Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-08-2010, 11:52   #1
ClassOne
Handelsreisende
 
ClassOne's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Haugesund
Posts: 498
SAS SAS diverted fra HAU til SVG

SK308 gikk i dag morges til SVG pga en indikasjon i cocpit om at nesehjulet ikke var i rett posisjon. Gikk noen runder i HAU for visuell sjekk fra tårnet men valgte å gå til SVG.

http://www.h-avis.no/nyheter/matte-l...sola-1.5545831

Quote:
En indikasjon i cockpit ga beskjed om at neshjulet ikke var gått ut da det skulle lande på Helganes i dag. Flyet sirklet rundt og måtte dra til Sola.
__________________
" At 270 km/h , what you see in front of you is already history "

Last edited by ClassOne; 18-08-2010 at 11:58. Reason: skriveleif
ClassOne is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2010, 13:26   #2
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: SAS diverted fra HAU til SVG

Og i følge data.flight24.com fløy LN-RPM SK308 i dag



En 800-maskin med 79 totalt om bord - meget lav kabinfaktor det
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	LN-RPM.jpg
Views:	93
Size:	57.3 KB
ID:	27712  
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2010, 13:28   #3
Halvorsn
ScanFlyer Molded
 
Halvorsn's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Oslo
Posts: 2,029
Default Re: SAS diverted fra HAU til SVG

Kurt: Hvorfor setter de inn en -800 om det er såpass lav KF? Er det fordi de er nødt til å operere samme maskin som de er scheduled med?
__________________
Canon 5D mark III | Canon 1D mark IV | Canon 1D mark III
Halvorsn is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2010, 13:39   #4
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: SAS diverted fra HAU til SVG

Hvis jeg ikke tar helt feil så er LN-RPM en av det 150 seters -800ene (er vekke fra fasit nå så derfor forbeholdet) så kabinfaktoren blir ikke så lav da. Men jeg tror KF er lav samme hvilken SAS-maskin som flyr på HAU og de som teller rapporterer ekstremt lave KF-tall i sommer. Den eneste grunnen jeg kan tenke meg til at en -800-maskin flyr strekning - man skal ta godt vare på slike eksklusive kunder
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2010, 13:43   #5
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,390
Default Re: SAS diverted fra HAU til SVG

Med fulle fly til blant annet SVG så kunne SAS kanskje kutte HAU og overføre kapasitet til andre steder?
EB is online now   Reply With Quote
Old 18-08-2010, 13:49   #6
GF1
ScanFlyer Gold
 
GF1's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
Default Re: SAS diverted fra HAU til SVG

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Hvis jeg ikke tar helt feil så er LN-RPM en av det 150 seters -800ene (er vekke fra fasit nå så derfor forbeholdet) så kabinfaktoren blir ikke så lav da. Men jeg tror KF er lav samme hvilken SAS-maskin som flyr på HAU og de som teller rapporterer ekstremt lave KF-tall i sommer. Den eneste grunnen jeg kan tenke meg til at en -800-maskin flyr strekning - man skal ta godt vare på slike eksklusive kunder
Men er det ikke ganske naturlig at det settes inn 738 fordi behovet for seter er større fra HAU tilbake til OSL om morgenen?
__________________
Gunnar
Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner
GF1 is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2010, 13:49   #7
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,910
Default Re: SAS diverted fra HAU til SVG

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Hvis jeg ikke tar helt feil så er LN-RPM en av det 150 seters -800ene (er vekke fra fasit nå så derfor forbeholdet) så kabinfaktoren blir ikke så lav da. Men jeg tror KF er lav samme hvilken SAS-maskin som flyr på HAU og de som teller rapporterer ekstremt lave KF-tall i sommer. Den eneste grunnen jeg kan tenke meg til at en -800-maskin flyr strekning - man skal ta godt vare på slike eksklusive kunder
Det kan vaere mange aarsaker at en ender opp med en -800 og det kan jo vaere saapass enkelt at retur avgangen fra HAU hadde hoey nok KF til aa rettferdiggjoere en -800
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2010, 13:58   #8
GF1
ScanFlyer Gold
 
GF1's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
Default Re: SAS diverted fra HAU til SVG

Akkurat i dag var det kanskje bare behov for en 736, siden LN-RCU ble satt inn som SK311 på returen HAU-OSL.
__________________
Gunnar
Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner
GF1 is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2010, 14:47   #9
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: SAS diverted fra HAU til SVG

LN-RPM hadde to turer til LHR og en tur til ARN i går, så den startet helt fresh på SK308 i dag morges (med avgang 08:15). Den som tok over for LN-RPMSVG var 736 LN-RCU og den fløy også returen til OSL (1:15 forsinket ankomst) så var definitivt ikke behov for en -800 på den slyngen.

Nei, jeg aldri blitt helt klok på planleggingen til SAS.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2010, 14:53   #10
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: SAS diverted fra HAU til SVG

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
LN-RPM hadde to turer til LHR og en tur til ARN i går, så den startet helt fresh på SK308 i dag morges (med avgang 08:15). Den som tok over for LN-RPMSVG var 736 LN-RCU og den fløy også returen til OSL (1:15 forsinket ankomst) så var definitivt ikke behov for en -800 på den slyngen.

Nei, jeg aldri blitt helt klok på planleggingen til SAS.
Mulig det, men det kan hende at den maskinen passet i slingen etter HAU, ala OSL-HAU-OSL-LHR-OSL ... , må tenkte litt 3dimensjonalt her serru
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2010, 15:15   #11
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: SAS diverted fra HAU til SVG

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Med fulle fly til blant annet SVG så kunne SAS kanskje kutte HAU og overføre kapasitet til andre steder?
Tror ikke det er nødvendig å kutte HAU, selv om det var 79 pax på denne. Den som har kuttet på HAU er vel NAX, så det sier seg vel at SAS har trofaste, muligens godt betalende, pax ifra HAU.
Men at de kunne byttet til en CRJ ett par ganger om dagen tror jeg hadde vært lurt, om en tenker på kabinfaktor....
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2010, 15:53   #12
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: SAS diverted fra HAU til SVG

Quote:
Originally Posted by P.A. VIKING View Post
Mulig det, men det kan hende at den maskinen passet i slingen etter HAU, ala OSL-HAU-OSL-LHR-OSL ... , må tenkte litt 3dimensjonalt her serru
Har ingen problemer med å tenke i både tre og fire dimensjoner. Hvis du kan finne et system i denne oversikten er du god, her er en liten oversikt som du kan starte med:

SK308: dep 08:15
2010-08-18 Wed LN-RPM (B738)/LN-RCU (B736)
2010-08-17 Tue LN-TUJ (B737)
2010-08-16 Mon SE-DOR (B736)
2010-08-12 Thu LN-RPU (B736)
2010-08-11 Wed LN-BRE (B734)
2010-08-10 Tue LN-TUK (B737)
2010-08-09 Mon LN-RNO (B737)
2010-08-02 Mon LN-RCU (B736)

SK312: dep 14:20
2010-08-18 Wed LN-RRE (B738)
2010-08-17 Tue LN-TUK (B737)
2010-08-16 Mon LN-RRU (B738)
2010-08-15 Sun LN-RPK (B737)
2010-08-12 Thu LN-TUD (B737)
2010-08-11 Wed LN-RRA (B737)
2010-08-10 Tue LN-TUA (B737)
2010-08-09 Mon LN-RRF (B738)
2010-08-08 Sun LN-TUI (B737)
2010-08-06 Fri LN-RNN (B737)
2010-08-05 Thu LN-RPF (B736)
2010-08-04 Wed LN-RRA (B737)
2010-08-03 Tue LN-TUI (B737)
2010-08-02 Mon LN-TUD (B737)
2010-08-01 Sun LN-TUM (B737)

SK316: dep 16:55
2010-08-17 Tue LN-RRU (B738)
2010-08-16 Mon LN-RRZ (B736)
2010-08-15 Sun LN-RPK (B737)
2010-08-14 Sat LN-RPK (B737)
2010-08-11 Wed LN-TUK (B737)
2010-08-10 Tue LN-RRT (B738)
2010-08-09 Mon LN-TUK (B737)
2010-08-08 Sun LN-RCU (B736)
2010-08-07 Sat LN-RPF (B736)
2010-08-06 Fri LN-RPU (B736)
2010-08-05 Thu LN-TUJ (B737)
2010-08-04 Wed LN-RRG (B738)
2010-08-03 Tue LN-RRU (B738)
2010-08-02 Mon LN-RPU (B736)
2010-08-01 Sun LN-TUL (B737)

SK320: dep 19:15
2010-08-17 Tue LN-RRL (B738)
2010-08-15 Sun LN-RNN (B737)
2010-08-13 Fri LN-BRJ (B735)
2010-08-12 Thu LN-RPL (B738)
2010-08-11 Wed LN-RPH (B736)
2010-08-09 Mon LN-RCN (B738)
2010-08-05 Thu LN-RRE (B738)
2010-08-04 Wed LN-RRL (B738)
2010-08-03 Tue LN-RRT (B738)
2010-08-02 Mon LN-RPL (B738)
2010-08-01 Sun LN-RCX (B738)

De gangene jeg har sjekket inn på SAS-flighter 22 timer før, har i nesten halvparten av tilfellene type/konfigurasjon blitt endret når jeg entrer flyet. Det er ikke få ganger jeg har blitt avspist med noe annet enn det lovede nødutgangssete.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2010, 15:53   #13
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,532
Default Re: SAS diverted fra HAU til SVG

For en diskusjon .... onsdag morgen er sjelden den store dagen innenlands og skal man følge logikken til enkelte her, så trenger man en separat flåte av CRJ'er som man setter inn på dager hvor det er stille ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2010, 21:01   #14
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: SAS diverted fra HAU til SVG

Er ikke agurktiden over?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2010, 08:23   #15
stistens
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Location: Haugesund
Posts: 175
Default Re: SAS diverted fra HAU til SVG

Quote:
Originally Posted by Basse-HAU View Post
Tror ikke det er nødvendig å kutte HAU, selv om det var 79 pax på denne. Den som har kuttet på HAU er vel NAX, så det sier seg vel at SAS har trofaste, muligens godt betalende, pax ifra HAU.
Men at de kunne byttet til en CRJ ett par ganger om dagen tror jeg hadde vært lurt, om en tenker på kabinfaktor....
Du skriver her at nax har kuttet på HAU her og jeg lurer på hvilke avganger Nax har kuttet?

pr i dag har SK kuttet 1 stk natt-stopp , og i dag fredag har de også ingen ankomst eller avgang i 9 tiden som de har hatt i alle år.

ikke at dette hadde noe med denne posten å gjøre men enn bør vel ha fakta på bordet før en uttaler seg om hvem som kutter på HAU.
__________________


Fra 2007

Corona Airlines @ Airline Manager

Stian
stistens is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2010, 09:09   #16
SK1399
ScanFlyer Silver
 
SK1399's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 528
Default Re: SAS diverted fra HAU til SVG

SK har IKKE kuttet en nattstopp på HAU. SAS går fremdeles på midtsommerprogram, som kun tilsier en 737 over natta. I neste uke er det tilbake til to nattstopper
SK1399 is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2010, 09:30   #17
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
Default Re: SAS diverted fra HAU til SVG

Nå er jo jeg en idiot som jobber i ATC, hvor en B734 er en B736 er en B735 som er en B738 for (nesten) alle praktiske formål, men er ikke fordelingen av fly en dynamisk operasjon? Hvor man har muligheten til å bytte fly i forhold til forventet og aktuelt belegg, samt bytte fly i henhold til maintenance og fremtidige rotasjoner (som andre her har nevnt)?

Det er jo mange arrangement rundt omkring som skaper et ekstra marked, type Oljemessen i Stavanger, Moldejazz, festivaler, skolestart(!) osv.

Hvis man har en rotasjon hvor det er booket 140 pax til et fly som tar 150 (B734), så kan man oppgradere til en som tar 180 (B738), sånn for å ha muligheten til å ta "last day booking/flexibilletter" osv?
På samme vis som hvis det er booket 60 pax til en flyvning som tar 180, kan man nedgradere (såfremt det er fly tilgjengelig) til en som tar 120 (B735), og sette inn den tildelte B738 til førstnevnte eksempel?

Og hvis andre flyginger gjør at det ikke passer å bytte flymaskin.. vel da gjør man ikke det..
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2010, 16:45   #18
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: SAS diverted fra HAU til SVG

Quote:
Originally Posted by stistens View Post
Du skriver her at nax har kuttet på HAU her og jeg lurer på hvilke avganger Nax har kuttet?

pr i dag har SK kuttet 1 stk natt-stopp , og i dag fredag har de også ingen ankomst eller avgang i 9 tiden som de har hatt i alle år.

ikke at dette hadde noe med denne posten å gjøre men enn bør vel ha fakta på bordet før en uttaler seg om hvem som kutter på HAU.
Trodde NAX hadde 4 ganger før, men kan være jeg tar feil , kan være at de flyr ett tilbake på fredagen, og jeg som har missforstått....
SAS har 5 ganger daglig og har 2 stående over natta ennå, utenom fredag, da de har 4 avganger... Da er vel fakta på plass !!!
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2010, 16:55   #19
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,532
Default Re: SAS diverted fra HAU til SVG

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
.. men er ikke fordelingen av fly en dynamisk operasjon? Hvor man har muligheten til å bytte fly i forhold til forventet og aktuelt belegg, samt bytte fly i henhold til maintenance og fremtidige rotasjoner (som andre her har nevnt)?

..
SAS er flinke på dette området, men som regel er det flere slinger som må byttes om for å få puslespillet til å gå opp, og kanskje er det ting lenger fremme som gjør at et bytte ikke kan gjøres. Med korte liggetider som det gjerne er i peakene, er det ikke alltid like enkelt å få det til å passe.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SK4609 OSL-MAN diverted to SVG? Star Flyer Småprat 2 16-01-2015 22:44
SAS med direkterute Fra ARN til Birmingham og SVG Dash Flyforum 18 25-06-2014 09:16
Tåke i HAU? Ryanair diverter til SVG. Twin Otter Register- og ATC-Forum 31 28-03-2012 10:04
Norport søker folk til SVG og HAU Vede Småprat 0 01-02-2011 00:51
Passasjergrunnlaget fra Bergen og SVG til CPH med SAS barca Reiseforum 0 18-01-2010 01:50


All times are GMT +2. The time now is 16:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.