Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 11-03-2010, 09:08   #441
imm
ScanFlyer Crusty

Default Re: SAS årsrapport 2009 og veien fremover, inkl. SAS IC

Dette er vel et godt eksempel på å sage av greina man sitter på.

Ellers er det vel ikke akkurat heldig for SAS at så mye omtale om maktkamp, gnissninger mellom ledelse og ansatte, og mellom ansatte i forskjellige lang. Her er noen eksempler på artikler lagt ut på nettet i dag:

http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article1857316.ece
http://e24.no/boers-og-finans/article3559439.ece
Old 11-03-2010, 09:23   #442
raskefot
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by raskefot View Post
For eksempel lot SAS, med kabinforeningenes velsignelse, en gruppe svenske kabinansatte fly på OSL sommeren for et par år siden. SAS Norge satset tungt på Leisure mens SAS Sverige slet med en overtallighet. En vinn-vinnsituasjon for begge baser. Men tydeligvis ikke ifølge CAU?
Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Det er jo ikke det som er tale om. Hvor har du hørt CAU skulle have et problem med det?
Poenget mitt var at med kravet til CAU ville en slik fleksibel løsning blitt vanskelig.

Quote:
En konkret trussel kunne sagtens være at slinge flyene så det meste der går ud fra CPH er produceret fra SE fordi arbejdskraften er billigere der.

Og hvis det ikke er et sandsynligt scenarie, hvorfor er det så SAS har så store problemer med at sige ja til det? Så ville det jo ikke betyde noget... Mats J har direkte udtalt at det kunne være en mulighed at flytte produktionen ud af Danmark, så det er et ganske sandsynligt scenarie. Medmindre man skal konkludere at SAS-chefen er fuld af løgn..
Når det gjelder Mats J og hans utspill, så har vi jo sett at han er god på "talk the talk", men "walk the walk" derimot... se for deg hvilket rabalder (med påfølgende aksjoner/streiker osv) det ville blitt om en slik produksjonsomlegging hadde blitt gjennomført. Om ikke dette knekker SAS, så vil en massiv ruteomlegging gjøre det. Jeg tror med andre ord vi har med en tom trussel å gjøre, noe helt annet enn en løgn.
Dette tror jeg CAU er fullstendig klar over, men hva de så vil med sin maktkamp får tiden vise.
raskefot is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2010, 11:32   #443
Joker7913
ScanFlyer Blue

Hvor stor er CAU's organisationsprocent.
Med andre ord taler de virkelig på alle danske CC's vegne?
Old 11-03-2010, 11:34   #444
Joker7913
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by raskefot View Post
Poenget mitt var at med kravet til CAU ville en slik fleksibel løsning blitt vanskelig.

Når det gjelder Mats J og hans utspill, så har vi jo sett at han er god på "talk the talk", men "walk the walk" derimot... se for deg hvilket rabalder (med påfølgende aksjoner/streiker osv) det ville blitt om en slik produksjonsomlegging hadde blitt gjennomført. Om ikke dette knekker SAS, så vil en massiv ruteomlegging gjøre det. Jeg tror med andre ord vi har med en tom trussel å gjøre, noe helt annet enn en løgn.
Dette tror jeg CAU er fullstendig klar over, men hva de så vil med sin maktkamp får tiden vise.
Håber ikke du har ret.
Håber virkeligt at man har viljen til at "the final showdown" .
Ja det gir sikkert bøvl og ballade en dag eller to, men hvis det er det der skal til for at få fred på bagsmækken
Old 11-03-2010, 12:12   #445
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Hentet fra en dansk nettiside om luftfart!

Quote:
Verner, du er en skændsel for SAS... Hvis jeg mister mit job, holder jeg dig og CAU ansvarlig..
Det later med andre ord til at det ikke nødvendig vis hersker ro innad i medlemsmassen til CAU heller....
Old 11-03-2010, 12:24   #446
PeopleExpress
ScanFlyer Blue

PeopleExpress's Avatar

Dette svært viktig sak for SAS. CAU må ikke vinne en tomme ovenfor de andre organisasjonene på å være vrang.

Jeg foreslår at SAS går til kollektiv plassoppsigelse av samtlige danske kabinansatte, for å vise dette er en sak de tar svært seriøs.

La svenske og norske kabinansatte fylle tomrommet i en overgangsfase, og la de danske kabinansatte søke på jobbene sine på nytt.
PeopleExpress is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2010, 12:41   #447
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Quote:
Originally Posted by PeopleExpress View Post
Dette svært viktig sak for SAS. CAU må ikke vinne en tomme ovenfor de andre organisasjonene på å være vrang.

Jeg foreslår at SAS går til kollektiv plassoppsigelse av samtlige danske kabinansatte, for å vise dette er en sak de tar svært seriøs.

La svenske og norske kabinansatte fylle tomrommet i en overgangsfase, og la de danske kabinansatte søke på jobbene sine på nytt.
Nå er det jo ikke slik at ALLE danske SAS ansatte deler CAU sitt spill og ikke alle er medlemmer av CAU. Å si opp alle danske kabin ansatte blir helt feil!

Derimot kan jo SAS la være å inngå en ny avtale med CAU. Nåværende avtale har jo gått ut, eller?
Old 11-03-2010, 12:51   #448
PeopleExpress
ScanFlyer Blue

PeopleExpress's Avatar

Det er et dramatisk virkemiddel, men det står om selskapets fremtid her, så saken er dramatisk nok.

Selv om de sier opp samtlige, vil jeg tro at nærmere 95 prosent, vil bli re-ansatt. Jeg vil tro selskapet har en god oversikt over hvilke medarbeidere de ønsker med seg videre.

Med 3 mnd. oppsigelses tid, vil både ansatt og selskap ha god tid til å områ seg.
PeopleExpress is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2010, 12:52   #449
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post

Derimot kan jo SAS la være å inngå en ny avtale med CAU. Nåværende avtale har jo gått ut, eller?
Nuværende aftale er udløbet, men reglerne er at den fortsætter uændret indtil man kommer frem til en nye aftale (som så skal virke med tilbagevirkende kraft). Den nuværende aftale er langt dyrere for SAS og derfor er det ikke nogen option, hvis man skal nå sparekravene.

Men lad os nu se på den ekstraordinære generalforsamling i CAU i morgen. Jeg er 100% sikker på at også dansk CC er interesseret i at beholde deres arbejdsplads. Men det er klart at hvis en ny aftale indebærer at man mister jobbene i CPH, så er der jo ikke meget incitament for CAU's medlemmer til at gå med til en aftale.

Jeg er overbevist om at den forhandling der foregår lige nu (både i og udenfor medierne) mest af alt er et udholdenhedsløb, hvor begge parter spiller hard-ball. Mon ikke de når frem til en løsning til sidst.
Old 11-03-2010, 12:54   #450
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by PeopleExpress View Post
Det er et dramatisk virkemiddel, men det står om selskapets fremtid her, så saken er dramatisk nok.

Selv om de sier opp samtlige, vil jeg tro at nærmere 95 prosent, vil bli re-ansatt. Jeg vil tro selskapet har en god oversikt over hvilke medarbeidere de ønsker med seg videre.

Med 3 mnd. oppsigelses tid, vil både ansatt og selskap ha god tid til å områ seg.
Nu kender jeg ikke de arbejdsretlige regler på området, men jeg kunne forestille mig at det ikke er lovligt at opsige alle kollektivt for at genansætte bagefter til lavere løn og dårligere vilkår. Det vil være en bombe under hele arbejdsmarkedets overenskomstforhandlinger. Kommer det til en faglig konflikt kan man naturligvis tage midler som strejke og lock-out i brug, men det er jo ikke at sidestille med fyringer.
Old 11-03-2010, 13:05   #451
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Ellers er det vel ikke akkurat heldig for SAS at så mye omtale om maktkamp, gnissninger mellom ledelse og ansatte, og mellom ansatte i forskjellige lang. Her er noen eksempler på artikler lagt ut på nettet i dag:

http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article1857316.ece
http://e24.no/boers-og-finans/article3559439.ece
Akkurat nå er det viktig at den interne konflikten med CAU kommer ut i media, for å sette ytterligere press på CAU og deres medlemmer. Så får man heller tåle den kortvarige negative effekten....folk er jo så vant til å lese negative nyheter om SAS at de ikke legger merke til det likevel. Uansett, det mobiliseres sterkt på alle fronter fra de andre foreningene for å få CAU sine medlemmer til å gjøre opprør mot egen foreningsledelse. Jeg kan ikke forstå at det er flertall blant foreningens medlemmer for det løpet som CAU nå kjører, og som kan koste tusenvis av kollegaer jobben.

Egen gruppe på Facebook nå hvor man ber CAU ta til fornuft: http://www.facebook.com/#!/group.php?gid=353922209734
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2010, 13:13   #452
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Akkurat nå er det viktig at den interne konflikten med CAU kommer ut i media, for å sette ytterligere press på CAU og deres medlemmer. Så får man heller tåle den kortvarige negative effekten....folk er jo så vant til å lese negative nyheter om SAS at de ikke legger merke til det likevel. Uansett, det mobiliseres sterkt på alle fronter fra de andre foreningene for å få CAU sine medlemmer til å gjøre opprør mot egen foreningsledelse. Jeg kan ikke forstå at det er flertall blant foreningens medlemmer for det løpet som CAU nå kjører, og som kan koste tusenvis av kollegaer jobben.

Egen gruppe på Facebook nå hvor man ber CAU ta til fornuft: http://www.facebook.com/#!/group.php?gid=353922209734
Utolig viktige poeng TCAS. Det blir helt feil å dømme hele SAS Danmark for det CAU lager rabalder av! Da er det også kanskje mer viktig å gi oppmerksomhet og respekt til de i Danmark som faktisk våger å utfordre CAU!
Old 11-03-2010, 13:17   #453
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Det skulle vara verkligt intressant att se hur stor förankring CAUs förhandlingstaktik eller vad det nu är har hos medlemmarna.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2010, 13:25   #454
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver

Jarlabanke Vking's Avatar

jeg har egentlig bestemt meg for aldri mer å poste noe på dette forumet, men la gå.

La meg minne dere på hvem som reddet hele IC produksjonen under siste CAU-streik. Det var norske og svenske CC.

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2010, 13:32   #455
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by Jarlabanke Vking View Post
jeg har egentlig bestemt meg for aldri mer å poste noe på dette forumet, men la gå.

La meg minne dere på hvem som reddet hele IC produksjonen under siste CAU-streik. Det var norske og svenske CC.
Der ser du, de tar danske arbeidsplasser.

Velkommen tilbake

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2010, 13:34   #456
Joker7913
ScanFlyer Blue

Quote:
Nuværende aftale er udløbet, men reglerne er at den fortsætter uændret indtil man kommer frem til en nye aftale (som så skal virke med tilbagevirkende kraft). Den nuværende aftale er langt dyrere for SAS og derfor er det ikke nogen option, hvis man skal nå sparekravene.

Men lad os nu se på den ekstraordinære generalforsamling i CAU i morgen. Jeg er 100% sikker på at også dansk CC er interesseret i at beholde deres arbejdsplads. Men det er klart at hvis en ny aftale indebærer at man mister jobbene i CPH, så er der jo ikke meget incitament for CAU's medlemmer til at gå med til en aftale.

Jeg er overbevist om at den forhandling der foregår lige nu (både i og udenfor medierne) mest af alt er et udholdenhedsløb, hvor begge parter spiller hard-ball. Mon ikke de når frem til en løsning til sidst.
Der er vel ikke noget til hindre for at lukke SAS DK CPH basen, og istdet lave en SAS SE eller SAS NO base i CPH.
Old 11-03-2010, 15:39   #457
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Lyng i norsk kabin forening sier at CAU ønsker å gjøre den Danske SAS delen som til en autonom republikk i SAS.

Hør HER & NÅ på NRK nettradio. Link ligger ute på nrk.no etter kl 16 i dag.
Old 11-03-2010, 18:08   #458
wilhelm
ScanFlyer Blue

Jeg skjønner godt at CAU kjemper for sine arbeidsplasser, men det de gjør nå er å undergrave selskapet og dermed sine arbeidsplasser. De CAU har tydeligvis ikke skjønt at SAS er på konkursens rand og trenger ny kapital. Hvem ønsker å investere i et selskap som har slike organisasjoner som kan stoppe store deler av trafikken på egen hånd?

CAU kjører et tøft løp og det blir spennende å se på om ledelsen i SAS tør å sette hardt mot hardt her. Går SAS med på (de urimelige) kravene fra CAU blir det nok opprør i alle de andre fagorganisasjonene.

W
wilhelm is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2010, 18:35   #459
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jarlabanke Vking View Post

Til gengæld har de i mange år været medvirkende til at IC-produktionen er dyr og urentabel. Bl.a. ved 3-2-2 aftaler og stadig ved at norske CC skal flyves til CPH for at producere IC. For slet ikke at tale om piloternes meget dyre fælles anciennitetslister, der gør at en stor del af flightdeck bemandes med norsk og svensk personale. Sidstnævnte aftale resulterer også idag i at mange flyvninger bemandes med to kaptajner, da de unge styrmænd er fyret og der dermed er overtallighed af kaptajner, som ikke degraderes. Dette er stærkt medvirkende til at produktionen er langt dyrere end rimeligt er. Men det er vel også CAU's skyld?

De øvrige faggrupper og fagforeninger er absolut ikke så fromme som de (og andre her) gerne vil fremstille dem. Så puds lige glorien...
Old 11-03-2010, 18:47   #460
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Til gengæld har de i mange år været medvirkende til at IC-produktionen er dyr og urentabel. Bl.a. ved 3-2-2 aftaler og stadig ved at norske CC skal flyves til CPH for at producere IC. For slet ikke at tale om piloternes meget dyre fælles anciennitetslister, der gør at en stor del af flightdeck bemandes med norsk og svensk personale. Sidstnævnte aftale resulterer også idag i at mange flyvninger bemandes med to kaptajner, da de unge styrmænd er fyret og der dermed er overtallighed af kaptajner, som ikke degraderes. Dette er stærkt medvirkende til at produktionen er langt dyrere end rimeligt er. Men det er vel også CAU's skyld?

De øvrige faggrupper og fagforeninger er absolut ikke så fromme som de (og andre her) gerne vil fremstille dem. Så puds lige glorien...
Jeg regner med at du ikke mener med dette at det er svenske og norske flygeres skyld at det er overtall av kapteiner i SAS og at dermed den yngre garde har måttet finne seg andre jaktmarker?
Hickok is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules