Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 11-03-2010, 19:07   #1
krølle
ScanFlyer Crusty

Default Svenske Sas piloter truer med rettsak

Quote:
Piloter hotar miljardstämma SAS

http://sydsvenskan.se/sverige/articl...tamma-SAS.html

Når skal der bli arbeidsro i selskapet???
krølle is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2010, 19:13   #2
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Default Re: Svenske Sas piloter truer med rettsak

Usmageligt - når de samtidig går i medierne for at få andre faggrupper til at skrue ned for krav og vilkår omkring økonomi og ansættelse og bakke op om SAS kritiske økonomi.

Moral er godt - dobbeltmoral er dobbelt så godt.

Men godt det kom frem nu så det tydeligt kan ses, at de ikke er så hellige som de gerne selv vil fremstå...
Old 11-03-2010, 19:49   #3
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Usmageligt - når de samtidig går i medierne for at få andre faggrupper til at skrue ned for krav og vilkår omkring økonomi og ansættelse og bakke op om SAS kritiske økonomi.

Moral er godt - dobbeltmoral er dobbelt så godt.

Men godt det kom frem nu så det tydeligt kan ses, at de ikke er så hellige som de gerne selv vil fremstå...
Hvis CAU har stipender, må du søke FlyHi

Jeg respekterer alle meninger selv om jeg ikke er enig, men du skal jaggu ha for at du står ved det du tror på!
Old 11-03-2010, 21:06   #4
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Hvis CAU har stipender, må du søke FlyHi

Jeg respekterer alle meninger selv om jeg ikke er enig, men du skal jaggu ha for at du står ved det du tror på!
Tak - det er vigtigt både at respektere andres holdninger samt kæmpe for det man selv tror på Det kommer der oftest gode og interessante diskussioner ud af - og det er jo altid sundt at få prøvet sine meninger og holdninger af blandt folk der kan give lidt modstand

..og nej tak - jeg har ikke hverken lyst til eller brug for nogen tilknytning til CAU Faktisk er det ikke dem jeg sympatiserer med men i stedet de danske CC.

CAU har efter min mening langt fra gjort alting korrekt - hverken i denne eller tidligere sager, men det er jo en helt anden snak.

back to topic
Old 11-03-2010, 21:14   #5
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Tak - det er vigtigt både at respektere andres holdninger samt kæmpe for det man selv tror på Det kommer der oftest gode og interessante diskussioner ud af - og det er jo altid sundt at få prøvet sine meninger og holdninger af blandt folk der kan give lidt modstand

..og nej tak - jeg har ikke hverken lyst til eller brug for nogen tilknytning til CAU Faktisk er det ikke dem jeg sympatiserer med men i stedet de danske CC.

CAU har efter min mening langt fra gjort alting korrekt - hverken i denne eller tidligere sager, men det er jo en helt anden snak.

back to topic

Snart på tide kanskje at Danske CC's snart "sympatiserer" med resten av selskapet

Men det tar vel for lang tid, vi lever tross alt i 2010 og ikke i 1946 lengre
krølle is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2010, 21:16   #6
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Snart på tide kanskje at Danske CC's snart "sympatiserer" med resten av selskapet

Men det tar vel for lang tid, vi lever tross alt i 2010 og ikke i 1946 lengre
Tingene er ikke så sort/hvide som du vil gøre det til, men lad os tage den i en anden tråd og komme back to topic i denne....

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=59288&page=24
Old 11-03-2010, 21:29   #7
Jumper G5
ScanFlyer Gold

Pilotforbundet organiserer piloter som kom inn i SAS fra Linjeflyg for 17 år siden - ikke de som søkte SAS fordi de hadde lyst til å jobbe for SAS. Ingen av dem har tydeligvis hatt det så fælt at de heller har ville begynne i andre og bedre flyselskaper istedet.
Old 11-03-2010, 22:02   #8
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Pilotforbundet organiserer piloter som kom inn i SAS fra Linjeflyg for 17 år siden - ikke de som søkte SAS fordi de hadde lyst til å jobbe for SAS. Ingen av dem har tydeligvis hatt det så fælt at de heller har ville begynne i andre og bedre flyselskaper istedet.
Og i tillæg har de vel aftaler som i praksis betyder at de nærmest ikke kan opsiges...
Old 12-03-2010, 08:09   #9
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Thomas Cook Re: Svenske Sas piloter truer med rettsak

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
----
Denne konflikten er av gammelt merke, og jammen meg "ulmer det enda...
Jeg tror den stakk svært dypt.

Allerede da jeg jobbet i svensk innenrikstrafikk på tidlig 90-tall hørte jeg om denne konflikten, og jammen meg i dag, snart 20 år etterpå, kan man høre om den, bl.a. fra svenske piloter i mitt eget firma, med bakgrunn i Linjeflyg / SAS. (mange også med militær bakgrunn).
Disse aktuelle pilotene dro aldri tilbake til SAS, etter å ha vært utlånt til Premiair (ex Scanair) - nå Thomas Cook Scandinavia.

Jeg vet ikke hvorfor, men disse ex.Linjeflygpilotene har selv i dag ikke mye pent å si om SAS.
De hadde nok en særegen og sterk "korpsånd", og selv om de ble overtatt av SAS (og dermed kanskje reddet egne arbeidsplasser), har de aldri hatt noe pent å si om SAS.

Vet ikke om forholdet mellom SAS piloter og ex Braathens piloter noen gang kan ha vært så dårlig som dette i Sverige...

Er man utenfor - forstår man ikke dette (heller ikke jeg), men en forklaring finnes nok.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2010, 10:54   #10
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Vet ikke om forholdet mellom SAS piloter og ex Braathens piloter noen gang kan ha vært så dårlig som dette i Sverige...
Uten at jeg noensinne har fått det bekreftet så gikk det vel iallefall rykter om at ex-BU piloter og SK piloter ikke alltid gikk like godt sammen når de skulle fly sammen etter at BU ble kjøpt opp av SK. Det var noe med at SK førstestyrmenn nektet å fly med BU kapteiner som hadde mindre erfaring enn dem selv. Om dette stemmer vet jeg ikke, men det er nå det jeg hørte.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2010, 14:09   #11
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Uten at jeg noensinne har fått det bekreftet så gikk det vel iallefall rykter om at ex-BU piloter og SK piloter ikke alltid gikk like godt sammen når de skulle fly sammen etter at BU ble kjøpt opp av SK. Det var noe med at SK førstestyrmenn nektet å fly med BU kapteiner som hadde mindre erfaring enn dem selv. Om dette stemmer vet jeg ikke, men det er nå det jeg hørte.
Nå er det vel slik at rykter og informasjon servert via tredje og fjerde person ofte får problemet til å virke større enn det i virkeligheten var.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2010, 14:12   #12
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
Nå er det vel slik at rykter og informasjon servert via tredje og fjerde person ofte får problemet til å virke større enn det i virkeligheten var.
Helt klart, og det var derfor jeg tok forbehold to ganger.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2010, 15:12   #13
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Nå var jo dette SAS-piloter som kom fra Linjeflyg dette gjaldt, og det er ikke nødvendig å snakke om via tredje og fjerde ledd - det finnes jo medlemmer her og fra dem har flere av oss hørt i første ledd hva medførte.
Reply

Posting Rules