![]() |
|
![]() |
#61 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Hvordan blir det med basetildeling for SAS pilotene? Får de velge selv eller må de stille seg i ansiennitetskø for ønsket base. Jeg vil tro de aller fleste ønsker seg OSL da SAS stasjonerte alle sine F50 crew der.
![]() |
#62 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
De havner nederst på listen; dvs. de havner i Tromsø eller Bodø alle som en.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Veldig seriøst, du må ikke glemme at det er SAS vi snakker om her. Mye mer økonomisk å ferge besetning rundt omkring må du skjønne! Her er en av grunnene til at det går som det går med SAS.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
OSL-KSU gikk/går vel med F50?
![]() |
#66 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Ja, F50 crew har base OSL. Ren flaks har et meget godt poeng i sitt innlegg.
![]() |
#67 | |||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Fokker 50 har vært stasjonert i Oslo (Fornebu), i Tromsø (Norlink), i København m.m., og det har vært baser alle de stedene. Basene har blitt opprettet og nedlagt etter behov. Det har selvfølgelig ikke vært noe i veien for at flygende har bodd i Bergen, og gått på der, uten å pendle til Oslo og fly passiv tilbake til Bergen, i tilfelle noen skulle tro at det var slik det fungerte. Jeg håper ikke jeg fornærmer herværende eksperter ved å minne ydmykt om at SAS i likhet med Widerøe har en viss erfaring i å drive flyselskap, også med "propellfly", og også i denne saken må man regne med at selskapet har en viss peiling på hva det holder på med.
![]() |
#70 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hele besetningspolitikken til SAS uansett flåte er vel ett pengesluk, det er vel normalt å ha base der hvor flyenes base er? Har hørt at det var mange som søkte seg til F50 ved forrige omstrukturering da det gikk mot ut og hjem på samme dag i "mainline". Det var bedre for da kjørte de kun på jobb en dag-jobbet fem, med hoteller og dietter-før det var hjem for fridager. På den måten kunne de fremdeles bo langt fra G-moen og samtidig unngå kjøring frem og tilbake hver dag. Det blir jo ett problem om du bor langt borte. Ikke mange selskaper som tilbyr sånt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Der tar du nok helt feil, "ren flaks". SAS har crewbaser i Stockholm, København og i Oslo. Det er i hovedsak der flyene "har base". I tillegg er det mindre crewbaser i Stavanger og Trondheim, også fordi det er der mange av flyene er. Flyene bryr seg ikke om hvor de tilbringer natten, bare de får det stellet de trenger og de gjestene de bør ha til første flyvning. Noen tilbringer nattetimer i luften, mens de fleste er på de flyplassene der de hører hjemme. For å fly gjester inn til en hub (f eks fra Alta til Oslo, så de rekker fly videre rundt i landet eller ut i verden), må en nødvendigvis overnatte der. Å opprette en crewbase i Alta bare for morgenflyets del er litt vel dyrt.
Nå er det slik også slik at et flyselskap tross alt har noe mange andre selskap ikke har; de har ... fly! Så hvis en person eller et crewmedlem må til en annen by fordi et fly skal flys ut derfra, så koster det ikke tonnevis av cash å sende vedkommede dit. Det er faktisk en helt normal praksis, som har vært brukt siden tidenes morgen, og som tilogmed brukes av de store forretningsflyselskapene. Det er mye billigere å kjøpe en billett for å sende piloten til hjemmebasen, enn å skulle sende hele flyet dit, når det tjener mer andre steder. Jeg er usikker på hvor sikker din kilde (jeg antar at du har en) er på at mange søkte seg til Fokker 50, "da det gikk mot ut og hjem på samme dag". Flyselskaper er i en konstant omstrukturering, og ettersom (i dette tilfellet) SAS hadde både lange og korte slinger, samt dagsturer, har man mulighet til å bidde hva man foretrekker. Prioriteringen i systemet er slik at selskapets behov selvfølgelig kommer først, men om Per ønsker å fly korte slinger fordi hans kone er syk og Pål kanskje er single og har lyst til å se seg mer omkring, er det ikke noe katastofalt uøkonomisk at systemet automatisk prøver å oppfylle Per og Påls forskjellige ønsker. Det har med livskvalitet å gjøre, og er en positiv opplevelse for begge, til overmål kostnadsfritt for arbeidsgiver. Slike ordninger finner du nok hos de fleste. At mange har søkt seg til F50 er interessant. Hvordan vet du det? Kjenner du mange, eller har du tilgang til biddingsystemet i SAS? Jeg bare lurer, siden Fokker 50-ratingen både da og nå er relativt "ukurant" på arbeidsmarkedet, og selv om de som er der stortrives, er det lettere å få jobb andre steder med en 737-rating, om man skulle ha det. Du påstår til slutt at det ikke er mange selskaper "som tilbyr sånt". Kan du fortelle hvordan du vet det, eller hvor du har funnet en slik oversikt?
![]() |
#72 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]()
Bra Jumper at du bidrar til oppklaring og slår tilbake mot en del av synsingen i en del av trådene her på forumet.
Det krever jo både tid og engasjement for å respondere med seriøse innspill. Thanks! |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Åhhh, Jumper G5 ikke bli hårsår da.
Kilden min er en kompis som forlot "mainline", tror det var i 2000-02 eller deromkring. Hans overflytting dit var ikke frivillig. Hvor mange det er snakk om vet jeg ikke, men han har fortalt at flere har kommet etter han frivillig pga disse tingene, til og med folk med lenger senioritet enn min venn. SAS commuter hadde base i Tromsø vet jeg, men alle var vel også ansatt i commuter og ikke i SAS. De som ble utlånt fra SAS på begynnelsen av '90 tallet fikk vel også base i Tromsø. Om det er sånn at i høyden Fokkeren er innom maks tre ganger om dagen så kan du vel ikke forsvare å ha 50 mann basert der, det er jo ren skjær dårlig økonomi i det. Å holde av ett sete eller tre for crewtransport, er ett sete eller tre som ikke kan selges! Såvidt jeg har forstått det riktig så er vel alle slingen på F50 lange da? Kjenner ikke til biddingsystemet i SK nei, annet enn via kjente. En fortalte meg at han alltid biddet sent ut fra base i CPH, ofte resulterte det i posisjonering til OSL eller ARN, så hotell og tidlig flyvning på neste dag som da var dag to ut av fem. Høres fint ut å ikke produsere annet enn kostnader for arbeidsgiveren sin på dag en, vi ser nå resultatet av disse fine ordningene. Det er vel ikke riktig at arbeidsgiveren skal betal for Pål for at han er singel og vil se seg rundt? Da har selskapet feilprioritert! Ingen driver flyselskap eller annen virksomhet for å være snill, butikk drives kun med den hensikt å tjene penger. Hva du beskriver som normal praksis som har vært brukt siden tidenes morgen fungerer ikke i dagens luftfartsindustri, om praksis og tankegang ikke endres går det gærnt. Jeg vil trekke min påstand om at det ikke er mange selskaper som tilbyr sånt, i stedet vil jeg påstå at det ikke er mange moderne flyselskaper med en oppegående ledelse eller med statstøtte som ikke tilbyr sånt. Last edited by ren flaks; 08-03-2010 at 14:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Som info kan en tillegge:
WF betaler fast plass for sine ansatte fra bosted til base en har. Denne ordningern gjelder for ansatte bosatt i Norge og i nordiske land. Reisen skjer på fritid, men med fast plass er det ikke noe problem i hverdagen da WF har faste grupper og alt kan planlegges i god tid. SAS har mange i variabel gruppe, som følgelig ikke kan planlegge så godt, og som heller ikke får dekket fast plass billett. Og med fare for å slenge en brannfakkel, det har også skjedd at flyene til SAS har vært fulle og EBP/EBG/fullpris venteliste har stått igjen.. mens det har vært WF ansatte som opptar en salgbar plass. WF betaler ID fast plass priser, langt under markedspris. En regning altså SAS "tar". Ønsker ikke en debatt rundt hvem som betaler mest og tjener mest på en slik ordning. Her er det så mange meninger og måter å regne på, avhengig av ståsted. Postet dette slik at en ser at alt ikke er så sort/hvitt som enkelte skal ha det til. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Sitat:
Quote:
![]() |
![]() |
#77 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Beklager rar formatering i forrige innlegg - har ikke tid til å finne ut av det. Quotes i "sitatet" er i hermetegn.
![]() |
#78 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#80 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Noe nytt?
*skriveskriveskrive* |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
TV-produksjonen fra flystevne | Sanremo | Småprat | 10 | 08-06-2012 15:59 |
WF Q400 classic, NG, problemer m.m. (splitt fra WF overtar Vestlink) | FLIGHT666 | Flyforum | 38 | 21-06-2010 22:50 |
SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda | MartinL | Flyforum | 119 | 29-07-2009 18:37 |
Bilder fra 787 produksjonen | dc-8-63 | Flyforum | 1 | 20-05-2008 18:46 |
Widerøe tar regningen for onanist-offer | sirpjalle | Flyforum | 0 | 06-12-2007 08:27 |