nacken och som förmodligen har slutat att tillverkats.

Last edited by L-1011; 21-01-2011 at 20:34.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2011, 20:53   #36
grindstein
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
Default Re: SAS snart klar med ny flystrategi

Quote:
Airbus A350 kommer främst bli en Boeing 777 "killer" enligt Airbus
Akkurat det er jeg slettes ikke sikker på. Om man ser på antall Pax og range er A350-800 og 900 er dem mye nermere B787 en dem er B777.

Har ikke brydd meg med å ta med A350-1000, da dem ikke har inne ordrer på den enda.

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Airbus_A350
__________________
grindstein is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2011, 21:13   #37
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: SAS snart klar med ny flystrategi

Hovedårsaken til at A330 har fått en salgsboost nå er forsinkelsene til A380, B787 og A350.
Selskapene har behov for kapasitet i påvente av leveranser. En del av A330'ene
er også billige kompensasjoner for A380 forsinkelser.

http://www.bloomberg.com/apps/news?p...d=aOFuFKLehXiA

Men for all del, A330 er det beste flyet i DAGENS marked på mellomdistanser,
men å tro at de kan konkurrere med neste generasjon fly er naivt.

Er forøvrig enig med L-1011 at LH eller hvem det blir SAS ender opp med vil ha
ett vesentlig ord med i diskusjonen om SAS's IC framtidige redskap.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2011, 21:53   #38
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Default Re: SAS snart klar med ny flystrategi

A350-900/900R/900F & A350-1000 är direkt inriktade på att vara ersättare till Boeing 777-200ER/200LR/200F & 777-300ER. Även A340-300/500/600 vill Airbus att flygbolagen ska ersätta med ovanstående versioner av A350.

Endast A350-800 konkurrerar med 787 och då den större 789.

A350-1000 har från Qatar Airways, Emirates & Ethiad Airways totalt fått 75 st order, samtliga stora operatörer av B777-300ER idag.

Som Cargo flygplan är jag övertygad om att både Boeing 777F och Airbus A330-200F kommer kommer vara dominerande i respektive klass under en lång tid framöver.
Det kommer dröja LÄNGE innan A350F och 787F har konkurrerat ut dem, förmodligen 15-20 år.

Last edited by L-1011; 21-01-2011 at 21:56.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2011, 22:08   #39
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Default Re: SAS snart klar med ny flystrategi

men er det ikke litt rart tidspunkt å avgjøre flåtestrategi på? Uansett hva mr Dueholm og co bestemmer seg for er det vel en eventuelt ny eier som sitter med pengesekken. Om det går mot en fusjon med ett anna selskap så er det vel de to selskapenes behov sammen som teller?
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2011, 22:27   #40
grindstein
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
Default Re: SAS snart klar med ny flystrategi

Quote:
Även A340-300/500/600 vill Airbus att flygbolagen ska ersätta med ovanstående versioner av A350.
Akkurat det skjøner jeg godt, da Airbus har som godt ingen ordrer på A340 serien lengre.

Ellers ser jeg at jeg så på en gammel oversikt i mitt forige innlegg. Tipper at Emirates kommer i første omgang til og erstatte sine Airbus A340 maskiner med A350 flyene. Man skal ikke lengre bak en 6 månder siden EK bekreftet ikke mindre en 18 nye B777-300ER maskiner. Og på dette tidspunktet hadde EK totalt 30 B777-300ER maskiner i bestilling. Når disse er levert vil dem ha 71 B777-300ER maskiner i flåten.

Emirates har faktisk sagt til Boeing at dem ønsker seg en NG utgave av B777, sågar en lengre utgave av B777 en det som eksisterer idag.

Quote:
A350-1000 har från Qatar Airways, Emirates & Ethiad Airways totalt fått 75 st order, samtliga stora operatörer av B777-300ER idag.
Og samtlige er også A330 og 340 brukere. Så det er minst like sannsynlig at disse A350 maskinene skal erstatte A330 og 340 flåten som at den skal erstatte det mest popplulære langdistanseflyet på dagens marked.

Quote:
Frågan är hur moderna Norwegians 737NG flotta känns då när A32X NEO kommer i produktion? En modell med närmare 50 år på nacken och som förmodligen har slutat att tillverkats.
Det tar nok en GOD stund før B737 blir tatt av produksjonsbandet til Boeing. Boeing har ca 1000 B737NG i backlog. Og som kjent kommer det fortsatt nye betillinger på denne typen.
__________________

Last edited by grindstein; 21-01-2011 at 22:44.
grindstein is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS klar med bonusprogram for ansatte FlyHi Flyforum 0 19-07-2010 12:43
Cimber Air snart klar med Århus rute Bll spotter Flyforum 7 15-07-2008 11:12
Rygge-avtale snart klar for signering av partene .. Herlov Flyforum 11 04-08-2005 15:49
Air India og Saudi Arabian snart klar til bestilling av fly! LN-AFG Flyforum 1 23-04-2005 06:10
SAS snart klar med flysurf Farmer Flyforum 3 05-10-2004 09:21


All times are GMT +2. The time now is 15:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.