![]() |
|
![]() |
#101 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]() Quote:
Jeg klarer ikke å finne hele dommen på nett, men et sammendrag er gjengitt hos Take Off: http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsId=2853 Det er også henvisning til den i annen dom: http://www.selskabsadvokaterne.dk/dan/domme/598/ Dersom du vil vite mer om hjemmelen, så foreslår jeg at du bruker DKK 175 på ei utskrift, eller stikker innom justitskontoret og finner den der en gang du er i København. Se detaljer på http://www.domstol.dk/HOJESTERET/Pag...dskrifter.aspx. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2008
Location: TRF
Posts: 568
|
![]() Quote:
Og det med gebyret skjønner jeg ikke helt, De kaller det jo en service charge. De kalte det det ihvertfall. Edit: Jeg vil gjerne legge til en ting. Jeg har flydd t/r Warsaw,Paris og london. Har også flydd en vei fra BGO og EVE til OSL med DY. Jeg har aldri opplevd ett gebyr hos DY når jeg har bestilt på nett(kan ikke huske om jeg måtte betale noen gebyrer i DY-skranka), men hos SAS derimot.. hmmm, se overskrift på tråden. Uansett, jeg liker jo SAS bedre. Last edited by Happyflyer; 09-07-2009 at 23:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]()
Det var det jeg trodde; dette er ikke et myndighetspålagt gebyr, men et gebyr SAS må ta for ikke å bryte sin avtale med IATA. At en domstol fastslår at SAS ville brutt en avtale ved å fjerne gebyret betyr ikke at myndighetene har pålagt gebyret.
Gustavf: takk for linkene
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,027
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]()
Men som jeg sa i en annen tråd er ikke IATA myndighetene. Jeg prøver bare å få busted myten om at gebyret er myndighetspålagt en gang for alle.
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
|
![]()
Den er myndighetspålagt i den grad at myndighetene vil gripe inn om SAS dropper den...
__________________
Mvh Gunnar |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
|
![]()
Hvordan kan myndighetene gripe inn her?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]()
Ja, det venter jeg også spent på høre!
![]()
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
|
![]()
I kjapp rekkefølge;
1. SAS dropper avgiften 2. IATA klager (trekker saken inn for en eller annen domstol) 3. Domstolen (aka. myndighetene) pålegger SAS å beholde avgiften ... veldig enkelt...
__________________
Mvh Gunnar |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]()
Men den er fortsatt ikke PÅLAGT AV myndighetene. For å sette det hele på spissen kan SAS melde seg ut av IATA, da vil de ikke være forpliktet til å ha avgiften. Veldig enkelt...
En dom slik du skisserer vil nok dessuten gå ut på at SAS vil ha brutt avtalen og evt. må betale en bot, den vil neppe fastslå at de skal beholde avgiften.
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Mvh Gunnar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]()
TAKK sukram!
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 244
|
![]()
Mitt bidrag til flisespikkeriet, fra wikipedia:
"Styresmakt, på bokmål myndighet, er ei nemning på ein organisasjon som har avgjersmakt til å vedta og handheva lovar for eit område eller territorium. Ei styresmakt er ofte inndelt i lovgjevande, utøvande og dømande styresmakter (maktfordelingsprinsippet). Det finst styresmakter på statlege og lokale nivå. Ei styresmakt kan organiserast med forskjellige styresett." Domstol (som altså har pålagt SAS å ha gebyret) = myndighet ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]()
For n'te gang, SAS er ikke PÅLAGT å ha gebyret (noe som ville vært offentligrettslig myndighetsutøvelse), det dommen slår fast er ganske enkelt at SAS ikke bryter en sivilrettslig kontraktsforpliktelse (slik motparten hevdet) så lenge de krever inn et gebyr. Det er to helt forskjellige ting.
__________________
Upcoming: TRD-OSL Last edited by LCH; 09-07-2009 at 23:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]()
Hehe, det er ganske enkelt. Myndighetene stiller sitt tvisteløsningsapparat til disposisjon for private selskap og borgere (da det selvfølgelig er til det beste for samfunnet at tvister blir løst), men tvisteløsningsapparatet er selv en helt nøytral part som har til oppgave å finne den "rette" løsningen i den foreliggende sak.
Om naboen bryter granneloven og jeg stevner han, hvoretter en eller annen tingrett dømmer han til å fjerne dampveivalsmuseet i hagen, er det ikke et pålegg fra myndighetene. Dersom derimot Fylkesmannen administrativt pålegger naboen det samme, er det myndighetspålagt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Det er forskjell på strafferetten som brudd på lover og forskrifter representerer og en sivilrettslig sak som gjelder blant annet brudd på en inngått avtale. I det sistnevnte tilfelle er domstolen inne som en uhildet enhet som kan avgjøre en tvist - og hvilket lands rettssystem som skal avgjøre en tvist er som regel alltid i en avtale av en viss størrelse som inngås. Selv en liten konsulentkontrakt jeg hadde med et amerikansk farmaceutisk selskap hadde en slik klausul.
Med andre ord kan man ikke si at dette er myndighetspålagte avgifter, men rett og slett en avtale som er inngått med IATA og dermed et gebyr. avgift = beløp som skal betales til offentlig myndighet i forbindelse med salg, bruk el. forbruk av noe gebyr = pengesum som betales for en tjeneste som utføres Begge definisjoner hentet fra http://no.thefreedictionary.com
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]() Quote:
En domstol kan ikke av eget iniativ ta opp en sivil sak (disposisjonsprinsippet). Ergo MÅ en eller annen part, statlig eller privat, stevne noen for at domstolen kan fatte en avgjørelse. Man kan umulig si at det er et pålegg når iniativet fullt ut ligger hos en annen part. Det logiske bristen regner jeg med er enkel å se. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]() Quote:
Forresten har domstolen INGEN påleggskraft i straffesaker heller, det er ikke her skillet går. Man er fullt ut avhengig av at påtalemyndigheten tar ut tiltale. Men la oss holde strafferetten utenfor også ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Er det noen som lurer på hvordan det står til med ex. SAS 767? | LN-KGL | Flyhistorisk forum | 33 | 06-07-2024 18:27 |
hvem er det som flyr..? | Sveinmk | General Aviation og sjøfly | 4 | 20-05-2013 20:57 |
N481JC. Hvem er det?? | erlingjo | Flyforum | 9 | 14-09-2008 14:16 |
VIA - hvem er det | LN-GBM | Flyforum | 6 | 13-09-2007 23:59 |
Hvem var det som skulle kjøpe seg en Hawker 800SP igjen? | ENGM RAMP | Flyforum | 3 | 27-06-2006 17:30 |