• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Nytt Ryanair utspill

Status
Not open for further replies.
OG pressen biter på...

Ja det er jo næsten det mest skræmmende. At MOL kommer med usagligheder er man jo vant til efterhånden, men der må da snart være en grænse for hvor meget spalteplads medierne giver ham til disse tåbeligheder :cry:
 
Helt enig i at Ryanairs fly bør flys med en pilot, helst med ingen! Og gjerne i morgen, bare å si dem opp prompte (-: Vil passasjerene allikevel ha en får de krysse av i bestilligen og betale ekstra. I motsatt fall fikser datamaskinene glatt resten.

(Men nåde den som foreslår å erstatte flyvertinnene og flyvertene med kaffeautomater og en vending machine (-: )
 
Hva med pilotavgift? Nærmest etter auksjonsprinsippet? ;-)
Når paxen sitter ombord så kan de velge å betale pilotavgift, dersom de ønsker at flyvere skal komme og kjøre flyet dit de har bestilt billett!
I tillegg så kan det da sitte et knippe Ryanair-piloter på flyplassen og følge med på hva som er samlet inn i pilotavgift. Når de synes at innsamlet avgift er grei nok som lønn for turen, så kan de gå til flyet og vente på at det kommer en andrepilot, straks det er kommet inn penger nok til å dekke hans lønnskrav også! :-D

Underlig at det ikke har skjedd noe dramatisk med ett eller annet fly fra Ryanair ennå?
 
Jeg lurer litt på om dette utspillet er seriøst eller ikke? Jeg antar at Ryanair, som et forholdsvis stort flyselskap, er interessert i hvordan flybransjen utvikler seg, også utover hva man kan ta gebyr for. Ei utvikling i retning av automatisering i cockpit og på sikt fjerning av en eller to personer der, er jo et interessant tema. Når Knut Bakker uttaler seg, representerer han også ei yrkesgruppe som neppe har spesielt mye å vinne på ei slik utvikling.

Det er vanskelig å spå, særlig om framtida, men jeg tror Knut Bakker bommer når han mener det vil ta minst 50 år før en person i cockpit kan erstattes av automatikk. Så vidt jeg kan skjønne, er det kommunikasjon med ATC som er det viktigste tekniske hinderet for droner i sivilt luftrom. At det er mulig for selvflygende fly å ta av, gjennomføre en flygning og lande har vi sett i militær sammenheng.

Jeg tror at en pilot i cockpit, der flyet i utgangspunktet flyr seg selv, kan være et sannsynlig steg på vegen til en helautomatisert cockpit.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top