![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2009
Location: Råholt
Posts: 664
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Location: Oslo
Posts: 1,534
|
![]()
Utrolig fine og skarpe bilder!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Veldig fine bilder!!!
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2007
Posts: 888
|
![]()
Flotte bilder... men hva er liksom 951 ? (overskriften: 951 på lørenskog)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2009
Location: Råholt
Posts: 664
|
![]()
951 er callsign på legehelikopteret.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
|
![]()
Kjempeflott! Artig med detaljbilder.
__________________
Next up: Mye moro! - Star Alliance Gold / One World Sapphire |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Nydelige detaljer, takk !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
|
![]()
Flott Flott!
Fartøysjef Eek som du skimter inbound der er vel en av de få som har flydd helikopter i 40 år - lander jo disse kjerrene hvor det måtte være ![]()
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE] |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]() Quote:
![]()
__________________
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2009
Location: Råholt
Posts: 664
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: May 2009
Location: Oslo
Posts: 2,029
|
![]()
Herrrrlige bilder
![]()
__________________
Canon 5D mark III | Canon 1D mark IV | Canon 1D mark III |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]() Quote:
![]() ![]() ![]() ![]() DOC - "Helidoc" og et løpenummer, f.eks DOC11 ![]()
__________________
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2009
Location: Råholt
Posts: 664
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2006
Posts: 992
|
![]()
Husker fra min tid i Trondheim så hadde legehelikopteret kallesignal 5.1 og luftambulansen`s legebil kallesignal 5.2 Og SeaKingèn på Ørlandet hadde kallenavn Saver.. Mulig det er forskjellige kallesignaler alt etter hvor i landet der holder til?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2009
Location: Råholt
Posts: 664
|
![]() Quote:
(enhetshelikoptret i NLA) og EC-145, henholdsvis betegnet 951A og 951B. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 248
|
![]()
Siden diskusjonen er i gang..
NLA har "HelidocXX" som ICAO c/s (for bruk mot LTT) I Ålesund, Brønnøysund og Tromsø har Lufttransport ambulansehelikoptertjenesten, de bruker følgelig "LufttransportXX" På helseradionettet skal "Luftambulansen *stedsnavn*" benyttes, men fortssatt benyttes "951" eller "NLA" 330 skv har SaverXX som ICAO c/s, på helseradionettet skal "Redningshelikopter *stedsnavn*" benyttes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
|
![]()
Lørenskog har 2 helikoptere, EC135 aka "951A" og EC145 aka "951B". Alfa brukes til primæroppdrag, mens Bravo brukes til sekundæroppdrag. (Forflyttinger av f.eks hjertepasienter fra utkantstrøk til Oslo)
Eks1; begge maskinene er på basen, hjertestans Lillehammer - Alfa varsles. Eks2; Alfa er allerede på oppdrag, anafylaktisksjokk Nesodden - Bravo varsles. - Forøvrig er det også stasjonert 2 legebiler på samme base, med 'dekknavn' 952A og 952B, samme crew som på respektive maskiner opererer bilene (dog ikke pilot der, kun redningsmann + lege) - For og avslutte denne callsignstriden engang for alle; hver pilot i NLA har sin egen "DOC-kode", altså "Helidoc 1-2", "Helidoc 3-5" - mao ATC-callsign avhenger av hvilke pilot som er ombord på maskinen. På HE-nettet heter de, "951A-Lørenskog"/"951B-Lørenskog". Punktum! ![]()
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE] |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2009
Location: Råholt
Posts: 664
|
![]()
Takk for deeet!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2007
Posts: 888
|
![]()
Takk for en bra forklaring Thomas... Det ga meg mer info
![]() Har hatt endel med disse guttene å gjøre tidligere, men aldri fått med de hadde slike callsign. Saver og lufttransport er greie nok, men de har liksom ikke noe med denne tråden å gjøre... så dem lar vi ligge. Motard: igjen takk for flotte bilder... ![]() hurvert ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Småfly nødlandet på bilvei i Lørenskog | rkvalvaa | Flyforum | 9 | 12-12-2016 22:55 |
Innleid helikoter NLA Lørenskog | ATC-flyradar | Bilder & foto | 6 | 08-06-2008 21:30 |