Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 25-11-2008, 16:42   #1
O_K_
ScanFlyer Silver

Default OSL-STN, LHR-HEL-TKU, TKU-ARN-OSL-TRD nei snøvær TKU-CPH-TRD

Dette var en lang tur kombinert reise og ferie, fløy litt variert, både Norwegian, Finnair, SAS og Wideroe.

Startet i trondheim for å dra til Cambridge i UK, da var dessverre STN beste flyplassen da det bare er 20 min med tog. Etter som SAS sitt beste alternativ er London om man vil til Stanstead (Dansk? SAS-reklame) så måtte det bli norwegian.

TRD-OSL reisebyrået som ordnet jobbreisen hadde bestillt 2x20kg og sete 2C til meg, så her var det "full pakke". Sete 2D på denne 737-300 maskinen hadde omtrent så mye benplass at kun lillefingertesten bestod. Ellers ikke så mye å si, vi dro på rute og landet på rute.

OSL-STN også her hadde jeg fått 2D, dette var også en 300 selv om det i bookingen stod 800. Skuffelse:-( Setet var like trangt, men på denne turen skulle jeg i alle fall få mulighet til å kjøpe litt mat. Ettersom jeg spiste på pizzahut på OSL så var kaffe det som fristet mest. Den skuffet, jeg satt som nevnt på 2. rad, og serveringen staret forfra i flyet, alikevel var kaffen ikke varmere enn badevann. Hadde det ikke vært for at jeg var sliten skulle jeg ha klaget. Vi landet bra på tid, og det var herlig å få rette ut bena skikkelig igjen. Siden vi landet på tid så rakk jeg akkurat siste toget til Cambridge, hvis ikke måtte det blitt buss...

Hos norwegian er det nå så trangt at jeg ikke får knærene "ned" nok til å rette ut bena forrover under setet forran. Har de gjort noe med pitch det siste året? Mener å huske at det var bedre sist jeg reiste med dem for ca 14-15 mnd siden.

Norwegian fikk meg dit jeg skulle, på tid, det var det viktigste. Trange seter kan man vel forvente hos en LCC, men en tomme ekstra skulle gjort underverker for meg. Går greit nok på kortere turer, men jeg vil nok holde meg unna Norwegian på ruter over 2 timer. At de ikke kan servere varm kaffe, når man til og med betaler for den, det er ikke bra.
Old 25-11-2008, 16:57   #2
DonRuud
ScanFlyer Silver

DonRuud's Avatar

Default Re: OSL-STN, LHR-HEL-TKU, TKU-ARN-OSL-TRD nei snøvær TKU-CPH-TRD

Quote:
Originally Posted by O_K_ View Post
Hos norwegian er det nå så trangt at jeg ikke får knærene "ned" nok til å rette ut bena forrover under setet forran. Har de gjort noe med pitch det siste året? Mener å huske at det var bedre sist jeg reiste med dem for ca 14-15 mnd siden.

Kanskje du har blitt lenger??
DonRuud is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2008, 17:10   #3
O_K_
ScanFlyer Silver

Videre fra LHR...

Noen dager senere starter ferien, har fått booket Finnair fra BA sine sider til ca £99 fra LHR til TKU, samme booking kostet mer enn 500€ hos finnair.com, så her sparer man på å lete litt.

Flyet, BA6036, en A320 fra Finnair skulle gå 07:30 fra LHR, og det gjorde den vel omtrent. Hadde ventet meg omtrent samme plass som i en 737 men for meg virket kabinen en del bredere, kan det stemme? Har ikke orket å sjekke opp. Setene var helt geniale, magasiner og safety on board var flyttet opp i en lomme som var plassert over brettet, så knærene fikk i alle fall 1" ekstra plass. Satt utrolig bra, og stortrivdes i setet mitt hele flyturen. Beste economy jeg kan huske å ha sittet i i europa, faktisk enda en tanke bedre enn min tidligere favoritt som var avro med 3+2 seating.

Litt etter avgang fikk vi servert varm frokost, det var en omelett med sopp. Jeg skal ikke påstå at den var veldig god, men det var varm frokost til en stakkar som hadde vært våken i 2 timer uten mat. Utrolig hyggelig betjening, og så mye kaffepåfyll at jeg måtte takke nei til slutt. Kald drikke ble servert flere ganger gjennom den 3 timer lange turen. Jeg fikk lest litt, og så sov jeg en times tid, som utpreget b-menneske er det lett å sove på tidlige morgenflyvninger. Vi lande 5 min etter rutetid i HEL.

Så var det ca 1 time å vente før jeg skulle videre til TKU (Turku/Åbo). Det ble tid til en kaffekopp og en kanelsnurre.

Den 150km lange flyturen til Åbo var med en Embraer 170, rute AY233. Vi satt oss som det passet, men kom litt forsinket i veg. Det gjorde ikke så mye, for med medvind tok turen bare 20min. På den tiden rakk vi å få servet drops 2 ganger av noen hyggelige flyvertinner. Plassen var helt OK med tanke på at dette var en kort flytur, bedre plass her enn hos Norwegian i alle fall. Det var totalt 16 pasasjerer på flyet så det var bare å sette seg der man ønsket.

Vi landet i Åbo, og bagasjen kom på båndet nesten før jeg var der.

Har fløyet finnair før mellom OSL og HEL og det har vært ok, men LHR-HEL imponerte meg. Det er vel det med at man får mer enn hva man forventer som gjør underverker. Kommer nok til å fly Finnair igjen om sjansen byr seg, men det er ikke så mange muligheter når man bor i TRD.

Retur til TRD ble en lang historie med snøstorm på ARN, og hotell, så den kommer etterhvert
Old 26-11-2008, 00:48   #4
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Nu vet jeg ikke hvilke individ du fløy men det er bedre plass i de flyene som har fått montert nye seter.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2008, 21:46   #5
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

De nye setene er av samme type som på 800, og de har bedre plass, god ryggstøtte og bedre plass under stolen.
Old 28-11-2008, 14:15   #6
O_K_
ScanFlyer Silver

Så var det returen. Her hadde jeg egentlig blue1 til ARN, og så SAS OSL-TRD. Sånn ble det ikke. Skulle reise mandag 24, og som mange her sikkert vet så var det litt kaos på ARN den dagen.

Da jeg kommer på flyplassen i Turku, og tror jeg har litt dårlig tid til å sjekke inn ser jeg at sjekkin først åpner 19:15. Dette er et dårlig tegn da flyet skal gå 19:50, men vi var bare 8-10 stykker som skulle med, så jeg tenkte at det skulle vel gå raskt med boarding.

19:15 åpner innsjekk, og jeg spør om det er mye forsinkelser. Får da vite at flyet nettop har landet på ARN (ca 30 min flytur unna), og at de nok tror det vil bruke mellom 60 og 90 min til det er tilbake på TKU. De ville ikke ta imot bagasjen, eller ordne ombooking videre fra ARN før flyet var i luften på vei tilbake til oss. Så da satt vi ca 10 stykker i kaffeen utenfor security og ventet på nyheter.

Det finnes mer spennnende steder å vente enn TKU, tror de har fått 4 gater der nå, og av flytraffikk er det Blue1 (ARN), SAS (CPH), Finnair/Finncom (HEL), samt en og annen lokal avgang som går. Heldigvis var det wlan der, så tiden gikk sakte men sikkert. Når ny avgangstid ble 20:50 så gikk jeg bort og spurte på nytt.

Fikk til svar at flyet fortsatt ikke hadde lettet, og at det var et vanvittig kaos på ARN. Hun sa at de ikke viste når / om det kom til å gå flere fly til oslo derfra, og at det var så mange passasjerer som ventet der at hun heller ville sende meg på hotell i Åbo/Turku. Da ble det taxikort, hotellbestilling og hele greia. Fikk nye flyrute dagen etterpå TKU-CPH-TRD.

Bodde på Raddison SAS Marina i Åbo (Turku). Det var et bra hotell, rommet mitt virket helt nytt og bra. Fikk et Twin-bed rom bare for meg selv. Hadde også fått 25€ å spise middag for, så bra mat ble det også. Siden flyet skulle gå 06:50 så måtte jeg ha taxi til 05:45. Det var ikke særlig behagelig, men det gikk da. Fikk 8 SMS av sas utover kvelden om ny avgangstid. Siste jeg fikk var forventet avgang 23:50, og så fikk jeg en om at flighten var kansellert. Glad jeg hadde transfer, så jeg kunne slappe av på hotellet, de som ikke skulle ha transfer fra ARN ble visst sittende å vente på TKU der helt til midnatt.

Jeg har aldri sett så mye folk i kø til innsjekk på TKU før, 2 innsjekk åpene, og kø gjennom hele lokalet. De jobbet raskt og effektivt, og køen gikk raskt. Jeg hadde fått sjekket inn dagen i forveien, men trengte å levere bag, og siden det ikke finnes bagdrop der så var det bare å stille seg i kø.

Var utrolig glad jeg hadde fått ny rute om CPH, for Blue1 sin Avro RJ85 var proppfull av passasjerer. SAS sin MD-80 var ca halvfull, og jeg hadde fått 2D, economy extra. Herlig å få varme rundstykker til frokost når man ikke rakk mat på hotellet. Flyturen gikk greit og vi kom til CPH.

WF skulle fly meg siste biten hjem (WF 351), vi tok av i rute, jeg fikk kaffen min og alt så bra ut. Etterhvert på turen ble det ganske varmt i kabinen, og så kom kapteinen på høytalerene og fortalte at de jobbet med å få ned temperaturen, men hadde litt problemer med det. Nå hadde de visst satt igang med drastiske tilltak, og håpet vi ikke ble for kalde. Det ble bare varmere og varmere... Vil vel tippe at vi kom opp i en 28-29grader der jeg satt i flyet, ikke så veldig kritisk, men ubehagelig og litt skremmende at man er "fanget" i en boks hvor de ikke kan kontrollere temperaturen. Vi landet trygt, og ble raskt nedkjølt av trøndersk vintervær. Noen her som vet hva som kan ha feilet varmeapparatet? Er det vanlig at slikt skjer på Q400?

Alt i alt en lang og slitsom tur, men jeg er utrolig taknemmelig for at Blue1 forstod at det ikke ville hjelpe å sende meg til ARN om jeg ikke kom videre, og derfor heller ga meg hotell allerede i halv 9 tiden på kvelden, så jeg faktiks fikk slappe av. Været kan ingen styre, men god behandlig av passasjerer når problemet først er der hjelper mye. Det hjelper at man føler at man blir tatt var på:-)

Kan legge til at noen venner av meg dro en dag før meg, de fikk også første natt i Turku, da var uværet over Finland, og TKU var stengt. Neste morgen kom de seg til ARN, men nå var det snøstorm og kaos der, de ventet der hele dagen, kom med ettermiddagsflyet til CPH, og fikk siste fly til OSL. Der rakk de ikke flyet til TRD, så det ble ny natt på OSL, før de fikk morgenfly til TRD. De brukte 38 timer, og to netter på en flytur som skulle tatt 4timer og 10 min.
Old 28-11-2008, 19:41   #7
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Fra min tid som kabinansatt i WF kan jeg fortelle at temperaturproblemer på Q400 var helt vanlig. "Røret" er veldig langt og teknikere kunne fortelle at systemet er det samme som på Q300, altså blir det da underdimensjonert på Q400.
Old 28-11-2008, 20:35   #8
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Air conditioning på både Q300 og Q400 er noe herk. Erfaringmessig er det best å stille bryterne i Q400 i klokka 12 posisjon (ca. 20 grader) og la systemet regulere seg selv. Evt. svært små utslag i den ene eller andre retningen. Om man har justert heftig den ene eller andre veien virker det som om det blir rot for computeren og man blir sittende å justere fram og tilbake hele tiden.
Om systemet gikk bananas er det mulig de gikk over til å kjøre systemet i "manual" mode og mente det med drastiske tiltak.

Dashen er gjerne slik at det enten er kaldt i cockpit og for vamt for pax, eller for kaldt for pax og for varmt i cockpit.. en mellomting hadde vært kjekt..
CFM is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules