Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-07-2009, 16:55   #1
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Default One week in Bangkok

Så var det äntligen dags, Mozifer och Savipix skulle bege sig till Bangkok. För den ena var det första gången öster om Åland och för den andre 17 år sedan han senast besökte landet (och även bodde där). Allt detta bäddar för en spännande resa med många blandade intryck.
(Not till läsaren: Från och med nu kommer denna rapport att skrivas ur mitt perspektiv).
1/5 2009
MH091 ARN-KUL
B777-200 9M-MRE

Efter en god natt hemma hos min mormor och därtill en lika god frukost (gammal bonddam vet vikten av mat för att orka med) gick jag ner till huvudvägen för att bli upphämtad av min chaufför för morgonen. Inte många av er kan tro att det faktiskt var forumets egen ”Farmer” som hade varit på besök med sin dotter hos en av mina kollegor (small world). Tillsammans styrde vi turen ut till ARN och Hertz återlämning. Där såg vi bussen rulla iväg mitt framför ögonen på oss och istället för att riskera att Odd och Caroline missade sin avgång till OSL körde jag dem in till terminalen och lämnade därefter bilen.
Kom själv in genom dörrarna på terminal fem strax efter 0920 och gick direkt upp till SGS för en kaffe och småprat med kollegorna i väntan på att Joakim skulle komma. Gick även bort till Terminal 4 och mötte upp min guidebok som kom från Göteborg. Plötsligt tickade det in ett SMS som i korta drag sade ”Jag är sen” (någon hade haft en trevlig kväll). Som tur är hade vi bestämt möte 3 timmar före avgång så det faktum att Joakim kom två timmar före avgång gjorde ingenting. När nästa SMS med beskedet ”10 min bort” kom ställde jag mig i kön till incheckningen.
På Arlanda är det Menzies Aviation som sköter Malaysia Airlines ”övervakade” av en representant från MH. Med bara 12 personer framför mig i kö räknade jag med att vi skulle vara klara på max 20-25 minuter. När allt var klart och vi hade fått våra boardingkort vandrade vi igenom den nya säkerhetskontrollen i terminal 5 och satte oss på ”Taste” som är en del av det nya restaurangutbudet på ARN och när klockan närmade sig 1300 styrde vi via passkontrollen till gate F62.

En Trött Joakim

En glad PC

Boarding började vid 1310 men eftersom vi redan var inne i en ”lounge” gick det relativt fort och det såg länge ut som vi skulle kunna avgå på tid klockan 1335. Men gode ”Murphy” ville annorlunda och plötsligt så informerar kaptenen att vi saknar 4 passagerare som ”have got lost somewhere in the airport”. Efter mycket väntande och ursäktande från vår Cabin Supervisor kunde vi äntligen lämna gaten strax efter klockan 14 och rullade ut mot 19R där vi företog en rullande take-off och styrde österut.

Inga problem med knytnävstesten här

Inte länge efter take-off serverades appelsinjuice och en påse nötter och tätt på det lunchen. På denna tur bjöds det på beef-stew eller chicken in peanut sauce. Både Joakim och jag tog den sistnämnde och ingen av oss tyckte att det var den största kulinariska upplevelsen vi hade provat på. Pastasalladen och kakan som följde med var dock klart godkända.

Middagen

Efter det blev det dags för ett par episoder av Simpsons och Dr. House och Simpsons allt eftersom resan fortsatte över Ryssland. Strax efter Kazakstan somnade jag och vaknade igen över mellersta Indien när det var tid för en lite snacklåda. Fortsatte att utforska AVOD systemet, något som uppskattas väldigt att ha även i turistklass. Under resans gång var kabinbesättningen förbi flera gånger med juice, vatten och kaffe.

AVOD systemet

Ca två timmar före ankomst var det dags för frukost och jag valde en omelett som inte samkade helt illa samtidigt som inte den heller var någon kulinarisk sensation ens med flygplansmått mätt. Vi var vid gaten ungefär 25 minuter sent och sade hej då till den trevliga besättningen innan vi klev in i den flotta terminalen.

Frukost

Under resans gång blev vi även ombedda att fylla i ett formulär för ”Swine Influenza” som skulle lämnas på KLIA, Kuala Lumpur International Airport, när vi stigit av. Efter en termometer i örat och en rosa lapp att lämna till doktorn om det skulle ”grisa till sig” så var vi välkomna att stanna så länge vi ville. Vi skulle dock inte vara kvar allt för länge den här gången och satte därför kursen mot gate B2 som involverade en transfer med tåget som går från den satelliten till huvudterminalen.

2/5 2009
MH784 KUL-BKK
B737-800 9M-???
Boardingen började helt enligt utsatt tid och herrarna Knutsson och Reithe vandrade ombord på den 737-800 som skulle frakta oss sita biten upp till Bangkok. Ombord möttes vi av ett relativt stressat och till synes oerfaret crew som verkade leva under problemet med ”för många kockar ger sämre soppa”. Pushback skedde på tid men det som förvånade oss bägge var avsaknaden av säkerhetsbriefing. Väl uppe i luften kom serveringen igång fort och vi serverades den mest smakrika frukosten jag har fått på länge, självklart Asian style. Resten av resan kom personalen genom med dryck en gång till i tillägg till att hålla ögonen på eventuella önskemål däremellan. Flighten var långt ifrån en ”money maker” för MH då det inte var mer än 40-50 stycken ombord. Ankom BKK på tid och inledde spatserturen mot passkontrollen som avklarades fort i bästa USA för att sedan hämta väskorna som redan låg och snurrade på bandet. Hoppade i en taxi och 250THB + tips senare var vi framme vid Radisson Hotellet vid Rama IV road.

Våran ”ride” till BKK

Sämre utsikt kan man ha

Då vårt rum inte var klart erbjöds vi en drink under tiden vi fyllde i blanketterna. Efter en stund kommer receptionschefen fram till oss och låter meddela att vi har fått en uppgradering utan extra kostnad för att vi skulle kunna få vila efter den långa resan, inte oss emot. Det som mötte oss var en junior suite på 65m2

Välkomstdrink på hotellet

Rummet

Badet

Sämre sängar kan man ha

Del två kommer strax
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2009, 17:01   #2
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Default Re: One week in Bangkok

Här följer ett par bilder från själv vistelsen i BKK.

MBK

MBK

Thaidans

Tempel

Lite fel tid på året för detta!?

Jim Thompson House

Hos skärddaren

Kärt återseende av min gamla skola

Cabbages & Condoms

Drink with a view

Last edited by Savipix; 03-07-2009 at 17:08.
Old 03-07-2009, 17:06   #3
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

MH785 BKK-KUL
B737-800 9M-Mxx

Så var det dags för returen och efter ett trevligt avsked från vår vän receptionschefen satte vi oss i taxin ut till flygplatsen igen. Denna gång betalade vi lite mer än vid resan in men det kändes som det var värt det med tanke på vad väskorna vägde. Framme vid incheckningen lämnade vi över våra väskor med en totalvikt på 47 kilo. Inget tal om att betala övervikt där men däremot märkte vi att våra sittplatser inte hade följt med. Damen i incheckningen kunde ingenting göra och vi valde därför att sätta kursen mot passkontrollen som tog en halv evighet och därefter till Starbucks för en kaffe. Gaten var den samma som vi ankom till och i förhållande till Starbucks betydde detta att vi fick gå igenom bokstavligt talat hela flygplatsen för att komma till den. Boardingen började lite senare än utsatt och i gaten höll en gate agent upp A4 ark med vilka som var välkomna ombord vilket kändes lite gammalt på en såpass ny flygplats.

Stor flygplats

Gaten
Efter en lång och utdragen boarding lämnade vi gaten 20 minuter sent och taxade ut till bana 19L samtidigt som säkerhetsdemon gjordes för att direkt efter start sätta kursen mot Kuala Lumpur igen. Serveringen påminde mycket om den på väg upp och levererades på ett korrekt sätt utan större omsvep. Vi landade på KLIA 20 minuter sent och första anhalten för de två musketörerna var MH transfer center för att försöka göra någonting åt platserna innan vi tog tåget in till KL Sentral dock utan större framgång.

8/5 2009
MH090 KUL-ARN
B777-200 9M-MRI
Efter en minst sagt het och fuktig dag i KL tog vi oss ut till flygplatsen igen och via transfercentret där nya platser ordnades till loungen i vilken vi avnjöt var sin låååååång dusch och klädesbyte. Passade även på att äta och dricka gott (men alkoholfritt) innan vi gick till gaten för sista sträckan hem till Stockholm. Även här började boarding på tid men när vi kom till avgångstiden informerades vi om att på grund av problem med seatingen hade vi missat slottiden och skulle bli ca 45-50 minuter sena. Väl uppe i luften åt vi någon form av kycklinggryta innan vi somnade och undertecknad vaknade lagom till frukosten som denna gång var mer åt det Skandinaviska hållet. Landning i ett grått Stockholm 40 minuter sent och efter att ha väntat på väskorna satte jag mig på tåget hem med många fina minnen i bagaget.

Petronas Towers

KLIA

KLIA

Summan av det hela var att MH åker jag gärna med en gång till och BKK kommer att få ett besök av mig inom en snar framtid igen.
Hoppas att rapporten kunde vara till någon glädje för er läsare.
Old 03-07-2009, 17:15   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Der kom den Hvordan var benplassen på 737erne til MH?
Old 03-07-2009, 17:18   #5
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Helt OK. Jag satt gott på bägge stäckorna med mina 180cm
Old 04-07-2009, 16:33   #6
jikswoboB
Qwerty

jikswoboB's Avatar

Se där, hade också nöjet att befinna mig ombord på MH091 den 1/5.

Någon termometer i örat var aldrig aktuellt för egen del utan dom nöjde sig med att ställa några frågor och sen var man igenom. Förövrigt trodde jag man hade värmekameror vid den här typen av hälsokontroller på flygplatser?
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2009, 20:36   #7
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Hvilken bra rapport
Maten så bra ut selv om jeg er litt skeptisk til peanuttsaus.
Grattis med første reise øst om Åland !
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2009, 20:57   #8
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Hvilken bra rapport
Maten så bra ut selv om jeg er litt skeptisk til peanuttsaus.
Grattis med første reise øst om Åland !
Maten var riktigt god tycker jag själv och Jocke tar nog gärna sin andra tur österut snart
Old 05-07-2009, 21:10   #9
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Takk for flott rapport - godt dokumentert!!
Old 06-07-2009, 18:18   #10
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Takker for rapport. MH så bra ut
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2009, 22:54   #11
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Tack för feedback! MH frestar helt klart till en repris. Tyvärr verkar det inte bli från ARN.

Nästa rapporter blir två korta från ARN-NCE och ARN-OSL-ARN innan min stora WAS tur.
Old 08-07-2009, 10:29   #12
Speedbird
ScanFlyer Molded

Dette var kjekk lesning, og herlig med bilder av personene bak nickene! (selvom vi har møttes før da.. )

Fant bare en feil - eller kanskje ikke feil hvis dere "like to watch" - men to single menn som deler rom i BKK?
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2009, 13:45   #13
jb1
ScanFlyer Rusty

Veldig bra rapport, jeg drar gjerne til Bangkok og Thailand. Synd ruten til KUL forsvinner fra Stockholm, men skal man til Bangkok eller andre steder i Asia kommer man dit med Thai fra ARN også.
Old 11-07-2009, 13:26   #14
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Speedbird: Jag tror det pratades om herrarna i rum 1527
Reply

Posting Rules