Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-07-2009, 15:13   #21
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Default Re: Hvem er det egentlig som lurer hvem?

Der kom den, ja!
Tøff i trynet - det er bra!
Mye flisespikking i en del av kommentarene her, men poenget er jo at man må sammenligne epler og epler (noe som jeg ser MartinL ikke fattet...)

Hvor lang tid tar det før DYs markedsavdeling har gjort som de pleier - å kopiert annonsen? Annonseavdelingene i VG og DB ler hele veien til banken

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2009, 15:15   #22
RIBRO
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by CK View Post
Annonseavdelingene i VG og DB ler hele veien til banken
Hele veien til Bank Norwegian?
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2009, 15:26   #23
Happyflyer
ScanFlyer Silver

Dette er jo en ganske spesiell kampanje av SAS. Det kan virke som de har søkt fram flere destinasjoner hos Norwegian. For å finne den beste sammenligninga, der de kommer best ut. Da mener jeg at hele kampanjen faller i grus. Hva med de som ikke må ha kaffe, er ikke sultne, ikke har med bagasje, ikke betaler med kredittkort og/eller ikke bryr seg om hvor man sitter.
Grunnen til jeg skriver dette er, jeg opplever Norwegian billigst på de fleste avganger.
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2009, 15:34   #24
RIBRO
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Happyflyer View Post
Dette er jo en ganske spesiell kampanje av SAS. Det kan virke som de har søkt fram flere destinasjoner hos Norwegian. For å finne den beste sammenligninga, der de kommer best ut.
Hvordan kan det virke som det? Tipper det har valgt BGO som er en av de viktigste og største destinasjonene i Norge.
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2009, 15:38   #25
Happyflyer
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by RIBRO View Post
Hvordan kan det virke som det? Tipper det har valgt BGO som er en av de viktigste og største destinasjonene i Norge.
Jeg skriver dette kun av personlig erfaring, og den sier meg at norwegian er billigst.
Old 06-07-2009, 15:42   #26
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Det må da tyde på at SAS ofte mener at de har lavere priser, ettesom de ber folk sjekke begge? Men det er kanskje heller gebyrene til DY de vil gjøre det norske folk oppmerksomme på. Vel, bestilte for få minutter siden OSL-AES m/retur, avreise lørdag 1. august, retur 9. august. DY skulle ha 1.280 med gebyr og bagasje, SAS ca 2.400.,,,
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2009, 15:49   #27
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by RIBRO View Post
Og også en rute der du kan sammenligne "identiske" flighter - kl 0800.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2009, 15:53   #28
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Nå må dere sikte på ballen og ikke mannen, da gutta ... poenget er jo ikke at det er den og den flighten som er billigst - men at det ikke alltid er det 'billigste' selskapet som har lavest priser. Budskapet er at du har et valg - og at bør sjekke alle alternativer før du treffer ditt valg.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2009, 15:56   #29
MD90
ScanFlyer Blue

MD90's Avatar

Quote:
Originally Posted by AirbusTero View Post
Men det er kanskje heller gebyrene til DY de vil gjøre det norske folk oppmerksomme på.,,,

Eh.. ja. SAS skriver jo at noen ganger vil Norwegian være billigere, andre ganger SAS, men at man uansett som kunde må være klar over at det kan komme mange gebyrer i tillegg når man flyr med Norwegian. Og det er ingen tvil om at mange synes gebyrer er irriterende. Gebyrfrihet har jo gitt mange bedrifter uvurderlige konkurransefortrinn, deriblant Skandiabanken...
MD90 is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2009, 16:30   #30
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Godt poeng, MD90 - og du har jo erfaring fra begge to... ;-)

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2009, 17:11   #31
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Veldig bra fra SAS

Positivt:

- Mange vet ikke om gebyrgaloppen til DY, flott at flere blir gjort oppmerksom på dette
- Annonsen har mye informasjon og er fullstendig saklig

Negativt

- Mange skjønner ikke poenget (se bare i denne tråden her, SAS sjekket en typisk avgang for forretningsfolk og de som vil reise billigst reiser ikke kl ).
- Når man er såpass spesifikk som SAS er her vil folk gå inn å sjekke for å se hva realitetene er på disse avgangene og som vi alle vet, endrer prisene seg. Det nytter ikke hvor mye SAS forsøker å forklare dette. SAS sjekket en typisk avgang for forretningsfolk og de som vil reise billigst reiser ikke på disse avgangene.

Men alt i alt, en vinner fra SAS som garantert får opp øya til folk
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2009, 17:54   #32
Happyflyer
ScanFlyer Silver

Jeg skjønner poenget. Hva det kommer fram av annonsen, fremstiller SAS gebyrer hos Norwegian på henholdsvis 120,-kr, og ingen kaffe eller frokost. Jeg kan også huske at jeg har fått bestemme sete hos Norwegian, uten noe gebyr.
Old 06-07-2009, 17:54   #33
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Dette er bra! Jeg liker tøffe reklamer uansett om de kommer fra SAS eller Norwegian. Norwegian har vært best på slike litt frekke reklamer - og det er kult at SAS nå slår tilbake!
Old 06-07-2009, 18:00   #34
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by Happyflyer View Post
Jeg skjønner poenget. Hva det kommer fram av annonsen, fremstiller SAS gebyrer hos Norwegian på henholdsvis 120,-kr, og ingen kaffe eller frokost. Jeg kan også huske at jeg har fått bestemme sete hos Norwegian, uten noe gebyr.
Du får en plass og sitte, ja, men forhåndsbestilling av sete koster 40 spenn pr. flight.

Poenget var at Norwegian er helt ute av kontroll med sine gebyrer at det lønner seg å sjekke begge. Punktlighet får man med på kjøpet hos SAS
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2009, 18:20   #35
Happyflyer
ScanFlyer Silver

Slik jeg skjønner reklamen, går det på pris og gebyrer. I den rekkefølgen.
Prisene til SAS synes jeg ikke er så bra som de skal ha det til.
Old 06-07-2009, 18:39   #36
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Hva ville besparelsen for å komme frem på rutetid være verdt i NOK?
EB is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2009, 19:03   #37
A346
ScanFlyer Silver

A346's Avatar

Vil ikke denne kampanjen kunne backfire for SAS ved at Norwegian kjører akkurat samme mynt tilbake og sammenligner priser? Tror markedsavdelingen til Norwegian ganske greit finner hyggelige prisforskjeller til sin fordel dersom de ønsker.

En annen ting er at servicen som SAS skryter av kun gjelder morgenavganger, og en flight OSL-BGO som i eksempelet er en flight mange reiser kun med håndbagasje.

Bare undrer...selv sjekker jeg alltid begge + Widerøe når jeg skal fly innenlands og velger den som er billigst. Tar selvfølgelig også hensyn til innsjekket bagasje eller ikke.
A346 is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2009, 19:23   #38
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by A346 View Post
Bare undrer...selv sjekker jeg alltid begge + Widerøe når jeg skal fly innenlands og velger den som er billigst. Tar selvfølgelig også hensyn til innsjekket bagasje eller ikke.
Ja, det er vel ytterst få som ikke sjekker begge, og så velger man den som passer best ut fra avgangtid og pris. Så det er nok først og fremst gebyrene SAS kan skryte av at de ikke har.

For øvrig får man som regel velge sette gratis hos DY også, men bare når man sjekker inn på flyplassen. Dessuten så spiller vel ikke setet all verdens rolle innenriks, så lenge man ikke skal passere polarsirkelen.

Ellers må jo kampanjen primært være rettet inn mot de fritidsreisende, de som reiser hyppig har nok uansett sin favoritt og er fullt klar over både gebyrer og evt større fare for forsinkelser hos den ene eller den andre.

Mht bagasjeavgift så synes jeg det er litt både/og, det er uvant, men for så vidt er jo det riktig at den som belaster selskapet med ekstra utgifter også betaler for det. Kredittkortavgiften synes jeg derimot er en irriterende uting. Og jeg synes godt at DY kunne gått en tur med salgsvogna f.eks. OSL-AES. Savnet muligheten av å kjøpe en øl forrige gang.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2009, 19:29   #39
imm
ScanFlyer Crusty

Artig annonse, men jeg blir ikke forundret over en tilsvarende annonse fra Norwegian om noen få dager.
Old 06-07-2009, 19:39   #40
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

...som igjen vil få et mer offensivt SAS på banne med nye annonser. dette er neppe den enste annonsen fra SAS i sommer... herlig med litt action.

Ellers hører jeg mange fritidsreisende som kun sjekker Norwegian og Ryanair når de skal på ferie med familien - de andre selskapene er jo SÅÅÅ dyre.
EB is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules