Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-07-2009, 20:31   #41
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Default Re: Hvem er det egentlig som lurer hvem?

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Du får en plass og sitte, ja, men forhåndsbestilling av sete koster 40 spenn pr. flight.
Men kan man for den prisen SAS valgte å vise fram der velge sete ved bestilling, eller må man vente til innsjekking? Hadde jeg vært SAS, ville jeg heller tatt med nettopp internettinnsjekking og sagt "ikke mulig" hos Norwegian.

Forøvrig synes jeg det er bra at SAS viser litt baller. Norwegian har vært frampå, selv om det bl.a. endte med kalkulator i gave fra SAS...
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2009, 20:35   #42
Happyflyer
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Men kan man for den prisen SAS valgte å vise fram der velge sete ved bestilling, eller må man vente til innsjekking?
Ved bestilling, sånn jeg skjønte det.
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2009, 22:10   #43
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Du kan forhåndsvelge sete i alle prisklasser hos SAS...
EB is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2009, 22:15   #44
LN-RRA
Eurobonus Diamond

LN-RRA's Avatar

Quote:
Originally Posted by EB View Post
(Litt avsporing..)
22 timer før avgang ja, men da har jo TPC/EBG og fullpris betalende allerede fått tildelt sine foretrukne seter.

Eva (hjelperen på sas.no) sier dette om setevalg:

Quote:
Du kan velge sete selv tidligst 22 timer og frem til 3 timer før avreise om du sjekker inn på internett eller på våre selvbetjeningsautomater på flyplassen, deretter blir du automatisk tildelt sete.
Sjekker du inn via vår mobil service får du automatisk tildelt et sete.
For reiser til USA eller Asia kan du velge sete når du bestiller.
Har du allerede en bestilling til USA/Asia kan du kontakte SAS på 05400 og reservere sete.

Last edited by LN-RRA; 06-07-2009 at 22:18.
LN-RRA is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2009, 22:20   #45
laurenz
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
+kredittkortgebyr+bagasjegebyr+setegebyr..........
Norwegian tilbyr i det minste muligheten til å reservere sete, det gjør ikke SAS! CC-gebyret er kjip men jeg liker konseptet med bagasjegebyr. For noen få kroner kan jeg ta med mye mer bagasje en hos SAS!
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2009, 22:45   #46
scandi
ScanFlyer Blue

SAS Re: Hvem er det egentlig som lurer hvem?

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Dette er bra! Jeg liker tøffe reklamer uansett om de kommer fra SAS eller Norwegian. Norwegian har vært best på slike litt frekke reklamer - og det er kult at SAS nå slår tilbake!
Følg med... flere annonser kommer
scandi is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2009, 22:51   #47
VC-10
ScanFlyer Crusty

VC-10's Avatar

Quote:
Her må jeg si meg uenig med deg EB. Du kan riktig nok forhåndsvelge sete 22 timer før flyet går, men det vil jeg ikke kalle fritt setevalg. Jeg kan ikke fatte hvorfor de ikke lar meg reservere dette ved bestilling. Det er tungvint å ikke kunne utføre denne prosessen ved bestilling, og ikke heller alltid så enkelt å få til dette 2 timer før når man er på reisefot.

Der mener jeg faktisk at Norwegian har en fordel som lar meg gjøre dette når jeg kjøper billetten, og så betaler jeg de lusne 40 kronene (selv om jeg egentlig ikke synes om slike gebyrer).

Kanskje SAS også kunne tilby tidlig setereservering til dem som ønsker det dersom de er villige til å loppe seg for kr 40,- for eksempel!!!

Ellers så synes jeg også det var en bra annonse - mer på hugget enn vi har sett fra den kanten før.

VC-10
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2009, 23:03   #48
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Tja... Du kan velge sete når du sjekker inn, noe du riktignok kan lenge før du kan hos Norwegian. Men ved bestilling kan du ikke velge sete, slik man (mot gebyr) kan hos Norwegian.
Old 06-07-2009, 23:04   #49
Blubird
ScanFlyer Mile High Club

Cluet med å begrense setevalget til f.o.m. 22 før avgang er at man skal kunne differensiere produktet. De som betaler mer skal få flere goder enn de som betaler mindre. Enkel logikk, er det ikke?
På to av mine siste SAS-flighter, som kan klassifiseres som erke-biz-avganger, med så godt som 90% blåskjorter og dressbukser, hadde jeg null problemer med å sikre meg nødutgang når jeg sjekket inn hhv. 21 og 12 timer før avgang. Begge flightene hadde belegg på 100%.

Jeg har savnet en annonse fra SAS med litt med 'edge', forhåpentligvis er denne starten på noe bedre.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2009, 23:12   #50
VC-10
ScanFlyer Crusty

VC-10's Avatar

Quote:
Originally Posted by Blubird View Post
Cluet med å begrense setevalget til f.o.m. 22 før avgang er at man skal kunne differensiere produktet. De som betaler mer skal få flere goder enn de som betaler mindre. Enkel logikk, er det ikke?
På to av mine siste SAS-flighter, som kan klassifiseres som erke-biz-avganger, med så godt som 90% blåskjorter og dressbukser, hadde jeg null problemer med å sikre meg nødutgang når jeg sjekket inn hhv. 21 og 12 timer før avgang. Begge flightene hadde belegg på 100%.

Jeg har savnet en annonse fra SAS med litt med 'edge', forhåpentligvis er denne starten på noe bedre.
Så vidt jeg kan se, står det ikke noe i annonsen at dette med setereservasjon gjelder dem som betaler Flex eller Full Flex, og dermed få tilgang til free seating ved bestilling. Så dermed er dette i beste fall unøyaktig framstilling av fakta.
Men for all del - annonsen er fremdeles bra, og dette blir jo egentlig flisespikkeri!

VC-10
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2009, 23:17   #51
Happyflyer
ScanFlyer Silver

Jeg har flydd uttalige ganger med SAS innenriks, med ungdomsbillett. Jeg har aldri opplevd fritt valg av sete ved innsjekk. Jeg og arbeisgiver ble enig om at ungdomsbillett var det beste og billigste alternativet for meg.
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2009, 23:45   #52
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by Blubird View Post
Joda, men ikke helt ulikt Norwegian sin tankegang om at det koster ekstra for de som ikke kjøper flex. Og da er det jo inkludert hos Norwegian også (sammen med flere av de andre gebyrene), så akkurat dette poenget faller litt i fisk.
Old 07-07-2009, 00:13   #53
Balle Chlorin
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Du får en plass og sitte, ja, men forhåndsbestilling av sete koster 40 spenn pr. flight.

Poenget var at Norwegian er helt ute av kontroll med sine gebyrer at det lønner seg å sjekke begge. Punktlighet får man med på kjøpet hos SAS

Jeg skjønner ikke at folk skriker om de 40 kronene for å FORHÅNDSBESTILLE et bestemt sete. Dette er et TILBUD til de som vil ha et bestemt sete lang tid i forveien. SAS har såvidt meg bekjent IKKE dette tilbudet. Sjekker man inn som normalt på flyplassen, er prisen akkurat den samme som hos SAS, null kr.
Balle Chlorin is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2009, 00:23   #54
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Synes annonsen var grei, bortsett fra at SAS behagelig nok for dem har "glemt" seficegebyret sitt. Det er mulig det er inkludert i prisen, men det er den jo ikke på nettet, så hvis poenget med annonsen var å illustrere at gebyrene til DY er villedende skyter de seg selv om ikke i foten så ihvertfall i lilletåa ved å gjøre det på denne måten. De burde heller droppe hele gebyret å kjøre på at de er gebyrfrie.
Old 07-07-2009, 00:37   #55
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Jeg tror denne annonsen bryter reklameforskriftens §3 av minst to grunner:
  1. Prissammenligning er ikke foretatt av uhildet tredjepart
  2. Annonsøren har mulighet å påvirke (styre) prisen

Selvsagt er det viktig å sjekke prisene, og i denne sommer- og ferietiden er det lite forretningsreisende og desto mere av de fritidsreisende. Alle vet jo hvilke segmenter de to selskaper er best i.

For å illustrere forskjellene mellom de to så se vedlagt prissammenligning (DY-prisene er inkludert de kr120 som SAS liker å ta med og selvsagt har jeg benyttet de to samme flightene som i SAS-annonsen).
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	OSL-BGO-priser.jpg
Views:	172
Size:	46.0 KB
ID:	23485  
Old 07-07-2009, 00:38   #56
Gunnar
ScanFlyer Gold

Det SAS-gebyret var vel noe SAS ble pålagt å ha... Jeg synest SAS bør oppsøke "de lovgivende forsamlinger" og si ifra om at de ikke ønsker å ha service-gebyret, slik de stadig sier i media...

Og hver gang noen sier at Norwegian alltid er billigst får jeg lyst til å ta frem en tusenlapp og vifte med mens jeg sier "den sparte jeg på å fly SAS"

Tilbake til temaet, så synest jeg anonsen har mange gode poeng, men de forsvinner desverre litt i "priskrigen". I grunnen synest jeg SAS burde fått fremhevet dette litt bedre;
Quote:
de enkleste reiserutinene, at du reiser med et av Europas mest punktlige flyselskaper og at vi har fokus på å ta vare på deg hvis
noe uforutsett skulle inntreffe.
Nei, jeg er ingen "frequent flyer", men når jeg flyr liker jeg også å kunne stole på at flyselskapet faktisk tar ansvar, ref. blandt annet Bangkok...
Old 07-07-2009, 00:38   #57
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by LCH View Post
Synes annonsen var grei, bortsett fra at SAS behagelig nok for dem har "glemt" seficegebyret sitt. Det er mulig det er inkludert i prisen, men det er den jo ikke på nettet, så hvis poenget med annonsen var å illustrere at gebyrene til DY er villedende skyter de seg selv om ikke i foten så ihvertfall i lilletåa ved å gjøre det på denne måten. De burde heller droppe hele gebyret å kjøre på at de er gebyrfrie.
Gebyret er inkludert i prisen som er oppgitt. SAS vil gjerne droppe gebyret, men får visstnok ikke lov.
Old 07-07-2009, 00:43   #58
LN-RRA
Eurobonus Diamond

LN-RRA's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Jeg tror denne annonsen bryter reklameforskriftens §3 av minst to grunner:
  1. Prissammenligning er ikke foretatt av uhildet tredjepart
  2. Annonsøren har mulighet å påvirke (styre) prisen
Prissammenligningen var vel ikke gjort av en tredjepart da DY sammenlighet prisene i en annonse tidligere hvor de atpåtil regent feil.....

Last edited by LN-RRA; 07-07-2009 at 00:52.
LN-RRA is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2009, 00:53   #59
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Quote:
Originally Posted by flySAS View Post
Prissammenligningen var vel ikke gjort av en tredjepart da DY sammenlighet prisene i en annonse tidligere hvor de atpåtil regent feil.....
Har heller ikke sagt at den annonsen var i overensstemmelse med §3.
Old 07-07-2009, 01:06   #60
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Gebyret er inkludert i prisen som er oppgitt. SAS vil gjerne droppe gebyret, men får visstnok ikke lov.
Vel, da er jo som sagt litt av poenget med annonsen borte, da burde de jo for sammenligningens skyld ha inkludert alle gebyrene i prisen til DY.

Får ikke lov av hvem forresten?

Posting Rules