Emirates med nye rute fra Praha

MartinL

ScanFlyer Dusty
Fra 1.juni, kan du fly daglig fra Praha til Dubai med Emirates.
Mulig Praha her kom raskere ut av start blokka enn København?

DUBAI, U.A.E., 23rd December 2009 : Emirates will launch a daily flight to Prague from 1st July next year.

The non-stop service to the Czech Republic's capital city is the 3rd new route to be announced by Emirates for 2010. Services to Tokyo begin 28th March and Amsterdam comes on stream from 1st May. More announcements are on the way, supported by continuing aircraft deliveries.

His Highness Sheikh Ahmed bin Saeed Al-Maktoum, Chairman and Chief Executive, Emirates Airline & Group, said: "This is another new and exciting development for Emirates, embracing a popular European tourist destination and an emerging market. We have been keen to add Prague to our six continent network, and now the time is right to start up our 24th European destination."

http://www.emirates.com/english/about/news/news_detail.aspx?article=530937&offset=0

Last edited:
Det ser ut til at EK ekspanderer noe voldsomt for tiden med bl.a bestilling av 58 stk A380.

Får håpe de ikke går samme vei som mange av de andre Dubai-prosjektene for tiden. De gangene jeg har flydd EK har flyene gått halvfulle og knapt nok det.

Tror ikke man skal være så bekymret for Emirates. På tross av at Dubai sliter så tjener de fortsatt penger og som en hub mellom Europa, Asia, Australia og Afrika (og delvis Amerika) så får de fortsatt passasjerer så lenge folk reiser. F.eks har de nå 3 daglige flygninger mellom Johannesburg og Dubai....og det er ikke først og fremst lokalmarkedet mellom DXB og JNB som driver den ruten ;)

Kastrup er jo allerede presentert som ny rute for 2010, så ikke rart at PP smiler.

Her på berget er det Qatar vi venter på:)

Last edited:
Jeg har ikke set nogen annoncering, har du? :)
præsenteret som den ene - så et skud tilbage i bøssen...

Mener bestemt at Aftenposten konfronterte Tim Clark som uttalte at Kastrup var neste for Emirates i Skandinavia. Mener også at det var snakk om innen et års tid?

Det blir i såfall den andre skandinaviske destinasjonen for selskapet.

Last edited:
2 nye Qatar europæiske destinationer forventer for 2010 - Ankara nu præsenteret som den ene - så et skud tilbage i bøssen...

Sist jeg sjekket var det noen mil til europa fra Ankara;)

Jeg har hørt at Qatar har vært i samtaler med Osl for ikke lenge siden.
Jeg vet også at det har vært på Landvetter i høst. Der er de visst svært ivrige der nede for å lande avtalen.

Blir spennende. Tipper som i tidligere tråder at HEL, GOT eller OSL ligger er rundt hjørnet.
Mulig med 319 som nå blir frigjort fra Arlanda.

Kastrup er nok exit etter at Emirates har satt sitt frimerke på flyplassen, men man vet jo aldri.

Last edited:
Mener bestemt at Aftenposten konfronterte Tim Clark som uttalte at Kastrup var neste for Emirates i Skandinavia. Mener også at det var snakk om innen et års tid?

Han udtalte ved at CPH bliver første og for nuværende eneste i Skandinavien. Men dette er jo ikke lig en egentlig annoncering og den venter vi stadig på - men mit bud er at vi skal holde øje med PM's fra EK den næste måneds tid ;)

Han udtalte ved at CPH bliver første og for nuværende eneste i Skandinavien. Men dette er jo ikke lig en egentlig annoncering og den venter vi stadig på - men mit bud er at vi skal holde øje med PM's fra EK den næste måneds tid ;)

Nope, København blir andre destinasjon i Skandinavia. Emirates flyr allerede til den svenske vest kysten. Emirates Cargo har lenge flydd til Landvetter.
Derimot blir CPH første passasjer rute til Skandinavia.

Men du har nok rett. Jeg tror nok Emirates er tett på CPH om dagen og med dine blunk så er det nok noe i det. Du bruker jo å ha rett:)

Last edited:
Sist jeg sjekket var det noen mil til europa fra Ankara;)

Jeg har hørt at Qatar har vært i samtaler med Osl for ikke lenge siden.
Jeg vet også at det har vært på Landvetter i høst. Der er de visst svært ivrige der nede for å lande avtalen.

Blir spennende. Tipper som i tidligere tråder at HEL, GOT eller OSL ligger er rundt hjørnet.
Mulig med 319 som nå blir frigjort fra Arlanda.

Kastrup er nok exit etter at Emirates har satt sitt frimerke på flyplassen, men man vet jo aldri.

Tyrkiet og Ankara kan vel til dels betragtes som Europe - spørgsmålet er naturligvis om QR anser det på denne måde.

CPH har også været i dialog med Qatar, men det er EK som er det ønskede selskab. 3-4x ugentlig med A319 kontra daglig A330 gør jo prioriteten åbenlys, men lad dog CPH være frække og nuppe begge :p

Var det snakk om 319 maskinen til CPH?

I såfall ligger det jo noe i ryktene om at Qatar ser etter nytt beite for 319 maskinen i nær flytid fra dagens Arlanda rute....

Var det snakk om 319 maskinen til CPH?

I såfall ligger det jo noe i ryktene om at Qatar ser etter nytt beite for 319 maskinen i nær flytid fra dagens Arlanda rute....

Dunno - men højst sandsynligt A319 hvilken QR jo gerne benytter til at starte "tynne" europæiske destinationer.

Men når vi ser på ME selskaberne og deres eventuelle indtog på hovedlufthavnene i Skandinavien, så det er det formentlig efter devisen - first one in gets the market...

Men når vi ser på ME selskaberne og deres eventuelle indtog på hovedlufthavnene i Skandinavien, så det er det formentlig efter devisen - first one in gets the market...

Det tror jeg du har rett i, men med 4 ekspansjons kåte arabere burde det være muligheter.

Det tror jeg du har rett i, men med 4 ekspansjons kåte arabere burde det være muligheter.

Det er vel egentlig kun tre som er oppe i det helt store ekspansionstempo i øjeblikket:

Emirates
Etihad
Qatar

Derudover er Oman Air også begyndt at røre på sig. Det kan nævnes at Oman Air for den nuværende vinter schedule der begyndte i slutningen af oktober havde søgt slots på CPH (3-4x ugentlig så vidt jeg husker) til en forlængelse af deres nye rute til MUC. Desværre blev det ikke til noget på nuværende tidspunkt, men måske senere...

Det er vel egentlig kun tre som er oppe i det helt store ekspansionstempo i øjeblikket:

Emirates
Etihad
Qatar

Derudover er Oman Air også begyndt at røre på sig. Det kan nævnes at Oman Air for den nuværende vinter schedule der begyndte i slutningen af oktober havde søgt slots på CPH (3-4x ugentlig så vidt jeg husker) til en forlængelse af deres nye rute til MUC. Desværre blev det ikke til noget på nuværende tidspunkt, men måske senere...

Jeg ville ikke utelatt Gulf. Det kommer maskiner inn på løpende bånd, selv om selskapet har tatt litt mer moderate skritt den siste tiden.

Gulf var jo også på skandinavia tur for ikke lenge siden.

Last edited:
Men du har nok rett. Jeg tror nok Emirates er tett på CPH om dagen og med dine blunk så er det nok noe i det. Du bruker jo å ha rett:)

Tingene ændrer sig konstant - tror desværre nu at skal se mod 2011 før EK bliver en realitet på CPH...

Back