Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-02-2010, 09:18   #21
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: SAS årsrapport 2009

Her er den större spörsmal om de private eierne er villige a spytte inn nok en gang med Cash... Har noen hört Signaler fra Wallenberg og Co om de vil sette inn en ny Milliard i SAS?

Om Jansson gar eller ikke spiller ingen rulle. Han har bare gjennomfört ting som skulle har komme 5-10 ar siden. Han er pa ingen mate en suksess-faktor. De ansatte gar med fordi de ser dersom de streiker, er selskap konk.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2010, 09:20   #22
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,389
Default Re: SAS årsrapport 2009

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Har noen hört Signaler fra Wallenberg og Co om de vil sette inn en ny Milliard i SAS?
Ja, i årsrapporten står det at de er med på lik linje med statene og med de samme kravene
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 09-02-2010, 09:40   #23
basejumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
Default Re: SAS årsrapport 2009

Det at man sier at vist vi får litt mer penger nå, skal alt gå bra, for nå har vi en plan, etc, osv osv.
Det minner meg litt om de spam e-postene som kommer fra Nigeria, du har vunnet 1 million euro, men før du får pengene må du sende oss litt depositum.
Hvem tror på dette ?, ikke jeg.

Det hele er jo veldig trist, for hadde staten vært tøffe nok til å styre SAS konk, tror jeg SAS Norge hadde blitt et sterkt flyselskap som hadde utvidet og ikke krympet.
__________________
Fly your dreams.
basejumper is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2010, 09:59   #24
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: SAS årsrapport 2009

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Ingen av de ansatte virker til å ha mistillit til han, heller ikke eierne som nok en gang sier seg villige til å være med på en emisjon. Tvert om virker det som Jansson og ledelsen gang på gang får med seg de ansatte på nye kutt, uten konflikter som går utover kundene. Så det kan virke som Jansson og de ansatte spiller på lag, selv om det helt sikkert er mye uenigheter også.
Så tror jeg du skal prøve at snakke med lidt flere af de ansatte. Jeg har en ret stor omgangskreds af SAS-ansatte (fra forskellige fagområder) og jeg har stadig tilgode at høre nogle positive kommentater om Mats Jansson.

Han har fået de ansatte til at gå med til besparelser fordi de kan se hvor galt det står til og de gerne vil beholde deres arbejdsplads og deres kolleger. Det betyder ikke at der er tillid til Mats Jansson...

Jeg synes tallene taler for sig selv - og ikke mindst at man allerede et år efter sidste emmission nå må igennem en nu.

Selv er jeg aktionær i SAS - jeg både tror og håber på en god og positiv fremtid for selskabet. Det vil gavne både samfundet, passagererne og ikke mindst de mange tusinde medarbejdere.

Desværre har jeg meget svært ved at se Mats J få vendt selskabet. Han har haft sin chance og det eneste rigtige ville være at gå - eller at han direkte bliver fyret.

I SAS situationen har man ikke tid til at vente alt for længe på resultaterne - og med de seneste tal ser det ud til at man allerede har ventet lidt for længe.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2010, 10:00   #25
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: SAS årsrapport 2009

Er der forøvrigt nogen der kender til et video-feed at Mats Janssons pressemøde kl. 10.30?
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2010, 10:06   #26
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,528
Default Re: SAS årsrapport 2009

Ja, se her:
http://webcast.zoomvision.se/clients/sas/100209/
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2010, 10:32   #27
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: SAS årsrapport 2009

Går live nå!
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2010, 10:44   #28
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: SAS årsrapport 2009

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Her er den större spörsmal om de private eierne er villige a spytte inn nok en gang med Cash... .
Det er jo bare å sette prisen lavt nok, så er det nok mange som blir med.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2010, 11:24   #29
S. Holberg
ScanFlyer Gold
 
S. Holberg's Avatar
 
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
Default Re: SAS årsrapport 2009

Aksjen ned 20.21% på Oslo Børs...
__________________
-S. Holberg
S. Holberg is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2010, 11:28   #30
XPilot
SVG/ENZV
 
XPilot's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Sandnes
Posts: 137
Default Re: SAS årsrapport 2009

Frp vil selge statens SAS-aksjer

- Jeg mener det er på tide at den norske stat kvitter seg med aksjene i SAS. Det er ingen statlig oppgave å drive et flyselskap. Jeg mener det er feil av staten å pøse 575 millioner kroner inn i et selskap, hvor pengene skal gå til å utkonkurrere Norwegian, sier Nesvik i en melding.

http://www.hegnar.no/bors/article409563.ece

Det er ikke så mye jeg er enig med Frp lenger i, men dette er klart en ting jeg er enig i.
Her mener jeg at Norwegian har en klar sak i forhold til å klage dette inn for et Eu`s konkurranse organ.
__________________
Mann 50
SVG
X pilot på fly og helikopter
XPilot is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2010, 11:29   #31
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: SAS årsrapport 2009

Litt Excel-tall på formiddagen basert på income before tax for SAS Group i 2009:

Tap pr fly passasjer og km (RPK): NOK 0,112 - SEK 0,136
Tap pr passasjer: NOK 113,16 - SEK 137,48

Kurs benyttet er hentet fra DnBNOR og er deres gjennomsnittskurs for 2009:
SEK 100 = NOK 82,31

Summa summarum så kan SAS nå sammenlignes med en anorektisk pasient innlagt på sykehus med en tynn tvangsforingssonde ned til magesekken (billettinntekter), glykosedrypp med kanyle inn i høyre arm (aksjeemisjonspenger) og tappekanyle for blod fra venstre arm (til personalutgifter, leieutgifter, drivstoffutgifter, vedlikeholdsutgifter, osv.). Alle vet godt at samme hvor mye energi som stappes inn i form av glykose og flytende føde, uten blod stopper hjertet å slå. Dette er rett og slett dødens alvor for SAS.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2010, 11:30   #32
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,480
Default Re: SAS årsrapport 2009

Det tycker även Miljöpartiet i Sverige

Quote:
Staten måste säga nej till nya subventioner till SAS. Det är Miljöpartiets hållning när SAS idag begär en dryg miljard i tillskott från svenska staten.
http://www.pirab.se/FTP/Kund15319/Pu...ryKundId=13939
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2010, 11:37   #33
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: SAS årsrapport 2009

Er det slik at Stortinget skal ta stilling til denne kapital innsprøytningen eller er det regjeringen som garanterer dette beløpet?

Quote:
Nå vil nærings- og handelsminister Trond Giske legge nye 575 millioner kroner på bordet.

Han tar forbehold om at Stortinget gir sitt samtykke. - Vi har krevd kraftige kostnadsreduksjoner samt at selskapet refinansierer lån som forfaller i år. Vi mener at med disse tiltakene vil SAS være konkurransedyktig, sier Giske. De nye kuttene innebærer at 650 arbeidsplasser forsvinner i Norden.
http://www.aftenposten.no/okonomi/article3508290.ece

Hvis dette er en forutsetning, hvordan kan Giske da garantere for disse pengene?
__________________
Lufta er for alle!

Last edited by MartinL; 09-02-2010 at 11:40.
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2010, 11:41   #34
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,682
Default Re: SAS årsrapport 2009

Er vel fordi han regner med at flertallet de rød-grønne har på Stortinget følger opp?
__________________
Upcoming flights: None

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2010, 11:42   #35
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,389
Default Re: SAS årsrapport 2009

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Er det slik at Stortinget skal ta stilling til denne kapital innsprøytningen eller er det regjeringen som garanterer dette beløpet?
Stortinget som avgjør, men det er mer eller mindre en ren formalitet i disse dager siden vi har en flertallsregjering som en flinke til å bruke partipisken.

Med mindre noe spesielt skjer er diskusjonene i Stortingene fram til høsten 2013 like relevante som en diskusjon på Tabloid
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 09-02-2010, 11:43   #36
branserud
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
Default Re: SAS årsrapport 2009

Jeg mener helt klart at staten bör hålle seg unna.
Her er mine argumenter:
- Norge går ikke inn med penger for å flytte arbeidsplassene til Sverige.
- Så lenge de 3 statene er med som eiere vil de forsöke å i vareta hvert lands interresse.
- skal man rydde opp må man ha frie hender. Det har man ikke med staten som eier..!
- Det blir feil om staten går inn med penger så at SAS kan kjöre med lave priser for å konkurere med andre selsakper. Bare å se på yeild kontra cabinfaktor. Sas har dumpet prisen til en nivå der de ikke tjener penger

Dessuten:
Jeg vil ikke väre med å betale dette!
branserud is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2010, 12:17   #37
NAX-RAMP
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2009
Posts: 69
Default Re: SAS årsrapport 2009

Det er totalt hinsides at staten nok en gang velger og gå inn med penger. Ikke bare er det uforståelig hvorfor staten absolutt skal være på eiersiden i ett flyselskap, men når det i tilegg er ett pengesluk av de sjeldne som alle andre ser at det går kun en vei med, så er det ubegripelig at de velger og fortsette. Morro for Kjos at hans skattepenger går til å holde SAS på bena, eller hva?! Konkuransetilsynet MÅ komme på banen i denne saken, det kan ikke være legalt dette.

Hvorfor skal SAS holdes kunstig i live? La det dø, la det styres konkurs slik at det atter en gang kan bygges opp til et sterkt og konkuranse dyktig selskap.
NAX-RAMP is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2010, 12:29   #38
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Re: SAS årsrapport 2009

Quote:
Originally Posted by branserud View Post
Jeg vil ikke väre med å betale dette!
Jeg vil!

Men da ved å benytte produkter som leveres av SAS som jeg gjerne vil ha eller føler behov for.
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2010, 12:31   #39
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 6,112
Default Re: SAS årsrapport 2009

Quote:
Originally Posted by NAX-RAMP View Post
Konkuransetilsynet MÅ komme på banen i denne saken, det kan ikke være legalt dette.
Uten konkurransetilsynet ville jo Norwegian fortsatt i beste fall putret rundt på Vestlandet med Fokker.

Er innmari glad i dag for at jeg ikke var ferdig med utdannelse et par år tidligere. Drømmen var flybransjen, men er glad for å ha vlagt noe annet i dag.

Hvor mye høyere kostnader kan egentlig SAS faktisk ha nå enn Norwegian etter at de har kuttet i snart ti år? SAS har vel kuttet mye mer enn de fem (+to) milliardene det står om i dag?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2010, 12:50   #40
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: SAS årsrapport 2009

Jeg bakker også helt og holdent op omkring ejernes fortsatte engagement i SAS. Uanset om disse er private eller staterne.

Specielt i en krisesituation (og midt i flybranchens største krise nogensinde) vil det være både økonomisk dumt, men også uetisk overfor de mange tusinde medarbejdere og for samfundet som helhed at trække sig nu.

De omkring 100 kroner som staterne investerer pr. indbygger er givet godt ud for at opretholde driften i skandinaviens vigtigste flyselskab, som har stor positiv effekt på infrastrukturen og samfundet. Det vil blive langt dyrere for samfundet at realisere tabet på SAS-aktioner - ikke mindst i form af mistede arbejdspladser. Desuden vil skandinavien blive langt mindre attraktiv for udenlandske virksomheder at etablere sig i uden et SAS.

Hvis SAS lukker vil lavprisselskaberne overtage de mest lukrative ruter mens en masse ruter som er vigtige for samfundet og erhvervslivet (men er knapt så trafiktunge) vil lukke. Lavprisselskaberne kan være et fint alternativ for nogle mennesker på nogle ruter, men det er langt fra nogen løsning på alle menneskers transportbehov. Jeg får ihvertfald ikke dækket mine transportbehov af lavprisselskaber... Langt fra.

Når det så er sagt, så vil det til gengæld være korrekt at staterne trækker sig og privatiserer SAS når selskabet igen er kommet på fode og har stabiliseret sig. På dette tidspunkt vil man kunne få en helt anden pris for sine aktieposter.

Men det kræver jo at man kan se det hele lidt i fugleperspektiv og i en større sammenhæng end blot at fokusere på sin egen lille baghave. Heldigvis ser det ud til at aktionærer tænker langsigtet i denne situation og ikke lader sig styre af populistiske og ugennemtænkte holdninger.

Med så mange arbejdspladser som SAS generer for alle de tre lande, så synes jeg faktisk det er ret usmageligt blot at mene det skal lukkes ned uden hensynstagen til de mange familier der vil blive berørt af det for slet ikke at tale om de samfundsmæssige indvirkninger en lukning vil få.

Naturligvis skal SAS drives effektivt iht. markedsvilkårene og man er godt igang, men jeg er dog langt fra sikker på at den nuværende ledelse har evnerne til at gennemføre det. Indtil nu har de ihvertfald ikke overbevist mig.

På den anden side, så må de jo have overbevist de største aktionærer siden der ikke følger et krav om ledelsesudskiftning med tilkendegivelse af kapitalindskud.

SAS er skandinaviens vigtigste flyselskab og de leverer et godt produkt. Skandinavien vil blive et fattigere og kedeligere sted uden SAS - hvilket jeg aldrig håber bliver aktuelt, så mine 100 kroner må de meget gerne få og desuden vil jeg helt sikkert også selv gå med i emmissionen med mine begrænsede aktieposter.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS' årsrapport 2011 Fysikeren Småprat 3 15-03-2012 20:50
SAS gjeld fremover (splittet fra SAS selger 13 MD-80) Spacetime Flyforum 3 22-11-2011 10:26
SAS årsrapport 1956 Someone Flyhistorisk forum 13 01-04-2011 18:58
CPH årsregnskab og årsrapport 2009 PP Flyforum 0 24-02-2010 19:21


All times are GMT +2. The time now is 23:02.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.