• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS har satt opp servicehonoraret med 20%

Hadde SAS vært interessert å kvitte seg med det, har man dratt saken inn for retten igjen, hadde man garantert fått en ny, mer moderne og riktig dom.

Men det tviler jeg på at de er interessert i..

Ja, det tviler jeg på også! Hvorfor skulle man bruke penger og tid på det, all den tid prisene ville vært de samme allikevel? Hva beløpet kunden betaler kalles, er jo knekkende likegyldig!

Flyprisen består av Sum 1 = kr 595,- (inkluderer tax A + tax B + fare X)
Flyprisen består av Sum 2 = kr 595,- (inkluderer tax A + fare X + fare B)
Flyprisen består av Sum 3 = kr 595,- (inkluderer fare X + fare A + fare B)

Skål - heldigvis snart helg!
 
Ja, det tviler jeg på også! Hvorfor skulle man bruke penger og tid på det, all den tid prisene ville vært de samme allikevel? Hva beløpet kunden betaler kalles, er jo knekkende likegyldig!

Det er neppe allmen enighet om dette her på forumet. Vi kan vel vise til utallige diskusjoner om gebyrer osv., men jeg er helt enig med deg. Hva man kaller de ulike komponentene i en totalpris er egentlig nokså likegyldig - det er totalprisen som betyr noe.
 
Skal ikke legge meg opp i selve gebyret, men det jeg har syntes vært underlig ved dette har vært at dansk høyesterett virker å ha virkning også i Norge. Stengt tatt så er vel dette kun et gebyr de er pålagt for bookinger i Danmark?!
 
Det er neppe allmen enighet om dette her på forumet. Vi kan vel vise til utallige diskusjoner om gebyrer osv., men jeg er helt enig med deg. Hva man kaller de ulike komponentene i en totalpris er egentlig nokså likegyldig - det er totalprisen som betyr noe.

Og heldigvis er det totalprisen - inkludert gebyret - som SAS markedsfører prisene sine med.
 
Skal ikke legge meg opp i selve gebyret, men det jeg har syntes vært underlig ved dette har vært at dansk høyesterett virker å ha virkning også i Norge. Stengt tatt så er vel dette kun et gebyr de er pålagt for bookinger i Danmark?!

Ja, jo... Med fare for å bli korrigert av juristene her, så vil nok denne dommen være viktig for hvordan de samme avtalene tolkes i Norge.
 
Skal ikke legge meg opp i selve gebyret, men det jeg har syntes vært underlig ved dette har vært at dansk høyesterett virker å ha virkning også i Norge. Stengt tatt så er vel dette kun et gebyr de er pålagt for bookinger i Danmark?!

Dette er en dom som går på IATA`s regelverk som også gjelder for SAS i Norge, og forsåvidt alle selskaper som er medlemmer av IATA.
Det er ialle fall slik jeg tolker det.
Kan være derimot at SAS vil prøve dette i både Norge og Sverige.
Men så er det kostnadene ved å gjøre dette. Virker som SAS får pepper uansett hva man foretar seg i denne saken. Så hvorfor ikke heller ta dette gebyret å heller få pepper for noe man tjener på fremfor pepper for noe man taper på?
 
Og heldigvis er det totalprisen - inkludert gebyret - som SAS markedsfører prisene sine med.

Akkurat den diskusjonen tar ikke jeg opp her, men det er ulike oppfatninger om hva som skal inkluderes (og sikkert også hvor uheldig eller ikke ulik praksis er). Jeg tror ikke du & jeg nødvendigvis blir enige om dette, og det er greit nok.
 
Akkurat den diskusjonen tar ikke jeg opp her, men det er ulike oppfatninger om hva som skal inkluderes (og sikkert også hvor uheldig eller ikke ulik praksis er). Jeg tror ikke du & jeg nødvendigvis blir enige om dette, og det er greit nok.

Så lenge gebyret er inkludert i alle markedsførste priser har det jo egentlig ingen betydning. De kunne riktignok lagt det inn under skatter og avgifter, da ville de jo synliggjort kostnaden ved bestilling på nettet?
 
Noen som vet hvilke flyselskaper det er som hever internett-gebyrene (jfr. Boarding-artikkelen)?
 
Back
Top