Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-12-2010, 12:31   #1
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Vinterværet i Europa og USA - stengte flyplasser

Quote:
Due to severe weather conditions, there are currently no departing and arriving flights at Gatwick. The runway will remain closed until at least 06:00 Thursday 2nd December. Please do not set out for the airport and check directly with your airline for the latest information.
http://www.gatwickairport.com/

Old 01-12-2010, 12:37   #2
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Været i Europa - stengte flyplasser

Godt man skal ta toget til London i dag. Satser på at LHR er åpen som vanlig for retur til nord i morgen. Det skal også bli kjekt å se hva engelskmenn mener med severe weather conditions - jeg tror ikke det er det samme som vi ville lagt i ordet....
TOS is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2010, 12:39   #3
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

I går var det nesten snøfritt på Heathrow, og det var plenty tilstrekkelig til at det ble 1-2 timers forsinkelser på alle avganger på ettermiddag/kveld. Hvis nå snøen har begynt å legge seg, så er i hvert fall jeg sjeleglad for at jeg kom meg derfra i går!
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2010, 12:43   #4
Rob Mulder
ScanFlyer Blue

Det kjører ingen tog til London, så det blir vanskelig å ta toget. Norwegian har seks fly stående på Gatwick.
Min kone prøver siden mandag å komme seg hjem fra Edinbrugh og sitter nå værfast i London. Kanskje i morgen...

For de siste bøkene sjekk: https://www.europeanairlines.no/prod...ory/new-books/
Rob Mulder is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2010, 12:47   #5
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Rob Mulder View Post
Det kjører ingen tog til London, så det blir vanskelig å ta toget.
Vel, Eurostar rapporterer ikke om annet enn inntil 30 minutters forsinkelser pga speed restrictions, så inntil videre så får jeg håpe at det er tilfellet.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2010, 12:48   #6
Stian
ScanFlyer Gold

Nå var det vel ikke snø på LHR som var hovedårsaken til forsinkelsene der i går, men sent innkomne fly fra andre steder. De skotske flyplassene som GLA og EDI var jo stengt mesteparten av dagen.
I dag derimot snør det i London, men det ser ut til at det går greit på LHR foreløpig.
Stian is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2010, 12:59   #7
enzv-sola
ScanFlyer Blue

Når England får så mye som 1mm med snø stopper hele England opp. Bussene slutter å gå og skolene stenger. Husker det var greit å få fri når eg bodde der borte for et par år siden.
Tror nok ikke de legger like stor vekt på ekstrem vinter som oss nei!
enzv-sola is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2010, 13:02   #8
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Stian View Post
Nå var det vel ikke snø på LHR som var hovedårsaken til forsinkelsene der i går, men sent innkomne fly fra andre steder. De skotske flyplassene som GLA og EDI var jo stengt mesteparten av dagen.
I dag derimot snør det i London, men det ser ut til at det går greit på LHR foreløpig.
Dette stemmer ikke. Det var kø for avising som var hovedårsaken. Vi satt i over 40 minutter i flyet og ventet på å bli dusjet, før vi fikk starte opp. I følge kapteinen var det opp mot 2 timers venting på å få oppstartstillatelse.
Old 01-12-2010, 13:03   #9
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by enzv-sola View Post
Når England får så mye som 1mm med snø stopper hele England opp. Bussene slutter å gå og skolene stenger. Husker det var greit å få fri når eg bodde der borte for et par år siden.
Tror nok ikke de legger like stor vekt på ekstrem vinter som oss nei!
Hvis du har sett bilder fra Skotland, så snakker vi ikke om 1mm, men om rundt 0,5m. Det var skikkelige brøytekanter og hauger med snø på flere av de filmklippene jeg så på BBC.
Old 01-12-2010, 13:06   #10
Stian
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Dette stemmer ikke. Det var kø for avising som var hovedårsaken. Vi satt i over 40 minutter i flyet og ventet på å bli dusjet, før vi fikk starte opp. I følge kapteinen var det opp mot 2 timers venting på å få oppstartstillatelse.
Ok, da var det vel feil det som stod på nettsida til LHR. Der stod det at årsaken til forsinkelsene og kanselleringene var sent innkomne fly fra andre steder.
Så f.eks at BA770 til OSL var 6 timer forsinket i går, og landet vel på OSL i 3-tiden i natt.
Bra de fløy i stedet for å kansellere, synes jeg.
Stian is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2010, 13:12   #11
Øivind
ScanFlyer Silver

Leste på BBC at det aldri før hadde vært så kaldt og kommet så mye snø i Skottland i november siden registreringene startet på 1700-tallet.

Kanskje ikke så rart at det oppstår litt problemer da?
Øivind is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2010, 13:15   #12
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Stian View Post
Ok, da var det vel feil det som stod på nettsida til LHR. Der stod det at årsaken til forsinkelsene og kanselleringene var sent innkomne fly fra andre steder.
Så f.eks at BA770 til OSL var 6 timer forsinket i går, og landet vel på OSL i 3-tiden i natt.
Bra de fløy i stedet for å kansellere, synes jeg.
Dette stemte nok i BA sitt tilfelle, ettersom forsinkelser på morgenen nok har forplantet seg utover dagen. For andre selskaper, som kun flyr inn og ut igjen fra Heathrow, så var det nok i hovedsak avisingskøen som var problemet.
Old 01-12-2010, 13:38   #13
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Problemet på Gatwick er at flyplassen er full av parkerte fly og det er ikke mulig og ta i mot flere. Dette grunnet store isproblemer på rullebane og taxebaner. Dette i følge en handling kollega på flyplassen.
Old 01-12-2010, 16:55   #14
Egenes
ScanFlyer Gold

Hvordan står det til i Frankfurt? Mamma sitter værfast i Dublin, og har gjort det i en god del timer nå. Skulle egentlig via LHR, men blir sendt via FRA heller.

Lurer litt på om hun rekker 20:40 flyet til SVG (som sikkert blir en time eller mer forsinket uansett).
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2010, 17:09   #15
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

FRA skal være åpen. Men det er problemer i Munchen og Geneve etter hva jeg leser
Someone is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2010, 17:11   #16
Turtle
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Problemet på Gatwick er at flyplassen er full av parkerte fly og det er ikke mulig og ta i mot flere. Dette grunnet store isproblemer på rullebane og taxebaner.
Det virkelige problemet deres er komplett inkompetanse! Husker med skrekk og gru hvordan det var sist vinter hvor health and safety spøkelset kommer luskende og bestemmer når det er for farlig for brøytemannskapene å jobbe. Også har de denne svært giftige cocktailen for å avise rullebane/taksebaner som har så store begrensninger for bruk at det må være sol fra skyfri himmel i timesvis både under og etter behandlingen så ingenting renner av asfalten. Alle som jobber operativt blir tatt til fange av flyplassoperatøren og det hele er sikkert økonomisk begrunnet som vanlig og ikke på fornuft. Har lurt på hva som er galt med å bruke sand

For første og eneste gang er jeg overraskende nok glad for å være i loyalist Belfast og ikke på Gatwick
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2010, 17:17   #17
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Fra Twitter:

Quote:
@eurocontrol they just tweeted at @dublinairport that they are closed till 1900 Irish time
Quote:
RT @Avtips: . In the end @Gatwick_Airport was right. Update: GVA will remain closed until at least tomorrow Thursday 6am CET.
Quote:
LATEST: high #flightdelay for Frankfurt Frankfurt max 65min, Munich max 300min, Vienna max 80min, Praha, due to snow/wind
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2010, 19:31   #18
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Det virkelige problemet deres er komplett inkompetanse! Husker med skrekk og gru hvordan det var sist vinter hvor health and safety spøkelset kommer luskende og bestemmer når det er for farlig for brøytemannskapene å jobbe. Også har de denne svært giftige cocktailen for å avise rullebane/taksebaner som har så store begrensninger for bruk at det må være sol fra skyfri himmel i timesvis både under og etter behandlingen så ingenting renner av asfalten. Alle som jobber operativt blir tatt til fange av flyplassoperatøren og det hele er sikkert økonomisk begrunnet som vanlig og ikke på fornuft. Har lurt på hva som er galt med å bruke sand

For første og eneste gang er jeg overraskende nok glad for å være i loyalist Belfast og ikke på Gatwick
Når det kommer til det virkelige problemet så kan jeg ikke være mer enig, men den grunnen er mer uoffisiell....
Old 01-12-2010, 19:54   #19
catocontrol
Air Traffic Controller

catocontrol's Avatar

Mangel på utstyr og kompetanse er det største problemet. Selv om vi er flinke her i Landet, hender det at i også må stenge flyplasser.

Det er ikke alltid sand hjelper. Kan jo fortelle litt om hva man bruker på Evenes:
+Sand med skarpe kanter(legges raskt ut)
+Varm sand(tidkrevende, men svært effektivt på tørr is)
+Flytende kjemikalier av typen Aviform(dyrt, og ikke alltid effektivt. En tommelfingerregel sier
at om du legger tommelen på isen, og isen smelter, vil kjemikalier virke.)
+Granulat, blandet med flytende Aviform. (dyrt,men effektivt mot tykkere is. Må skrapes i etterkant)

Man har jo også de vanlige tingene som sweepere, freser, skraper etc.
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2010, 19:55   #20
catocontrol
Air Traffic Controller

catocontrol's Avatar

Mangel på utstyr og kompetanse er det største problemet. Selv om vi er flinke her i Landet, hender det at i også må stenge flyplasser.

Det er ikke alltid sand hjelper. Kan jo fortelle litt om hva man bruker på Evenes:
+Sand med skarpe kanter(legges raskt ut)
+Varm sand(tidkrevende, men svært effektivt på tørr is)
+Flytende kjemikalier av typen Aviform(dyrt, og ikke alltid effektivt. En tommelfingerregel sier
at om du legger tommelen på isen, og isen smelter, vil kjemikalier virke.)
+Granulat, blandet med flytende Aviform. (dyrt,men effektivt mot tykkere is. Må skrapes i etterkant)

Man har jo også de vanlige tingene som sweepere, freser, skraper etc.
catocontrol is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules