Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-03-2010, 22:44   #61
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Widerøe tar over Vestlink-produksjonen fra SAS

Hvordan blir det med basetildeling for SAS pilotene? Får de velge selv eller må de stille seg i ansiennitetskø for ønsket base. Jeg vil tro de aller fleste ønsker seg OSL da SAS stasjonerte alle sine F50 crew der.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2010, 05:07   #62
Vref
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 182
Default Re: Widerøe tar over Vestlink-produksjonen fra SAS

De havner nederst på listen; dvs. de havner i Tromsø eller Bodø alle som en.
Vref is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2010, 11:22   #63
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
Default Re: Widerøe tar over Vestlink-produksjonen fra SAS

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Jeg vil tro de aller fleste ønsker seg OSL da SAS stasjonerte alle sine F50 crew der.
Seriøst? De hadde jo ingen F50-operasjoner til Oslo.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2010, 12:24   #64
ren flaks
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: FL380
Posts: 160
Ryanair Re: Widerøe tar over Vestlink-produksjonen fra SAS

Veldig seriøst, du må ikke glemme at det er SAS vi snakker om her. Mye mer økonomisk å ferge besetning rundt omkring må du skjønne! Her er en av grunnene til at det går som det går med SAS.
ren flaks is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2010, 12:25   #65
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Widerøe tar over Vestlink-produksjonen fra SAS

Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post
Seriøst? De hadde jo ingen F50-operasjoner til Oslo.
OSL-KSU gikk/går vel med F50?
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2010, 12:28   #66
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Widerøe tar over Vestlink-produksjonen fra SAS

Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post
Seriøst? De hadde jo ingen F50-operasjoner til Oslo.
Ja, F50 crew har base OSL. Ren flaks har et meget godt poeng i sitt innlegg.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2010, 12:33   #67
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,492
Default Re: Widerøe tar over Vestlink-produksjonen fra SAS

Quote:
Originally Posted by Vref View Post
De havner nederst på listen; dvs. de havner i Tromsø eller Bodø alle som en.
Quote:
Originally Posted by ren flaks View Post
Veldig seriøst, du må ikke glemme at det er SAS vi snakker om her. Mye mer økonomisk å ferge besetning rundt omkring må du skjønne! Her er en av grunnene til at det går som det går med SAS.
Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Ja, F50 crew har base OSL. Ren flaks har et meget godt poeng i sitt innlegg.
Da virker jo overførselen av ruter og mannskap til WF det enda mer fornuftig, så lenge x-F50 mannskapet da stasjoneres der de flyr fra og ikke OSL. Og vips så sparer man enda noen kroner
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2010, 12:49   #68
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
Default Re: Widerøe tar over Vestlink-produksjonen fra SAS

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
OSL-KSU gikk/går vel med F50?
Gikk delvis, med det resultat at i høyden ett av seks F50 i trafikk var i Oslo på samme tid. Og i høyden tre av dem var innom Oslo i løpet av en dag.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2010, 12:59   #69
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Widerøe tar over Vestlink-produksjonen fra SAS

Fokker 50 har vært stasjonert i Oslo (Fornebu), i Tromsø (Norlink), i København m.m., og det har vært baser alle de stedene. Basene har blitt opprettet og nedlagt etter behov. Det har selvfølgelig ikke vært noe i veien for at flygende har bodd i Bergen, og gått på der, uten å pendle til Oslo og fly passiv tilbake til Bergen, i tilfelle noen skulle tro at det var slik det fungerte. Jeg håper ikke jeg fornærmer herværende eksperter ved å minne ydmykt om at SAS i likhet med Widerøe har en viss erfaring i å drive flyselskap, også med "propellfly", og også i denne saken må man regne med at selskapet har en viss peiling på hva det holder på med.
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2010, 13:02   #70
ren flaks
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: FL380
Posts: 160
Default Re: Widerøe tar over Vestlink-produksjonen fra SAS

Hele besetningspolitikken til SAS uansett flåte er vel ett pengesluk, det er vel normalt å ha base der hvor flyenes base er? Har hørt at det var mange som søkte seg til F50 ved forrige omstrukturering da det gikk mot ut og hjem på samme dag i "mainline". Det var bedre for da kjørte de kun på jobb en dag-jobbet fem, med hoteller og dietter-før det var hjem for fridager. På den måten kunne de fremdeles bo langt fra G-moen og samtidig unngå kjøring frem og tilbake hver dag. Det blir jo ett problem om du bor langt borte. Ikke mange selskaper som tilbyr sånt.
ren flaks is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2010, 13:39   #71
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Widerøe tar over Vestlink-produksjonen fra SAS

Der tar du nok helt feil, "ren flaks". SAS har crewbaser i Stockholm, København og i Oslo. Det er i hovedsak der flyene "har base". I tillegg er det mindre crewbaser i Stavanger og Trondheim, også fordi det er der mange av flyene er. Flyene bryr seg ikke om hvor de tilbringer natten, bare de får det stellet de trenger og de gjestene de bør ha til første flyvning. Noen tilbringer nattetimer i luften, mens de fleste er på de flyplassene der de hører hjemme. For å fly gjester inn til en hub (f eks fra Alta til Oslo, så de rekker fly videre rundt i landet eller ut i verden), må en nødvendigvis overnatte der. Å opprette en crewbase i Alta bare for morgenflyets del er litt vel dyrt.

Nå er det slik også slik at et flyselskap tross alt har noe mange andre selskap ikke har; de har ... fly! Så hvis en person eller et crewmedlem må til en annen by fordi et fly skal flys ut derfra, så koster det ikke tonnevis av cash å sende vedkommede dit. Det er faktisk en helt normal praksis, som har vært brukt siden tidenes morgen, og som tilogmed brukes av de store forretningsflyselskapene. Det er mye billigere å kjøpe en billett for å sende piloten til hjemmebasen, enn å skulle sende hele flyet dit, når det tjener mer andre steder.

Jeg er usikker på hvor sikker din kilde (jeg antar at du har en) er på at mange søkte seg til Fokker 50, "da det gikk mot ut og hjem på samme dag". Flyselskaper er i en konstant omstrukturering, og ettersom (i dette tilfellet) SAS hadde både lange og korte slinger, samt dagsturer, har man mulighet til å bidde hva man foretrekker. Prioriteringen i systemet er slik at selskapets behov selvfølgelig kommer først, men om Per ønsker å fly korte slinger fordi hans kone er syk og Pål kanskje er single og har lyst til å se seg mer omkring, er det ikke noe katastofalt uøkonomisk at systemet automatisk prøver å oppfylle Per og Påls forskjellige ønsker. Det har med livskvalitet å gjøre, og er en positiv opplevelse for begge, til overmål kostnadsfritt for arbeidsgiver. Slike ordninger finner du nok hos de fleste.

At mange har søkt seg til F50 er interessant. Hvordan vet du det? Kjenner du mange, eller har du tilgang til biddingsystemet i SAS? Jeg bare lurer, siden Fokker 50-ratingen både da og nå er relativt "ukurant" på arbeidsmarkedet, og selv om de som er der stortrives, er det lettere å få jobb andre steder med en 737-rating, om man skulle ha det.

Du påstår til slutt at det ikke er mange selskaper "som tilbyr sånt". Kan du fortelle hvordan du vet det, eller hvor du har funnet en slik oversikt?
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2010, 14:14   #72
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,615
Default Re: Widerøe tar over Vestlink-produksjonen fra SAS

Bra Jumper at du bidrar til oppklaring og slår tilbake mot en del av synsingen i en del av trådene her på forumet.
Det krever jo både tid og engasjement for å respondere med seriøse innspill.
Thanks!
OJB is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2010, 14:24   #73
ren flaks
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: FL380
Posts: 160
Default Re: Widerøe tar over Vestlink-produksjonen fra SAS

Åhhh, Jumper G5 ikke bli hårsår da.
Kilden min er en kompis som forlot "mainline", tror det var i 2000-02 eller deromkring. Hans overflytting dit var ikke frivillig. Hvor mange det er snakk om vet jeg ikke, men han har fortalt at flere har kommet etter han frivillig pga disse tingene, til og med folk med lenger senioritet enn min venn.
SAS commuter hadde base i Tromsø vet jeg, men alle var vel også ansatt i commuter og ikke i SAS. De som ble utlånt fra SAS på begynnelsen av '90 tallet fikk vel også base i Tromsø. Om det er sånn at i høyden Fokkeren er innom maks tre ganger om dagen så kan du vel ikke forsvare å ha 50 mann basert der, det er jo ren skjær dårlig økonomi i det.
Å holde av ett sete eller tre for crewtransport, er ett sete eller tre som ikke kan selges!
Såvidt jeg har forstått det riktig så er vel alle slingen på F50 lange da?
Kjenner ikke til biddingsystemet i SK nei, annet enn via kjente. En fortalte meg at han alltid biddet sent ut fra base i CPH, ofte resulterte det i posisjonering til OSL eller ARN, så hotell og tidlig flyvning på neste dag som da var dag to ut av fem. Høres fint ut å ikke produsere annet enn kostnader for arbeidsgiveren sin på dag en, vi ser nå resultatet av disse fine ordningene.

Det er vel ikke riktig at arbeidsgiveren skal betal for Pål for at han er singel og vil se seg rundt? Da har selskapet feilprioritert! Ingen driver flyselskap eller annen virksomhet for å være snill, butikk drives kun med den hensikt å tjene penger. Hva du beskriver som normal praksis som har vært brukt siden tidenes morgen fungerer ikke i dagens luftfartsindustri, om praksis og tankegang ikke endres går det gærnt.


Jeg vil trekke min påstand om at det ikke er mange selskaper som tilbyr sånt, i stedet vil jeg påstå at det ikke er mange moderne flyselskaper med en oppegående ledelse eller med statstøtte som ikke tilbyr sånt.

Last edited by ren flaks; 08-03-2010 at 14:26.
ren flaks is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2010, 14:32   #74
scandi
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 85
Default Re: Widerøe tar over Vestlink-produksjonen fra SAS

Som info kan en tillegge:

WF betaler fast plass for sine ansatte fra bosted til base en har.
Denne ordningern gjelder for ansatte bosatt i Norge og i nordiske land.

Reisen skjer på fritid, men med fast plass er det ikke noe problem i hverdagen da WF har faste grupper og alt kan planlegges i god tid.

SAS har mange i variabel gruppe, som følgelig ikke kan planlegge så godt, og som heller ikke får dekket fast plass billett.

Og med fare for å slenge en brannfakkel, det har også skjedd at flyene til SAS har vært fulle og EBP/EBG/fullpris venteliste har stått igjen.. mens det har vært WF ansatte som opptar en salgbar plass. WF betaler ID fast plass priser, langt under markedspris. En regning altså SAS "tar".


Ønsker ikke en debatt rundt hvem som betaler mest og tjener mest på en slik ordning. Her er det så mange meninger og måter å regne på, avhengig av ståsted.

Postet dette slik at en ser at alt ikke er så sort/hvitt som enkelte skal ha det til.
scandi is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2010, 15:05   #75
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: Widerøe tar over Vestlink-produksjonen fra SAS

Quote:
Originally Posted by ren flaks View Post
Åhhh, Jumper G5 ikke bli hårsår da. [blablabla, blabla, blablabla, bla, blablabla] Kjenner ikke til biddingsystemet i SK nei, annet enn via kjente. [blablabla, blabla, blablabla, bla, blablabla] Høres fint ut å ikke produsere annet enn kostnader for arbeidsgiveren sin på dag en, [blablabla, blabla, blablabla, bla, blablabla] Det er vel ikke riktig at arbeidsgiveren skal betal for Pål for at han er singel og vil se seg rundt? Da har selskapet feilprioritert! Ingen driver flyselskap eller annen virksomhet for å være snill, butikk drives kun med den hensikt å tjene penger. [blablabla, blablabla, blabla, blablabla, bla]
Når du har så liten peiling på hva du snakker om, foreslår jeg at du rett og slett lar være å ha så sterke meninger om temaet.
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2010, 15:16   #76
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Widerøe tar over Vestlink-produksjonen fra SAS

Sitat:
Quote:
Originally Posted by ren flaks View Post
Åhhh, Jumper G5 ikke bli hårsår da.
Kilden min er en kompis som forlot "mainline", tror det var i 2000-02 eller deromkring. Hans overflytting dit var ikke frivillig. Hvor mange det er snakk om vet jeg ikke, men han har fortalt at flere har kommet etter han frivillig pga disse tingene, til og med folk med lenger senioritet enn min venn.
SAS commuter hadde base i Tromsø vet jeg, men alle var vel også ansatt i commuter og ikke i SAS. De som ble utlånt fra SAS på begynnelsen av '90 tallet fikk vel også base i Tromsø. Om det er sånn at i høyden Fokkeren er innom maks tre ganger om dagen så kan du vel ikke forsvare å ha 50 mann basert der, det er jo ren skjær dårlig økonomi i det.
Å holde av ett sete eller tre for crewtransport, er ett sete eller tre som ikke kan selges!
----
Forlot han i 2000-2002, ble han oppsagt i SAS og fikk tilbud om Commuter. Senere har han kommet tilbake i SAS.

Siste avsnitt trenger man ikke være rakettforsker for å forstå, men så er da gjennomsnittlig belegg mindre enn 100%, og dette er de facto ikke et nevneverdig problem - i "verste fall" kan man også benytte klappseter. Men dersom en Fokker overnatter i Bergen, en overnatter på OSL, en i Kristiansand og en i Molde (eksempelvis) går det ikke an å opprette en crewbase på hvert av disse stedene. Da er det mest økonomisk å ha den basen der det allerede betales for arealer og basebemanning, uansett hvor beskjeden den er.
----

"Såvidt jeg har forstått det riktig så er vel alle slingen på F50 lange da?
Kjenner ikke til biddingsystemet i SK nei, annet enn via kjente. En fortalte meg at han alltid biddet sent ut fra base i CPH, ofte resulterte det i posisjonering til OSL eller ARN, så hotell og tidlig flyvning på neste dag som da var dag to ut av fem. Høres fint ut å ikke produsere annet enn kostnader for arbeidsgiveren sin på dag en, vi ser nå resultatet av disse fine ordningene. "

----
Det er i såfall et resultat av at slingene er bygget opp slik. Selskaper lager slinger på en ressursmessig mest mulig hensiktsmessig måte ut fra kommersielle behov og myndighetenes krav, og en "rar" første dag kan være begrunnet i oppbyggingen de neste dager.
----

"Det er vel ikke riktig at arbeidsgiveren skal betal for Pål for at han er singel og vil se seg rundt? Da har selskapet feilprioritert! Ingen driver flyselskap eller annen virksomhet for å være snill, butikk drives kun med den hensikt å tjene penger. Hva du beskriver som normal praksis som har vært brukt siden tidenes morgen fungerer ikke i dagens luftfartsindustri, om praksis og tankegang ikke endres går det gærnt."

---
Les kommentaren min en gang til. Er det fremdeles uforståelig, er det ikke så farlig. Både Per, Pål og flyselskapet forstår hvorfor man kan bidde, og hvis det er en slik slinge ledig og andre helst vil ha noe annet, så er problemet løst, og alle tre er happy. Jeg forstår det også, og vet at det ikke er kostnadsdrivende. Case closed, for min del.
---
"Jeg vil trekke min påstand om at det ikke er mange selskaper som tilbyr sånt, i stedet vil jeg påstå at det ikke er mange moderne flyselskaper med en oppegående ledelse eller med statstøtte som ikke tilbyr sånt."
---
Same s**t, different words
Har ikke med å være hårsår å gjøre, det er fritt for alle å slenge ut påstander, men det er også fritt å bruke tid på å svare på dem - eller å la være.
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2010, 15:18   #77
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Widerøe tar over Vestlink-produksjonen fra SAS

Beklager rar formatering i forrige innlegg - har ikke tid til å finne ut av det. Quotes i "sitatet" er i hermetegn.
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2010, 21:12   #78
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
Default Re: Widerøe tar over Vestlink-produksjonen fra SAS

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Der tar du nok helt feil, "ren flaks". SAS har crewbaser i Stockholm, København og i Oslo. Det er i hovedsak der flyene "har base". I tillegg er det mindre crewbaser i Stavanger og Trondheim, også fordi det er der mange av flyene er. Flyene bryr seg ikke om hvor de tilbringer natten, bare de får det stellet de trenger og de gjestene de bør ha til første flyvning.
Nå er dette forsåvidt snart irrelevant, men det naturlige stedet for F50-crew å ha base, ville ha vært Bergen. Og jeg skal like å se det regnestykket som viser at Oslo - uten en eneste F50-flygning (eller tidligere med tre) - kan være billigere.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2010, 21:28   #79
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Widerøe tar over Vestlink-produksjonen fra SAS

Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post
Nå er dette forsåvidt snart irrelevant, men det naturlige stedet for F50-crew å ha base, ville ha vært Bergen. Og jeg skal like å se det regnestykket som viser at Oslo - uten en eneste F50-flygning (eller tidligere med tre) - kan være billigere.
Helt enig, BGO er den naturlige basen for denne produksjonen. Det vet nok også Jumper men han er formet av SAS..... WF får jo mange nye slinger på basen i BGO når de får denne produksjonen.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2010, 16:34   #80
flyKSU
ScanFlyer Molded
 
flyKSU's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
Default Re: Widerøe tar over Vestlink-produksjonen fra SAS

Noe nytt?
*skriveskriveskrive*
flyKSU is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
TV-produksjonen fra flystevne Sanremo Småprat 10 08-06-2012 15:59
WF Q400 classic, NG, problemer m.m. (splitt fra WF overtar Vestlink) FLIGHT666 Flyforum 38 21-06-2010 22:50
SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda MartinL Flyforum 119 29-07-2009 18:37
Bilder fra 787 produksjonen dc-8-63 Flyforum 1 20-05-2008 18:46
Widerøe tar regningen for onanist-offer sirpjalle Flyforum 0 06-12-2007 08:27


All times are GMT +2. The time now is 06:34.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.