Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-05-2009, 19:17   #41
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Default Re: Ryanair leter etter en ny base i Skandinavia

imm - det med kaffen er faktisk ikke så søkt som det høres ut. På flere av flyplassene (blant annet Skavsta) får Ryanair (som en del av dealen for å fly på plassen i huttiheita) prosenter av inntektene fra parkering (det er jo Ryanair som gjør at paxen kommer og parkerer). Andre flyplasser har andre avtaler med Ryanair som gir det irske selskapet kick-backs på andre ting. De vet å ta seg betalt (minner litt om norsk dagligvarebransje i så måte), og det skal de ha cred for.

Torp er en bra flyplass, bevares, men hadde jeg vært MOL hadde jeg (om jeg fikk presset avgiftene godt nok) flyttet over fjorden. Rygge er nærmere Oslo, og dermed et bedre alternativ for Oslo-folk enn Torp. At Norwegian har en mini-base på RYG tror jeg ikke virker veldig avskrekkende på MOL. Om den 800-punds irske gorillaen bosetter seg på RYG er jeg redd Ryanair trekker det lengste strået.

Om Ryanair skulle finne på å flytte (har de til dags dato flyttet ops fra én perifer flyplass til en annen der det finnes flere? - med unntak av sjongleringer i London-området), vil TRF leve videre (dog i mindre skala). WF og KLM og charter henvender seg til lokalmarkedet i VeTeBu

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2009, 19:24   #42
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
En ting jeg virkelig ikke forstår, er hvorfor det er helt greit å sponse 80% (minst) av Norges flyplasser når en drikker kaffe på OSL (eller BGO for den saks skyld), mens det er fullstendig bak mål hvis en (eventuelt) sponser med Ryanair med noen øre hvis en drikker kaffe på TRF.
Skulle mene at forskjellen er fundamental. Når du (vi) drikker kaffe på OSL eller BGO, er det politisk bestemt at her i Norge skal sentrale strøk subsidiere utkantene, altså slik at det kan opprettholdes et flyplasstilbud i distrikts-Norge.

Hvis kaffen på Torp går til å "subsidiere" FR, er det snakk om konkurransevridning i kommersiell samenheng. Det er faktisk forbudt, ref. de mange rettsakene rundt om i Europa der FR har fått "urimelige fordeler" hva angår avgifter.

Hvem som liker FR eller ikke er da revnende likegyldig i denne sammenheng.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2009, 19:59   #43
sukram
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by JetBlue View Post
Skulle mene at forskjellen er fundamental. Når du (vi) drikker kaffe på OSL eller BGO, er det politisk bestemt at her i Norge skal sentrale strøk subsidiere utkantene, altså slik at det kan opprettholdes et flyplasstilbud i distrikts-Norge.

Hvis kaffen på Torp går til å "subsidiere" FR, er det snakk om konkurransevridning i kommersiell samenheng. Det er faktisk forbudt, ref. de mange rettsakene rundt om i Europa der FR har fått "urimelige fordeler" hva angår avgifter.

Hvem som liker FR eller ikke er da revnende likegyldig i denne sammenheng.
Jeg tiltreder ovennevnte begrunnelse.

Det første er en politisk avgjørelsen; man ønsker å beholde folk på hver en knaus og knatt i dette landet. Så kan man være så enig eller uenig man bare vil om dette er et politisk mål som fortjener beskyttelse og om dette er det rette virkemiddelet å benytte.

Å gi tilskudd til en privat aktør er kvalitativt noe helt annet. Simple as that.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2009, 20:42   #44
Fly high
ScanFlyer Gold

Fly high's Avatar

Snodige greier. Når det dukker opp et tema om Ryanair i dette forumet, så skal alle Ryanair-haterne på banen med alt de har av grugg om dette selskapet. Er det virkelig så vanskelig å holde fokus?
Fly high is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2009, 21:11   #45
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by CK View Post
imm - det med kaffen er faktisk ikke så søkt som det høres ut. På flere av flyplassene (blant annet Skavsta) får Ryanair (som en del av dealen for å fly på plassen i huttiheita) prosenter av inntektene fra parkering (det er jo Ryanair som gjør at paxen kommer og parkerer). Andre flyplasser har andre avtaler med Ryanair som gir det irske selskapet kick-backs på andre ting. De vet å ta seg betalt (minner litt om norsk dagligvarebransje i så måte), og det skal de ha cred for.

Mulig du har rett i det der, men hvis så er tilfelle, hvorfor gjør ikke alle selskaper dette? Widerøe, KLM, og de andre får jo folk til Torp de også. Jeg ville se det som naturlig at jo større du er, jo billigere pris får du. Men ikke at man får en prosent av kaffesalget eller parkeringen. Storkundeavtaler forekommer jo i alle typer bedrifter. Det ville være helt urimelig at Ryanair som kommer med mer enn 10 stk 189 setere daglig, skulle få den samme prisen som en chartermaskin som kommer en gang i uka. Enig?

Men nå er vi vel litt utenfor tråden her, eller hva?
Old 16-05-2009, 21:22   #46
sukram
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Mulig du har rett i det der, men hvis så er tilfelle, hvorfor gjør ikke alle selskaper dette? Widerøe, KLM, og de andre får jo folk til Torp de også. Jeg ville se det som naturlig at jo større du er, jo billigere pris får du. Men ikke at man får en prosent av kaffesalget eller parkeringen. Storkundeavtaler forekommer jo i alle typer bedrifter. Det ville være helt urimelig at Ryanair som kommer med mer enn 10 stk 189 setere daglig, skulle få den samme prisen som en chartermaskin som kommer en gang i uka. Enig?

Men nå er vi vel litt utenfor tråden her, eller hva?
Det er vi, men vi har eminente moderatorer som sikkert lager ny tråd om det skulle være nødvendig.

Jeg er helt enig med deg, som markedsledende aktør og aktivititetsskaper kan Ryanair i stor grad diktere vilkår som de selv vil. Akkurat derfor har de klart å "tyne" småflyplasser over hele Europa til avtaler de ALDRI hadde klart om de ikke nettopp var så stor.

Dette synes jeg ikke er problematisk i det hele tatt så lenge man snakker om private aktører. Det får det frie markedet styre selv, dersom Torp Flyplass A/S eller hva det heter mener det er vel anvendte penger, så sett igang. Jeg blir straks mer betenkt idet skattekroner går med til å finansiere tilbudet til Ryanair.

Men det er klart at samfunnsøkonomi-argumentet er sterkt. Jeg er helt enig i at ringvirkningene kan rettferdiggjøre å legge til rette for Ryanair. For å si det enkelt og folkelig; dersom man kan tjene 500 mill kr ved å bruke 45 mill kr, ja da bruker man 45 mill kr.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2009, 21:38   #47
HMWK
ScanFlyer Molded

HMWK's Avatar

Får Ryanair særbehandling på Torp? Alf Reidar Fjeld har sagt at dette ikke er tilfelle en rekke ganger på Vestfold Flyplassinvest sine generalforsamlinger. Han uttalte også at hvis du gir en kunde særbehandling vil andre kreve det samme. Jeg tror at dette er noe av grunnen til at vi ikke har sett en Ryanair base på Torp.
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2009, 22:02   #48
svetho
ScanFlyer Blue

svetho's Avatar

Quote:
Originally Posted by HMWK View Post
Får Ryanair særbehandling på Torp? Alf Reidar Fjeld har sagt at dette ikke er tilfelle en rekke ganger på Vestfold Flyplassinvest sine generalforsamlinger. Han uttalte også at hvis du gir en kunde særbehandling vil andre kreve det samme. Jeg tror at dette er noe av grunnen til at vi ikke har sett en Ryanair base på Torp.
Etter hva jeg har hørt, så får de ikke noe særbehandling foruten at de har noe rimligere landingsavgift på TRF enn andre flyplasser. Men, det gjør også WF.

Må bare få sagt at denne diskusjonen er "helt bak mål" etter min mening. Her er det snakk om å diskutere om det skal opprettes base i Skandinavia eller ei; og det blir diskutert kaffekopper??? Skjønn det den som vil...

SVETHO ( en storfornøyd ansatt på TRF, som er kjempehappy for at FR flyr på TRF)
svetho is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2009, 11:16   #49
IngemarE
ScanFlyer Blue

...för att ta tråden tillbaka till ursprungsfrågan... ;Var skall eventuellt en ny skandinavisk bas placeras?
För några år sedan, var det prat om att Göteborg City Airport skulle byggas om och att den civila kommersiella trafiken skulle flyttas över till den tidigare militära sidan.
Mestadels beroende på de förväntade problemen med dåligt utrymme på nuvarande plattan, (samt att det ligger på "rätt sida" om fältet, i förhållande till staden) men framförallt därför att FR hade uttryckt intresse för en andra svensk bas. På ESGP finns dessutom mycket annan nödvändig infrastruktur, sedan den tidigare militära aktiviteten.
Hur det går med dessa planer i dagsläget, har jag dock ingen pejling på......
Så, mitt tips; Antingen ESGP eller någon obskyr flygplats ganska långt norrut i Sverige ( ...kanske Skellefteå?, eller någonstans på motsvarande breddgrad i Norge).

http://ingemare.zenfolio.com/
IngemarE is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2009, 12:20   #50
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Min gjetning er at de blir på Torp og har noen fly der på nightstop.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2009, 14:43   #51
Bll spotter
ScanFlyer Gold

Bll spotter's Avatar

Lidt mere sladder
CPH er nævnt her i artiklen, med en enkelt rute fra Bari i Italien.

http://www.lagazzettadelmezzogiorno....&IDCategoria=1

Quote:
Le otto nuove rotte iniziali non sono state ancora definite: dovrebbero essere Valencia, Girona, Oslo, Berlino, Copenaghen oltre a Trapani, Torino e Alghero, che si aggiungeranno alle circa 10 destinazioni già operative o già programmate sugli scali pugliesi.
Oversat på google translate

Den oprindelige otte nye ruter er ikke blevet fastlagt endnu: bør Valencia, Girona, Oslo, Berlin, København og i Trapani, Torino, Alghero, foruden at omkring 10 destinationer, der allerede er planlagt eller allerede opererer på scali Pugliesi.
Bll spotter is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2009, 20:03   #52
Bll spotter
ScanFlyer Gold

Bll spotter's Avatar

Ryanair får sandsynligvis skandinavisk base i Norge

Quote:
Vi kommer til at gå frem så hurtigt som muligt for at få en base i enten Rygge eller Torp; eller begge stederne. Vi taler med begge.
http://borsen.dk/transport/nyhed/169253/
Bll spotter is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2009, 20:34   #53
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bll spotter View Post
Ryanair får sandsynligvis skandinavisk base i Norge

Og NRK Østfold mener å vite at det blir på Rygge:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.6845898
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2009, 21:15   #54
plane-spotter
ScanFlyer Blue

plane-spotter's Avatar

Ikke utenkelig.
Angående kapasitet på Rygge er det mer en nok plass til 3 Ryanair basefly. Også er det viktig å ikke glemme at terminalen og stander er klare for utbyggning.
Parkeringshuset trenger bare bekledning så har man en utvidelse.
Nye Stander trenger bare å asfalteres på høyre og venstre siden av dagens stander.
plane-spotter is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2009, 00:37   #55
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Det har jo vært snakk om FR base på TRF i mange år nå og det hadde vært gledelig for flyplassen om det hadde skjedd og desto mer skuffende hvis de etablerer seg på Rygge.

De hadde jo også rekrutteringsdager i Sandefjord for cabin crew for noen år siden.
Old 03-11-2009, 08:54   #56
Marcus W
ScanFlyer Blue

Marcus W's Avatar

Som nämt så kan Rygge ganska enkelt öka kapasiteten på marken. Men måste en bas på RYg/TRF betyda att den andra försvinner? Jag tror inte det. Oavsett om man "håller på" RYG eller TRF så får man nog vara beredd på att utbudet förändras, både possitivt och negativt, över tiden.
Marcus W is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2009, 09:19   #57
Blubird
ScanFlyer Mile High Club

Kan neppe se for meg at noen av investorene bak RSL ønsker å skyte inn mer cash til en bygningsmessig utvidelse på dette tidspunkt.
Blubird is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules