Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 28-05-2009, 21:19   #1
gardkarlsen
ScanFlyer Silver

gardkarlsen's Avatar

Lufthansa Billigtur til Dubai med Lufthansa

Her kommer en kort oppsummering fra en tur til Dubai med Lufthansa. Vi kjøpte disse billettene for et par måneder siden når Lufthansa hadde en salgskampanje og vi fikk derfor billettene til 2800 kroner per person

Vi started vår tur den 20 mai grytidlig om morgenen. Vi hadde LH3163 fra SVG til FRA kl 06.35 så vi stilte på flyplassen tidlig. Men da vi kom inn på flyplassen hersket det skikkelig kaos – bagasjebelte skapte problemer igjen så det var lange køer. Vi sjekket inn på automaten og damen fra SAS kunne godt ha pekt oss til business bagasje drop men det gjorde hun altså ikke Vi så dette etter hvert og skiftet kø og vi ble stående helt til det begynte å blinke boarding for vårt fly – veldig dårlig info fra SAS sin side og de kunne godt ha ropt opp for å få de forskjellige avgangene til å sjekke inn i rekkefølge. Det var nesten et under at bagasjen vår kom med – damen bak skranken stresset for livet stakkar. Men vi rakk nå flyet og jeg håper jeg er tilgitt av mine medpassasjerer ettersom jeg måtte snike i køen for security kontrollen.

Vi fløy en Eurowings Bae-146 til FRA og det tok ca 2 timer. Det var flott flyvær og vi fikk veldig bra utsikt til alle Jærstrendene på vei opp fra Hellestø til Brusand.

Frokost om bord var et lite smørbrød men ettersom vi satt på ”bakerste benk” var det slutt på valget mellom ost eller skinke når damen kom til oss

Vi hadde også flott flyvær ved landing og dermed kunne vi se store deler av Frankfurt sentrum før vi traff bakken.

Ettersom vi hadde noen timer til gode før neste fly bestemte vi oss for å stikke inn til byen – jeg har aldri opplevd en flyplass der det var enklere å komme seg ut. Fra gaten vår var det bare å følge exit skilt så var vi ute på et par minutter – så var det bare og levere inn backpack til oppbevaring og ta toget inn til Frankfurt for ca 4€. Sentrum av Frankfurt virket veldig koselig og jeg kunne godt tenkt meg en langhelg der.

I 12 tiden stakk vi ut til flyplassen igjen og vi stakk rett til Sentator loungen i B avdelingen og jeg må si at jeg ikke er så imponert over denne loungen. Først og fremst var det nesten umulig å finne et sete da vi kom inn i loungen og til å begynne med ble vi sittende på barkrakker – vi fikk et bord etter hvert men det var ikke mange ledige stresslesser

Videre er det idiotisk at man ikke kan tilby gratis wifi i en busiess lounge til et seriøst selskap som Lufthansa – men det er nå bare min mening. Utvalget av mat er heller ikke til å ta bølgen av men vi kunne nå i alle fall ta oss en pølse (av type kaptein Sabeltann) og de har selvfølgelig litt rødvin og øl på menyen.

Så var det på tide med avgang og vi gikk til vår gate og gikk om bord i vår 747-400 og jeg hadde sete 38C.

Dette Lufthansa flyet hadde ikke personlig TV skjerm så her ble det med de gamle CRT skjermene i taket – jeg er ikke videre imponert over denne løsningen men på en kort tur som dette gjør det ingenting. Jeg tror forresten jeg hadde større personlig skjerm da jeg fløy Emirates business klasse enn det som de har i taket på denne LH 747 . Jeg var på en Lufthansa presentasjon for noen uker siden og de sa at de jobber med å få inn personlige TV skjermer på alle sine store fly.

Det er rart at de ikke kjører på med mer underholdning forresten – jeg tror kun de viste litt nyheter, så kom det en fyldig og ”spennende” oppsummering fra et par kamper i tysk bundesliga og så filmen Mall Cop. Kona gikk for kylling og ris og jeg hadde en biff stuing og det var lite å si på maten. LH er også flinke med servering av drikke og det virket ikke ut som det var noe problem med påfyll så jeg hadde meg det vanlig av rødvin og kaffe/Baileys. Det er også utrolig å se at de drar meg seg Warsteiner på glassflasker – det lempes ikke på kravene når det gjelder øl i Tyskland.

Turen fra FRA til DXB tok bare litt over 6 timer og vi landet i Dubai i 11 tiden om kvelden. Ved gaten ble vi møtt av en dame i knallgule jakke som sto og holdt en plakat med navnet på kona. Dette er en del av Marhaba (http://www.marhabaservices.com/source/index.aspx) tjenesten (takk til Chaos Controller for tipset forresten) og det er en meet & greet tjeneste som hjalp kona gjennom de forskjellige køene ettersom hun måtte gjennom litt ekstra pga at hun ikke har norsk pass. Vi fikk til og med en liten bil som kjørte oss til passkontrollen. De (dama i den gule jakken og karen som hjalp oss med koffertene( fulgte oss helt ut til taxiene utenfor flyplassen.

Dersom dere vil se noen bilder fra Dubai kan dere sjekke bloggen min på http://gardmobile.blogspot.com/search/label/Dubai Jeg kommer snart tilbake med litt info fra hjemturen fra Dubai.
Old 28-05-2009, 21:37   #2
Eirik
Livsnyter

Default Re: Billigtur til Dubai med Lufthansa

Fløy vist samme flighten som deg fra FRA til DXB :-)
Synes Senator loungen var ok, med flott utsikt utover rullebane, Iran Air´s 747-SP o.a.
Fikk faktisk fot på pølsene :-) Men mye folk i forhold til (gode) sitteplasser; ja !
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 04:39   #3
GFL
ScanFlyer Gold

Jøss! Har Lufthansa samme underholding i 747'en som KLM? Altså gamle skjermer i taket?
Old 29-05-2009, 06:06   #4
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Jada, dette har da vært oppe en del ganger her på forumet. Eco klasse på de gamle 744'ene til LH er ikke akkurat comfort-class, nei! Trangt og kun skjermer i taket.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 07:09   #5
gardkarlsen
ScanFlyer Silver

gardkarlsen's Avatar

Turen hjem skjedde grytidlig på mandag morgen 25. Mai. Vi ble fraktet ut til flyplassen i hotellets limousin – en BMW 730 og det gikk raskt ettersom det var lite trafikk kl 05.30. Innsjekk til LH639 gikk raskt og vi gikk til Lufthansa loungen ved gate 126 hvis jeg ikke tar helt feil. Denne loungen må nesten kunne betegnes som en vits ettersom det er utrolig få sitteplasser og det eneste som skiller first fra business/senator er en liten skillevegg. Kona tullet med at eneste forskjellen var at First hadde tilbud om cornflakes . Men de hadde i alle fall noen club sandwich, en kaffe maskin og litt juice.

Vi hadde avgang fra gate 115 kl 07.45 og denne gangen i et A340 og jeg håpte at dette skulle bety AVOD men den gang ei. Vi ble forresten sittende på rad 45 (nest siste rad) og her er det snakk om en 2-3-2 konfig ettersom flyet smalner til her. Vi håpet selvfølgelig å få to seter for oss selv på en av sidene men det var visst umulig – sjekket vi for sent inn mon tror? Jeg hadde kanskje for høye forventninger men jeg håpet jo at to stk med StarAlliance gullkort kanskje kunne få et ledig sete ved siden av oss.

Vi fikk et lite smørbrød etter takeoff og da de kom til oss var det slutt på valget så det ble vegetar og det var ikke spesielt godt. Nok en gang var det CRT skjermer som viste underholding og nok en gang ble det litt nyheter, mer fyldig info fra tysk bundesliga og den store finalen…Mall cop nok en gang. Jeg sovnet nok en gang i filmen så jeg har fremdeles ikke sett den.

Ettersom vi ikke fikk noe valg ved frokost fikk vi valg av middag iallefall – for min del ble dette kylling og ris. Men nok en gang gikk de tom for retter og dermed måtte de bruker en del tid og energi på og forteller folk at det dessverre kun var vegetar pasta igjen til de siste. De brukte forresten utrolig lang tid på drikke servering før middag. De hadde kun en vogn på hver side som skulle ta hele økonomiseksjonen og jeg tror de brukte 40 minutter på det. Og jeg fikk inntrykk av at da skulle vi bestille det som vi ønsket å ha å drikke til middagen. Men det stemte altså ikke…for etterpå begynte de med matservering og drikkeservering forfra og nok engang tok dette ganske lang tid. De var såpass sent ute at jeg ble omtrent fratatt matbrettet mitt mens jeg holdt på med desserten. Jeg tror de burde revurdere opplegget med drikke og matservering.

Vi landet i Munchen i 11 tiden om morgenen og vi måtte gjennom passkontroll for å komme inn i Schengen og deretter måtte vi gå gjennom ”innsjekk” på nytt. Vi gikk i fasttrack køen og for første gang ble jeg bedt om å ta ut mine to kamera fra ryggsekken og vise til damen at de var virkelige. Damen var ganske fin så jeg spurte om jeg skulle ta bilde av henne men det så ikke ut som om hun synes at mitt forslag var spesielt festlig.

Vi hadde kort tid i Munchen og vi var bare så vidt innom Senator loungen og det var også kult å se at de hadde en egen Senator cafe med litt mer fokus på mat.

KL 13.45 hadde vi avgang med LH973 til Frankfurt. Ved gaten kunne man faktisk forsyne seg med kaffe og te fra en maskin før man gikk om bord. Vårt fly var en A320 og flyturen til Frankfurt tok bare 50 minutter. Igjen hadde vi ganske fint flyvær og vi fikk fin utsikt til flyplassen etter at vi tok av.

Vi hadde ikke så lang tid i Frankfurt og vi ventet bare i loungen i A delen. Denne loungen virket bedre enn den i B delen og virket større, hadde bedre utsikt, mer valg av mat (blant annet en smoothie stasjon) osv. Jeg prøvde å ta noen bilder men jeg fikk beskjed av en kar som jobbet der at de ikke var lov.

Så bar det endelig hjemover med LH3096 og med 737 flyet så tok det ca 1 time og 45 minutter. Vi snudde rett over Stavanger sentrum og i finværet fikk vi nydelig utsikt over byen min.

Det var alt for turen min denne gang. For 2800 kroner var dette en kjempegod deal. Erfaringen med Lufthansa er ganske god den men jeg gleder meg til de kommer med skikkelig underholdningssystem på flyene sine.
Old 29-05-2009, 09:06   #6
O_K_
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Jada, dette har da vært oppe en del ganger her på forumet. Eco klasse på de gamle 744'ene til LH er ikke akkurat comfort-class, nei! Trangt og kun skjermer i taket.
Er det noen sellskaper som egentlig har brukbare og oppgraderte 747'er? BA kanskje? Jeg har aldri fått fløyet 747 fordi jeg alltid har funnet en annen routing med mer komfortabelt materiell (A330/340). Skrekken er vel egentlig å bli sittende på rad 1 eller 2 bak bulkhead på flighter der de har videokanon, gjorde det en gang på SAS 767, og det var umulig å sove med en så stor, urolig og blinkende lysflate rett forran øynene. LH sin løsning med små skjermer i taket så mye bedre ut for folk som vil sove, men filmopplevelsen må da være begredelig.
Old 29-05-2009, 09:12   #7
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

De 747 (BA og NZ) jeg har prøvd har begge hatt AVOD.

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 11:04   #8
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Takk for fin rapport! LH viser vel nok en gang på at det er stor forskjell på deres Europa- og IC-komfort. Opplevde du 747 som trangere enn 340? Håper det. Valgte bort routing FRA-SAO til fordel for MCH-SAO pga 747 vs 340.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 14:28   #9
Airbus 330
ScanFlyer Dusty

Airbus 330's Avatar

Quote:
Originally Posted by O_K_ View Post
Er det noen sellskaper som egentlig har brukbare og oppgraderte 747'er? BA kanskje? Jeg har aldri fått fløyet 747 fordi jeg alltid har funnet en annen routing med mer komfortabelt materiell (A330/340). Skrekken er vel egentlig å bli sittende på rad 1 eller 2 bak bulkhead på flighter der de har videokanon, gjorde det en gang på SAS 767, og det var umulig å sove med en så stor, urolig og blinkende lysflate rett forran øynene. LH sin løsning med små skjermer i taket så mye bedre ut for folk som vil sove, men filmopplevelsen må da være begredelig.
Min eneste IC tur gikk til New York med BA, og hadde 747 til JFK og der var det AVOD på reidarklasse. Fungerte perfekt for oss som ikke er vant til noe annet. Hadde 772 hjem igjen fra EWR, og var likedan der også.
Strålende fornøyd med min eneste tur i IC med BA.

Flott triprapport Gard som vanlig, en fryd å lese for oss som bare kan drømme om å reise så mye og ikke minst sitte der foran.
Stå på videre, og ser frem til mere trip rapporter fra deg.
Airbus 330 is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 19:01   #10
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Fin rapport!
Et godt eksempel på at Biz class er å foretrekke!
Du skulle heller prøvd Diners loungen i Dubai. Den skal visstnok være helt super!!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2009, 19:33   #11
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Er ikke KLM i ferd med å innføre nye seter med AVOD i sine 744? Eller er det bare på MD-11?
Old 30-05-2009, 00:15   #12
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Takk for nok en flott rapport, Gard! Jeg har stor glede av rapportene dine. Bestilte selv en tur til Dubai for 2500 kr. t/r med Lufthansa fra Oslo, med akkurat de samme avgangene Frankfurt-Dubai-München, riktignok med videreforbindelser som er litt mer smooth enn de dere hadde; totalt 10 timer hver vei. Til denne prisen gjør det ingenting at Lufthansa ikke er det helt store på langdistanse. Seks timer er uansett ikke så lenge - og en god bok og Warsteiner-påfyll vil nok hjelpe på! Gode seter er også sikret.
Old 30-05-2009, 09:54   #13
gardkarlsen
ScanFlyer Silver

gardkarlsen's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Fin rapport!
Et godt eksempel på at Biz class er å foretrekke!
Du skulle heller prøvd Diners loungen i Dubai. Den skal visstnok være helt super!!

BF
Jepp, det er helt klart at Biz class er å foretrekke - jeg har nok blitt litt bortskjemt i det siste - spesielt med tanke på Emirates turen jeg hadde. Jeg har ikke Diners kort forresten. Jeg gikk for SAS Mastercard istedet :-)
Old 30-05-2009, 10:00   #14
gardkarlsen
ScanFlyer Silver

gardkarlsen's Avatar

Quote:
Originally Posted by Airbus 330 View Post
Flott triprapport Gard som vanlig, en fryd å lese for oss som bare kan drømme om å reise så mye og ikke minst sitte der foran.
Stå på videre, og ser frem til mere trip rapporter fra deg.
Takk for det. Nå har kona gått tom for ferie så det spørs om det blir noen turer på en stund
Old 30-05-2009, 10:03   #15
gardkarlsen
ScanFlyer Silver

gardkarlsen's Avatar

Quote:
Originally Posted by AirbusTero View Post
Takk for fin rapport! LH viser vel nok en gang på at det er stor forskjell på deres Europa- og IC-komfort. Opplevde du 747 som trangere enn 340? Håper det. Valgte bort routing FRA-SAO til fordel for MCH-SAO pga 747 vs 340.
Tja, jeg satt inneklemt i A340 på mer eller mindre bakerste benk så jeg følte dette var "verre" enn å sitte ved midtgang på 747...da hadde jeg iallefall mulighet til å strekke litt på bena ofte. Men ellers føltes det ganske likt.
Old 31-05-2009, 20:03   #16
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Takk for fin fin rapport Gard
Alle IC flygninger som jeg har reist med på LH har hatt AVOD system i setene (333 & 346)
Det er vel og bra at det monteres AVOD men dessverre er utvalget av film, serier og musikk begredelig.
Virker som at de har bestillt billigste "pakke" fra en eller annen leverandør.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2009, 20:50   #17
GFL
ScanFlyer Gold

Må jeg si er imponert over at du greier å gå fra Biz i EK-A380 til bak i en LH747/A340. Er vel mange her som ikke hadde overlevd det
Old 01-06-2009, 09:10   #18
gardkarlsen
ScanFlyer Silver

gardkarlsen's Avatar

Quote:
Originally Posted by GFL View Post
Må jeg si er imponert over at du greier å gå fra Biz i EK-A380 til bak i en LH747/A340. Er vel mange her som ikke hadde overlevd det
Hehe...jeg har ligget i hardtrening for å klare overgangen Vel, jeg har humpet mange, mange kilometer i økonomiklasse så jeg er vant til det. Men jeg må innrømme at det er en nedtur å komme tilbake til økonomiklassen når han har fløyet business noen ganger
Old 05-06-2009, 21:44   #19
krølle
ScanFlyer Crusty

kul rapport, men bare en pitte bitte liten korrigering, sendte fruen kl 0600, heldigvis kun med håndbagasje. Er et evig mas, hver store utfartshelg så krasjer båndet

:quote:veldig dårlig info fra SAS sin side og de kunne godt ha ropt opp for å få de forskjellige avgangene til å sjekke inn i rekkefølge. Det var nesten et under at bagasjen vår kom med – damen bak skranken stresset for livet stakkar. :quote:

Hørte selv at der ble ropt opp om båndstans og når det nærmet seg avgang ba de folk til disse komme fre til bag-drop.
Men du kom deg ut og hjem, med frue og bagasje så det gikk bra tross alt
krølle is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2009, 09:38   #20
gardkarlsen
ScanFlyer Silver

gardkarlsen's Avatar

jada, vi kom oss avgårde. Men på grunn av mangel på informasjon begynte f.eks. noen og trenge seg fremover i køen og spurte om de kunne komme foran oss for de var sent ute til et fly og vi sa ja til dette. Vi trodde disse skulle avgårde men noen av flyene som gikk før vårt fly. Men ombord på flyet vårt til Frankfurt så vi mange av de som trengte seg foran oss i køen. Det var ikke før det begynte å blinke boarding på flyet vårt at de i innsjekk begynte å rope ut "er det flere her som skal til Frankfurt?". Men men, vi kom med og det var det viktigste :-)
Reply

Posting Rules