![]() |
|
![]() |
#1 |
FlyKirurg
|
![]()
Hei,
Har et lite problem når jeg bruker min 737NG i FS2004. La oss si at jeg blitt klarert opp til 6000 fot etter take-off fra Stansted. Jeg plotter 6000 inn i MCP og min SID (CLN8R) har satt opp egne speed og altitude-limits som styres i VNAV-mode. Men etter at jeg kontakter departure får jeg beskjed om å stige til FL120. Det er her mitt spørsmål kommer inn. Hva er rett prosedyre inne i FMCen for å endre høyden fra den som står på neste waypoint, og til den høyden jeg har fått klarert av ATC? Jeg får det ikke til i CLB-page, og hvis jeg endrer det manuellt for hvert waypoint i LEGS-page, får jeg beskjed om "UNABLE NEXT ALT" når jeg kobler inn VNAV?
![]() |
#2 |
Newcomer
|
![]()
Hei,
Nå er ikke jeg så vel bevandret i FS, men i virkeligheten så ligger cruise Alt. inne i FMC, samt alle altitude constraint som er inne i departure. Flyet vil stoppe på den laveste høyden av FMC eller MCP. Hvis cruise alt. er f.eks. FL410, du er klarert til f.eks. FL240, og FL 240 er satt inn i MCP, og det ikke ligger andre constraints inne i FMC, vil flyet "level off" i FL 240. Når du får en klarering til en ny høyde, settes denne inn i MCP, trykk ALT INTV, og flyet klatrer videre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Personlig så pleier jeg bare å la VNAV være VNAV på steder som f.eks. Stansted, og flyr i LVL CHG eller V/S (alt ettersom hvor langt det er igjen til klarert høyde, er ikke videre smart å klatre med 4000 ft/min opp mot klarert høyde, da risikerer du å fyre av en RA hos maskiner som ligger 1000 fot over din klarerte høyde).
Alternativet er som huey skriver, å trykke ALT INTV. etter å ha satt 12000 på MCP. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Bruk ALT INTV, trykk på den flere ganger om nødvendig til du har klarert alle ALT limits i FMC
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
FlyKirurg
|
![]()
Virker ikke som ALT INTV er simulert inn i denne FMCen. Da får man bruke LVL CHG da.
Takker for alle svar. ![]()
![]() |
#6 |
Newcomer
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Data warehouse consultant
|
![]() Quote:
Grunnen til at du får UNABLE NEXT ALT er at oppgaven ikke ligger innenfor performance (det som går an for flyet) og du vil ikke rekke FL120 før waypointsene som gjelder. Det du heller kan gjøre da, er å gå over til LVL CHG, sette ALT 12000 og LVL CHG lik FMC CLB speed du hadde f.eks. Den skal forøvrig komme på det så lenge du velger LVL CHG (simuleres av PMDG 737). Du har også noe som heter soft constraints og hard. Hard er de du selv legger inn og soft er de som er lagt av systemet. Det du kan gjøre for å ikke UNABLE NEXT ALT er å legge inn 12000B som betyr FL120 OR BELOW for systemet. Det går også an å legge inn 150A som betyr FL150 OR ABOVE. Mulig jeg husker litt feil, men jeg mener det er slik at det vil forhindre UNABLE logikken da oppgaven FL120 eller lavere ikke er umulig. Forøvrig har du jo fått gode svar her allerede så dette må vel heller komme som et lite suplement. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Southwest på bakken pga Computer Problemer | dc-8-63 | Småprat | 8 | 24-06-2013 13:00 |
737NGX Flight Management Computer på IPAD? | Norshuttle737NG | Småprat | 4 | 25-01-2012 00:32 |
Computer Virus Hits U.S. Drone Fleet | sail4fun | Flyforum | 0 | 08-10-2011 22:23 |