• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS har satt opp servicehonoraret med 20%

Discus

Galley Slave
Medlem
En stund siden jeg har booket med SAS, men oppdaget dette nå. Har dette sklidd forbi i stillhet uten pressemelding og TV-oppslag? :8:

SAS (med familie) har satt opp bestillingsgebyret servicehonoraret med 20%, fra kr 25 til 30.

Oslo-Stockholm Voksen 1 980
Stockholm-Oslo Voksen 1 375
Servicehonorar 30
Selv hjelpetekstavdelingen hos SAS har ikke fått det med seg, sas.no sier følgende:

Noen kunder lurer imidlertid på hvorfor vi belaster kunden for et beløp på 25 kr når de booker billetten sin på vår nettside
 
SAS har harmonisert service-fee'en slik at den nå er NOK/SEK/DKK 30. Dvs at den i Norge er økt med en femmer og i DK er den redusert med noen kroner
 
SAS har harmonisert service-fee'en slik at den nå er NOK/SEK/DKK 30. Dvs at den i Norge er økt med en femmer og i DK er den redusert med noen kroner

Så danskerne betaler i dyre domme mens svenskerne for den foræret ;)
 
Det har vært sånn et par uker - samme hos Widerøe. Gebyret skulle vært fjernet!
 
SAS har harmonisert service-fee'en slik at den nå er NOK/SEK/DKK 30. Dvs at den i Norge er økt med en femmer og i DK er den redusert med noen kroner
Jeg føler det kanskje blir litt mye harmonisering i SAS om dagen, særlig ettersom ordet harmonisk er et positivt ladet ord. Jeg sliter med å se det positive i at gebyrprisen øker, selv om det blekner i forhold til hevingen av aldersgrensen for EB-reiser for barn, som også ble omtalt som harmonisering. Det var i mine øyne så uharmonisk som det kan få blitt.

Er uansett bare å booke via flysas.com (USA), så slipper man hele gebyret. Se dog opp for en hissig dollarkurs ;)
 
Om harmonisering er positivt eller negativt, så betyr det fortsatt harmonisering, og vil være naturlig begrep å bruke når man omtaler harmonisering av priser, tjenester o.l.
;)
 
Og for "servicen" betaler danskene betaler 9,9% mer enn nordmennene og svenskene betaler nesten 14% mindre enn nordmennene.

Riktig hadde vært en slik fordeling: 29 DKK, 30 NOK og 38 SEK
Alternativt uten 20% påslag: 24 DKK, 25 NOK og 32 SEK
 
SAS har harmonisert service-fee'en slik at den nå er NOK/SEK/DKK 30. Dvs at den i Norge er økt med en femmer og i DK er den redusert med noen kroner

Service fee var vel tidligere DKK 50 i Danmark, så i Danmark er det en betydelig reduktion, hvilket jo er en skøn nyhed. Det er ikke mange flyselskaber der sætter gebyrer ned i disse høj-gebyrs-tider ;)

Positivt at der bliver harmoniseret og at svensker får lidt "rabat" ift. valutakursen passer vel meget godt med at købekraften i Sverige er lavere end i DK og NO. Men om beløbet er 25, 27 eller 30 kroner kan da være fløjtende ligegyldigt.

Ser virkeligt ikke hvad problemet skulle være. Her er der tale om harmonisering - og i Norge en stigning på NOK 5. Der er trods alt tale om et meget lille beløb, som trods alt ikke har til hensigt at være en skjult del af billetprisen. SAS er tvunget til at opkræve dette gebyr, så det er ikke noget de selv har valgt at gøre.

Synes der er langt værre gebyr-gribbe at fokusere på i luftfarten end SAS...
 
Er ikke dette litt for mye flisespikeri karer?
Eller som skipper'n her på forumet sier ; noen har tastaturdiare'.:colgate:
 
Gebyret burde fjernes dersom SAS har tenkt å fortsette med 0.- ekstra strategien sin. Det er ingen grunn til å ha dette gebyret lengre nå
 
Gebyret burde fjernes dersom SAS har tenkt å fortsette med 0.- ekstra strategien sin. Det er ingen grunn til å ha dette gebyret lengre nå

Men hadde SAS hatt mulighet til det, så hadde de vel fjernet gebyret? De hadde jo ikke trengt å endre prisene siden alle markedsførte priser i dag inkluderer gebyret.

Når du velger SAS betaler du som hovedregel ikke noe gebyr for tilleggsgoder som å betale med kredittkort, sjekke inn og velge sete eller for bagasje opptil 20 kilo. Noen kunder lurer imidlertid på hvorfor vi belaster kunden for et beløp på 30 kr når de booker billetten sin på vår nettside. Strider ikke dette imot vår målsetting om null gebyrer? SAS skulle naturligvis gjerne ha vært dette beløpet foruten, men er underlagt en domsavgjørelse i dansk Høyesterett som pålegger oss å kreve inn og å synliggjøre kostnaden ved å bestille en reise på nettet. NB: Dette honoraret er alltid inkludert i de prisene SAS markedsfører i eksterne medier.
 
Gebyret burde fjernes dersom SAS har tenkt å fortsette med 0.- ekstra strategien sin. Det er ingen grunn til å ha dette gebyret lengre nå

SAS er vel pålagt iht en Højesteretsdom at opkræve dette gebyr, så de kan vel ikke vælge at fjerne det - selvom det gerne vil.

Når du køber din billet, vil du se, at der altid optræder et "salgstillæg" som en del af den samlede pris. Det kan forekomme underligt, når vi bryster os af ikke at påføre vore kunder unødvendige gebyrer. Vi ville da også helst være gebyret foruden, men skal faktisk tage et salgstillæg for at konkurrere på lige fod med de rejsebureauer, der også sælger vores billetter, og som lever af disse salgstillæg. Dette blev fastslået i en Højesteretsdom den 3. september 2004.

http://www.sas.dk/da/Alt_om_rejsen/For-rejsen/Fordele-med-SAS/
 
Og dette gjelder kun SAS? Rart at Norwegian ikke krever ett slikt gebyr i Danmark.

Dersom SAS hadde vært veldig opptatt av å fjerne dette gebyret, hadde de kun hatt det i Danmark og satt det til 5 kroner, 0.- ellers

De tviholder på denne unnskyldningen, men jeg kjøper den ikke lengre
 
Akk, dette minner meg om ei dårlig VG/DB-overskrift. 20% høres liksom så mye mer dramatisk og horribelt ut i forhold 5 kroner. Makes people read.

Forøvrig - i den store sammenhengen driter jeg rett og slett i om jeg må betale 5 kr mer når jeg kjøper meg flybilletter. Couldn't care less.
 
Dommen gjaldt tolkning av noen IATA-avtaler. Ettersom Norwegian ikke er IATA-medlem, er denne dommen ikke relevant for Norwegian.

Hadde SAS vært interessert å kvitte seg med det, har man dratt saken inn for retten igjen, hadde man garantert fått en ny, mer moderne og riktig dom.

Men det tviler jeg på at de er interessert i..
 
Nå er det slik i Danmark som i Norge at Højesteret dømmer i siste instans, og da er det ikke bare å gå til retten på nytt. (Og takk for det, ellers hadde man aldri blitt ferdig med saker...)
 
Hadde SAS vært interessert å kvitte seg med det, har man dratt saken inn for retten igjen, hadde man garantert fått en ny, mer moderne og riktig dom.

Men det tviler jeg på at de er interessert i..

Dette var en høyesterettsdom, men SAS har vurdert å anke den inn til EU kommisjonen eller noe slikt.
Så man kan tvile så mye man vil, men SAS gjør det de kan for å fjerne dette. Men i øyeblikket kan de ikke det.
 
Back
Top