Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-04-2009, 02:20   #1
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default P-8A har hatt sin jomfrutur

Orions arvtaker, Boeing P-8A har hatt sin første jomfrutur og flyentusiastene svikter ikke: http://www.airliners.net/photo/USA--...ext_id=1516655

Flyet er baser på 737-800 skrog, men har i stedet 737-900 vinger og attpå til så er disse utvidet med såkalte raked wingtips. Det var i alle fall planen for to år siden - om de ikke har ombestemt seg på veien :-)

Sammen med P-8A har de tenkt til å bruke ubemannet fly og disse skal begge utfylle hverandre til å dekke et stort område både langs kysten og langt til havs. Prinsippet kaller de BAMS: Broad Area Maritime Surveillance.
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2009, 02:51   #2
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: P-8A har hatt sin jomfrutur

Bedre bilde som viser vingespissene også: http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6545133
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2009, 10:02   #3
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,252
Default Re: P-8A har hatt sin jomfrutur

Første B737 med raked wingtips?
Ser for meg at denne maskinen vil ha litt større operasjonelle begrensninger ift. rullebanelengde enn dagens Orion?
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2009, 10:08   #4
LTH
ScanFlyer Molded
 
LTH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,454
Default Re: P-8A har hatt sin jomfrutur

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post

Flyet er baser på 737-800 skrog, men har i stedet 737-900 vinger og attpå til så er disse utvidet med såkalte raked wingtips.
Hmmm. Hva er forskjellen på en -800 og -900 vinge da?

Jeg trodde at -800 og -900 hadde samme vinge, på samme måte som at -600 og -700 har samme vinge...

Uansett er det kult å se raked wingtips på 737...
__________________
Mvh Lars Tore Haugan
LTH is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2009, 10:13   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,372
Default Re: P-8A har hatt sin jomfrutur

Quote:
Originally Posted by Blubird View Post
Første B737 med raked wingtips?
Ser for meg at denne maskinen vil ha litt større operasjonelle begrensninger ift. rullebanelengde enn dagens Orion?
Den vil nok for det meste bli operert fra flybaser med 3000+ meters rullebaner.

Tror heller ikke dette har vært noe krav eller ønske i og med at rekkevidden er 222 mil med fire timer 'on station'.

Boeing har også noen bilder i pressemeldingen sin:
http://www.boeing.com/news/releases/...90426a_nr.html
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2009, 11:26   #6
M609
ScanFlyer Silver
 
M609's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
Default Re: P-8A har hatt sin jomfrutur

seilfly sitter å drømmer om at 3-er´n skal få seg nye fly......

PS: Du har ikke drukna ennå?
__________________
Monster in a cave
M609 is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2009, 11:28   #7
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: P-8A har hatt sin jomfrutur

Greit nok med svineinfluensaen, men denne krabaten har da utviklet svinepest med byller?
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2009, 12:28   #8
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: P-8A har hatt sin jomfrutur

Quote:
Originally Posted by LTH View Post
Hmmm. Hva er forskjellen på en -800 og -900 vinge da?
Sammenlignet med -800 er vingene på en -900 bygget for å tåle en høyere MTOW, de er altså forsterket. Det samme ser en på vingene på en -800 vs. vingene på en -700 osv.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2009, 11:20   #9
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,807
Default Re: P-8A har hatt sin jomfrutur

Hvorfor kjører de ikke raked wingtips på vanlig 737?
Gir det fordeler på P8 som ikke komersielle fly drar nytte av?

http://www.airliners.net/photo/USA--...don/1520678/L/

Ser i alle fall mer spenstig ut syntes jeg..
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2009, 13:34   #10
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,372
Default Re: P-8A har hatt sin jomfrutur

Grunnen til at de har raked wingtips er at winglets gjør maskinen mer ustabil i lavere høyde. Så siden mye av typens operasjoner innebærer operasjoner i lav høyde, bestemte man seg for å gå for raked wingtips.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2009, 14:18   #11
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
Default Re: P-8A har hatt sin jomfrutur

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Hvorfor kjører de ikke raked wingtips på vanlig 737?
Gir det fordeler på P8 som ikke komersielle fly drar nytte av?

http://www.airliners.net/photo/USA--...don/1520678/L/

Ser i alle fall mer spenstig ut syntes jeg..
Kan det ha noe med typerestriksjoner (på vingespennet) å gjøre? Er 737 type B eller C forresten?

Er den byllen (som Stein kaller det) på venstre motor en sensor? De har vel neppe trengt å gjøre store endringen på selve motoren, så kan ikke tenke meg hva det ellers skulle være.
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2009, 14:32   #12
LN-RUV
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 281
Default Re: P-8A har hatt sin jomfrutur

Quote:
Originally Posted by LCH View Post

Er den byllen (som Stein kaller det) på venstre motor en sensor? De har vel neppe trengt å gjøre store endringen på selve motoren, så kan ikke tenke meg hva det ellers skulle være.
Ettersom "byllen" ligger omtrent der hvor gearboxen ligger, så kan jeg tenke meg at det er en kraftigere generator e.l. ettersom det er mye elektronisk utstyr i denne.
LN-RUV is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2009, 18:54   #13
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: P-8A har hatt sin jomfrutur

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Hvorfor kjører de ikke raked wingtips på vanlig 737?
Vil tro at en del tusen gates rundt omkring i verden fort ville blitt for smale da.

Quote:
Originally Posted by LN-RUV View Post
Ettersom "byllen" ligger omtrent der hvor gearboxen ligger, så kan jeg tenke meg at det er en kraftigere generator e.l. ettersom det er mye elektronisk utstyr i denne.
Korrekt
brendas is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2009, 03:56   #14
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: P-8A har hatt sin jomfrutur

737 med torpedoer i lasterommet.. toeft. Maa jo vaere noe for 333 gutta paa ainoeya?
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Har SAS noensinne hatt en kjenningsmelodi? LN-AFG Småprat 2 03-01-2016 10:39
Når har SAS hatt wetlease? Commuter Småprat 13 22-03-2012 10:53
A380 sin jomfrutur mellom Toulouse og Hamburg TG923 Flyforum 0 31-08-2005 10:57
Har Braathens hatt Fokker-100? Exiz Flyforum 19 01-02-2005 08:03
NASA's B-52B "008" har hatt sin siste tur Kenneth Flyforum 1 01-01-2005 17:21


All times are GMT +2. The time now is 11:26.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.