![]() |
|
![]() |
#461 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
Men jeg mener den fælles ancienitetsliste og andre vilkår hos piloterne er medvirkende til at gøre produktionen langt dyrere for SAS end den burde være. Bl.a. er mange af de fyrede piloter netop blevet udchecket på CRJ og erstattet af andre som igen skulle skoles til CRJ. man burde fyre dem som var overtallige indenfor den type man skærer ned på, så man ikke bruger unødige resourcer på uddannelse. Det er unødig spild af mio. Desuden har man haft en masse folk "udlånt" til Cimber for at få erfaring på CRJ - dem har man ikke kørt ind hos SAS fordi det ikke var deres tur. Igen dumt at sige nej til at få erfaring ind - specielt ved indfase af en ny type og når man har betalt kassen for at de har fløjet hos Cimber netop for at få erfaring på CRJ. Det er dyrt og tåbeligt at bemande IC fra CPH med norsk og svensk crew. Man burde spare de ekstra hotelovernatning og diæter. Man burde straks degradere kaptajner når man har overtallighed af dem, så de kommer ned og får styrmandsløn/pension m.v. når det er disse stillinger man mangler. Alternativt skulle man afskedige de kaptajner der var i overskud og beholde de billigere styrmænd. Det er altså langt fra kun CAU der er meget dyr i drift for SAS, men hvad betyder det bare man kan fremstå hellig i medierne.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#462 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#463 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
http://sydsvenskan.se/sverige/articl...tamma-SAS.html Moral er godt - dobbeltmoral er dobbelt så godt...
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#464 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
FlyHi - du kjenner tydeligvis ikke til hva "de hellige" piloter holder på med, så for å klargjøre det er Pilotforbundet en liten forening som i helhet eller i hovedsak består av flygere fra gamle Linjeflyg som ikke har ville melde seg inn i det "normale" svenske flygerforbundet. Pilotene i SAS har hatt de største lønnskuttene av alle, var mer eller mindre alene om å ta store frivillige kutt i forrige runde, og er i likhet med kollegaene i norsk og svensk kabin (også den som organiserer tidligere Braathens-ansatte) i bresjen for å stille opp denne gangen. Hvilken diett Pilotforbundet eventuelt har inntatt i disse tider vet jeg ikke, men den er lite representativ for det du kaller "de hellige flygere", uvisst hvilket kompleks som får deg til til å velge en sarkastisk benevnelse. Har du noe spesielt imot flygere, eller håpet du bare å styrke dine argumenter for at CAU er de eneste som har "rett" og at alle de andre foreningene i samme kategori tar "feil"?
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#465 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
Jeg har intet imod piloter - tværtimod. En god del af min private omgangskreds er piloter (i flere forskellige større selskaber) så jeg hører meget omkring piloters forhold i min dagligdag og har stor forståelse for hvad de har bidraget med og de arbejdsforhold de har. Men netop i tilfældet med ex-Linieflyg piloterne så synes jeg de går over stregen. De har i forvejen ganske gode vilkår mht. jobsikkerhed (langt bedre end hvad er tilsvarende for deres kolleger som f.eks. kom fra SC - ex-BU er også langt bedre stillet). At man så truer med mia. krav i denne tid synes jeg er usympatisk - specielt når man samtidig går efter andre medarbejdergrupper, som faktisk er gået med til alle økonomiske besparelser. Jeg har så sent som i aften talt med nogle af deres "kolleger" i SAS som er dybt rystede over deres måde at optræde på. De samme folk er desuden også meget utilfredse med at DPF går offentligt ud og kritiserer CAU. Det er ihverfald ikke nogen generel holdning fra alle medlemmer i DPF at CAU gør noget galt. Men som i mange andre fagforbund (CAU inkl.) så er der jo ofte lang vej fra manden på gulvet til hvad foreningens ledelse gør. Flere er p.t. ved at samle en klage til DPF over deres optråden i denne sag. Da piloterne for år tilbage strejkede og kæmpede for at beholde den fælles anciennitetsliste, så kæmpede CAU ikke imod dem - selvom den fælles liste for kabinen blev sprængt. Netop at denne grund har piloter langt bedre jobsikkerhed idag end CAU's medlemmer. Derfor synes jeg det er forståeligt at de kæmper for netop det. Striden drejer sig jo netop ikke om økonomi. Og i praksis forlanger de jo blot at fordelingen fortsætter som idag. Altså ikke nogen forbedringer - udover en sikkerhed for at der ikke udflages. Når det så er sagt så synes jeg at det er meget dårligt stil at sætte gang i en massiv smædekampagne mod CAU offentligt og internt på et tidspunkt hvor der forhandles i forligsinstitutionen og hverken CAU eller SAS har mulighed for at udtale sig og give til genmæle (de er bundet af tavshedspligt omkring forhandlingerne). Det er fuldt lovlige forhandlinger der pågår i forligsinstitutionen og det bør/skal SAS og CAU finde ud af uden utidig indblanding fra andre fagforbund. Hvilken overenskomst CAU når frem til er irelevant for andre faggrupper - akkurat som CAU heller ikke skal blande sig i deres.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#466 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Da har du forklart hva du mente om piloter, og der er vi stort sett enige, med unntak av dine betraktninger rundt DPF-medlemmer og CAU. Der tror jeg ikke dine kontakter er representative for det danske pilotkorpset, ihvertfall hvis de er informerte om hva som skjer og ikke for "ked av det hele" til å engasjere seg i faktainnhenting.
Når det gjelder CAU har SAS sine eiere - som nå i praksis bestemmer seg for om de skal trekke ut stikkontakten eller om de skal hjelpe til nok en gang - satt klare krav til de flygende (i denne omgang, i andre omganger kan det være andre ansattegrupper). Alle - unntatt CAU - har blitt enige om å la andre krav og stridigheter ligge under denne krisen, gi det som trengs, og sikre sine arbeidsplasser mot fullstendig nedleggelse. Samtlige medlemmer jeg selv har snakket med (i flere foreninger) er helt klare på at CAU sin fremferd her er ukollegial og uakseptabel. Når andre gir, tar CAU. Dette er ikke tiden for "forligsinstitusjonen", uansett hvor rett CAU måtte mene å ha til det. Konsekvensen kan bli avvikling av SAS og 15 000 skandinaviske arbeidsplasser, og opprettelsen av et nytt flyselskap der danske kabinansatte ikke vil finne en naturlig plass - og spesielt ikke til dagens vilkår. Det vil være en trist karriereavslutning for mange dyktige og hyggelige danske kabinansatte, bare fordi de tilhørte en forening som ikke skjønte at det er en tid og en plass for det meste, og at det er liten lykke i å vinne slaget men å tape krigen.
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! Last edited by Jumper G5; 11-03-2010 at 22:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#467 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#468 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
Det er noe riv ruskende galt når et selskap som SAS ( som mange her inne hevder kan dette med å drive flyselskap ) ikke forteller foreningene hvem som bestemmer. Det at svenske og norske flygende skal flys passiv inn til CPH for deretter og fly interkontinentale ruter er rett og slett tullete. Enorme kostnader følger med dette. Hver base har sitt rutenett og da er det ikke naturlig at OSL basen skal fly interkontinentalt ettersom den basen ikke har noen slik produksjon.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#469 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]()
Har jeg misforstått noe, eller vil en utvidelse av kravene fra CAU til også å gjelde de andre landene at f.eks. CPH-OSL-CPH må opereres med dans crew CPH-OSL, som fly passivt tilbake OSL-CPH med norsk crew som betjening?
Når i morgen er forresten generalforsamlinga i SAS, eh, jeg mener CAU? |
![]() |
![]() |
![]() |
#470 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]()
Lidt fra Politiken:
Quote:
Lars |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#471 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]() Quote:
Å hevde at foreningene i SAS ikke vet hvem som bestemmer betyr at du ikke kjenner så mye til verken profesjonaliteten eller kaliberet til de fleste foreningsrepresentantene. Dessverre er det en forening som skiller seg ut akkurat nå, noe de jeg først beskrev har reagert på fordi de har den samme realitetsforestillingen som eiere, styret og ledelsen - i denne aktuelle situasjonen.
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#472 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
Ejerne har stillet krav om besparelser og dem har de fået og jeg tror simpelthen ikke på at de lader SAS lukke pga. en mindre teknikalitet som at ruter ud af DK skal flyves på danske overenskomster. Ejerne har sidste år skudt 5 mia kr. ind i selskabet og de penge plus deres oprindelige ejerandel vil være spildt ved en lukning. For slet ikke at tale om mange arbejdspladser i de 3 lande. Den pris er simpelthen for høj - også for ejerne. Mht. mine pilotvenner, så er de ikke alle direkte enige med CAU - men de er til gengæld alle enige om at DPF skal blande sig uden om - uanset om de har en holdning til CAU's forhandlinger. De opfatter det faktisk som ukollegialt at blande sig. Om de er repræsentative for DPF-medlemmer skal jeg ikke kunne sige, men ifm. mine oplysninger (har dog ikke set det selv) så er stemningen ikke specielt kritisk mod CAU på DPF's debat-hjemmeside. Meget er lige nu taktik fra alle partner (både fra SAS, CAU og de øvrige forbund) - og alt i alt så handler det om at alle plejer deres egne interesser - også dem som er blevet enige med SAS. De kan klart se en fordel i at hænge CAU ud også. At CAU skal kunne vælte SAS tror jeg simpelthen ikke på - hvis det er dråben så ville SAS vælte alligevel. De 200 mio. CAU skal bidrage med nu er peanuts i forhold det samlede tab SAS har og har haft.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#473 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2008
Location: Oslo
Posts: 647
|
![]() Quote:
I England er det en situasjon med en del fellesnevnere (noen av kabinpersonalet truer med streik), men der planlegges det å prøve å fortsette å fly mest mulig normalt vha av frivillige og tidligere ansatte. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#474 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]()
Forøvrigt kloge ord fra Nicholas Fisher:
Quote:
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#475 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#476 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Hva blir da konsekvensen hvis pilot- og kabinforeningene i de andre to landene også forlanger å gå tilbake til sine respektive forhandlingsbord? Hvor lenge vil tålmodigheten til eierne vare da? Det usolidariske er ikke at CAU påberoper seg en generell forhandlingsrett, det usolidariske er at det gjøres i en akutt krise, og på sine kollegers bekostning. Kabinansatte i de to land har i tidligere runder - også flere år tilbake - gitt så de har blødd, mens en forening har vært "steil" og fått fordeler de andre bare kunne drømme om. Den felles fronten mot CAU kan kanskje tolkes som et tegn på at man mener at grensen er nådd.
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#477 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2008
Location: Oslo
Posts: 647
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#478 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Med så mange nyoppsagte kabinansatte i Sverige og Norge kan det nok forventes at SAS sin punktighet ikke vil ta så veldig mange "hits" om dette høyst hypotetiske scenariet skulle slå til. Motsatsen til streik er forøvrig lockout, så enhver streik - tilsynelatende berettiget eller ikke - er alvorlig og innebærer et risikoelement, både for arbeidsgiver og de ansatte.
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#479 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#480 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
|
![]() Quote:
Norske og svenske cabin crew har gitt masse i tidligere forhandlinger der CAU ikke har gitt en tøddel!! Selv etter dette ligger CAU langt etter når det gjelder å være med å dra lasset! ![]() Politikens journalist gir jeg ikke mye for! Ej heller Deres feige redaktør for den saks skyld! But now that's a different story all together ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS' årsrapport 2011 | Fysikeren | Småprat | 3 | 15-03-2012 20:50 |
SAS gjeld fremover (splittet fra SAS selger 13 MD-80) | Spacetime | Flyforum | 3 | 22-11-2011 10:26 |
SAS årsrapport 1956 | Someone | Flyhistorisk forum | 13 | 01-04-2011 18:58 |
CPH årsregnskab og årsrapport 2009 | PP | Flyforum | 0 | 24-02-2010 19:21 |