Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 31-08-2009, 16:06   #1
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
SAS SAS vokste seg ut av himmelen

Adressa dokument belyser SAS sin situasjon. Intressant og lese igjennom.

Quote:
-.Servicen vår er bra, kundebehandlingen vår er bra og ikke minst er vi best i Europa på punktlighet. Tirsdag hadde vi 100 prosent punktlighet på 346 avganger og 98,5 prosent innenfor 15 minutter, sier Johansen.
Quote:
Og Strand snakker om nettverksselskapene, med det lille ekstra, som sliter over hele linja, akkurat som SAS. Han snakker om at alliansenes tid er over. Det er ikke gevinst å hente der. Derfor vil det skje flere oppkjøp
Strand mener at alliansenes tid er over. Finner det merkelig at en SAS sjef uttaler dette.

Tja, den servicen jeg fikk på OSL i sommer kan vel ikke kalles bra....men men

http://www.adressa.no/meninger/article1371008.ece
__________________
MD11 - King Of The TriHolers

Last edited by MD11; 31-08-2009 at 16:08.
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2009, 16:09   #2
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,387
Default Re: SAS vokste seg ut av himmelen

Punktlighet er bra... gebyrfritt er bra... bonuspoeng er bra... frokost er bra... den økonomiske situasjonen er ikke bra...
EB is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2009, 16:18   #3
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: SAS vokste seg ut av himmelen

Skulle du ikke skrive en trip-report Mr. MD 11 ?
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2009, 16:52   #4
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: SAS vokste seg ut av himmelen

Heisann MD11!

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
...Strand mener at alliansenes tid er over. Finner det merkelig at en SAS sjef uttaler dette...
Helt enig med deg der! Med slike utsagn virker det som at SAS ikke benytter seg fullt ut av denne allianse muligheten...

Jeg nevnte tidligere Jan Albrecht, Star Alliance CEO sin kommentar der han beskriver en allianse som et fitness senter. Er du medlem og ikke benytter deg av apparatene saa er det kun en oekonomisk drain, men benytter du apparatene blir du i bedre form...

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!

Last edited by Dag Johnsen; 31-08-2009 at 19:35. Reason: Skrivefeil
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2009, 17:27   #5
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,387
Default Re: SAS vokste seg ut av himmelen

Snart ser vel LH på SAS som et av apparatene...
EB is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2009, 18:22   #6
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: SAS vokste seg ut av himmelen

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Skulle du ikke skrive en trip-report Mr. MD 11 ?
Den kommer etterhvert Mr. SQ777
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2009, 19:14   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,714
Default Re: SAS vokste seg ut av himmelen

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Strand mener at alliansenes tid er over. Finner det merkelig at en SAS sjef uttaler dette.
Når SAS ikke vil selge billetter til codeshare-flighter (SK-nummer hos andre selskaper) på egne websider (sas.no, ikke wideroe.no) så er det ikke alliansene det er noe feil med...
  • sas.no viser tre non-stop avganger OSL-FRA
  • wideroe.no (og lufthansa.com) viser syv non-stop avganger OSL-FRA
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2009, 20:12   #8
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: SAS vokste seg ut av himmelen

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Punktlighet er bra... gebyrfritt er bra... bonuspoeng er bra... frokost er bra... den økonomiske situasjonen er ikke bra...
Finnes det en sammenheng her montro?
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2009, 20:40   #9
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: SAS vokste seg ut av himmelen

Godt å se at det fortsatt er journalister som skriver godt og går grundig inn i saken uten at det skal lages et sensasjonsoppslag !

Nå er det jo også slik at SAS i 2.kvartal faktisk hadde et positivt driftsresultat, men hvor det var de store engangskostnadene ifbm Core SAS som skapte det store underskuddet.

Vent og se alle skeptikere, det jobbes meget bra over hele linjen, og jeg tror og håper at mange vil bli positivt overrasket om ikke altfor lenge !
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2009, 21:16   #10
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: SAS vokste seg ut av himmelen

En del her har hevdet at SAS ikke kutter i administrasjon...:

Quote:
Han viser vei rundt i gangene og kontorlandskapene i det blå åttitalls speilglass-palasset, som nå skal tømmes. Allerede står massevis av kontorer tomme. Flere fløyer av bygget er stengt. Antallet ansatte er redusert fra 350 for tre år siden, til 120 i dag. Selv sjefens kontor er så spartansk at det ser ut som om han allerede har flyttet til det nye bygget ved Gardermoen. Det har han ikke. Men det store glasspalasset, som egentlig er en arv fra Braathens, tømmes før nyttår. Avtalene med Norwegian Properties, og med tidligere SAS-sjef Petter Jansen som sjef, er sagt opp.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2009, 21:18   #11
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS vokste seg ut av himmelen

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Godt å se at det fortsatt er journalister som skriver godt og går grundig inn i saken uten at det skal lages et sensasjonsoppslag !

Nå er det jo også slik at SAS i 2.kvartal faktisk hadde et positivt driftsresultat, men hvor det var de store engangskostnadene ifbm Core SAS som skapte det store underskuddet.

Vent og se alle skeptikere, det jobbes meget bra over hele linjen, og jeg tror og håper at mange vil bli positivt overrasket om ikke altfor lenge !
Men selv om det jobbes over hele linjen så er uttalelser om at alliansenes tid er over nokså underlige. Jeg skulle tro at det var et av SAS sine virkelig sterke kort vis a vis LCC'er de ser ut til å mene at de også konkurrerer med.

Hvis det er slik at SAS ikke ønsker å satse på alliansen så er det egentlig bare å melde seg ut. Jeg er veldig usikker på hvorvidt det er et positivt trekk fra SAS....
TOS is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2009, 21:55   #12
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: SAS vokste seg ut av himmelen

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
En del her har hevdet at SAS ikke kutter i administrasjon...:
Det er nok kuttet til beinet der også, noe mer vil nok komme når vi blir et helt (og vesentlig mer levedyktig(?) selskap fra ultimo oktober!

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Hvis det er slik at SAS ikke ønsker å satse på alliansen så er det egentlig bare å melde seg ut. Jeg er veldig usikker på hvorvidt det er et positivt trekk fra SAS....
Men med SAS sin tradisjon med å skyte seg selv i foten, for så å klage på hvor vondt det gjorde, så ville jeg ikke være "förvånad"!
Det kan visstnok koste $$$$$$ å melde seg ut av *A.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2009, 22:58   #13
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,984
Default Re: SAS vokste seg ut av himmelen

Hvis de melder seg ut av alliansen er jeg i det minste redd at jeg mister en del motivasjon for å fly SAS. Jeg flyr først og fremst SAS fordi jeg synes totalen er bedre enn f.eks Norwegian pga Eurobonus fordelene.
Men fjerner du alliansebiten blir jeg tvunget til å bytte turer fra SAS til LH for å opprettholde *G fordeler internasjonalt. Fordeler jeg setter veldig stor pris på, og som jeg ikke tror jeg er alene om å like.
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2009, 23:09   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,256
Default Re: SAS vokste seg ut av himmelen

Nå sier han da hverken at SAS skal ut eller at alliansen ikke fungerer Så tror ikke man skal overdramatisere uttalelsen heller
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 31-08-2009, 23:30   #15
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS vokste seg ut av himmelen

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nå sier han da hverken at SAS skal ut eller at alliansen ikke fungerer Så tror ikke man skal overdramatisere uttalelsen heller
Strand sier at "alliansenes tid er over. Det er ikke gevinst å hente der.". Hvordan skal man tolke det? Det er ikke lønnsomt å være med i en allianse ifølge Strand, om han er sitert rett.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2009, 23:38   #16
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: SAS vokste seg ut av himmelen

Dette er to setninger fra en antakelig større sammenheng, så overdreven tolkning er ikke nødvendig eller hensiktsmessig.
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2009, 23:50   #17
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS vokste seg ut av himmelen

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Dette er to setninger fra en antakelig større sammenheng, så overdreven tolkning er ikke nødvendig eller hensiktsmessig.
Det kan så være. Han har nå uansett uttalt det (jeg antar han er riktig sitert), så noe må vel ligge bak uttalelsene. Han uttaler jo også videre at det vil komme flere oppkjøp, så det er mulig han mener at allianser ikke er sterkt nok integrerte og at kun oppkjøp gir sterk nok grad av integrasjon. Når man ser på eksemplet som vises til ovenfor (ikke salg av codeshare-flighter fra sas.no - jeg tar et forbehold om at det stemmer) så kan man jo lure på om SAS selv er dedikert nok i forhold til alliansen de er med i.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2009, 00:38   #18
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..
 
TigerBlack's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
Default Re: SAS vokste seg ut av himmelen

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Når SAS ikke vil selge billetter til codeshare-flighter (SK-nummer hos andre selskaper) på egne websider (sas.no, ikke wideroe.no) så er det ikke alliansene det er noe feil med...
  • sas.no viser tre non-stop avganger OSL-FRA
  • wideroe.no (og lufthansa.com) viser syv non-stop avganger OSL-FRA
Dette har litt med å gjøre at LH og andre partnerselskaper ikke selger andre en seg selv.

Jeg har prøvd å få LH til å booke rutinger som ville være SK fly (vi prøvde CPH-NRT, der SAS flyr direkte), men da ville LH ikke booke SK, de ville heller booke oss via FRA med seg selv. Det samme med andre selskaper

En annen ting er kostnadene, hvis for exempel SK booker Lufthansa til Oslo-Frankfurt-LAX så vil ikke SK tjene noe veldig på dette, SK vil få betalt halvparten av Oslo-FRA der Sk og LH har en avtale om dette. Mens resten av strekningen tar LH selv. I tillegg til dette vil SK være ansvarlig for kunden og det øyeblikket det går noe galt, som gjør at bilettene må gjøres om får SK regningen for dette, da SK er ansvarlig for bestillingen og passasjeren.

Pil råttent men sånn er det.
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason
TigerBlack is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2009, 09:24   #19
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,305
Default Re: SAS vokste seg ut av himmelen

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Strand sier at "alliansenes tid er over. Det er ikke gevinst å hente der.". Hvordan skal man tolke det? Det er ikke lønnsomt å være med i en allianse ifølge Strand, om han er sitert rett.
Det henger vel sammen med at med de 25% poengene de gir på sine fleste billetter til en fornuftig pris, så er ikke alliansetilhørighet noen motivasjon for mange eurobonus medlemmer lenger. De shopper heller flybillettene hos det flyselskapet som selger den billigste billetten. Slik det er nå, skal man jo fly hundrevis av turer til mikropoeng før man har råd til en bonusreise.

Hvis SAS hadde gitt 100% poeng på alle eco billetter, så hadde nok situasjonen vær anderledes, og alliansetilknytningen mye viktigere for SAS. Da hadde nok mange vært villige til å betale noen hundrelapper ekstra for å fly SAS fremfor konkurrenter utenfor alliansen.

Bare synd ledelsen i SAS ikke har innsett dette for lenge siden......

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2009, 09:36   #20
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: SAS vokste seg ut av himmelen

Regnestykket nå sier at en må reise 40 ganger T/R OSL-CPH for å få en nok poeng til en T/R billett på samme strekning for poengene. Denne billetten koster da like mye i avgifter som det konkurenten tar for en enveis billett. Med andre ord er det svært så marginalt poeng i disse poengene lenger. Dermed bryr mange seg ingen ting om dette, og shopper billetter etter pris. Alt det andre som har med reisen å gjøre er tross alt i det store og det hele likt likevel.
Hickok is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
God jul på himmelen Discus Register- og ATC-Forum 2 26-12-2016 00:21
Rester av noe på himmelen.. Thomas Bilder & foto 1 08-09-2012 18:42
Transaero vokste med 50% i 2008 Blubird Flyforum 1 27-02-2009 19:20
PR-offensiv fra SAS og SAS i seg selv tjener penger EB Flyforum 25 18-02-2009 18:52
Det er et hull i himmelen ... (1024px) atck Bilder & foto 13 15-07-2008 21:37


All times are GMT +2. The time now is 16:23.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.