Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-06-2009, 09:19   #41
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Default Re: "...it could be in Philadelphia, it could even be in Rome.."

God underholdning - og morsomt at du omtaler deg selv i flertall. Hva synes du om Helsinki, fikk du egentlig sett noe?
Old 07-06-2009, 09:44   #42
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Takker for hyggelige kommentarer. Sånt settes pris på .

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
God underholdning - og morsomt at du omtaler deg selv i flertall. Hva synes du om Helsinki, fikk du egentlig sett noe?
Joda, fikk sett litt.. Jeg må nok innrømme at når jeg reiser på tur alene, er jeg forferdelig dårlig til å "finne på ting", så det ble mest litt trasking rundt, mens jeg så meg litt om. Var bl.a. nede ved havna, som du foreslo lenger opp. Men Helsinki er ikke så veldig stor, så jeg følte fort at jeg hadde sett det meste. Jeg tror vel kanskje at jeg, som "alenereisende" passer best til sånne turer som jcnorway har drevet med i det siste. Er liksom selve flyreisen, og det rundt det som jeg synes er "moro" med å reise på tur alene. En natt holder egentlig lenge for meg.

Nok om det. Jeg fikk meg både frokost, og en sitteplass i dag morges, og nå sitter jeg mest og venter på at klokka skal bli litt nærmere tolv, og satser så på å bevege meg mot flyplassen, og ta noen timer i loungen. Sola skinner også i Helsinki i dag, men fortsatt var det litt kjølig ute.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2009, 11:51   #43
Speedbird
ScanFlyer Molded

Du får spørre NOEN om NOEN vil være med deg neste gang da..!
Kan jo være NOEN har overflyttningsperm! HINT HINT HINT ! ! !
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2009, 12:54   #44
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by Speedbird View Post
Du får spørre NOEN om NOEN vil være med deg neste gang da..!
Kan jo være NOEN har overflyttningsperm! HINT HINT HINT ! ! !
Så vi kunne sittet ved siden av hverandre ombord i Avroen? Turen vi hadde med D-AIKE ville vært First Class i forhold..
Old 07-06-2009, 13:31   #45
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Et par kjappe bilder fra hotellet:

En selvbetjent kiosk. Man tok det man ville ha, og betalte i resepsjonen.

Et skilt på gaten, viste veien til Radisson BLU...

..men fulgte man det kom tal Radisson SAS.

Ellers et veldig trivelig hotell, med trivelig restaurant, og hyggelig betjening. Kan også nevne at jeg aldri måtte vente særlig lenge på heisen

Klokken ble ca. kvart på tolv, da jeg hadde fått pakket ferdig, og kommet meg ned i resepsjonen - og køen fra h****e . Jeg var visst ikke den eneste som drøyde det lengst mulig med å sjekke ut. Stilte meg i en kø, og var gjennom den, et par minutter iver tolv, så det gikk egentlig ganske greit unna. Hadde også forsynt meg litt av minibaren, og hadde sågar - som det stod forklart - fylt ut denne lille lappen, om hva jeg hadde tatt fra den, i løpet av det siste døgnet. Alt før det, skulle visstnok være "rapportert inn" av de som fylte den opp de andre dagene (eller i mitt tilfelle; første dagen). Jeg fikk regningen, og så at det var jo ikke blitt gjort.. Sa dog ikke mer om det, og kvitterte.. Var jeg slem nå??

Kom meg så avgårde, og fant veien til jernbanestasjonen. Vil vel anslå at avstanden er omtrent den samme som fra f.eks. Rica Oslo Hotell, til Oslo S. Var derfor jeg humret litt, da jeg husker en review fra Tripadvisor, hvor noen mente at "det gikk nå an å bo litt nærmere jernbanestasjonen...". Samme person var også misfornøyd med hotellet, pga. brostein i bakken, mesteparten av veien mellom hotellet og stasjonen, og at det derfor var vanskelig å dra meg seg trillekofferter

Fant holdeplassen for Finnairs flybuss, og rakk med god margin avgangen klokken 12:30. Betalte 5,90, og en drøy halvtime etterpå, var man på flyplassen. Fant veien inn, fant en automat, og dro fram kortet. Først inn å kikke på setekartet, men slo fast at det var greit å beholde de setene jeg hadde (3F og 2F). Forøvrig var hele treseteren foran meg på flighten til CPH ledig, så om noen tar midsetet på min rad, blir jeg sur.. Fikk så printet ut bagasjelapp og klistret den på, og fikk levert den i skranken for Biz\Star Gold.

Gjennom security, som ikke gikk nevneverdig fort. Hele køen skulle gjennom samme sluse. Ble til slutt min tur, og laptop, pc-veske og belte, ble lagt på båndet, og jeg passerte gjennom slusen. Hørte så en pipelyd, etterfulgt av noe på finsk fra en dame som stod foran meg, og jeg tenkte at nå er det best jeg blir stående her.. Til slutt kom en mann med skjegg og hansker bort, og begynte å ta på meg, og så fikk jeg gå.

Fulgte Flightdeck sitt "råd", om at loungen lå rett over gatene til SK\KF, så jeg fant først ut hvilken gate jeg skulle fly fra, og der fant jeg og en trapp, som førte opp til SAS Business Lounge..

Sitron !!

Halvannen time igjen til avgang nå, og jeg sitter her og koser meg med litt å spise, og en cola.. Så blir det en flight ned til CPH, og en ny lounge på lista.. Får dog se om jeg gidder å dra fram laptopen der nede. Hvis ikke, kommer resten av rapporten i kveld.
Old 07-06-2009, 16:01   #46
oddi
Banned

Veldig bra rapport martin. Jeg gleder meg til fortsettelsen

Last edited by oddi; 07-06-2009 at 16:08.
oddi is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2009, 17:35   #47
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Og da var man i CPH.. Her har SAS sånn internett man må bort i skranken for å få brukernavn og passord til, så derfor skriver jeg nå på Mac.. Mac med Windows, faktisk

Det ble etterhvert avgang, fra gate 22, som var ut av døra, langs en vegg, og ned en trapp, så var man praktisk talt i boardingkøen. Det ble annonset at flighten var "kåmplitli full", og at ingen fikk ha med seg mer enn ett kolli ombord, og alt med hjul på måtte sjekkes inn. Her lajeg også merke til en av de ansatte, en mann, som virket veldig dyktig på språk. Han snakket finsk og svensk, og slo over til dansk når han snakket med danske passasjerer. Og jeg er sikker på, at etter at han hadde sett på passet mitt, sa "God tur" på flytende norsk. Imponerende .

Vel ombord, på et fly som hadde samme seating: 3x3. Economy Extra var på de 3 første radene, hvorav rad 1 kun var to seter på venstre side (og ingen på høyre). En dame hadde selvsagt akkurat satt seg på 3D, da jeg kom, men ikke noe problem. Jeg fikk slippe til, og med litt velvilje (og en krukke margarin) kom jeg meg nedi setet. Etterhvert kom også en dame og satte seg i midten, så dette så ut til å bli moro. Som sagt, var det helt fullt, og bl.a. la jeg merke til to (mor og sønn, så det ut som) som satte seg på 2E og 2F. De virket veldig fornøyde, og sa farvel til noen andre som gikk og satte seg lenger bak. At de var ev en ikke-nordisk nasjonalitet, gav meg mistanke om at alle fire reiste sammen, og at to av de var blitt oppgradert på en eller annen måte. Leste forreste på FT, at Blue1 selger upgrades til 25 Euro, så det kan godt hende de hadde slått til på noe sånt.

Vi tok av, og etterhvert kom crewet med tralla si. Hun ene som jobbet ombord, kjente jeg forøvrig igjen fra den forrige flighten. Brettet inneholdt denne gangen en wrap med ost og skinke,og littsalat (type "smøre-på-brødskiva-salat", ikke "grønne-blader-og-tomater-salat"). Smakte godt. Ingen vinflaske på brettet, men jeg fikk kapret en hvit en fra neste tralle. Var fra samme sør-afrikanske produsent, som jeg selvsagt har glemt navnet på igjen. Men god var den . Ble også en kopp te..

Etterhvert ble brettet ryddet, og fint lite skjedde videre, fær vi etterhvert begynte på descent og innflyvning. Det skal Avroen ha; Det kjennes nesten ut som om de skal stoppe helt i lufta. Antageligvis når de slår ut luftbremsen bak. Når man først er på bakken, er oppbremsingen ganske behagelig i forhold til mye annet jeg har flydd, antageligvis pga. manglende reversering.

Kom meg så av, ved en gate på A-piren, og fant vegen heeeelt bort til loungen, som ligger omtrent ved C-piren.. En liten time til avgang, og den skal brukes til fint lite. Kanskje en cola til? Der har forresten sitron her også

Last edited by Martin; 07-06-2009 at 22:21.
Old 07-06-2009, 22:50   #48
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Nuvel.. Man kom seg etterhvert ut av loungen, og fant vegen i retning B-piren. Var det forresten noen som kalte OSL et kjøpesenter? Sammenlignet med CPH ville jeg sakt kiosk

Ved gate B5 stod OY-KBF og ventet, en A321. En type jeg har flydd kun en gang tidligere, og da med Aer Lingus. Boarding startet etterhvert, og jeg fant 2F. Tror det var 6 rader med Extra, og de var stort sett fullle. Min treseter hva nå hvertfall det. Belegget lenger bak, hadde jeg som vanlig ingen oversikt over.

Alt i alt, et hyggelig crew, som kom med en matboks, som inneholdt - som jeg tidligere har beskrevet maten til SAS DK - verdens minste brødskive, som de har klart å plassere to typer pålegg på - en slags skinke på den ene delen, og egg og reker på den andre (vent, det blir tre typer påleg. Go SAS! ). Til tross for at bilen stod godt parkert hjemme, og jeg skulle benytte meg av kollektivtransport, velgte jeg en cola til dette. Utover den vanlige servereingen, så jeg ofte crewet løpe fram og tilbake med forskjellige drikkevarer, så det tyder og på at de ytte det lille ekstra til de som ville ha.

Etterhvert kunne man skimte kjente strøk, og man gjorde etterhvert en venstresving, og Minnesund og Mjøsa dukket opp på høyre side. Hørte forøvrig en far på raden foran meg, fortelle datteren at "der er Norges største innsjø. Da var det storsjøen i Nord Odal vi så, før nevnte venstresving

La oss nedover mot 19R, og gjorde en ganske bra landing. Likte A321 veldig godt. Spesielt moro var det å følge med på skjermen foran, som viste nesekameraet under avgang og landing .

Taxet inn til det jeg tror var den første gaten på utland, mao. kortest mulig taxevei, og kortest mulig vei til bagasjebåndet . Vet ikke om det var noen av forumistene på flypark som gav meg den, som trøst for at jeg fikk den Schengen-gaten lengst unna security på utreise . Her konstaterte jeg forøvrig at Blue1, stod parkert med en MD90 på nabogaten.. Også jeg som absolutt skulle via CPH . Kunne fått enda en flytype i boka.

Nuvel, jeg kom meg ned i bagasjehallen, og fant båndet for flighten min (som forøvrig var det samme som båndet fra KF-flighten ), og ventet en liten stund på bagasjen. La forøvrig merke til nå at jeg ikke hadde fått noen pre-tag. Trodde hun som satt i biz-skranken på HEL hadde som jobb å klistre sånne på alle koffertene hun tok i mot?? Gjorde dog ikke så mye.. de koffertene som hadde det, kom ikke først allikevel, men litt lettere spredd rundtomkring.. Fikk min, og stakk så innom tax-free'n, og hentet meg litt sjokolade og en six-pack med øl, betalte dette, gikk på grønt, og gikk og satte meg for å vente. Frekvensen på bussrutene mellom OSL og Maura er nemlig annenhver time, og jerg hadde nå akkurat en time til neste buss.. Bussen kom, og for 39 kroner ble jeg kjørt til jeg var ca. 150 meter fra døra hjemme..

Takker alle for titten, så skal dere få slippe flere rapporter fra meg - hvertfall fram til September .

Avslutter med låta som ble brukt som trådtittel, i en akustisk versjon, og med en liten link til min neste TR.

http://www.youtube.com/watch?v=KHBH3wIGDWM
Old 08-06-2009, 11:37   #49
737-405
ScanFlyer Gold

737-405's Avatar

Takk for en flott og velskrevet rapport !
Old 08-06-2009, 14:25   #50
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Hva synes du om businessproduktet til SAS og Blue1 (Economy Extra..) vs. f.eks. BA (som du også har erfaringer fra)?

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2009, 15:17   #51
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Tja.. Nå var jo alle flightene denne helgen i Economy Extra, så en ren sammenligning av ombordproduktet blir vel ikke helt rettferdig. Har dog flydd SAS i "årntli' bissniss" tidligere, og erfaringene der, tilsa at de er absolutt sammenlignbare. Forskjellen er vel at BA gir deg to valg når det gjelder maten, mens SAS har ett. Det BA allikevel scorer på, er pris. Jeg gjorde et kjapt søk, og om man vil reise til London i helgen 18-20. September, så kan man fly Biz hos BA for 3475 kroner, mens SAS skal ha 5756 kroner for Economy Extra, og 8648 for Biz. Forøvrig ville den billetten jeg hadde i helgen, kostet meg over 8000 om jeg skulle bestilt den på vanlig måte, og det må jeg innrømme at jeg aldri ville ha betalt. Da kan man til sammenligning fly BA i Business (via LHR) til HEL for ca. seks og en halvt laken.

Det SAS dog skal ha, er bakketjenester på OSL. Nesten køfri bagdrop, hvor det egentlig stiller likt som BA. Nå er det forresten også lengre å gå, om en skal sjekke inn med BA, så om SAS skal vinne på noe, så må det være gangavstand .

SAS har Fast Track på OSL, noe BA ikke har. Den virker også, og det var absolutt ingen kø der når jeg gikk gjennom. Jeg kunne da stå ved båndet i ro og mag, og ta ut laptop\ta av meg beltet osv. istedenfor å stå og gjøre dette i køen, og samtidig stresse med å få dette nedi boksene når en kommer fram til båndet. 1-0 til SAS her.

Lounger: SAS sin business lounge på OSL, vil jeg si stiller forholdsvis likt med OSL lounge, so BA bruker. Litt bedre utsikt, og litt større, og et lite pluss for at de har Coca Cola, og ikke Pepsi (Drikker gjerne begge, men liker varianten fra ATL hakket bedre..). Kanskje likte jeg SK sin litt bedre fordi jeg ikke hadde vært der før (forandring fryder, osv), men egentlig stiller disse loungene ganske likt. Generelt, var også de andre loungene jeg besøkte trivelige, og man kunne lett slappe av med noe å spise/drikke, samt komme seg på nett. Skal man dog se på utvalg av mat/drikke, tør påstå at BA ligger et par hakk over SK sine lounger. I hvertfall av de loungene jeg har besøkt.

Så for all del, jeg er veldig fornøyd med SAS sitt businessprodukt i Europa, men må nok allikevel kokludere med at jeg heller legger igjen pengene mine hos BA.
Old 09-06-2009, 00:19   #52
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
.... og et lite pluss for at de har Coca Cola, og ikke Pepsi (Drikker gjerne begge, men liker varianten fra ATL hakket bedre..). .
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules