![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
I dagens morgenutgave av Aftenposten kan man lese at SAS, Norwegian, Ving og andre større selskaper, har merket en markant økning i salget fra Norge den siste tiden. Det er spesielt storbyferier som går unna og det merkes at folk har mye penger etter rente nedgang. Fra nærmest å ha stått stille i sen høst og tildlig vinter, melder selskapene at det nå virkelig går unna og at pågangen er upåklagelig. Charter selskapene melder også om at det begynner å bli smått igjen med reiser i sommermånedene.
Samtidig styrker den norske kronen seg sakte men sikkert og blir spådd enda sterkere i tiden fremover. På grunn av sterk kroneforhold mellom den Norske Svenske valuta, går også Norge opp som Nordens største økonomi målt i total BNP. http://www.e24.se/samhallsekonomi/va...el_1129253.e24 Det er langt igjen, men kan vi ane at den bratte bakken nå flater seg ut for den norske luftfarten?
Lufta er for alle! Last edited by MartinL; 25-03-2009 at 08:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Leste et sted i går at Landvetter igjen var blitt en poppis utreiseflyplass grunnet den relativt sterke norske kronen.
Boligmarkedet blir jo sett på som en temperaturmåler på resten av økonomien, og her på huset merket vi en markant økning i omsetning etter nyttår - så da er det jo nå på tide at andre bransjer kommer etter. Blir "finanskrise" det største ut-ordet i 2010? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Muligens, selv om jeg tror nok det er en stund til man vil se noe særlig vekst. Mye vil nok komme an på verdensøkonomien og hvor raskt man klarer å få rettet opp finansystemene. Per dags dato er det faktisk umulig å vite når det snur igjen da det er såpass mange usikre faktorer som må på plass.
.....boligmarkedet er nok langt bedre enn da var i høst, men man får fremdeles elektrikkere på dagen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Men har elektrikeren blitt noe billigere?
![]()
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
NEI
![]() Nesten 1300kr for 1times arbeid samt 2 dimmere med stæsj koster visst nesten 1900kr per stykk.....og det er før moms. Neste gang jeg skal gjøre noe blir det å gjøre det svart! Last edited by Someone; 25-03-2009 at 09:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det er vel den kortsiktige effekten av rentenedgangen som slår ut. Folk har litt mer penger å bruke, og tenker ikke så langt fremover. Vi vil nok kjenne finanskrisen på kroppen i Norge også. Det er jo ikke sånn at vi er frakoblet resten av verden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Flere reisebyråer merker også at det er travlere tider:
Quote:
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Tja, mulig det værste er over, men vi er fremdeles et stykke unna fryd og gammen.
I Norge kan vi nesten snakke om TO verdener - én for de med sikker jobb og trygge banklån, og de uten jobb eller med usikker jobb. For den første gruppen blir 2009 et gullår. Lånerenten er lav, og de fleste kan se frem til å ha høyere disponibel inntekt enn tidligere. Men, selv for denne gruppen vil trolig forbruket bli mindre enn tidligere og sparingen høyere, pga usikkerheten som allikevel ligger der (og skremselspropaganda fra media). Det gjør at forbruket totalt trolig vil bli lavere, noe som innvirker negativt på den gruppen uten sikker jobb. Nylig bestemte Noremas eiere å legge ned produksjonen i Norge som følge av fallende etterspørsel etter nye kjøkkener. Det samme ser vi innen en rekke bransjer, der man ser en dramatisk nedgang i nye ordre. Jeg tror ikke vi skal avskrive Krisen ennå, men de fleste ekspertene er enige om at vi skal kunne puste lettere i 2011 eller allerede i 2010. Nå gjelder det å bite seg fast og "overvintre" |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Et annet spørsmål er hvor mye flyselskapene tjener på reisende som konsekvent søker etter de billigste billettene på f.eks. restplass.no.
IATA er ikke særlig optimistiske. I går ble forventningene til inntjeningen i sivil luftfart for 2009 juster kraftig ned i forhold til det man trodde i desember 2008. Spesielt er fallet i cargo-inntektene dramatiske. http://www.joc.com/node/410285 |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
De tjener nok ikke noe, men derimot så begrenser det tapene da det er bedre å selge et sete til noe under kostpris, enn å la det stå tomt. Spesielt i disse dager hvor cash is king og det gjelder å få solgt det man kan
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Ser jo at de fleste flyselskapene har et eller annet salg gående til enhver tid, noe som kan være et tegn på at man sliter med å fylle flyene...
British Airways har f.eks. hatt sitt salg av biz-billetter ut fra London gående i snart 3 mnd (forlenget fristen 2 ganger). Kan jo tenkes det er vanskelig å fylle opp premiumsetene i disse tider ![]()
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Veldig mange bedrifter kjører knallhard på at folk skal fly i økonomiklasse (så hardt at de tvinges til å bruke dyre økonomiklassebilletter ifht. billigere restricted business). Norge er ikke hard truffet av problemene (enda) ifht. andre land.
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
jeg ser faktisk en liten forbedring i belegget på en del flyvninger i en sesong som vanligvis er stille.
men at Ola og Kari får mer penger mellom hendene betyr ikke alltid at det gagner reiselivsnæringen i så stor grad som E24 går hen å antyder
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Nei, og om det nå kommer et lite oppsving tror jeg ikke på noen ordentlig opptur med det første. Det er for mye uro internasjonalt og kanskje kommer også ny nedtur.
At reisemarkedet tar seg noe opp er jo hyggelig, men meldingene er i overkant vage til å kunne brukes som solid kilde. Det er selvsagt viktig for dem å skape et inntrykk i markedet at "nå reiser folk igjen", slik at det kan skapes et slikt inntrykk og flere henger seg på. Har vi noen gang hørt charteroperatører ikke si at det begynner å bli trangt om plassen til sommeren...? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Jeg tar det som gode nyheter, selv om jeg også tror at det er svært laaaaangt igjen. Signalene som sendes er uansett bedre enn i høst og vinter. Vi får glede oss over alle tegn til optimisme.
![]() |
![]() |
#16 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Saa lenge det 'kun' selges billig-billig, er vi der vi var da Ryanair dumpet en-kronesbilletter etter 9/11. Du skapte et visst volum (for de som var med paa dette gamet) men tapene var katastrofale. Toget i den andre enden av tunellen har nok ikke passert ennaa ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Men en ting er muligens at nordmenn begynner å reise mer, men det hjelper ikke så mye når antall turister til Norge stuper.....og bedre blir det ikke etterhvert som den norske kroner styrker seg
http://www.nettavisen.no/innenriks/i...cle2587282.ece Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ja, flyene er mer fulle naa enn de var sent i 2008 og tidlig i 2009. Men jeg har aldri sett billigere dealer paa flybilletter enn det jeg har kjoept ting for nylig. For meg betyr det at det blir flere turer, men jeg bruker ikke mer penger. Eksempel: I fjor var jeg og fruen en tur i San Diego. Billettene i fjor kosta 360 USD t/r, i aar? 180. Det gjorde at vi tar 17. mai helga i Seattle sammen med DC8ern som kosta 170.
Saa disse setene selges raabillig, heldigvis er fuelprisen fortsatt meget lav |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det samme som Tommy sier hører jeg også fra hotellbransjen - folk bruker det samme som før, men får nå bo på **** i stedet for *** hoteller. Gavner det bransjen? neppe.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Developer
![]() Join Date: May 2006
|
![]()
Det er nok ikkje rimelig med elektriker, men som fagmann, vil eg sjølvsagt tilrå deg å bruke ein dyr elektriker neste gong også -for skulle noko gå galt etter ein svart jobb, funker ikkje forsikringa. Svarte jobber får ikkje nødvendigvis det som trengs av dokumentasjon på eit el-anlegg, og då sitter ein i baret når noko ikkje stemmer lengre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
USA's verste flyselskap | LN-MOW | Flyforum | 6 | 02-08-2018 15:48 |
Verdens verste flyplasser | sirpjalle | Flyforum | 23 | 04-04-2009 15:22 |
'Verdens verste hoteller' | LN-MOW | Reiseforum | 2 | 11-02-2009 09:30 |
De verste hotellene: Stay away! | Tommy777 | Reiseforum | 5 | 29-03-2008 16:07 |