Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-05-2009, 16:09   #1
jb1
ScanFlyer Rusty

oneworld British Airways OSL-LHR-OSL

Tripreport OSL-LHR-OSL:

1. flyvning:
Flyselskap: British Airways
Dato: 21.05.09
Strekning: OSL-LHR
Flytid: 1:45
Flytype: A-320
Klasse: Economy

British Airways har gode priser om man bestiller i god tid. Jeg benyttet anledningen til å oppgradere meg seg på returen, se mer om det lenger ned. Jeg tar ikke bilder til mine trip reports, de skyldes stort sett at jeg alltid glemmer mitt kamera.

Jeg hadde sjekket inn på nett dagen før og drog etter en lunch i et solfylt Oslo på Kristi Himmelfartsdag med flytoget ut til OSL. Da jeg kom dit var været snudd på hodet og det bøttet ned. Ettersom jeg kun hadde håndbagasje, gikk jeg rett til sikkerhetskontrollen. Den gikk ganske kjapt unna, det verste langhelgrushet hadde vel vært der dagen før og tidligere på dagen. Da jeg kom ut til Non-Schengen området, var boarding alt i gang og jeg satte meg i mitt sete nesten forrest i Euro Traveller. Push-back var på tid og et tilnærmet fullt fly var klart for å dra til London. Det var fullt i de tre radene på Club Europe og kun et par seter ledig bak forhenget. Flyet var rent og pent og BAs interiør er ganske pent. Sikkerhetsdemonstrasjonen skjedde på skjermer, det eneste mannskapet gjør selv er å vise hvor nødutgangene er.

Mens vi taxet ut til rullebanen, skjedde noe jeg aldri har opplevet i et fly før; Pusheren kom på høytaleren og fortalte at en passasjer ikke ville reise med oss til London allikevel. Flyet taxet til en ”remote stand” og en bil fra OSL kom og hentet en eldre dame med reisefølge. Det er mulig dette var et akutt anfall av flyskrekk eller sykdom, årsaken til at hun ville av ble ikke opplyst. Deres bagasje måtte taes ut av flyet og kapteinen sa de trengte litt mer bensin før de kunne ta av. Dette tok selvsagt en del tid og vi lettet ca. 45 minutter etter skjema.

Mannskapet som bestod av 3 damer og en mann, begynte straks med serveringen. Vi fikk servert to små trekantsandwicher og en sjokolade, med en runde fra drikkevognen til. Sandwichene smakte godt nok, og British Airways utfører sin service jevnt over med stor profesjonalitet og effektivitet.
Vi landet på Heathrow ca. 35 minutter etter tidtabell, noe BA selvsagt ikke kunne lastes for med tanke på hva som skjedde på OSL. Jeg satte meg på Heathrow Express og reiste i stor fart inn til Paddington.

2. flyvning:
Flyselskap: British Airways
Dato: 23:05.09
Strekning: LHR-OSL
Flytid: 1:40
Flytype: A-319
Klasse: Club Europe

Etter å ha besøkt et par venner i London, måtte jeg dra hjem. Jeg hadde igjen sjekket inn på nett, og valgt sete 1 C. Det verste helgerushet i denne bank holiday hadde lagt seg og det gikk greit å ta seg til Heathrow med Heathrow Connect. Heathrow Connect er et glimrende alternativ om man ikke skal til Terminal 5. Når man skal til terminal 5 må man bytte på Heathrow Central, dette hadde ikke vært noe problem om man ikke måtte i ti minutter på neste tog til T5. Uansett er Connect’en langt billigere enn Express’en. T5 er en flott terminal, lys og fin med korte avstander. Jeg gikk igjen rett til sikkerhetskontrollen. Fast Track fungerte bra og etter å ha plukket med meg et par flasker gikk jeg rett til South Lounges hvor jeg hadde en knapp time før jeg kunne skulle gå om bord. South Lounges består av en rekke louger: First Lounge, Concorde Room og SPA for dem som virkelig kaster penger etter BA. Club Europe - loungen er meget stor og utvalget av drikke og mat er svært bra. Her kan man få seg en flere retters middag om man går litt fra buffet til buffet, og det fylles stadig på. Det er også ulike typer bord for om man vil sitte og spise et måltid ved et spisebord eller slappe av i en lenestol med drikke og snacks. Det var ganske mange passasjerer i loungen, men det var godt med plass for det.

Da tiden for boarding kom, gikk jeg ned til utgang A-13 hvor en av BAs A-319 stod klar til avgang for Gardermoen. Jeg satte meg helt forrest i flyet. Det var helt fullt i Euro Traveller og ett ledig sete på de tre radene i Club Europe, jeg fikk en treseter for meg selv ettersom midtsetet alltid er ledig. Overraskende fullt for en lørdag kveld. Sikkerhetsbriefing var igjen på skjermene. Avgangen var på tid, og ingen passasjerer skulle av under taxing denne gang. Da setebelteskiltet var slukket kom purseren som hadde ansvaret for CE rundt med drinker før maten. Jeg valgte litt Pommery champagne sammen med nøttene man fikk. Det ble ikke delt ut menyer og man ble ikke tiltalt med navn slik jeg har opplevd i CE tidligere. Passasjerene fikk presentert alternativene for kveldens måltid i CE fikk valget mellom kald laks med potetsalat eller en kjøttrett som jeg ikke husker hva bestod av. Det var også en liten ostetallerken med kjeks til og en bitteliten straciatella med sjokoladebiter. Det smakte godt, men jeg var ikke voldsomt imponert over maten. Servicen var upåklagelig og den mannlige purseren jobbet hardt og serverte alle individuelt. Han var der alene da en ung kvinnelig og to mannlige kollegaer var travelt opptatt bak forhenget. Det eneste man kunne utsette på servicen var at drikken til maten ble servert litt sent i forhold til maten, men jeg hadde fortsatt litt champagne og vann igjen fra aperitiffen. Da jeg fikk velge drikke til maten valgte jeg en hvitvin. Da jeg var ferdig ble brettet kjapt tatt bort og kaffe servert. Det var litt skuffende at det ikke var noe petit four eller annet søtt til kaffen.

Kapteinen hadde opplyst at vi hadde medvind og kartet på skjermen viste at vi straks passerte Oslo. Flyværet var glimrende og man kunne tydelig se operaen i Bjørvika gjennom vinduet. Vi landet på Gardermoen 10 minutter før rutetid og jeg gikk rett til flybussen etter å ha passert tollen.
British Airways er et flyselskap av den gamle gode sorten og leverer stort sett alltid det de lover. Det var et hyggelig første møte med T5 for min del, som definitivt er kommet over startproblemene og er et flott ”hjem” for BA. Jeg prøver gjerne BA til T5 igjen.

Last edited by jb1; 16-06-2009 at 10:22.
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2009, 17:12   #2
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Default Re: British Airways OSL-LHR-OSL

Takk for rapporten! Litt spesielt det du opplevde på turen til LHR med hun som måtte av etter pushback. Men sånne episoder gjør jo at man husker turen bedre

Hvor mye betalte du for å oppgradere fra ET to CE på returen?

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2009, 00:51   #3
jb1
ScanFlyer Rusty

Default Re: British Airways OSL-LHR-OSL

Quote:
Originally Posted by jcnorway View Post
Takk for rapporten! Litt spesielt det du opplevde på turen til LHR med hun som måtte av etter pushback. Men sånne episoder gjør jo at man husker turen bedre

Hvor mye betalte du for å oppgradere fra ET to CE på returen?
Jeg betalte ca 1200 for oppgradering. Hyggelig å gjøre det en gang iblant, men ikke verdt å gjøre det hver gang synes jeg. Prisen var i utgangspunktet lav, så totalprisen ble ikke ille. Det var billigere å oppgradere før.
Reply

Posting Rules