Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-08-2010, 23:01   #1
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,390
SAS Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

Quote:

SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

SAS ignorerer sikkerhedsanvisningerne fra internationale luftfartsorganisationer og sender fly på vingerne, selv om de burde være sendt til eftersyn. Det konkluderer Rigsrevisionen, som er tæt på at miste tålmodigheden med myndighedernes mange løfter om at skærpe tilsynet med SAS. Det skriver Ingeniøren på sin hjemmeside.

Rigsrevisor Henrik Otbo lufter i en rapport sin åbenlyse utilfredshed med, at SAS helt frem til udgangen af 2009 har foretaget et stort antal flyvninger med fly, som formelt set ikke var luftdygtige. Det sker på trods af, at Transportministeriet såvel som Statens Luftfartsvæsen i årevis har lovet at skærpe tilsynet med SAS på det område.
Full artikkel - http://www.business.dk/transport/sas...r-paa-fire-aar

-

De kunne jo kostet på seg en kommentar fra SAS?
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2010, 23:19   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,443
Default Re: Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

Det var voldsomt sterke påstander, og jeg skulle gjerne sett en kommentar fra SAS, ja ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2010, 23:42   #3
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
Default Re: Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

Jeg forstår ikke helt. Er Riksrevisjonen i Danmark noe helt annet enn i Norge? De besitter da ikke Luftfartskompetanse, men skal kontrollere offentlige virksomheters bruk av offentlige penger.

Kritiserer den danske Rigsrevisjonen egentlig danske luftfartsmyndigheter, og ikke SAS, som journalisten har trukket ut av sammenhengen?
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2010, 23:45   #4
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default

Pressemeddelelse fra SAS:

SAS tager kritik fra Rigsrevisionen alvorligt

SAS bliver i en rapport fra Rigsrevisionen kritiseret for at have fløjet
med fly, der formelt set ikke var luftdygtige i perioden 2006-2009.
Sagen drejer sig om de såkaldte AD-noter (Airworthiness Directive note),
hvor SAS i 20 tilfælde har foretaget de påkrævede eftersyn efter
tidsfristens udløb. Det fremgå af rapporten, at Rigsrevisionen og SLV er
tilfredse med de initiativer, SAS har iværksat, for at undgå fremtidige
overskridelser.

"SAS tager overskridelserne og Rigsrevisionens kritik yderst alvorligt.
Det er meget beklageligt, at vi i nogle tilfælde ikke har levet op til
vores egne meget høje krav. Ansvaret ligger hos SAS. Men samtidig er det
vigtigt at understrege, at overskridelserne ikke har haft indflydelse på
flysikkerheden. Ved kontrol af de AD-noter, hvor tidsfristen var
overskredet, kunne vi konstatere, at vores fly ikke havde de fejl, som
AD noten bad os om at undersøge," siger Senior Vice President i SAS,
Flemming Jensen.

For at undgå lignende sager har SAS gennemført en lang række
initiativer og konkrete tiltag. Således har SAS skærpet rutinerne for at
kvalitetssikre inspektionerne, gennemgået alle procedurer endnu en gang
for eventuelt at fange uklarheder og trænet personalet yderligere, samt
ændret organisationen. Senest er de to afdelinger, der står for
planlægningen og udførelsen af vedligeholdelse, slået sammen til én mere
effektiv afdeling.

"Vi kan konstatere, at Rigsrevisionen og SLV finder de mange
initiativer, vi har iværksat for at undgå fremtidige overskridelser,
tilfredsstillende. Det er helt afgørende at slå fast, at
sikkerhedskravene i SAS er ekstremt høje, og at arbejdet med
flysikkerheden har - og har altid haft - førsteprioritet," siger senior
Vice President Flemming Jensen.

SAS har selv ansvaret for at sikre, at vi til enhver tid lever op til
reglerne for flyvesikkerhed. SAS gennemtjekker konstant
sikkerhedsprocedurer og arbejdsinstruktioner. Og det er netop i
forbindelse med SAS egenkontrol, at det blev konstateret at tidsfristen
var udløbet på 20 af de såkaldte AD-noter i perioden 2006-2009. Dette
har SAS selv rapporteret til myndighederne.

SAS vil nu afvente, at Rigsrevisionens notat er drøftet med
statsrevisorerne.



Yderligere information: SAS kommunikationsafdeling



Fakta: En AD (Airworthiness Directive) note er et direktiv fra
myndigheder eller fabrikanter til flyselskaberne om at inspicere
bestemte dele af flyet indenfor en given dato, og justere, ændre eller
udskifte delene, hvis der er behov for det. Kravet kommer som konsekvens
af en finding på den pågældende flytype et eller andet sted i verden.
Hvis AD-noten ikke bliver udført inden fristen udløber, er flyet formelt
set ikke luftdygtigt. Alle flyselskaber får AD-noter, og de udgør en del
af alle de generelle vedligeholdelseskrav, som selskaberne er pålagt.


------------------------------------------------------------
Denne information blev leveret af Cision http://www.cisionwire.dk
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2010, 00:49   #5
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

At Rigsrevisjonen i en tidligere runde har påpekt at mellom 6 000 og 10 000 flyvinger var ureglementerte i perioden 2003-2006 gjør vel ikke saken bedre.

Gjelder dette bare fly registrert i Danmark eller gjelder dette SAS-fly som har befunnet seg dansk jord?
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2010, 01:04   #6
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Jeg forstår ikke helt. Er Riksrevisjonen i Danmark noe helt annet enn i Norge? De besitter da ikke Luftfartskompetanse, men skal kontrollere offentlige virksomheters bruk av offentlige penger.

Kritiserer den danske Rigsrevisjonen egentlig danske luftfartsmyndigheter, og ikke SAS, som journalisten har trukket ut av sammenhengen?
Den norske Riksrevisjonen kontrollerer (reviderer) om offentlig virksomhet er underlagt styring, og om virksomheten styres i tråd med samfunnets krav. Samfunnets krav fremgår av lover, forskrifter, faglige retningslinjer, økonomiske bevilgninger osv. De kan kontrollere hva som helst, ikke bare økonomisk styring. Under revisjonene innhentet de den faglige kompetansen de trenger. Dessuten er det vel begrenset hvor faglige slike revisjoner er. De går vel mest ut på å se om virksomheten selv har oversikt over at de levere i tråd med lovbestemte krav, at de selv avdekker og forebygger feil, at de lærer av disse feilene osv.

Om det er noen forskjell på den danske og den norske Riksrevisjonen, vet jeg ikke.

Det kan godt hende det har vært de danske luftfartsmyndighetene som har vært kontrollert, men for å undersøke om disse har gjort jobben sin, kan man ha undersøkt forhold ved flyselskap som luftfartsmyndighetene burde ha oppdaget. Men hva som har skjedd her, vet jeg ikke, så dette er ren spekulasjon fra min side!
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2010, 09:35   #7
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,390
Default Re: Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Pressemeddelelse fra SAS:

SAS tager kritik fra Rigsrevisionen alvorligt

SAS bliver i en rapport fra Rigsrevisionen kritiseret for at have fløjet
med fly, der formelt set ikke var luftdygtige i perioden 2006-2009.
Sagen drejer sig om de såkaldte AD-noter (Airworthiness Directive note),
hvor SAS i 20 tilfælde har foretaget de påkrævede eftersyn efter
tidsfristens udløb. Det fremgå af rapporten, at Rigsrevisionen og SLV er
tilfredse med de initiativer, SAS har iværksat, for at undgå fremtidige
overskridelser.

"SAS tager overskridelserne og Rigsrevisionens kritik yderst alvorligt.
Det er meget beklageligt, at vi i nogle tilfælde ikke har levet op til
vores egne meget høje krav. Ansvaret ligger hos SAS. Men samtidig er det
vigtigt at understrege, at overskridelserne ikke har haft indflydelse på
flysikkerheden. Ved kontrol af de AD-noter, hvor tidsfristen var
overskredet, kunne vi konstatere, at vores fly ikke havde de fejl, som
AD noten bad os om at undersøge," siger Senior Vice President i SAS,
Flemming Jensen.


For at undgå lignende sager har SAS gennemført en lang række
initiativer og konkrete tiltag. Således har SAS skærpet rutinerne for at
kvalitetssikre inspektionerne, gennemgået alle procedurer endnu en gang
for eventuelt at fange uklarheder og trænet personalet yderligere, samt
ændret organisationen. Senest er de to afdelinger, der står for
planlægningen og udførelsen af vedligeholdelse, slået sammen til én mere
effektiv afdeling.

"Vi kan konstatere, at Rigsrevisionen og SLV finder de mange
initiativer, vi har iværksat for at undgå fremtidige overskridelser,
tilfredsstillende. Det er helt afgørende at slå fast, at
sikkerhedskravene i SAS er ekstremt høje, og at arbejdet med
flysikkerheden har - og har altid haft - førsteprioritet," siger senior
Vice President Flemming Jensen.

SAS har selv ansvaret for at sikre, at vi til enhver tid lever op til
reglerne for flyvesikkerhed. SAS gennemtjekker konstant
sikkerhedsprocedurer og arbejdsinstruktioner. Og det er netop i
forbindelse med SAS egenkontrol, at det blev konstateret at tidsfristen
var udløbet på 20 af de såkaldte AD-noter i perioden 2006-2009. Dette
har SAS selv rapporteret til myndighederne.

SAS vil nu afvente, at Rigsrevisionens notat er drøftet med
statsrevisorerne.



Yderligere information: SAS kommunikationsafdeling



Fakta: En AD (Airworthiness Directive) note er et direktiv fra
myndigheder eller fabrikanter til flyselskaberne om at inspicere
bestemte dele af flyet indenfor en given dato, og justere, ændre eller
udskifte delene, hvis der er behov for det. Kravet kommer som konsekvens
af en finding på den pågældende flytype et eller andet sted i verden.
Hvis AD-noten ikke bliver udført inden fristen udløber, er flyet formelt
set ikke luftdygtigt. Alle flyselskaber får AD-noter, og de udgør en del
af alle de generelle vedligeholdelseskrav, som selskaberne er pålagt.


------------------------------------------------------------
Denne information blev leveret af Cision http://www.cisionwire.dk
Ja, det er jo behagelig å kunne konstatere i ettertid, men det kunne de da strengt tatt ikke vite på de aktuelle tidspunktene, hvor de sendte avgårde fly, som ikke var kontrollert i henhold til regelverket.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2010, 11:40   #8
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

Det ser ut som danske Rigsrevisionen her, som også i en tidligere rapport av desember 2006, vil ha et bedre tilsyn med SAS. Det var spesielt forhold mellom Statens Luftfartsvæsen (SLV) og Skandinavisk Tilsynskontor (STK), og at STK ikke fungerer godt nok i sitt tilsyn med SAS som var tema da. Videre så kritiserte Rigsrevisionen at "Transport- og Energiministeriet har forsømt at indhente oplysninger fra SLV og STK, der kan give indblik i, om tilsynene med luftfarten er tilfredsstillende, og om de lever op til nationale og internationale krav."

Med andre ord er det i utgangspunktet kontrollorganene Rigsrevisionen kritiserer, men for å illustrere resultatet av det manglende tilsyn nevnes hvor mange ulovlige flighter dette har medført i SAS i perioden 2003-2006 hvilket var mellom 6 000 og 10 000.

At nå tilsynsorganene og SAS blitt tatt med buksa nede nesten fire år senere gjør ikke saken bedre, spesielt når det viser seg at antall ulovlige flighter har øket til 11 114 i perioden 2006-2009.

Denne kritikken fra Rigsrevisionen av STK er dermed også rettet mot Luftfartstilsynet i Norge og Luftfartsstyrelsen i Sverige. Her er det helt klart behov for å rydde opp i et system som ble etablert i 1969, og kanskje ikke er tilpasset dagens SAS (ja, STK tar for seg bare SAS)?
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2010, 12:58   #9
CRJ900
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2009
Posts: 444
Thumbs down Re: Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

Jeg undres litt over hvorfor denne saken har fått så lite respons her på forumet. Jeg har ikke kjennskap til saken utover det som har stått i nettutgavene. Ingeniøren i Danmark (tilsvarende Teknisk Ukeblad her hjemme) har slått det opp ganske så stort: Fatale sikkerhedsbrister

Så også at det var kommet noen svar i diskusjonsforumet til DN.no sin artikkel: Foretok over 11.000 ...

Er det noen som vet hvordan ComActivitys plattform vil hjelpe SAS med tilsvarende problemstillinger fremover? http://www.comactivity.net/default.p...d=30&itemid=13
CRJ900 is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2010, 14:34   #10
tiemand
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
Default Re: Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

Hvis det er riktig at det er utført mer enn 11000 flygninger med SAS-fly som per definisjon ikke er luftdyktige er det intet mindre enn en sensasjon.

Ser ut som SAS innrømmer forholdene men det som er overraskende er at omfanget er så enormt.
tiemand is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2010, 17:10   #11
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

Jeg har også stusset litt over at det er så liten respons på den, men jeg reagerer på at antallet ureglementerte flygninger er så enormt høyt. Ville nesten tro at SAS hadde i det minste kommet med en kommentar til antallet. Hvor mange flygninger årlig har SAS totalt sett?
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2010, 17:33   #12
branserud
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
Default Re: Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

Reagerte bare på det som stod lenger opp i diskutionen om at "SAS tager overskridelserne og Rigsrevisionens kritik yderst alvorligt.
Det er meget beklageligt, at vi i nogle tilfælde ikke har levet op til
vores egne meget høje krav. Ansvaret ligger hos SAS. Men samtidig er det
vigtigt at understrege, at overskridelserne ikke har haft indflydelse på
flysikkerheden. Ved kontrol af de AD-noter, hvor tidsfristen var
overskredet, kunne vi konstatere, at vores fly ikke havde de fejl, som
AD noten bad os om at undersøge," siger Senior Vice President i SAS,
Flemming Jensen.
Hva skulle han sagt om de hadde funnet noe..?
branserud is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2010, 17:36   #13
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

Mere enn 10 ulovlige flygninger hver eneste dag. Og hverken SAS eller de diverse tilsyn merker noe???

Jeg har vanskeligheter å tro at ingen har oppdaget dette...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2010, 18:03   #14
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,647
Default Re: Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

Selvfølgelig må planning ha visst det. Det var jo slike ting SAS ville unngå etter Airbus-motor affæren hvis noen husker det (også massivt overdue AD-notes) ved å staffe opp part M og selv utføre kontrollen i stedet for STS som ikke hadde gjort jobben sin. (Ikke utføre AD-noten, det kan ikke SAS selv som operatør gjøre, det må en EASA-145 organisasjon (STS), men passe på at det blir gjort).
Det finnes dessverre flere eksempler enn det i løpet av nyere SAS-historie.

Solid ripe i lakken.....

Last edited by Stone; 15-08-2010 at 18:05.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2010, 18:17   #15
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Mere enn 10 ulovlige flygninger hver eneste dag. Og hverken SAS eller de diverse tilsyn merker noe???

Jeg har vanskeligheter å tro at ingen har oppdaget dette...
SAS oppdaget det, og rapporterte seg selv til myndighetene. Akkurat slik et godt fungerende rapporteringssystem skal fungere. Du må ta på deg lesebrillene
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2010, 18:20   #16
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

Quote:
Originally Posted by CRJ900 View Post
Jeg undres litt over hvorfor denne saken har fått så lite respons her på forumet.
Det har blitt liten aktivitet generelt på forumet, så ikke så rart egentlig.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2010, 18:20   #17
Do-228
Newcomer
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 27
Default Re: Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

Stone, for å unngå pinligheter la man jo ned flyselskapets vakthund, og lot bukken (SAS-TECH) passe havresekken ;-)
Do-228 is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2010, 18:24   #18
Do-228
Newcomer
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 27
Default Re: Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

TCAS, man har faktisk overhode ingen mulighet til å la være å rapportere slik, det vil bli oppdaget supersnart av myndighetene, og da har man virkelig driti på draget, og mister driftstillatelsen kjappere en kjoser`n sier haha..
Do-228 is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2010, 18:26   #19
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,647
Default Re: Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

Ja, det var vel det som skjedde. Man reverserte prosessen med at part M skulle overvåke dette, og lot STS (SAS-TECH) selv se etter at STS gjorde jobben sin. På et eller annet tidspunkt har altså part M (operatøren SAS) oppdaget fadesen og rapportert til STK.... Man burde vel ha lært av historien... eller?
Stone is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2010, 19:07   #20
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år

@TCAS:

SAS som operatör av flyene er ansvarlig for å holde disse i en luft-dyktig tilstand. At de rapporterte sitt eget CAMO er jo bare den siste utvei for å unngår en grounding.

Men dersom du ser på faktum at slike hendelser fant seg også mellom 2003-2006 i stort stil, så må man med stor bitterhet konstatere at SAS har ikke tatt de nødvendige grep for å stoppe opp dette galskap.

Utføring av AD*s er en helt normalt ting i Maintenance og det er ingen problem å planlegge disse ting. Dersom man ikke klarer å holde disse AD deadlines, så er det noe meget galt i Maintenance Planning og termin-overvåking!!!
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Fire SAS-flyvninger FlightDeck Register- og ATC-Forum 1 26-03-2018 18:04
En ukes ferie, fire flyvninger grindstein TripReports 3 18-05-2012 20:41
Reg på SAS flyvninger roy Register- og ATC-Forum 7 01-02-2010 17:53
Transavia får dansk salgsteam - desuden dansk AOC på vej PP Flyforum 9 28-01-2009 21:51
SAS Evac flyvninger... sk931 Flyforum 1 11-01-2005 18:28


All times are GMT +2. The time now is 23:57.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.