![]() |
|
![]() |
#21 |
critical mind
|
![]()
Her er den större spörsmal om de private eierne er villige a spytte inn nok en gang med Cash... Har noen hört Signaler fra Wallenberg og Co om de vil sette inn en ny Milliard i SAS?
Om Jansson gar eller ikke spiller ingen rulle. Han har bare gjennomfört ting som skulle har komme 5-10 ar siden. Han er pa ingen mate en suksess-faktor. De ansatte gar med fordi de ser dersom de streiker, er selskap konk.
![]() |
#22 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Ja, i årsrapporten står det at de er med på lik linje med statene og med de samme kravene
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det at man sier at vist vi får litt mer penger nå, skal alt gå bra, for nå har vi en plan, etc, osv osv.
Det minner meg litt om de spam e-postene som kommer fra Nigeria, du har vunnet 1 million euro, men før du får pengene må du sende oss litt depositum. Hvem tror på dette ?, ikke jeg. Det hele er jo veldig trist, for hadde staten vært tøffe nok til å styre SAS konk, tror jeg SAS Norge hadde blitt et sterkt flyselskap som hadde utvidet og ikke krympet.
![]() |
#24 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Han har fået de ansatte til at gå med til besparelser fordi de kan se hvor galt det står til og de gerne vil beholde deres arbejdsplads og deres kolleger. Det betyder ikke at der er tillid til Mats Jansson... Jeg synes tallene taler for sig selv - og ikke mindst at man allerede et år efter sidste emmission nå må igennem en nu. Selv er jeg aktionær i SAS - jeg både tror og håber på en god og positiv fremtid for selskabet. Det vil gavne både samfundet, passagererne og ikke mindst de mange tusinde medarbejdere. Desværre har jeg meget svært ved at se Mats J få vendt selskabet. Han har haft sin chance og det eneste rigtige ville være at gå - eller at han direkte bliver fyret. I SAS situationen har man ikke tid til at vente alt for længe på resultaterne - og med de seneste tal ser det ud til at man allerede har ventet lidt for længe.
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Er der forøvrigt nogen der kender til et video-feed at Mats Janssons pressemøde kl. 10.30?
![]() |
#26 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ja, se her:
http://webcast.zoomvision.se/clients/sas/100209/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Går live nå!
![]() |
#28 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Det er jo bare å sette prisen lavt nok, så er det nok mange som blir med.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Aksjen ned 20.21% på Oslo Børs...
![]() |
#30 |
SVG/ENZV
|
![]()
Frp vil selge statens SAS-aksjer
- Jeg mener det er på tide at den norske stat kvitter seg med aksjene i SAS. Det er ingen statlig oppgave å drive et flyselskap. Jeg mener det er feil av staten å pøse 575 millioner kroner inn i et selskap, hvor pengene skal gå til å utkonkurrere Norwegian, sier Nesvik i en melding. http://www.hegnar.no/bors/article409563.ece Det er ikke så mye jeg er enig med Frp lenger i, men dette er klart en ting jeg er enig i. Her mener jeg at Norwegian har en klar sak i forhold til å klage dette inn for et Eu`s konkurranse organ.
![]() |
#31 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Litt Excel-tall på formiddagen basert på income before tax for SAS Group i 2009:
Tap pr fly passasjer og km (RPK): NOK 0,112 - SEK 0,136 Tap pr passasjer: NOK 113,16 - SEK 137,48 Kurs benyttet er hentet fra DnBNOR og er deres gjennomsnittskurs for 2009: SEK 100 = NOK 82,31 Summa summarum så kan SAS nå sammenlignes med en anorektisk pasient innlagt på sykehus med en tynn tvangsforingssonde ned til magesekken (billettinntekter), glykosedrypp med kanyle inn i høyre arm (aksjeemisjonspenger) og tappekanyle for blod fra venstre arm (til personalutgifter, leieutgifter, drivstoffutgifter, vedlikeholdsutgifter, osv.). Alle vet godt at samme hvor mye energi som stappes inn i form av glykose og flytende føde, uten blod stopper hjertet å slå. Dette er rett og slett dødens alvor for SAS.
![]() |
#32 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det tycker även Miljöpartiet i Sverige
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Er det slik at Stortinget skal ta stilling til denne kapital innsprøytningen eller er det regjeringen som garanterer dette beløpet?
Quote:
Hvis dette er en forutsetning, hvordan kan Giske da garantere for disse pengene?
Lufta er for alle! Last edited by MartinL; 09-02-2010 at 11:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Er vel fordi han regner med at flertallet de rød-grønne har på Stortinget følger opp?
![]() |
#35 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Med mindre noe spesielt skjer er diskusjonene i Stortingene fram til høsten 2013 like relevante som en diskusjon på Tabloid ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg mener helt klart at staten bör hålle seg unna.
Her er mine argumenter: - Norge går ikke inn med penger for å flytte arbeidsplassene til Sverige. - Så lenge de 3 statene er med som eiere vil de forsöke å i vareta hvert lands interresse. - skal man rydde opp må man ha frie hender. Det har man ikke med staten som eier..! - Det blir feil om staten går inn med penger så at SAS kan kjöre med lave priser for å konkurere med andre selsakper. Bare å se på yeild kontra cabinfaktor. Sas har dumpet prisen til en nivå der de ikke tjener penger Dessuten: Jeg vil ikke väre med å betale dette! |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det er totalt hinsides at staten nok en gang velger og gå inn med penger. Ikke bare er det uforståelig hvorfor staten absolutt skal være på eiersiden i ett flyselskap, men når det i tilegg er ett pengesluk av de sjeldne som alle andre ser at det går kun en vei med, så er det ubegripelig at de velger og fortsette. Morro for Kjos at hans skattepenger går til å holde SAS på bena, eller hva?! Konkuransetilsynet MÅ komme på banen i denne saken, det kan ikke være legalt dette.
Hvorfor skal SAS holdes kunstig i live? La det dø, la det styres konkurs slik at det atter en gang kan bygges opp til et sterkt og konkuranse dyktig selskap. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jeg vil!
Men da ved å benytte produkter som leveres av SAS som jeg gjerne vil ha eller føler behov for. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]() Quote:
![]() Er innmari glad i dag for at jeg ikke var ferdig med utdannelse et par år tidligere. Drømmen var flybransjen, men er glad for å ha vlagt noe annet i dag. Hvor mye høyere kostnader kan egentlig SAS faktisk ha nå enn Norwegian etter at de har kuttet i snart ti år? SAS har vel kuttet mye mer enn de fem (+to) milliardene det står om i dag? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jeg bakker også helt og holdent op omkring ejernes fortsatte engagement i SAS. Uanset om disse er private eller staterne.
Specielt i en krisesituation (og midt i flybranchens største krise nogensinde) vil det være både økonomisk dumt, men også uetisk overfor de mange tusinde medarbejdere og for samfundet som helhed at trække sig nu. De omkring 100 kroner som staterne investerer pr. indbygger er givet godt ud for at opretholde driften i skandinaviens vigtigste flyselskab, som har stor positiv effekt på infrastrukturen og samfundet. Det vil blive langt dyrere for samfundet at realisere tabet på SAS-aktioner - ikke mindst i form af mistede arbejdspladser. Desuden vil skandinavien blive langt mindre attraktiv for udenlandske virksomheder at etablere sig i uden et SAS. Hvis SAS lukker vil lavprisselskaberne overtage de mest lukrative ruter mens en masse ruter som er vigtige for samfundet og erhvervslivet (men er knapt så trafiktunge) vil lukke. Lavprisselskaberne kan være et fint alternativ for nogle mennesker på nogle ruter, men det er langt fra nogen løsning på alle menneskers transportbehov. Jeg får ihvertfald ikke dækket mine transportbehov af lavprisselskaber... Langt fra. Når det så er sagt, så vil det til gengæld være korrekt at staterne trækker sig og privatiserer SAS når selskabet igen er kommet på fode og har stabiliseret sig. På dette tidspunkt vil man kunne få en helt anden pris for sine aktieposter. Men det kræver jo at man kan se det hele lidt i fugleperspektiv og i en større sammenhæng end blot at fokusere på sin egen lille baghave. Heldigvis ser det ud til at aktionærer tænker langsigtet i denne situation og ikke lader sig styre af populistiske og ugennemtænkte holdninger. Med så mange arbejdspladser som SAS generer for alle de tre lande, så synes jeg faktisk det er ret usmageligt blot at mene det skal lukkes ned uden hensynstagen til de mange familier der vil blive berørt af det for slet ikke at tale om de samfundsmæssige indvirkninger en lukning vil få. Naturligvis skal SAS drives effektivt iht. markedsvilkårene og man er godt igang, men jeg er dog langt fra sikker på at den nuværende ledelse har evnerne til at gennemføre det. Indtil nu har de ihvertfald ikke overbevist mig. På den anden side, så må de jo have overbevist de største aktionærer siden der ikke følger et krav om ledelsesudskiftning med tilkendegivelse af kapitalindskud. SAS er skandinaviens vigtigste flyselskab og de leverer et godt produkt. Skandinavien vil blive et fattigere og kedeligere sted uden SAS - hvilket jeg aldrig håber bliver aktuelt, så mine 100 kroner må de meget gerne få og desuden vil jeg helt sikkert også selv gå med i emmissionen med mine begrænsede aktieposter.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS' årsrapport 2011 | Fysikeren | Småprat | 3 | 15-03-2012 20:50 |
SAS gjeld fremover (splittet fra SAS selger 13 MD-80) | Spacetime | Flyforum | 3 | 22-11-2011 10:26 |
SAS årsrapport 1956 | Someone | Flyhistorisk forum | 13 | 01-04-2011 18:58 |
CPH årsregnskab og årsrapport 2009 | PP | Flyforum | 0 | 24-02-2010 19:21 |